• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • m o e

Wow Gaby!

Jag är jättemissnöjd med mina Nike Lunarglide och vill redan ha nya skor. Finns det en begagnatmarknad för skor? Mina är ju knappt insprungna... Nike Pegasus Air har jag sneglat på också. Går se hur det slutar. Jag har breda fötter och därför passar Nike-skorna bra, särskilt de som kan vidga sig på sidorna.

Ikväll blir det tid för mig. Tänkte springa ett längre pass ikväll, men först ska jag rodda familjen på diverse aktiviteter.

• Mamma Tette
    Kulta17 skrev 2010-08-21 15:16:56 följande:
    Jag har inte haft problem förrut. Strechar mycket (tycker jag) men helt plötsligt i veckan bara gjorde det så vansinnigt ont att jag fick avbryta mitt joggande efter 3,5 km (hade planerat minst 6 km) tror det var överbelastning så nu väntar jag två dagar emellan och strechar extra + uppvärmning extra.

Hur gör du? Har du bra tips på någon ovanlig strech?
    Tyvärr ingen ovanlig stretch. jag använder mig mycket av den där man sitter med ett knä i backen och den andra foten intill det knäet och tynger ner så det drar djupt in i vaden. Men jag ska träffa min tränare ikväll och han ska lägga upp ett bra program till mig och han vet om det här med mina vader så jag ska se vad han ger mig för uppvärmning och stretchövningar så berättar jag mer sen!
  • Kulta17
    Mamma Tette skrev 2010-08-22 13:46:51 följande:
    Tyvärr ingen ovanlig stretch. jag använder mig mycket av den där man sitter med ett knä i backen och den andra foten intill det knäet och tynger ner så det drar djupt in i vaden. Men jag ska träffa min tränare ikväll och han ska lägga upp ett bra program till mig och han vet om det här med mina vader så jag ska se vad han ger mig för uppvärmning och stretchövningar så berättar jag mer sen!
    Gärna
  • isold2003
    Gaby 01 skrev 2010-08-21 21:55:19 följande:
    Kanske tiden är nu? På med skorna och ge dig själv en skön liten joggingtur utan krav och måsten och njut av någon bra musik i mp3:an. Det är en bra start!

Jag är så nöjd att jag nästan skuttar fram här hemma
    Jag köpte ett par Nike Pegasus Air (Adidas fanns ej att prova ens tyvärr) och gav mig ut på en liten testtur men de nya skorna och min nya GPS-klocka. Tänkte bara köra några km men det gick så bra och det var så skönt att springa med dessa skor så jag körde halvmaresträcka på en gång och på 1,58 som i mina ögon är toppen och det fanns mer att ge. Tjohej!!!
    Den största skillnaden jag märkte med mina nya skor var att det gjorde inte ont att springa i nerförsbackar utan jag kunde trycka på. Förut har jag trippat och bromsat för att knäna gjort ont. Helnöjd som sagt och nu väntar några vilodagar med återhämtning i form av pilates och simning.
    Härligt! Vad kul att nya skorna kändes så bra på en gång

Jag har varit ute och sprungit för första gången på 11 dagar idag! Jag är fortfarande inte riktigt frisk men det fungerade iaf. 5 km på egen hand och så nästan 3 km med sonen i hans tempo, jättemysigt
  • Mamma Tette
    Kulta17 skrev 2010-08-22 15:52:25 följande:
    Gärna
    Tyvärr ställde PT:n in senare på eftermiddagen så jag fick aldrig träffat honom ikväll Rynkar på näsan Men jag får återkomma om det när jag har träffat han...

