• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • linn78

hallon: jag drömde inatt att du hade sökt jobb som kungens sekreterare, hahaha!!! Jag tror att du fick det också så skulle jobbet komma ut på ams på riktigt får du nog skicka in ett cv=)

Stackars alla sjuklingar!! Axel spydde igår rakt ner i sin lego låda, jättekul att göra rent alla legobitarna. Fast han har inte kräkis, bara hosta och han kräker jättelätt när han hostar...

• Kvack

Har nyss varit och köpt en ny säng till Ida. Hon klättrar ju ur spjälsängen nu. Bild finns i galleriet om ni vill se.

• Lana

heidi,haha kul luring

kvack, (gör som VT men tillägger ) Vattenkoppor blir (oftast) värre ju äldre man blir. Det kallas obalnd Bältros när man är vuxen men är det inte,då bältros uppkommer av att man har en gång haft vattkoppor och sedan får det igen.vilket är väldigt ovanligt.då kommer det mer som ömma brännande punkter innan det kommer blåsor mm.och bildar oftast ett "bälte". Den som har haft vattkoppor och får bältros kan smitta en som inte haft vattkoppor med avttoppor men inte tvärt om.Bältros kommer "innifrån".
    Jätte fint det blev med sängen

Vt,om jag inte misminner mig helt så är det (oftast) inte vattkoppor om man inte har fler än 5-10st,då "gills" det inte.Och man löper större risk att få det igen fast ändå inte som bältros.Hoppas du inte tar illa upp när jag ändrar "ditt" svar lite ang vattkoppor.

tittar in,är hos mamma i Malmö och myser. Var på fika idag hos KaOl och Måns jätte kul.Tycker det är super när vi får till en träff,KaOl är en toppen tjej
    Vi var först i en "djurpark" med livestorlek på djuren och sedan hem till deras och tog en fika men trötta barn Elly somnade som en stock på väg därifrån.

Nu ska vi ner och göra lite mat.Kram på er!

• Strözzel

MissH: jag är född 71 och fick min första dotter 2005. Men vad gör man när mannen man vill bilda familj med kommer in i livet först då... ;)

Hoppas alla sjuklingar mår bättre och att ni alla har en skön påsk. 
  • luzorsus

Jag trodde inte jag haft vattkoppor heller men när barnen fick det förra vintern så blev jag aldrig smittad,så troligtvis har jag haft det,utan att mina föräldrar vetat om det. Ibland när man får det som liten kan det vara svårt att veta att det är exakt det,om man bara får någon enstaka koppa bara.

• KaOl

Lana: vad söt du är !! Tyckte oxå att det var jättekul att träffas - Måns var helt slut efteråt och sov gott i vagnen redan när du körde iväg!!
    För er andra kan jag förtydliga att lekplatsen alltså har "livestora" vilda KONSTGJORDA djur, typ elefanter, giraff. krokodil. Jättefin!

Ang vattenkoppor så tror jag att det är som Lana säger; bältros heter det om man redan haft vattenkoppor o får det igen. När Oscar fick vattenkoppor så hade han bara någon prick första dygnet, men sedan var stackaren helt täckt något dygn senare - både in- och utvändigt!

Sthlm: Usch, känner så igen mig när du berättar... Hur man tror att man håller ihop, men så bara brister allt helt plötsligt. Tveka inte att ta hjälp både av vänner/familj eller professionellt om du mår riktigt kasst. Jag brakade ihop totalt efter ett tag och råkade ut för en rätt kraftig depression, men fick hjälp och kom på fötter igen. Nu var iofs separationen i kombination med att min mamma dog och lite andra väldigt jobbiga händelser - men ändå.. Stor kram till dig - det blir mkt bättre bara man slipper bo tillsammans, man kan starta om..

Förutom mysig fika med Lana o Elly har jag tillbringat dagen med att gräva hål (20x20x50 cm) för plintar till staket samt hugga upp en stubbe och en stor rot med yxa. Jobbigt!! Trodde jag skulle kunna smita undan, men inte då . Nu har vi tryckt in en god köttbit + ett glas gott rödvin och slöar framför tv:n. Måns är fortf uppe för vi råkade glömma att väcka honom mitt i allt trädgårdsjobb. Oops!!

• 3 barns mamma84

Vattkoppor ebba hade någon prick här o där på ansiktet och här o där på  armen och magen men det var typ bara 4-5 prickar då sen på ryggen hade hon massor i en klump haha vi skuldebladen herregud allt sammlades där men det var vattkoppor hon hade men VISSA får bara många och andra lite.

Amadeus hade överallt haha han var som en pricki korv haha till och med rumpan snoppen pungen läpparna tungan öronen magen ryggen mennen armarna hårbottnet.

Nu går det Scharlakansfeber så vi väntar på nu hon har inte fått något nu iaf peppar peppar..

Ebba 050607 Amadeus 080814 Mf 15/12-09 min ängel
  • 3 barns mamma84

Symptom: Måttlig till mellanhög feber, ont i halsen och utslag som ofta finns i armhålorna eller i ljumsken. Huden kan ibland fjälla och det förekommer att barnet har sträv tunga med ljusröda prickar.

Behandling: Läkaren ordinerar ofta antibiotika. Det är viktigt att man håller barnet hemma och undviker kontakt med andra barn

Smittorisk: De första dagarna, men efter tre dagars behandling med antibiotika är smittorisken i stort sett obefintlig. Inkubationstiden är 3-8 dagar.

Ebba 050607 Amadeus 080814 Mf 15/12-09 min ängel
  • Vilda Tiger

Va lustigt att ni talar om vattenkoppor kontra bältros. Vi talade om det på kalaset jag var på idag och då var det just så att några sa som ni: att om man har haft vattenkoppor som ligger det latens i kroppen, som ett herpesvirus, och kan komma som bältros då man är äldre. Jag trodde det var tvärtom; att om man INTE hade haft koppor som liten så kunde man få det som äldre och då kallades det bältros. Men nu vet jag bättre. :)

Lana
    Jaså, så då är det inte säkert att jag hade det då... jag fick bara några enstaka koppor men har likt förbannat ett ärr på ena ögonlocken efter en av dem. Dock gillar jag det ärret Kul att du och KaOl hade en trevlig fika!

KaOl
    Då blev det en del jobb för dig ändå. Du lät så nöjd på fb då du skrev att J skulle jobba medan du skulle fika, först. Men gott att få gjort det där trista.

KaOl

Det var en jättefin säng! Jag vill ha en sån med, till Lyckeli. Va söt hon är, Frida.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11