• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    Chianti skrev 2013-07-17 17:23:05 följande:
    Nån av er som använder pulsklocka?

Jag har fått låna en och sprungit med, himla intressant att se hur backar och sånt påverkar. Väldigt sugen på att köpa en själv men det är ju en del pengar.

Nån som har några råd om vilka som är bra resp mindre bra, vilka funktioner man måste ha och vad som är lätt att klara sig utan? Jag kommer bara använda den när jag joggar.

Jag har en pulsklocka med GPS. Själva pulsdelen använder jag inte så mycket mer än för kuriosa. Däremot använder jag alltid GPS-funktioner för hastighet och sträcka. Sen händer det ibland att jag använder intervallpassfunktionen också.

För mig är det också viktigt att kunna ställa in vilken information som ska synas. Ibland vill jag ex. se medeltempo för hela passet och ibland senaste kilometerns tempo, ibland aktuellt tempo osv, beroende på vad det är för träning/lopp.. Och oftast vill jag se informationen samlad...

Just nu har jag en Garmin Forerunner 610 och förut hade jag en 305 (äldre modell) och båda har alla de funktioner jag behöver...
  • Zezzan

Jag har Garmin 210 ch är super nöjd. Använder dock aldrig pulsfunktionen.  

• Tida77

Jag har en garmin, jag tror den heter 305, mycket nöjd med den.

Nackdel är möjligtvis att den tar tid på sig att hitta satelliter ibland, men det beror nog mer på att vi bor mitt bland massa träd än på själva klockan...

Pulsbandet har alltid funkat bra så jag kan rekommendera den.

• Chianti
    PerG skrev 2013-07-18 21:25:29 följande:

Jag har en pulsklocka med GPS. Själva pulsdelen använder jag inte så mycket mer än för kuriosa. Däremot använder jag alltid GPS-funktioner för hastighet och sträcka. Sen händer det ibland att jag använder intervallpassfunktionen också.

För mig är det också viktigt att kunna ställa in vilken information som ska synas. Ibland vill jag ex. se medeltempo för hela passet och ibland senaste kilometerns tempo, ibland aktuellt tempo osv, beroende på vad det är för träning/lopp.. Och oftast vill jag se informationen samlad...

Just nu har jag en Garmin Forerunner 610 och förut hade jag en 305 (äldre modell) och båda har alla de funktioner jag behöver...
    Vad är skillnaden och varför bytte du upp dig?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • PerG
    Chianti skrev 2013-07-18 22:50:10 följande:
    Vad är skillnaden och varför bytte du upp dig?
    Fåfänga, prylgalenhet och storlek! ;)....

305:an var egentligen helt okej men den är lite klumpig och långsamt i uppstarten på att hitta GPS-signal. 610 är lite smidigare och snabbare att hitta GPS... Kanske inte direkt motiverat men jag hittade 610 till ett vettigt pris och slog till! ;)
  • Zezzan
    PerG skrev 2013-07-18 22:55:50 följande:
    Fåfänga, prylgalenhet och storlek! ;)....

305:an var egentligen helt okej men den är lite klumpig och långsamt i uppstarten på att hitta GPS-signal. 610 är lite smidigare och snabbare att hitta GPS... Kanske inte direkt motiverat men jag hittade 610 till ett vettigt pris och slog till! ;)
    Alltid kul med nya grejjer. Sen hur nödvändigt det är behöver vi ju inte diskutera  
  • lcln

Hade äntligen fått till tid till en långrunda igår....men så slog halsont och huvudvärk till helt plötsligt. Blev en kväll framför tv:n istället. Får hoppas att jag får till det nästa vecka istället.... lääääängtar.

• Jespis

Är hos svärföräldrarna på landet och stack ut på långpass i soligt, men lite blåsigt, väder. Hade inte ätit tillräckligt bra innan, men det kändes helt ok ändå. Hade laddat ner poddversionen av två sommarprat, vilket var ett trevligt sällskap. MEN... Efter 13 km hade jag börjat få blåsor på en fot och i samma veva läste Kristian Gidlund brevet till det barn han aldrig kommer att få, eftersom han är döende i cancer. Strupen drog ihop sig, tårarna kom - och jag kunde inte fortsätta. Fick inte luft!

Jag har läst brevet på bloggen, men det träffade ändå så hårt. Aj! Fick stanna och gå tills jag samlat mig och resterande 3 km blev supertunga...

• Monstermamman

Hjälp!

Hur hittar jag tillbaka till min motivation att springa? Tappade den egentligen efter gbgvarvet, var sjukt i några veckor direkt efter och har efter det mest gjort halvhjärtade försök att träna. Vill så gärna börja njuta av mina träningspass igen men jag har inget att träna inför. Är anmäld till tjejmilen men det vet jag att jag fixar lätt, springer milen på strax under timmen idag på träning. Känner dock att jag börjar tappa orken jämfört i våras ( i så konstigt med tanke på att jag då faktiskt inte skolkade från träningarna)

I mina drömmar så tränar jag tre dagar/ v. Ett lite längre (över milen), ett vanligt (7-8 km) samt ett pass med intervaller. Problemet är att jag helt tappat motivationen, äter hallon går istället för att springa och fuskar med intervallerna.

några tips från er träningsmänniskor!?

• Zezzan
    Monstermamman skrev 2013-07-21 21:11:02 följande:
    Hjälp!

Hur hittar jag tillbaka till min motivation att springa? Tappade den egentligen efter gbgvarvet, var sjukt i några veckor direkt efter och har efter det mest gjort halvhjärtade försök att träna. Vill så gärna börja njuta av mina träningspass igen men jag har inget att träna inför. Är anmäld till tjejmilen men det vet jag att jag fixar lätt, springer milen på strax under timmen idag på träning. Känner dock att jag börjar tappa orken jämfört i våras ( i så konstigt med tanke på att jag då faktiskt inte skolkade från träningarna)

I mina drömmar så tränar jag tre dagar/ v. Ett lite längre (över milen), ett vanligt (7-8 km) samt ett pass med intervaller. Problemet är att jag helt tappat motivationen, äter hallon går istället för att springa och fuskar med intervallerna.

några tips från er träningsmänniskor!?
    Jag tappade oxå motivationen efter ett HM. viserligen i Oslo i spetember men ändå. Jag fortsatte att springa men har hittils inte sprungit över 1 mil och jag har ingen motivation att göra något stort. Super tråkigt. Vill mer men klarar verkligen inte
Svar på tråden Löpartråden 13