Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
MissKaos: Nä, inte kommer du att behöva börja om från noll *trösta* ibland kan kroppen bli alldeles särdeles pigg och fräsch efter en 'sjukvila', sen har du såklart dina andra problem som gör att löpningen inte funkar, men deppa inte ihop! Det kommer att gå fint! *peppa*
PerG: Hultsfred var det..
1,32 sprang jag på. Tog en lugn lunchtur med en kollega här som sprungit fort i sina dar och han var övertygad om att jag borde kunna komma ner någonstans mellan 1.25 - 1.30. Jag undrar, jag, men det är peppande att höra. Dammade av 'milen sub 40'-programmet för typ fjärde gången i ren inspiration och funderar på 5 x 1000 m på lunchen idag, men det är ett förbannat tråkväder, -4 grader, snöglopp och iskall nordanvind. Kan väl knappt bli bättre för pannbenet :-P
Någon som känner igen det här?
Jag får ont fram på smalbenen, lite på utsidan, när jag ansträngt mig mer än vanligt (ökat hastigheten framför allt). Det kommer två dagar efter träning och sitter i länge eller tills jag tränar igen. Då släpper det (gör inte ont när jag springer) och gör mindre ont dagen efter innan det blir värre igen.
Det gör ont om jag böjer foten/tårna uppåt.
Jag trodde först det var benhinneinflammation, men det har jag förstått främst känns på insidan benet, samt att det då borde göra ont även under belastning, och bli värre?
Vad tror ni, törs jag köra på och fortsätta träna? Det gör ju inte ont under själva träningen, borde väl vara ett bra tecken?
Jag har nu börjat köra träningsschema inför spring cross i april. Jag siktar även på stockholm hm i september, men det har jag inte "gjort offentligt" ännu, jag vill se hur jag klarar träningen ett tag till först.
Min plan är:
Måndagar: långsamt och ganska kort återhämtningspass
Tisdagar: Tempolopp (första tredjedelen från långsamt till målhastighet i sakta ökning, andra tredjedelen målhastighet, sista tredjedelen långsamt)
Onsdagar vila/annan träning (kettlebell)
Torsdagar: Intervaller eller backträning
Fredagar: Vila/annan träning
Lördagar: vila
Söndagar: Distanspass
Vad tror ni om detta upplägg?
I slutet av mars firar jag 1 års jubileum som löpare. Jag springer inte speciellt mycket och inte heller snabbt men jag gör det
Idag köpte jag mitt 4de par löparskor
2 av dem jag har har fått hål över högra stortån. Hmmm jaja.
Blev ett par Nike pegasus
Zezzan, vilar du eller kör du på som vanligt när du får så?
Jag fick så för ett apr veckor sedan och vilade en vecka så det helt försvann, men nu är det tillbaka igen och nu kör jag nog på och ser vad som händer...
Kör några speciella övningar som ska stärka. Tex så plockar jag lego med fötterna. 10-15 bitar med varje fot, sen står jag i trappen och kör tåhävningat. Tycker att det hjälpt massa, får inte alls lika lätt ont nu längre. Hustru harjag det dock. När jag springer när jag har ont tycker jag det gör ont första kilometern sedan brukar det gå över när jag blivit varm
Mår märkbart bättre, men har begränsat med röst ffa på morgonen. Skönt för omgivnignen kankse.
Tida77: Jag kan få ont mitt på smalbensbenet om jag snörar skorna för hårt, men det är ju inte riktigt samma.. Låter som om det är nåt med muskeln, har du testat att massera/mjuka upp/stretcha?
Blev för övrigt tusingar idag, fem tappra. De gick skäms-långsamt, men jag ursäktade mig med snor i näsan och rasp i halsen. Dessutom lite tradigt underlag. Det kan ju inte vara jag som blivit dålig? Eller? B-) första gick i alla fall på 4.11, sen snurrade jag mellan 4.15 - 4.25. Ansträngningen var dock hög, så jag var nöjd över att få till mitt första kvalitetspass på ett tag.