• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Lunginflammation kan man misstänka om barnet har haft feber och varit sjukt i 3-4 dagar, sen verkar det bli bättre, och så pang nästa dag är det sämre igen. Det är främst allmäntillståndet och en jobbig hosta man ska gå på.

Iaf så var det inte vi som misstänkte det, utan läkaren på jourcentralen i Sälen. Dom ändrade sig sen till att det nog bara vara en riktigt jobbig influensa. Och visst minsann, den ligger vi med nu allihopa!! *suck* Nu är vi iaf hemma igen.... 

• jeng
    sthlmstjejen skrev 2011-02-07 07:51:07 följande:
    Rosa: L kan väl ställa upp och ta barnen så du får gå ut och roa dig

heidi: Jo i vecka 15 nu!

jucea: Äter inga kolhydrater (magen klarar det inte), inget med vetemjöl, massa fisk och kokt kyckling, försöker äta avocado ofta så jag får i mig fett, men det trista är att jag mest äter ris till allt. Provade 3 tuggor potatis igår men magen slog bakut direkt! Jättejobbigt! Vad kan jag äta? Vet att du är duktig på sånt här...

Lite orolig dock att bebben inte får i sig tillräckligt, kan inte äta mer än 1 tomat om dagen och 1 banan typ.. jag som åt massor av frukt och grönt förut!
    Ris är ju kolhydrater det med! Med IBS går det att äta kolhydrater, men av rätt sort. Sedan är olika personer känsliga för olika saker med. Vissa klarar inte frukt, vissa klarar det bra.
    Först och främst så är det fibrer man ska hålla sig borta ifrån, det brukar trigga dom flesta. Ska man äta pasta eller bröd ska det vara vitt alltså. Pasta brukar vara lugnare för magen, konstigt nog. Men det har ju ett högt GI och är ju alltså rätt så "färdigbearbetat" redan när man äter det, så kroppen behöver inte jobba så mkt med det. Jag är extra känslig för laktos, speciellt olagad mjölk.

Vad gäller grönt, så tänk på lchf-regeln att det ska vara ovan-jords-grönsaker! De innehåller mindre stärkelse och är alltså lättare för kroppen. Potatis och rotfrukter är alltså ingen höjdare oftast.

Jag låg själv igår kväll med 7-månaders-gravidmage typ, svullen som tusan!!! Då har jag ätit bröd och gorbys sista dagarna, inte orkat åka och handla pga influensan... Sen blir det ju alltid känsligare av influensa och såna saker också, för bröd brukar jag klara ganska så bra annars.

Jag kan verkligen rekommendera Ulrika Davidssons LCHF på mitt sätt, och Anna Halléns LCHF Husmanskost. Det är ju lchf-böcker, men dom är mer liberala, så jag kallar det inte riktig lchf egentligen... Skulle tippa på att man ligger på drygt 50 gram kolhydrater per dag om man följer deras recept, Mer i vissa recept, men i snitt iaf... Och då kommer ju kolhydraterna från bra källor. Vissa grönsaker kan IBS:are vara känsliga mot, så man får ju prova sig fram, men i dom böckerna kan man få många bra tips!!

Är du känslig för stekt mat och såna saker också? Mer som man brukar säga att halsbränne-folk är? Min halsbränna är ju MKT bättre när jag äter lchf, så det där med att fet mat och stekt mat är ajabaja, det verkar vara individuellt.

Ett enkelt sätt att få upp fettet är en sås. Antingen en kall creme fraiche-sås, eller en färdigköpt (bra sort, tex Lallerstedts) bearnaise, eller majonnäs.

Om du vill kan du få länken till mina lchf-trådar. De flesta där äter ju för att gå ner i vikt, men vi har också såna som försöker gå UPP i vikt. Inte många som ser det som en ren bantningskur dock, utan de flesta ser det som en livsstil! Mycket tips och råd finns att få där!
  • jeng
    sthlmstjejen skrev 2011-02-07 11:22:59 följande:
    jucea: Tack för ditt utförliga svar! Tar gärna länken

Jo ris är det enda som fungerar för mig tyvärr, pasta går absolut inte att äta och inte potatis heller. I princip tomat och kokt morot i grönsaksväg.. lax äter jag mkt och det går bra. Stekt mat går inte heller så bra, men särskilt fet mat kan jag inte äta. Ska testa att steka laxen idag iaf Med en creme fraishesås..  Vitt bröd går INTE bra alls, men däremot fullkornsbröd om jag bara äter en skiva. Så det är verkligen individuellt. Jag har provat mig fram och det jag inte tålde en gång så provar jag det efter ett tag igen, som tex igår med potatisen, men det gick ju inte. Ja känner mig så begränsad men jag lär mig!
    Ja, man måste prova sig fram! Det är väldigt individuellt vad kroppen tål, och riktlinjer är ju bara riktlinjer. Tex så kan potatis gå bra i viss form, eller ihop med viss mat, men inte i annan form eller med annan mat! Det är lurigt! Men skönt att ris fungerar för dig iaf, det är ju skönt att ha nåt "tillbehör" som fungerar!

