• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Michael 310

Inte rört på mig på snart en vecka nu, Men morgon så måste det bli löpning hela kroppen skriker efter det! satsar på en mil men får se.. :)

• PerG
    Duckan skrev 2015-05-08 12:25:12 följande:

Betyder det tror du PerG, att med energi och vätska kan jag ta mig i mål? Jag är mycket tveksam själv.

Det kan jag nog inte svara på ;)... Men jag vet i alla fall att när jag (och jag tror i princip alla) ska springa marathon måste jag fylla på med energi och vätska under loppet. Det kan ju vara bra att låta kroppen vänja sig vid sportdryck och energi (chokladbars/banan/eller liknande) under loppet så du inte gör det första gången du springer.

Det är ju jättesvårt att svara på hur du kommer klara det, men om jag hade haft allt inbokat och klart så hade jag i alla fall kommit till start!

Mitt tips nog är att satsa på ett nytt långpass snart där du springer mellan 25-30km och testar att dricka och äta under tiden och gå ut i väldigt lugnt tempo (6:15-tempo som du skrev är nog lämpligt, men inte snabbare, om du gör milen på ca 53 och inte har sprungit så mycket långa distanser). När jag springer så långt brukar jag ta en gel ca var 40:e minut och dricka vatten efter törst och då kanske varannan sportdryck varannan vatten. Om det finns tar jag gärna chips, chokladbollar och smågodis m.m. (finns iaf på många mindre marathonlopp! ;) ) för att få något "fast" i magen... Jag gillar inte läsk egentligen men av någon anledning smakar cola väldigt bra just när jag springer marathon och man får ju avslagen cola på Stockholm Marathon nånstans runt 35 km har jag för mig... 

Vad sprang du halvmaran på för tid förra året? Sprang du utan vätska/energi under loppet då eller hur brukar magen reagera när du dricker sportdryck?
  • Duckan

Halvan på 2,06 ( tyvärr trasade magen då) och drack lite vatten och åt en bananbit längs vägen.

Ska köra en långpanna i nästa vecka. Köper vätska och gel till dess ????.

• Themis

Jag har som glad motionär sprungit Springtime 5 km för första gången i livet.

Ja, hör och häpna, det funkade trots kronisk foglossning och en halv bihåleinflammation. Lite duger bra till mig, men till nästa år kanske det går att hitta någon mellansträcka på väg mot milen?

/skuttar ut på lätta fötter

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Waimea
    PerG skrev 2015-05-09 12:55:57 följande:

Det kan jag nog inte svara på ;)... Men jag vet i alla fall att när jag (och jag tror i princip alla) ska springa marathon måste jag fylla på med energi och vätska under loppet. Det kan ju vara bra att låta kroppen vänja sig vid sportdryck och energi (chokladbars/banan/eller liknande) under loppet så du inte gör det första gången du springer.

Det är ju jättesvårt att svara på hur du kommer klara det, men om jag hade haft allt inbokat och klart så hade jag i alla fall kommit till start!

Mitt tips nog är att satsa på ett nytt långpass snart där du springer mellan 25-30km och testar att dricka och äta under tiden och gå ut i väldigt lugnt tempo (6:15-tempo som du skrev är nog lämpligt, men inte snabbare, om du gör milen på ca 53 och inte har sprungit så mycket långa distanser). När jag springer så långt brukar jag ta en gel ca var 40:e minut och dricka vatten efter törst och då kanske varannan sportdryck varannan vatten. Om det finns tar jag gärna chips, chokladbollar och smågodis m.m. (finns iaf på många mindre marathonlopp! ;) ) för att få något "fast" i magen... Jag gillar inte läsk egentligen men av någon anledning smakar cola väldigt bra just när jag springer marathon och man får ju avslagen cola på Stockholm Marathon nånstans runt 35 km har jag för mig... 

Vad sprang du halvmaran på för tid förra året? Sprang du utan vätska/energi under loppet då eller hur brukar magen reagera när du dricker sportdryck?

Cola och kaffe i en skön blandning får man i Sthlm, och buljong. Jag har hittat energibönor som jag petar i mig på långpass. Koffein och annat energigivande i dem, tas med vatten, slipper man en del av sportdryckskluckandet i magen. Ser ut som kolaböor.

Idag går byaloppet Risingeruset av stapeln och jag har precis varit ute och kollat snitslingen, gjorde den i torsdags. Nu hoppas jag att det klarnar upp till eftermiddagen! Jag är ensam hemma med mina tre barn så jag springer nog korta banan, 2,5 km, med sonen. Det är lagom nivå idag
  • Waimea
    Themis skrev 2015-05-09 17:46:17 följande:

Jag har som glad motionär sprungit Springtime 5 km för första gången i livet.

Ja, hör och häpna, det funkade trots kronisk foglossning och en halv bihåleinflammation. Lite duger bra till mig, men till nästa år kanske det går att hitta någon mellansträcka på väg mot milen?

/skuttar ut på lätta fötter

Heja!!
  • Duckan

Bönor låter käckt! Tips på var dessa köpes Waimea?

Jag tog lite cola på Halvan, men fy för fesljummem sådan.

Svar på tråden Löpartråden 13