Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Svansjön, det gick inte lika bra med barn nr 2 och 3!
Springer milen på strax över timmen typ 1.03-1.05 beroende på dagsformen och bansträckning.
Minns inte min första mil men sprang 5km på ca 30 min i början så milen borde ha varit över timmen nånstans... Idag, 6 år senare, springer jag milen på ca 42:30 (i våras). Siktar på under 40 minuter under nästa år!
Första milen var nog runt 1 timme nu är det runt 46-47 min. Skön jogg 50-52 min. Har aldrig testat ta ut mig på milen, kanske borde det :) 15km ligger runt 1h 17 min
Oj så snabba ni är! Ja då blir det förhoppningsvis snabbare med tiden då. Började springa i mars så är väl rätt ny på det fortfarande :p
Hur gör ni under vintern? Springer på gym eller tar en paus?
Jag tror du kan räkna med ganska stora förbättringar ganska snabbt om du håller igång! I början går det oftast ganska lätt att förbättra sina resultat men det är också viktigt att ta det lugnt så man inte drar på sig skador!
Sen handlar det inte bara om kondition och styrka utan även "pannben", dvs förmågan att pressa sig själv när kroppen säger stopp! Och även "löpekonomi", dvs hur man springer så att man har ett "effektivt" löpsteg... Så om du bara fortsätter springa så kommer du bli bättre och bättre, så kan man börja titta på mer avancerad träning i framtiden om utvecklingskurvan börjar plana ut..
Under vintern springer jag (nästan) som vanligt... Brukar varva med längdskidåkning också, men har dubbar på skorna (Icebug Anima Bugrip) så att jag slipper halka runt! ;)
Jag sprang hela vintern i vanliga skor. Testade broddar några gånger men det var så tungt. Gick förvånansvärt fint att springa i vintras. Ramlade inte en enda gång
Ny här i tråden och eftersom här finns många erfarna tänkte jag höra om lite tips.
Jag tycker ofta det känns trögt. Även om jag förbättrar mig känns det liksom tungt. Tycker sällan jag har flow. Vad gör jag fel? Är ganska vältränad (tränar olika saker) men har inte sprungit så länge, springer oftast fem eller åtta km, gärna kuperat. Jag tror tyvärr det har en del att göra med att jag har lättare för att träna i grupp, gillar att träna där jag får tänka och gillar pepp från andra... Samtidigt som jag gillar löpningen för det är enkelt och det känns ju alltid bra efteråt.
Tips?
Tips på bra löparappar? Jag betalar gärna men det finns en uppsjö så jag är tacksam för tips. Halvnöjd med runkeeper, testar runtastic nu. Men finns det någon som man kan ställa in t ex intervallträning? Gärna ngn som man kan koppla pulsband till. Har en Samsung galaxy s4.