• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan

Äldsta barnet på 5 år har tjatat länge om att få följa med på en riktig springrunda. med riktig menar han ombytt och med Garmin. Jag lyckades prata honom till att han skulle cykla så skulle ja springa. Vi sprang/cyklade 2km sedan parkerade han sig på gångvägen med en festis medan jag sprang 100meters intervaller framför honom. När jag avklarat 10stycken så sprang /cyklade vi 2 km hem igen  

• Zezzan
    AnnC skrev 2013-07-23 15:23:19 följande:
    Hej! Någon som vill ge lite tips på intervallträning? Är ganska ny på löpning, började för drygt tre månader sedan. Springer 3 ggr i veckan. Oftast runt 7 km men ibland 5 km lite snabbare och ibland 9-10 km. Klarar 5 km på strax under 6 min/km. Längre sträckor ligger på ca 6.15 min/km. Så, funderar som sagt på att träna lite intervall för att kunna bli snabbare, för nu har det stått still ett tag. Gärna efter puls! Springer hyfsat lugnt med puls på 140-150, medel 150-160 och jobbigt runt 170 men klarar det ett par km
    Intervaller kan man springa på hur många sätt som helst. Man kan köra fartlek där man lägger in fartökningar på den vanliga rundan. Typ man ser ett träd en bit fram och spurtar fram till det eller liknande. 
    Jag måste däremot ha mer bestämt annars blir det aldrig av

En favorit förra sommaren var 3-4 min intervaller med 1.5 min gåvila mellan varje. Upprepa 5-8 gånger. 

Nu är jag i sämre form och klarar inte riktigt av att ta mig ur min komfortzon så nu kör jag mest 100-200 meters intervaller. Brukar ta gåvila tillbaka till start då. Alt på tid. Runt 10 upprepningar.

• PerG

Det vill min 5-åring också! Har planerat att ta med honom på uppvärmningen och springa nån kilometer i hans takt då och då, och så får han låna min gamla garminklocka! Jag tänkte hitta ett par skor som ser ut som mina men Kinvara för barn kostar typ 600-700:- ... hujedamej... ;)

Zezzan skrev 2013-07-29 21:56:43 följande:
    Äldsta barnet på 5 år har tjatat länge om att få följa med på en riktig springrunda. med riktig menar han ombytt och med Garmin. Jag lyckades prata honom till att han skulle cykla så skulle ja springa. Vi sprang/cyklade 2km sedan parkerade han sig på gångvägen med en festis medan jag sprang 100meters intervaller framför honom. När jag avklarat 10stycken så sprang /cyklade vi 2 km hem igen  

• Zezzan
    PerG skrev 2013-07-30 10:44:47 följande:
    Det vill min 5-åring också! Har planerat att ta med honom på uppvärmningen och springa nån kilometer i hans takt då och då, och så får han låna min gamla garminklocka! Jag tänkte hitta ett par skor som ser ut som mina men Kinvara för barn kostar typ 600-700:- ... hujedamej... ;)
    har du kollat ebay? S var super nöjd med att få cykla med mig under uppvärmningen och heja på mig under intervallerna  
  • Zezzan

Frågade om han ville träna med mig idag oxå men nej det ville han inte. Han är sliten sa han det är jobbigt att träna haha

• anyXX

Kul att barnen vill vara med och träna! Jag har en femåring som också vill följa med, men det har inte blivit av än. Har kommit igång lite med att köra intervaller med en kompis. Jag gjorde som så senast att vi värmde upp ca 1,5 km. Sen körde jag varannat varv (på300 m bana) snabbare än jag brukar (låg på 3.30-4.30) och varannat varv långsammare än jag brukar (runt 6.00). Körde 3 ggr fort och 3 ggr långsamt. Min vanliga hastighet ligger på ca 5.30. Jag använde runkeeper så hastigheterna är inte exakta, men ändå. Sen körde vi lite styrka och spurtade uppför en backe 3 ggr. Det kändes som det gav en del. En annan gång testade vi fartlek.

flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

Nu är det 1,5 vecka till Malmö halvmara. Jag börjar bli lite spänt nervös! Mycket beror på vädret känner jag. Är det varmt och kvavt är jag inte säker på att jag kommer springa hela sträckan, men är det svalare tror jag det ska hå bra. Har shoppat lite på sportamores er som jag ska hämta ut idag. Ny keps så jag slipper skämmas och lite annat smått och gott. Kul!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Zezzan

Ja jag glömde skriva att när jag springer intervaller så kör jag först uppvärmning ca 2km och lika långt efteråt för att få ut mjölksyran. 

Svar på tråden Löpartråden 13