Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Kör väl min vecka jag också, verkar vara poppis:
Mån: Backintervaller med fotbollslaget
Tis: Innebandy 60min
Ons: Vila
Tor: Snabbdistans 8km
Fre: 10x400-intervaller + 90 minuter fotboll
Lör: Skivstång hemma
I morgon planerar jag 18km löpning i lunkarfart.
Hej alla!
Har äntligen kommit ut och sprungit efter en riktig skitvecka, förkylningsmässigt sett. Infektionen kröp upp i bihålorna för första gången någonsin, så jag har haft ont i huvudet, spänningar i käken, fritt fall snornäsa och så värsta förkyld-rösten. Segt!
Kände mig faktiskt inte i form för någon form av fysisk aktivitet alls förrän igår. Då blev det lite pulka med ungarna (drog dem runt en 1,3 km lång runda), sen red jag en skogstur med grannen, vi var nog ute drygt en och en halv timme. Så jäkla vackert, snötyngda granar, vindstilla och lite vårhimmel. Mmm. Jag är huvudlöst förälskad i min lilla fux, hon är tjock, otränad, gammal men världens sötaste tjej och med ett jäkla drag i galoppen.
Idag åkte sonen och jag till hans gympa och då åkte löparkläderna på. Lufsade dryga 9 km i 5.30-tempo, sprang på puls, siktade på 150 slag/min. Inga problem med luftvägarna, men nog känns det att bihålorna är trånga. Helt underbart att komma igång igen, jag lät det kännas extremt lätt hela vägen och bara njöt av att vara igång. Väldigt fint ute. Körde lite core/styrka efteråt.
Per G: Du är familjelöpningens trixare nr 1 *impad*
Apropå skor: Jag byter ut mina mängdskor (har två par) en gång/säsong. Köpte precis nya DS Trainer och shoppade loss på ett par Saucony Guide också, har förstått att de ska vara lite som Trainer. Var fet-rea på dem på startfitness så jag tänkte att det var värt att testa. Köpte båda paren skor + en lätt löparrygga för 1600 kr ink frakt, juste när pundet står så lågt. Annars har jag haft Saucony Hurricane som mängdsko, de är ap-stabila, men jag pronerar rejält och behöver nog mer stöd mellan varven. Ska kolla om Guide-skorna kan ersätta dem eftersom jag har börjat känna av knäet emellanåt när jag springer med dem, eller om de är ett alternativ till DS Trainer-pjucksen.
Dessutom har jag ett antal par skor som jag använder lite då och då. Asics DS Racer och Mizuno Wave Ronin är mina platta, lätta snabbeskor. De åker på när jag kör intervaller. Sen har jag ett par Merell Barefoot som polaren köpte med sig från USA, har testat dem på löpband, körde intervaller. Riktigt goa! Sist men inte minst har jag också ett par Salomon Speedcross, en polare som gjorde ett felköp och för 500 kr var de mina. Fullt skåp. Men om jag inte missminner mig är det knökat i PerG:s skåp också?!
Jag tycker det är super svårt med skor. Har ett par Nike lunarfly tror jag dem heter. Dock har det gått upp ett hål i dem över ena stortån så dem tackar för sig nu, har ett par adidas supernova. Tycker dem är super sköna men får blåsor om jag springer över 5 km eller för ofta med dem. Köpte ett Par Nike Icarius nu innan jul. Dem har jag bara kört på löpbandet med.
Den klippte visst bort slutet.. Jag har ett par Icebug Anima Bugrip också!
Idag startar jag min träning igen efter en veckas uppehåll med värk i benhinnorna (tror jag) och sjuka barn. startar lätt med 3 km på löpbandet tänkte jag.
Någon som kan förklara varför man ska träna så lite när man kollar på träningsscheman på nätet osv inför millopp och halvmaror? Har inte hittat nåt där man ska springa hela loppets längd på träning. Jag fattar ju att man inte kan köra långlopp var och varannan dag, men en "långdistans" på några km när man tränar inför halvmara känns ju lite... lite? Eller?
Vet inte vem som frågade, men spring cross är ett terränglopp på djurgården. Man kan välja 6,12 eller 18 km.