• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Jespis

Skönt att första passet är gjort! Heja dig!
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med de dör utslagen, men det är väl inte omöjligt att de beror på värme och/eller friktion. Prova med en annan träningströja nästa gång!

Jag gjorde femte löppasset på en vecka igår. 5 km för att få långpasset ur benen. Idag känner jag mig fräsch i kroppen igen. Vilodag idag, sen är det "bara" tre pass denna vecka.

• Michael 310

6 km teränglöpning med lillgrabben i vagn, fy F vad det är tungt! Målet var 36 min vi klarade det på 32. Kör tillsammans med en kompis hans program för 10 km under 50 minuter. Ska bli kul att se hur vi klarar det, 9 veckor kvar ;)

• PerG

Suck.. Pga privata omständigheter som jag själv orsakat så har träningen legat lågt ett tag.. Två medellånga pass senaste tiden och nu är det bara strax över 3 veckor kvar tills jag ska springa 50k fjällmara... Vanvettigt egentligen men jag har nog lite för hårt pannben för att ge upp i förväg.. ;)

• PerG

Ja, alla mål om tid eller att det ska kännas gött är helt borta.. Det blir bara att kriga och ta mig från start till mål på ett eller annat sätt! ;)

Lyckades springa en terrängmara i våras med ungefär samma förutsättningar men samtidigt är detta sjukt mycket värre lopp...

Men jag är obotlig optimist med hårt pannben! ;)

Duckan skrev 2015-07-28 20:51:11 följande:

Jag tror du klarar det PerG!

• Elderberry

Hade mitt andra pass idag, underligt nog var det tvärt om idag, det gick lätt i början och blev tyngre mot slutet, men lättare än sist. Tror jag inbillar mig, borde väl inte se framsteg efter bara en gång så? Haha.

Längtar verkligen tills jag kan springa "på riktigt" :)

• Elderberry

De där kliande röda utslagen får jag nog leva med, verkar som att de uppkommer där kläder sitter åt (bh-bandet, byxlinningen, klockan på armen), tror att jag fick större utslag på armarna i måndags eftersom jag höll upp dem så att det blev hud mot hud + att de trycktes mot bröstkorgen.

• Themis
    Elderberry skrev 2015-07-30 05:46:26 följande:

De där kliande röda utslagen får jag nog leva med, verkar som att de uppkommer där kläder sitter åt (bh-bandet, byxlinningen, klockan på armen), tror att jag fick större utslag på armarna i måndags eftersom jag höll upp dem så att det blev hud mot hud + att de trycktes mot bröstkorgen.

Ramlar in på ett bananskal och är ju lite av en eksemexpert efter många år med sådan problematik:

Skavsår är ju en sak, då behöver du en annan sorts kläder eller sport-BH. Jag har också ett par plagg med sömmar som ger skav efter viss tid men då får man hitta nåt bättre till långa pass, helt enkelt.

Om din hud har gått i krig så att eksemet blossar upp igen efteråt eller sitter kvar några veckor fast du inte har proovcerat det igen så kan det bero på tvättmedelsrester i kläderna. Man kan prova att byta tvättmedel/ta bort sköljmedel till kläder som man svettas mycket i eller extraskölja sin tvätt tills huden har lugnat ner sig. Bara att svettas i sig är irriterande och kan utlösa eksem för mig som är superkänslig, men då får jag verkligen ta i.

Det man kallade böjveckseksem när jag var barn berodde för min del på kemikalierester i kläderna, huden är som tunnast i böjvecken och då är det där som irritationen ger eksem i första hand. Jag fick eksem varenda gympalektion eftersom det kom ut skräp på huden när jag svettades, såklart! Och det stämmer också med att alla som hade denna käcka diagnos blev mycket bättre på sommaren- också helt självklart eftersom man inte har långärmat och långbyxor då, oftast, och därmed minskar belastningen på huden.

Är det nickel i ditt klockarmband/spänne så kan det också ge eksem, många "stål"-klockor kan ge eksem ihop med svettning. Jag får t.ex. utslag av min Breitling om det är varmt vilket är lite bittert.

