• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Duckan

Bra kört Jespis! Jag är rädd av mig. I Hagaparken är det alltid folk i farten, men ganska dåligt upplyst. Gillar det ej.

7 km idag igen. Ingen bra dag. Hoppas avsluta veckan med milen imorgon.

• Jespis

Tråkigt Per G! Det måste vara den fjällmaran som går över Flatruet och Ljungdalen va? Helags maraton? Min gamle morbror, som flyttat till Ljungdalen efter pensionen, vill att jag ska göra den halvmaran - han är engagerad i byalaget och brukar vara funktionär.

• PerG

Nä, det här loppet gick i Bydalsfjällen, en bit österut om Helags blir det väl då. Det finns en 22k och en 50k variant och båda har ganska extrema banprofiler.

fjallmaraton.se/bydalsfjallen/

Får bli ett nytt försök nästa år! Ingen tvekan om det! ;)

Helags maraton har jag missat så det kanske jag får ta också.. ;)

Jespis skrev 2015-08-22 22:49:45 följande:

Tråkigt Per G! Det måste vara den fjällmaran som går över Flatruet och Ljungdalen va? Helags maraton? Min gamle morbror, som flyttat till Ljungdalen efter pensionen, vill att jag ska göra den halvmaran - han är engagerad i byalaget och brukar vara funktionär.

• Sommarnatt10

Hej!
    Hoppar in lite här...
    Jag började springa i januari, sprang min första mil i slutet på maj och nu ska jag snart ge mig på Sthlm halvmara. Jag har som längst sprungit lite drygt 17km (första gången kände jag att jag lugnt hade klarat 4km till, sist va jag glad att jag kom runt, sååå tungt :) )

Nu är det tre veckor kvar och jag funderar lite över upplägg både kost och träning de sista veckorna... Någon som har några bra tips?

• Sommarnatt10
    Jespis skrev 2015-08-23 07:50:42 följande:

Sommarnatt10, jag följer Szalkais upplägg för att klara halvmaran på 1.50. De tre sista veckorna är ganska lugna. Det verkar inte vara fler långpass t.ex.

trana.marathon.se/kopia-av-dn-stockholm-halvmarathon-2014/dn-stockholm-halvmarathon-150

Kunde inte se träningsprogrammet...
    Hade varit kul att klara det på 2h, men jag ska runt det är målet!
    Funderade på att lägga ett längre pass den här veckan, men det kanske blir fel då. Skulle vilja ha en bättre känsla i benen, men det kan ju iofs få om jag springer 8km oxå...
    Hur gör du med kost?
  • Jespis

2.00-träningsprogrammet innehåller 5km lätt distans tisdag, en stegeintervall torsdag (totalt 7 km ca) och 14 km långpass med fartökning lördag - så inte fullt så lätt som jag sade...
    (Tror jag fick upp vecka 1, haha!)

För 1.50 är det 8 km tisdag, intervall stege torsdag (totalt 11,4 km), 8 km lätt distans fredag och 17 km söndag...

Jag börjar känna mig ganska löptrött. Har kämpat på och följt programmet hela sommaren, utom då knät trilskats. Ser fram emot att springa bara för att det är skönt!

Vad gäller kosten så försöker jag nog äta som vanligt. Jag är sedan över ett år 5:2-are, men det funkar dåligt med hårda löppass, så jag kör igång efter halvmaran igen. Ser fram emot det också - det ger en så skön känsla i kroppen!

• Sommarnatt10
    Jespis skrev 2015-08-23 08:24:28 följande:

2.00-träningsprogrammet innehåller 5km lätt distans tisdag, en stegeintervall torsdag (totalt 7 km ca) och 14 km långpass med fartökning lördag - så inte fullt så lätt som jag sade...
    (Tror jag fick upp vecka 1, haha!)

För 1.50 är det 8 km tisdag, intervall stege torsdag (totalt 11,4 km), 8 km lätt distans fredag och 17 km söndag...

Jag börjar känna mig ganska löptrött. Har kämpat på och följt programmet hela sommaren, utom då knät trilskats. Ser fram emot att springa bara för att det är skönt!

Vad gäller kosten så försöker jag nog äta som vanligt. Jag är sedan över ett år 5:2-are, men det funkar dåligt med hårda löppass, så jag kör igång efter halvmaran igen. Ser fram emot det också - det ger en så skön känsla i kroppen!

Hihi ok, men då kan jag ju köra ett längre pass till helgen iaf :)
    Tack för hjälpen...
  • Michael 310

5 km idag helt ensam, rätt skönt att kunna springa i min egen fart utan barnvagnar och långsamma kompisar ;)

Svar på tråden Löpartråden 13