• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Kesso

2 barnsmamma 84:
    Grattis att din man klarade körkortet! Aha, så du väntar också en tredje. Kul! Ja, jag är i v. 15 nu. Mår bra men har haft smärtor i ryggen. Ja, jag har inte mått så mycket illa med någon av mina. Men har varit så trött nu. Kom inte i håg det med de två andra. men de är ju inte så konstigt om man är tröttare nu. Ja, sedan är jag så trött på mina åderbråck. De irriterar mig. Fick de med nr. 2. Så de lär väl bli op. när denna kommit ut. Får gå med stödstrumpor nu i värmen.

Tack för alla gratulationer! Ja, de känns så roligt att vänta en bebis till. Hoppas allt kommer gå bra.

Roligt att hitta denna tråden igen.

• tessiej

Stackars min lilla Ebba. Hon skulle gå ut till Robert (hennes pappa) och säga godnatt (han höll på att måla den nya panelen som sattes upp idag) och vad händer? Jo hon råkar trampa på en humla som av någon anledning befinner sig på våran altan :( efter lite gråt, kylning av foten med vatten, alvedon och lite salva på foten somnade hon tillslut. Men ingen välling ville hon ha.. Vilken otur hon hade. Jag får se imorgon hur svullen hon är.

• goshheidi

Lana, Grattis även här! :) Va kul att det blev en förlossning som du är nöjd med. Hann du få någon bedövning när det gick så fort??

C:s hår har ändrat karaktär i denna fuktiga sommarvärme. Stora lockar har han. Ibland tycker jag han påminner om en permanentad gammal tant *hihi* Men förstås en jättejättesöt sådan.

Kesso, grattis till grav nr.3 :D  Vi fick en pojke i mitten av maj. Redan två månader. Tiden går alldeles för fort.

• RosaNapp

jucea: skönt att saker lossnar.

Nu har jag räknat och jag vete sjutton om jag kommer ha råd att plugga med träffar varje månad i Umeå! det blir tight varje månad och jag behöver lite spelrum för att kunna spara undan för sommaren bla. (nej, jag orkar inte plugga hela somrar också bara för att ha en inkomst).
    Å andra sidan blir det tight varje månad om jag skulle vara hemma till nästa höst...
    Det som talar mot det i båda fallen är väl egentligen ekonomin och barnens ålder.

Plugga nu:
    +lika bra att komma igång, jag har kommit in (vet ju inte om jag gör det nästa år),
    -barnen är små, ffa E. Vill gärna ha A hemma ett tag till egentligen, tight ekonomi, körkort?

Plugga om ett år:
    +barnen är äldre (känns bätttre för mig, längre dagar på förskola då), E (äldsta) har börjat 6-års, hunnit förbereda mig mer, tagit körkort?
    -jag är ett år äldre, vet inte om jag kommer in, osäkert med ekonomin till dess, tight ekonomi

Jag har suttit och gjort för/mot-listor hela kvällen...

• 3 barns mamma84
    Kesso skrev 2010-07-15 22:51:04 följande:
    2 barnsmamma 84:
    Grattis att din man klarade körkortet! Aha, så du väntar också en tredje. Kul! Ja, jag är i v. 15 nu. Mår bra men har haft smärtor i ryggen. Ja, jag har inte mått så mycket illa med någon av mina. Men har varit så trött nu. Kom inte i håg det med de två andra. men de är ju inte så konstigt om man är tröttare nu. Ja, sedan är jag så trött på mina åderbråck. De irriterar mig. Fick de med nr. 2. Så de lär väl bli op. när denna kommit ut. Får gå med stödstrumpor nu i värmen.

Tack för alla gratulationer! Ja, de känns så roligt att vänta en bebis till. Hoppas allt kommer gå bra.

Roligt att hitta denna tråden igen.
    förlåt men jag e inte så haj på åldersbrock men jag såg på holliwod fruar svenskar och en av dem hade åldersbrock på bennet och hon gick till läkaren och bara tog sönder alla blodkärl och sen skulle hon vänta veckor tills det blev finare..
    Är det det du menar ?
    Men sen e inte åldersbrock så fullt jag har inga men när jag sätt så e det inte så farligt men äldre kring 70-80 har och det är fullt men det är inte deras fel alls.