För att lindra besvären klä dig luftigt och ta gärna svala duschar efter träning och innan läggdags om det är varmt. Undvik stark värme som bastu och liknande, värme eldar på hudens reaktioner. Vill du hjälpa din hud att sluta kriga kan du prova receptfria antihistamintabletter i några dagar, finns på apoteket.

Sen är nog det första de kommer att föreslå kortisonkräm, men jag har själv fortfarande 20 år efter sista insmörjningen synliga hudförändringar i armvecken av allt kortison som läkare har skrivit ut under åren istället för att hjälpa mig utreda varför jag har eksem, så det är inte mitt förstaval idag.

Att ta reda på orsaken är mycket bättre.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Elderberry
    Themis skrev 2015-07-31 16:10:44 följande:
    Ramlar in på ett bananskal och är ju lite av en eksemexpert efter många år med sådan problematik:

Skavsår är ju en sak, då behöver du en annan sorts kläder eller sport-BH. Jag har också ett par plagg med sömmar som ger skav efter viss tid men då får man hitta nåt bättre till långa pass, helt enkelt.

Om din hud har gått i krig så att eksemet blossar upp igen efteråt eller sitter kvar några veckor fast du inte har proovcerat det igen så kan det bero på tvättmedelsrester i kläderna. Man kan prova att byta tvättmedel/ta bort sköljmedel till kläder som man svettas mycket i eller extraskölja sin tvätt tills huden har lugnat ner sig. Bara att svettas i sig är irriterande och kan utlösa eksem för mig som är superkänslig, men då får jag verkligen ta i.

Det man kallade böjveckseksem när jag var barn berodde för min del på kemikalierester i kläderna, huden är som tunnast i böjvecken och då är det där som irritationen ger eksem i första hand. Jag fick eksem varenda gympalektion eftersom det kom ut skräp på huden när jag svettades, såklart! Och det stämmer också med att alla som hade denna käcka diagnos blev mycket bättre på sommaren- också helt självklart eftersom man inte har långärmat och långbyxor då, oftast, och därmed minskar belastningen på huden.

Är det nickel i ditt klockarmband/spänne så kan det också ge eksem, många "stål"-klockor kan ge eksem ihop med svettning. Jag får t.ex. utslag av min Breitling om det är varmt vilket är lite bittert.

För att lindra besvären klä dig luftigt och ta gärna svala duschar efter träning och innan läggdags om det är varmt. Undvik stark värme som bastu och liknande, värme eldar på hudens reaktioner. Vill du hjälpa din hud att sluta kriga kan du prova receptfria antihistamintabletter i några dagar, finns på apoteket.

Sen är nog det första de kommer att föreslå kortisonkräm, men jag har själv fortfarande 20 år efter sista insmörjningen synliga hudförändringar i armvecken av allt kortison som läkare har skrivit ut under åren istället för att hjälpa mig utreda varför jag har eksem, så det är inte mitt förstaval idag.

Att ta reda på orsaken är mycket bättre.
    Tack för ditt utförliga svar! 

Kläderna är luftiga, BHn var helt ny och (skäms att säga det) inte ens tvättad än, varken den eller byxorna sitter åt hårt, det känns inte som skavsår. Kläderna är luftiga.

Jag skulle ju kunna prova att ta antihistaminer, men jag vet inte om det behövs, besvären försvinner inom 30 min efter att jag har slutat springa. Jag antar att det här kan bli värre när jag kommer upp till en lite högre nivå dock, just nu springer jag ju bara 60 sek intervaller, så ja, det kanske blir jobbigt när jag kommit upp till 5 km.

Jag misstänker att det är svett + att något ligger och trycker emot som gör det, vet inte vad det skulle klassas som, men jag kan inte komma på vad annars min klocka, en ny BH, byxlinningen och hud-mot-hud skulle ha gemensamt.
Svar på tråden Löpartråden 13