• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Nelia82

Är i Portugal nu och hade tänkt att jag skulle springa av mig all stress från gårdagens resa, men här är över 35 grader så jag tror jag hoppar det.... det är SJUKT varmt!

Hoppas värmeböljan inte blir långvarig, vill njuta av mina veckor här nere, älskar ju att springa här Solig

• anyXX
    Nelia82 skrev 2013-07-05 14:26:34 följande:
    Är i Portugal nu och hade tänkt att jag skulle springa av mig all stress från gårdagens resa, men här är över 35 grader så jag tror jag hoppar det.... det är SJUKT varmt! Hoppas värmeböljan inte blir långvarig, vill njuta av mina veckor här nere, älskar ju att springa här

Åh låter ju härligt med lite sol och bad...! Men trist med löpningen.... Jag körde en runda fartlek med en kompis idag. Kul! Kändes verkligen att man fick upp pulsen :)
    flicka 2008 & pojke 2010
  • scrapparlotta

Hoppar in med en fråga här....

Ni som går upp tidigt och springer, hur gör ni? Äter ni frukost innan och i så fall....hur mycket? Som en vanlig frukost? Hur länge väntar ni sen med att springa?? Orkar man mindre på morgonen än om man springer senare på dagen??

Jag är ganska ny löpare, har sprungit i några månader nu. Brukar springa på em/kvällar efter jobbet och springer nu ca 4 - 5 km. Idag gick jag upp 7.30 och åt två små knäckemackor och ett glas mjölk. Väntade sen i ca 30 min, sen tog jag på mig löparskorna och gick ut och sprang. Min tanke var att springa ca 4 km. Första km gick jättebra, kände mig stark. Men sen....pang, jag blev toktrött. Kände att jag inte skulle orka 4 km, så jag vände. Sprang knappt 3 km idag och var heeelt slut. Berodde detta på att jag inte ätit ordentligt och att det var tidigt på dagen? Vill gärna nu på semestern springa på morgonen så man gjort av det sen.....så gärna några tips om hur man bäst gör för att orka.

• PerG

När jag har sprungit tidigt (transportlöpning till jobbet) så har jag inte ätit något innan utan ätit frukost efteråt. Du kanske går ut lite för hårt på morgonen? Jag brukar inte ha lika mycket energi på morgonen så det är inga personbästa som slås då.. ;).. I allmänhet är det nog 1-2 timmar efter måltid som jag är bäst laddad (kanske 2-3 om det är en större måltid)..

scrapparlotta skrev 2013-07-06 11:26:00 följande:
    Hoppar in med en fråga här....

Ni som går upp tidigt och springer, hur gör ni? Äter ni frukost innan och i så fall....hur mycket? Som en vanlig frukost? Hur länge väntar ni sen med att springa?? Orkar man mindre på morgonen än om man springer senare på dagen??

Jag är ganska ny löpare, har sprungit i några månader nu. Brukar springa på em/kvällar efter jobbet och springer nu ca 4 - 5 km. Idag gick jag upp 7.30 och åt två små knäckemackor och ett glas mjölk. Väntade sen i ca 30 min, sen tog jag på mig löparskorna och gick ut och sprang. Min tanke var att springa ca 4 km. Första km gick jättebra, kände mig stark. Men sen....pang, jag blev toktrött. Kände att jag inte skulle orka 4 km, så jag vände. Sprang knappt 3 km idag och var heeelt slut. Berodde detta på att jag inte ätit ordentligt och att det var tidigt på dagen? Vill gärna nu på semestern springa på morgonen så man gjort av det sen.....så gärna några tips om hur man bäst gör för att orka.

• anyXX
    Svansjön skrev 2013-07-06 09:35:13 följande:
    Vad är fartlek?

Det finns säkert olika varianter, men vi började med att en spurtade före en bit, sen drog den som var först ner tempot och den som var bakom spurtade om, körde så ett par ggr så det blev som intervaller.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX
    Familjenärlivet skrev 2013-07-06 12:54:36 följande:
    Ni som är vana löpare, hur gör ni med dryck? Dricker ni något innan, under tiden och i så fall vad ?

Jag brukar se till att dricka extra mycket innan. Om jag ska springa en kortare runda tar jag inte med något att dricka utan dricker när jag kommer tillbaka. Om jag ska springa en mil el längre tar jag med en flaska vatten som jag ställer på en plats jag springer förbi ett par ggr och dricker/ häller vatten över mig.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Familjenärlivet
    anyXX skrev 2013-07-06 13:10:31 följande:

Jag brukar se till att dricka extra mycket innan. Om jag ska springa en kortare runda tar jag inte med något att dricka utan dricker när jag kommer tillbaka. Om jag ska springa en mil el längre tar jag med en flaska vatten som jag ställer på en plats jag springer förbi ett par ggr och dricker/ häller vatten över mig.

Tack för svar !

• scrapparlotta
    PerG skrev 2013-07-06 12:21:28 följande:
    När jag har sprungit tidigt (transportlöpning till jobbet) så har jag inte ätit något innan utan ätit frukost efteråt. Du kanske går ut lite för hårt på morgonen? Jag brukar inte ha lika mycket energi på morgonen så det är inga personbästa som slås då.. ;).. I allmänhet är det nog 1-2 timmar efter måltid som jag är bäst laddad (kanske 2-3 om det är en större måltid)..

ok, tack för svaret hur långt springer du då?

Nån mer som vill berätta hur ni gör på morgonen?
Svar på tråden Löpartråden 13