Var o körde ett riktigt roligt combat-pass idag. Dom hade blandat in lite låtar som man kört till tidigare och det taggade igång hela salen, så grymt kul! Och sen en halvtimme core på det. Det är riktigt gott att köra något annat än löpning, riktigt roligt. PT:n vill ju nu att jag ska ränna runt tre ggr i veckan för att ladda upp för gbg-varvet, men jag tror ja ghinner tröttna på löpningen innan vintern kommer då. Blir så lätt uttråkad... så då är det så gott o trycka in ett sånt här pass i veckan istället! Håller mig nog lugn i morgon men på tisdag blir det gammeldans och bugg en massa timmar, sen får jag se när jag hinner ut. Nästa vecka åker gubben till Jämtland i två veckor så då lär jag ju inte komma ut någonting Gråter någon måste ju ta hand om sonen här hemma Flört Ni får springa för mig också!!
  • Waimea

**löpvila**

Uh, så trist det är. Blev beordrad vila av coach Jessica. Vila och excentriska tåhäv en masse, så nu är det 270 häv per fot och dag. Jag kommer att kunna knäcka nötter med mina vader när jag är klar. Men det hjälper!

Eftersom jag inte fick springa i helgen blev det vila i fredag, svettig långpromme med grannen och hennes jyckar i lördags, ännu svettigare intervallpass på spinningcykeln igår och ett pass idag igen. I morgon förmiddag ska jag träffa Jessica och få massage, så får vi se om det kan bli  löpning i veckan. Till helgen är det lopp - Väckelsångsloppet, 18,4 km, jag är såå sugen.

Gaby: Grymt! Du är skitduktig.

Tettelisa: Du behöver mycket löpning långt innan loppet om du ska satsa rejält. Det tar sin tid att bygga upp muskler, ligament och senor för att klara belastningen av att springa en halvmara och göra det med ett utmanande tidsmål. Men du måste ha roligt på vägen också, så jag tycker du gör helt rätt! Jag tycker det har varit roligt att köra spinning, gruppträning är kul - speciellt med bra musik till!!

• m o e

Måste berätta något som gjorde mig så glad och peppad! I fredags hade jag ingen tid att träna alls, men medan maken grillade kastade jag mig ut och sprang lite. Jättekort, ca 500 uppjogg, ca 3 km i rätt hög fart och så nerjogg ca 500 m. Jag har aldrig tänkt att fartpass skulle ge så mycket, har mest räknat kilometrar. Så dumt! Hur som helst kände jag att kroppen orkade hålla ett snabbare tempo och igår när jag skulle springa mitt 10 km-pass så valde jag att springa lite snabbare än jag klarat tidigare. Och det höll! Och det kändes så bra! Jag var så taggad på slutet när jag såg att det skulle sluta på en bra tid.

Jag sprang milen på 1.01.00 (jo, prick faktiskt) och det är nästan 4 min snabbare än jag sprungit tidigare på milen. :) Inte så snabbt för en del av er andra kanske, men för mig var det en rejäl förbättring! Jag fick en sån kick av det och känner att Tjejmilen om två veckor, där jag satt målet att klara under timmen inte är ouppnåeligt längre! Jag ska banne mig klara det. :) Men jag har bara sprungit 10 km 7 ggr i livet, så det tar sig åtminstone.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Knugen2010
    Gaby 01 skrev 2010-08-20 14:34:42 följande:
    Är det när man håller emot på vägen ner med foten och hjälper till med andra vid vägen upp?
    Fast det ska göras i en trapp eller liknande så du kommer djupt ner.

Som Gärdeud säger:  "Hellre hundra tåhävningar om dagen än att lägga på fem kilometer på träningsrundan"
  • Gaby 01

Waimea: Fasiken vad tråkigt att behöva vila när man som du, verkar känna det där rejäla suget efter att få komma ut och löpa. Tur att spinningcykeln finns så att du får upp pulsen rejält ändå. Jag själv kör med simning men det är så seeeeegt med bröstsim. Jag måste lära mig crawla!!

m o e: Härligt jobbat! Och vad roligt att du fick en så bra förbättring! Visst ger det en alldeles underbar kick!

Knugen: Jag ska testa i förebyggande syfte.

• Waimea

Knugen: Du är den förste att citera Gärderud i den här tråden.

Spinning avklarad. Gott! Känner ett litet, men aldrig så påtagligt kli i halsen. Första dagissjukan verkar ha hittat fram till mig också. Hoppas det stannar vid kli, bara.

Svar på tråden Löpartråden 13