• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Monstermamman
    Zezzan skrev 2013-07-21 21:17:47 följande:
    Jag tappade oxå motivationen efter ett HM. viserligen i Oslo i spetember men ändå. Jag fortsatte att springa men har hittils inte sprungit över 1 mil och jag har ingen motivation att göra något stort. Super tråkigt. Vill mer men klarar verkligen inte

Roligt att jag inte är ensam....haha

känner att jag borde hitta ett mål men jag fuskar ju ändå. Det enda som funkar är om jag bestämt mig för att springa x antal gånger i en backe eller liknade. Tidigare funkade det även med längder, tex 8 km, 10 km etc men nu så funkar jag och går i första bästa backen.
  • Monstermamman
    Chianti skrev 2013-07-21 21:52:25 följande:
    Flera har tipsat mig om appen Zombies, Run, som tydligen är jäkligt kul, testa den kanske?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

Kanske vore något!? Har du provat?
  • Chianti
    Monstermamman skrev 2013-07-21 22:00:08 följande:

Kanske vore något!? Har du provat?
    Jag har haft problem med GPSen på mobilen så jag har inte fått den att funka ännu, men lsäer man recensioner och kollar på olika forum har folk varit väldigt förtjusta i den.
  • Monstermamman
    Chianti skrev 2013-07-21 22:02:14 följande:
    Jag har haft problem med GPSen på mobilen så jag har inte fått den att funka ännu, men lsäer man recensioner och kollar på olika forum har folk varit väldigt förtjusta i den.

Kan man ha både run keeper och denna samtidigt?
  • Monstermamman
    Chianti skrev 2013-07-21 22:08:21 följande:
    Vet inte, men googla på den och Runkeeper så kanske du får svar?

Håller på att ladda ner den! Fick tom min fruktansvärt osportiga zombie galna man att bli intresserad. Hoppas att det funkar med run keeper.
  • PerG
    Monstermamman skrev 2013-07-21 21:11:02 följande:
    Hjälp!

Hur hittar jag tillbaka till min motivation att springa? Tappade den egentligen efter gbgvarvet, var sjukt i några veckor direkt efter och har efter det mest gjort halvhjärtade försök att träna. Vill så gärna börja njuta av mina träningspass igen men jag har inget att träna inför. Är anmäld till tjejmilen men det vet jag att jag fixar lätt, springer milen på strax under timmen idag på träning. Känner dock att jag börjar tappa orken jämfört i våras ( i så konstigt med tanke på att jag då faktiskt inte skolkade från träningarna)

I mina drömmar så tränar jag tre dagar/ v. Ett lite längre (över milen), ett vanligt (7-8 km) samt ett pass med intervaller. Problemet är att jag helt tappat motivationen, äter hallon går istället för att springa och fuskar med intervallerna.

några tips från er träningsmänniskor!?
    Mitt tips är att försöka hitta flera olika mål. Långsiktiga och kortsiktiga så att du ständigt har en orsak att träna. Jag har, sedan jag "började" träna runt 2007, alltid haft ett antal olika mål med min träning. När jag började hade jag t.ex. klassikern som långsiktigt mål (5 år fram i tiden) och då satte jag upp ett antal kortsiktiga mål för att komma dit (först halvvättern och Göteborgsvarvet, sen riktiga vättern, etc). På så sätt har jag alltid något som ger mig en anledning till att träna.. 

För tillfället har jag t.ex. Axa Fjällmaraton, Midnattsloppet och Lidingöloppet som "kortsiktiga" mål... Och långsiktigt har jag en Ironman och några mellanlånga mål (milen under 40 min, halvmara under 1:30, mara under 3:20 osv)....

Så försök se vad som triggar dig och kanske se om du kan hitta ett eller flera lopp eller mål i närtid som du kan sätta upp/anmäla dig till och sätt samtidigt upp ett långsiktigt mål (kanske 5 år fram i tiden) som i dagsläget känns väldigt tufft och lägg upp och planera in delmål längs vägen för att klara det.. Sen får du kanske revidera planen längs vägen utifrån vad som händer i livet och så... 
  • Monstermamman
    PerG skrev 2013-07-21 22:15:53 följande:
    Mitt tips är att försöka hitta flera olika mål. Långsiktiga och kortsiktiga så att du ständigt har en orsak att träna. Jag har, sedan jag "började" träna runt 2007, alltid haft ett antal olika mål med min träning. När jag började hade jag t.ex. klassikern som långsiktigt mål (5 år fram i tiden) och då satte jag upp ett antal kortsiktiga mål för att komma dit (först halvvättern och Göteborgsvarvet, sen riktiga vättern, etc). På så sätt har jag alltid något som ger mig en anledning till att träna..  För tillfället har jag t.ex. Axa Fjällmaraton, Midnattsloppet och Lidingöloppet som "kortsiktiga" mål... Och långsiktigt har jag en Ironman och några mellanlånga mål (milen under 40 min, halvmara under 1:30, mara under 3:20 osv).... Så försök se vad som triggar dig och kanske se om du kan hitta ett eller flera lopp eller mål i närtid som du kan sätta upp/anmäla dig till och sätt samtidigt upp ett långsiktigt mål (kanske 5 år fram i tiden) som i dagsläget känns väldigt tufft och lägg upp och planera in delmål längs vägen för att klara det.. Sen får du kanske revidera planen längs vägen utifrån vad som händer i livet och så... 

Det enda jag spontant känner är att göra en repris på Gbg varvet , skulle vilja fixa det på 2,06. 1 mil ger mig inte så mkt. Men att få ihop få ihop fler lång lopp samtidigt som jag jobbar heltid, har två dagisbarn hemma och släkt och vänner på andra sidan landet är nästa omöjligt. Det hjälper ju inte heller att jag är gift med en underbar men fruktansvärt osportig man. Kan gärna inte låta han ta allt hemma när jag tränar!
Svar på tråden Löpartråden 13