• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    Jespis skrev 2013-08-10 20:45:31 följande:
    Hur har det gått idag, Per? Har en kompis som "sprang" också, men jag vet bara att han överlevde eskapaden...
    Det gick riktigt bra! Klarade under 6 timmar, men jag hade egentligen inte någon direkt uppfattning om tidsmål innan. Det var sjuuukt jobbigt men helt underbart! Vilka fantastiska vyer och vilken upplevelse!! Kan rekommenderas starkt, men fuska INTE med backträningen isåfal! ;)... En del partier var tekniskt jobbiga och man fick hela tiden parera rötter, stenar eller lera upp till knäna! ;)

Det var en del riktigt jobbiga stigningar också (totalt 1800m). En av dem var typ 500m på 4km när man hade sprungit ca 28km! Kilometerräknaren på klockan verkade nästan ha gått sönder för jag gick och gick men det hände knappt något ändå... ;)...  
  • Jespis

Var ute på långpass igår och det var SÅ tungt, trist och jobbigt. En riktigt sur tur! Jag fick ont i sidan (inte håll) och kände av höften efter en mil, så jag stannade till och stretchade och drack lite. Pinade mig igenom ytterligare 6 km, men det var verkligen hemskt! Igår kväll och i morse hade jag ont i höften och funderade på att skita i långpass och halvmara - jag springer ju för att må bra!

Enligt Szalkais träningsprogram för halvmaran skulle jag springa 5 km lätt löpning idag. Tänkte skita i det, men så kändes det inte bra det heller... Maken jobbar till imorgon kväll, så jag tog med mig barnen till ett elljusspår jag aldrig testat förut, men som är bara 2,4 km långt. Placerade barnen i ett hallonsnår med varsin liten hink och så sprang jag - kollade läget efter första varvet och de var så upptagna att jag mest störde Flört. Det var så skönt att springa i spår att det blev tre varv. Jag tror att jag ska åka dit framöver - mysigt att få springa i skogen och att slippa asfalt! Kände mig mycket mer positivt inställd efteråt - och kände inte av höften alls! Hurra!

• Themis
    PerG skrev 2013-08-10 22:48:05 följande:
    Det gick riktigt bra! Klarade under 6 timmar, men jag hade egentligen inte någon direkt uppfattning om tidsmål innan. Det var sjuuukt jobbigt men helt underbart! Vilka fantastiska vyer och vilken upplevelse!! Kan rekommenderas starkt, men fuska INTE med backträningen isåfal! ;)... En del partier var tekniskt jobbiga och man fick hela tiden parera rötter, stenar eller lera upp till knäna! ;)

Det var en del riktigt jobbiga stigningar också (totalt 1800m). En av dem var typ 500m på 4km när man hade sprungit ca 28km! Kilometerräknaren på klockan verkade nästan ha gått sönder för jag gick och gick men det hände knappt något ändå... ;)...  
    Häftigt, jag såg videon och ja, springa i det där liksom...? Jag kallar dig stenget, grattis till prestationen!

Jag är allseende, åttaarmad och kan radera ditt nick med ren tankekraft, utan att ens vara moderator. Tror vissa i alla fall..
  • Chianti
    PerG skrev 2013-07-31 19:33:01 följande:
    Haha, precis! Jag sprang backintervaller i förrgår och 9km igår så idag ska jag vila och sen blir det ett lite längre pass imorgon eller i övermorgon (eller absolut senast söndag) är förhoppningen!

Sen blir det bara något kortare lugnt pass i nästa vecka och sen är det dags för det här på lördagen! Årets höjdpunkt för min del!

" rel="nofollow" target="_blank">

Här är en "varningsvideo" de släppte innan anmälan öppnade så man vet vad man ger sig in på:

" rel="nofollow" target="_blank">

;) 
    Nej det är helt sjukt!!! Vilket prestation att ta sig igenom!! wow!!
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Themis

*psst*

Jag vågade äntligen lämna löpbandet och jogga/springa lite utomhus nyss, trots mina dumma fogar.

4 km och det kändes okej!!!!

Jag är allseende, åttaarmad och kan radera ditt nick med ren tankekraft, utan att ens vara moderator. Tror vissa i alla fall..
  • Chianti
    Themis skrev 2013-08-11 18:03:43 följande:
    *psst*

Jag vågade äntligen lämna löpbandet och jogga/springa lite utomhus nyss, trots mina dumma fogar.

4 km och det kändes okej!!!!
    Najs!

Jag har sprungit på kvällarna vid Brunnsviken och avslutat med ett dopp, underbart. Sitter bara och väntar på att smälta middagen så jag får sticka ut och springa igen.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • PerG
    Chianti skrev 2013-08-11 15:43:20 följande:
    Nej det är helt sjukt!!! Vilket prestation att ta sig igenom!! wow!!
    Tack!

Visst var det jobbigt, men det var även helt fantastiskt roligt och en otrolig upplevelse. Otroligt varierande terräng med allt från kalfjäll, snåriga skogar, leriga backar och blöta myrar! ... Väldigt krävande rent tekniskt förutom stigning och distans...

1800höjdmeter kanske är svårt att relatera till, men jag kan säga att det är sjuuuuukt mycket! ;)... De har ett annat lopp som ska starta nästa år som är 2800höjdmeter och 48km som jag är lite sugen på ifall jag inte lyckas knipa en startplats i Fjällmaran (jag måste ju springa det en gång till och fixa en bättre tid! ;) 

För er som funderar på vad ni ska ha för mål långsiktigt (eller kortsiktigt) med er löpning så kan jag verkligen rekommendera att lägga in ett terränglopp i fjällmiljö! ;) 
Svar på tråden Löpartråden 13