• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Themis
    Svansjön skrev 2013-07-09 10:50:56 följande:
    Ja det brukar fungera. Det är lite från dag till dag. Ibland kan jag springa en mil utan problem ibland 500 meter och det gör jätte ont. Vet att jag borde lyssna mer på kroppen men det är så himla frustrerande att inte kunna röra mig som jag vill. Har elittränat i 5 år innan skadan och i övrigt ägnat mig åt den idrotten i 16 år. Svårt att bara bli stilla. Cykla och simma funkar ej, gympapass går bort då det är mycket hopp i sidled. Har ägnat mig mycket åt pilates, men oftast vill jag tömma kroppen, få upp flåset.
    Kan smärtan ge kommande men i framtiden när jag blir äldre?
    Öhm, min fars granne sprang sig till ett liv i rullstol, han kunde inte släppa endorfinkicken fast knäna var slut...

Ta det lugnt eller rådgör åtminstone jmed en idrottsläkare om hur du minskar skaderisken, snälla?
    Män är från Mars, Themis är från Styx. /Aniiee, indirekt
  • Erkki

Svansjön provat indoorwalking inga stötar och påminner om löpning?

• Svansjön

Tack för era svar. Ja jag får nog prata med min ortoped igen. Har en knäskydd med skenor i som jag kan använda som jag fått men jag får mjölksyra och krampkänningar av det. Dessutom är det bara i vägen/otympligt då det är stort och plastskenans nav sliter sönder mina byxor ð???

Jag har inte testat indoorwalking kanske ska göra det framåt hösten. Provade wetwest-löpning i vatten. Det är ändå okej och superjobbigt om man tar i. Kanske får variera mig mer med det.

• anyXX

Är på Gotland. Sprang en runda på 4,6 km längs med stranden häromdagen. Tungt men härligt! Avslutade med ett dopp i havet. Underbart!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svansjön

anyXX: bra sporre att doppa sig i havet som avslut. Det brukar jag också. Avslutar rundan vid havet. Doppar mig i trosor och sporttopp sen går jag hem blöt!!

• Sommarfrö

Är sedan två veckor anmäld till HM i sthlm i september! Min första :) Förutom träning, hur laddar ni upp inför lopp? Vi åker till Turkiet i slutet på augusti. Känns som det inte blir mycket löpträning den veckan. Är det dumt att lämna skorna hemma eller bör jag ta med dom utomlands och springa något pass? Har inte sprungit längre än 1.2 mil. Bör jag försöka springa närmare 2 mil någon sväng innan själva HM? Vad säger ni? Tips? :)

Gustaf - 20111116
  • Sommarfrö

Förtydligande springer runt 2mil i veckan. är det för övrigt för lite inför en halvmara?

Gustaf - 20111116
  • PerG

Beror ju på förutsättningar och mål. Om ditt mål är att ta dig runt och ha en behaglig tur så räcker det definitivt! Glöm inte bort att köra några långpass också (15-20km)!

Om du siktar på en "bra tid" kan det också räcka beroende på dina förutsättningar men troligtvis behöver du springa lite mer isåfall.

Sommarfrö skrev 2013-07-11 08:26:41 följande:
    Förtydligande springer runt 2mil i veckan. är det för övrigt för lite inför en halvmara?

Svar på tråden Löpartråden 13