Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Ah, såg inte hela först.
Ja, du bör mog springa ett eller flera längre pass. Lägg kanske in ett 15km ganska snart och sedan ett 18km två-tre veckor efter (men inte närmare loppet än 1-2 veckor)
okej! tack för tipsen PerG och xmarcusx! Ska bege mig ut på ett långpass ikväll och sikta in mig på minst 15km
Ingen som har tips mot löparmage? Jag brukar egentligen inte ha några större problem med det under löpning (snarare innan jag ska ut och springa ett pass) Meni takt med att distanserna blivit längre kan jag helt plötsligt få jätte ont eller rejäl magknip. Händer inte allt för ofta men ändå så pass att jag ibland får köra ofrivilligt onödigt långsamma intervallpass.
Har provat trail för första gången. Ett lopp på 6,6 km.... vet inte om jag gillade det eller inte. Har liiiite svårt för leran faktiskt.
Blev lite hipp som happ att det blev av. Så jag kom dit sent, barnen med, hann inte värma upp och hade GLÖMT min astmamedicin...inte de bästa förutsättningarna och en rätt dålig tid....men men. En erfarenhet rikare. Blev än mer sugen att testa halvmarathon nu ju haha.
Lcln, berätta mer var kan man träna sånt?
Jag har aldrig sprungit i skogen förut. Men här i Hälsingland ute i skogen i Segersta ordnas ett lopp som faktiskt brukar annonseras ut i flera stora tidningar och bloggar. Hälsinge trailen heter det....
Hoppar in här jag med.
Började löpträna i mars i år, sprang vårruset i maj på 38 min och ska springa två 10 km lopp nu, ett den 30 aug och ett den 7 sep. Har inte ens varit i närheten av att springa 10 km så det känna lite dystert just nu. Har dessutom haft sjukt mycket igång den senaste tiden så inte ens 5 km klarar jag nu. Behöver nog lite (mycket) pepp :)
Har dessutom jätte problem med mina benhinnor. Har ont i dem nästan jämt, även om jag inte varit ute på en vecka kan jag känna det bara jag rör dem. Känns ju inte normalt :/
Får nog tyvärr inse att jag gjorde illa foten på trailen. Vrickade till lite i en nerförsbacke, men kände inget under resten av loppet eller dagen efter. Men kände av det igår och idag har det blivit värre.....jag som inte sprungit på tre dagar och hade en förhoppning om minst 15 km imorgon.
Tack för peppet :) bara för det ska jag ut imorgon kväll :D
Nej inte jag heller. Känns inte som att jag har tid att vila om jag ska klara det så som jag vill. Har anmält mig till 65-69 min på 10 km och vill egentligen i mitt stilla sinne klara det under 65 min men ja vi får se hur det går. Jag pw iaf 7 km på 60 min så jag ska nog kunna klämma in 3 km löpning på den tiden också och lite till då :l
Benhinnorna ska du massera. Eller rättare sagt någon annan för det gör ont och man måste ta i. Jag har lirat fotboll i 16 år och när man byter mycket underlag samt olika skor är det lätt att få benhinneinflammation. Jag tejpade benhinnorna när de var som värst för att klara spela match. Vår massör massera benen med "farfars koda" starkt som sjutton och smärtan är så jävlig. Man ålar sig på britsen av smärtan. Sög inte att personen ska ta lösare, det måste göras! Upprepa ca 2-3ggr. Efter en vecka är det borta. Du kan träna ändå. Massören förklara att det blir knutor/bubblor som måste masseras ut. Det enda som hjälpt mina benhinneinflammationer är massage. Vila har inte hjälpt alls.