Ååh vecka 15 ååh så härligt då är det i 2011 men hoppningsviss 2010 bebisen bestämmer hehe
    Jag får i nov så jag slipper gå till dec som e så skönt när man har julstress också..
    Fick ju ma i vecka 8+ och jag fick ju mensen 10 mars vi hade sex och enligt det skulle jag ju vara i vecka 19 men vi får se vad dem säger..
    MEN det gick fort otroligt fort efter ett ma jag hade i dec ..09
    Nu är det planering som gäller..
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) ebba 2005 didos 2008 bebis 2010 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • KaOl

Rosa: Måste vara ett heltufft beslut att ta... Det jag funderar lite är om du verkligen kommer att orka nu; det hade varit en annan sak om ni verkligen hade varit två om att ta barnen... Bara att plugga och själv ha hand om lille E hela dagarna låter tufft. - och sedan är det ju de andra 3 dessutom. Tänk på att om du börjar utb och inte klarar ett visst antal poäng så kan det bli problem med studiemedel.
    Sedan förstår jag oron över att du inte kommer in nästa år. Vet du hur intagningspoängen brukar ligga? Var det "på håret" den här gången, eller var det med gott mått du kom in? Om det är det sista hade jag nog avvaktat. Som du själv skrivit tidigare så är det en period efter man flyttat som man mår ännu sämre - akta dig så du inte går in i väggen!! Åldern tycker jag inte du behöver bry dig om; både på min sjukgymnast och min informationsteknikutbildning har det gått personer som var klart 40+ och de har inte haft några problem..
    Sedan tycker jag att det är kanon att du tittar framåt så; körkort, utbildning osv. Har du ekonomisk möjlighet att ta körkort så satsa på det - även om man inte har bil och kör regelbundet så ger det en väldig frihet!
    Men, som du säger, frågan är ju om det kommer att gå ihop ekonomiskt utan studiestödet? Och om du kanske BEHÖVER att något sådant här händer i ditt liv??
    Jaa - vet inte om jag virrade till det ännu mer för dig eller om det hjälpte något . Till syvende och sist - gå på maggropskänslan!!!

• RosaNapp

KaOl: tack för dina tankar. Det är precis så jag tänker också. Dels är jag rädd för att jag kanske inte orkar rent psykiskt och då inte kommer klara det för det och då blir det problem med csn och försörjningen. Dels är jag rädd att jag inte skulle hinna, fastän jag NU tror det.
    Och så blir jag ju ensam om försörjningen, vilket i sin tur blir något nytt för mig och den stressen att inte ha en inkomst, men smp barn vill jag inte ha mitt upp i alltihopa.
    Risken är ju att jag går ner mig i det jobbiga och slappar till och sen inte orkar/vågar. Jag vill ju och BEHÖVER något annat att tänka på. Men ett körkort ska väl (förhoppningsvis iallafall ) inte innebära ett år heltidsssutider!
    Och så känner jag mig ju så jädra velig. Ena stunden taggad och bara positiv, andra stunden helt negativ och orkeslös... Men tar jag inte körkort nu, blir det väl aldrig...

JAg har inte kollat hur jag låg till, får väl göra det också.

Just nu smaskar barnen fredagmys och lille E ligger och snackar på en filt. Det är lugnt!

• RosaNapp

Ha ha. Kollade nu intagningspoängen. Både i betyg och hp ligger jag en bra bit över!

• KaOl

Rosa: Men vad skönt!! Då behöver du ju inte känna den pressen, att du kanske inte kommer in, utan kan låta övriga faktorer helt avgöra..
    Kanske finns någon annan variant; att plugga helt hemifrån på halv/kvartfart (någon annan utb alltså) och dryga ut föräldrapenningen på så vis? Och avvakta med yrkesutbildningen till du känner att du kan "ge järnet"..

• RosaNapp
    KaOl skrev 2010-07-16 10:15:25 följande:
    Rosa: Men vad skönt!! Då behöver du ju inte känna den pressen, att du kanske inte kommer in, utan kan låta övriga faktorer helt avgöra..
    Kanske finns någon annan variant; att plugga helt hemifrån på halv/kvartfart (någon annan utb alltså) och dryga ut föräldrapenningen på så vis? Och avvakta med yrkesutbildningen till du känner att du kan "ge järnet"..
    Jag kommer nog försöka läsa in lite av det jag har hemma isåfall, istället för att söka annat. Min magkänsla säger mig- just nu- att jag ska avvakta. Men tidigt igår var den- kör hårt!
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11