• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gaby 01

Shitzu: Jag har också jättekänsliga fötter och det behövs inte mycket förändring för att det ska komma smärta i dem. Men jag ser till att vila ut det och överanstränger inte fötterna om de gör ont. Jag är också väldigt känslig mot för hårda strumpor när resåren klämmer runt vaderna så nu är det bara löparstrumpor som gäller för mig även fritid.

Gunsan: Blev det någon runda och hur känns foten nu när det gått ett tag?

Nexie: Jag kör med mitt universalmedel mot alla smärtor i överkroppen under tiden jag springer En vass sten i varje hand och sedan klämmer jag in tummarna i stenarna så det gör riktigt ont. Då brukar iallafall mina håll och spänningar släppa efter ett tag

Waimea: Jag ropar inte hej riktigt ännu Man lär ju trilla dit förr eller senare, men just nu känner jag att det kanske inte vore helt fel att tajma förkylningen just nu. Då är jag frisk inom ca en vecka och förhoppningsvis lite immun under de kommande två veckorna efter det (turnering och halvmaran).
    Hur lägger du upp dina intervallpass?

Har varit ute i 13 km idag. Tänkte springa milen riktigt snabbt, men det blev inte riktigt som jag ville. Landade på 52 minuter på 10 km där jag tyvärr fick jogga försiktigt mellan km 6-7 pga just håll. Så just nu ingen förbättring på milen och jag inser att jag verkligen måste springa intervaller. Jag tar tacksamt emot alla tips på intervallträning för att bli snabbare på en längre sträcka som en mil eller två. Jag skulle verkligen verkligen vilja komma under 50 min, det skulle göra mig glad

• Gunsan75

Blev en runda på 7,8 km i långsamt tempo.
    Foten är inte helt 100, men antar att det kommer ta tid. Det är stelt och stramar i hälsenan första biten innan det blir bättre. Känner att foten är instabil i sidled typ. Men jag har ingen direkt värk så jag kör på så långt det går. Behöver nog lära mig att strecha mer för jag är alldeles för dålig på det.
    Måste även få till några långpass också inför min halvmara 11 september.

• rövardotter73
    Såg att "Blodomloppet" går i Västerås på torsdag...

Tänk om....
  • m o e
    rövardotter73 skrev 2010-08-24 22:28:18 följande:
    Såg att "Blodomloppet" går i Västerås på torsdag...

Tänk om....
    Do it!
    Jag hade tänkt vara med, men eftersom det är Tjejmilen nästa söndag vill jag inte springa mildistans så tätt inpå.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • m o e
    Kaya skrev 2010-08-23 22:59:10 följande:
    Idag sprang jag som en jäkla TOK milrundan hemma i stan (varierad terräng i skogen, bra underlag) och tyckte det gick så himla FORT. Andingen och stegen kändes lätta och jag var verkligen tapper och pressade på fast jag tyckte det var segt att räkna ner sträckan som var kvar att springa från 4-5-6-7-8 km... (för mig är milen JÄTTELÅNG, jag skulle aldrig kunna motivera mig själv att springa FLERA mil på en enda gång)... jag kunde inte låta bli att tänka att IDAG kommer jag nog in på under en timme i alla fall (prick en timme var väl mitt gamla "rekord"). Gissa hur besviken jag blev när jag kom in på 1.04. *suck*

Det är väl för att jag har blivit så tjock under semestern.

Fast nu efteråt är jag mest glad att jag är igång på allvar igen. Jag har ändå kutat en mil idag... Det måste räknas, även om mitt högsta tempo motsvarar vissa andras ( ) nerjogg...

Sprang kortare rundor fre + lör och åkte ca 3 mil inlines igår. Imorgon cardio + styrka på gymmet.

Sov gott!
    K
    Du ska inte vara besviken! Vissa gånger är det sådär. Det spelar ingen roll hur pigg man känner sig eller hur lätt det går. Ibland går det inte så snabbt. En mil är långt!

Jättehärligt att du är igång! Om du vill putsa tider, så har du resten av livet på dig. :) Ibland tror jag inte att man gynnas av att klocka allt man gör när man tränar, men det är svårt att låta bli.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • nexie

Ja det blev en runda igår och jag springer och vevar med armarna, gör konstiga "antispänn" övningar och ser allmänt skum ut... Tur man bor på landet så inte så många ser

Inte går det fort inte men målet för tillfället är att inte stanna och gå, och det går ju bra. Kunde väl gått lite fortare kände jag när jag kom hem igen men det får bli nästa gång ..... som ska bli imorgon så det så! påminn mig om det att imorgon kväll så ska jag ut igen!

• Kaya

Gaby, Waimea, Moe - tack för ert stöd! Jag får lite åldersnoja ibland och tänker att om jag nån gång i livet ska kunna bli riktigt snabb och stark så är det väl NU... jag är ju inte 20 år längre menar jag (suck). Men det där är väl bara trams, just löpning o styrketräning kan man väl hålla på med långt upp i åldrarna.

Idag när lönen (äntligen) trillade in gjorde jag något åt det faktum att mina jeans stramar och sitter obekvämt och mina toppar avslöjar nya love handles (brukar inte ha några) efter sommarens utsvävningar.... Gissa vad? Jag for ner på stan och blåste ett par tusen på slappa sköna stretchiga träningskläder...

Säga vad man vill om prylfixeringen kring träning men det går inte att komma ifrån att det spelar roll vad man har för grejer. Min fina cykel (som fortfarande känns NY fast jag haft den sen förra våren), bra springskor, funktionell sportBH, schyssta träningsbrallor som sitter bra. Det gör faktiskt skillnad! Även om det är lite segt att det kostar några hundralappar extra bara för att det råkar vara ett visst speciellt märke som jag råkar gilla extra mycket (designen)...

Ganska seg i kroppen efter MYCKET träning senaste dagarna, men ändå laddad inför kvällens pass, dans +body balance. Imorgon spinning express plus styrketräning. Först under helgen blir det mera löpning, kanske ska göra slag i saken och köra lite intervaller som jag har tänkt så länge?!

K

• Kulta17
    Knugen2010 skrev 2010-08-24 19:52:58 följande:
    Vem är Gärderud *hytter med näven*
    Han vann 3000 meter i OS 1976 på nytt världsrekord.

Med tåvhävningar bygger du upp styrkan i vad och hälsena vilket ger spänst. Efter lite träning kommer du känna dig som en gasell när du ger dig ut och joggar.
    Sorry för mitt ovetande
Svar på tråden Löpartråden 13