Har länkar till två trådar. En med start nu i januari, det är lite mer folk och lite mer aktivt. Kommer fortfarande in nya där! www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56264390.html

Den andra här är start i oktober, och det är lite mer invanda lchf-ätare där nu, inte lika mycket aktivitet men jättebra stöd ändå! Men inte lika mycket snack om kilona som försvinner eller inte försvinner osv! Så det kanske du tycker är lugnare  www.familjeliv.se/Forum-24-64/m55098400.html 
  • jeng

Är era ungar också inne i "testa gränser" fasen? Jag håller på att bli galen! Ted ska testa varenda gräns, och när han inte får som han vill så grinar han! Han har plötsligt blivit elak mot Tage och ska alltid ta leksakerna från honom. Förut har han ju velat vara med och leka, så då har han tagit leksaken och lekt. men nu tar han den och lägger undan den typ, eller gömmer eller bara kastar iväg och skriker nej nej nej. Tage ska absolut inte få ha, i princip. Samtidigt så är han ju jättegullig med Tage i andra sammanhang, så det är ju inget mot tage egentligen, utan handlar väl mer om det här med mitt och ditt antar jag.
    En annan sak han har börjat med nu är att bara ta saker och sen slänga iväg dom. Eller att han lägger saker på bordet och "krockar" dom med en liten bil så dom far i golvet.
    Och ikväll skulle han städa sitt rum för att få se en film. Det brukar inte vra några problem alls, även om vi ju får hjälpa till lite! Men idag totalvägrade han, bara skrattade eller satte sig och lekte med grejerna istället. Så jag städade upp. 5 minuter senare så hade han tagit samma lådor och vänt upp och ner på igen så det bara var att börja om. Samtidigt så blir han skitgrinig sen när han inte får se filmen eller när vi tar nappen eller vad det nu är som ska ske i utbyte. Visst, han är bara 2.5 år, men det har funkat i ett års tid redan så man stör sig ju på att han plötsligt jävlas!

Känns det igen? 

• jeng

Nu vaknade Ted jätteledsen. Jag trodde först bara han hostade så han höll på att kräkas, och att det var problemet. Så jag torkade och gav dricka som han vägrade. Han verkar helt lost, men svarar ju på frågor osv, så det kan ju inte vara nattskräck?! Han ville inte komma upp i knät, inte att jag sjöng hans favoritsånger eller gör nåt annat vi brukar göra för att trösta... Känns som han skulle vilja ha tröst om det var mardrömmar det handlade om? Och kan det bli så himla ofta? För igår natt var det nog 3-4 rejäla uppvak på samma vis. Han vaknar och är jätteledsen... Tror ju inte att han har ont eller nåt sånt, eftersom han har varit pigg och glad hela dagen idag, utan det är väl isåfall hostan. Och jag tror inte att han hostade direkt mkt alla de gångerna han vaknade igår natt...

Några tips?

• jeng
    linn78 skrev 2011-02-07 22:01:44 följande:
    Axel har gjort samma i ett par veckors tid, vaknar och är jätteledsen men vill inte att man rör honom eller pratar med honom utan bara gråter hysteriskt. Jag tror bara att han drömmer och sover fortfarande när han "vaknar" och gråter. Jag vet att jag gjorde så också när jag var liten. Vi brukar bara vara inne hos honom och rätt som det är så bara lägger han sig ner och somnar igen, det brukar inte ta så jättelång tid. Han kan även vakna och vara helt hysterisk över olika saker, det har varit tex över godis, sin stora mjukis-apa mm. Det är också i sömnen han gör det.
    men svarar dom på frågor i sömnen?
  • jeng

Åhh, växtvärk... Ja det kan det ju vara... Han brukar klia i knävecken som han gör av sina eksem, bara det att nu har han inga eksem... Ska testa vad han gillar om att jag masserar benen tex...

• jeng
    linn78 skrev 2011-02-07 22:04:35 följande:
    jucea: vet du nån lchf kokbok som inte är så liberal? Dom jag sett har ju varit väldigt frikostiga med kh jämfört med vad jag vill äta..
    Dahlqvists (airams) borde väl inte vara så liberala...? jag har den som heter guide och kokbok, men minns ärligt talat inte just nu hur strikt den är. skaldeman har en del "recept" i sin gi noll, som gäller för de olika faserna. men ärligt talat så blir ju recept på strikt lchf inte mycket till recept! Inte blir det några fina bilder heller, utan färggranna grönsaker och allt sånt. så jag fölrstår lite varför det inte finns så många!
  • jeng
    linn78 skrev 2011-02-07 22:13:53 följande:
    Ja, det är ju lite som att prata i sömnen/gå i sömnen. Axel svarar också men lyssnar inte riktigt på vad vi säger. Eller vill inte lyssna för han är så ledsen.  Ivan både pratar och går i sömnen jättemycket, det är ganska kul att höra hans totalt knasiga svar på mina frågor=) Mindre kul då jag fick en rak höger mitt i ansiktet för han drömde något (han hade sett någon fighter film innan han gick och la sig...)
    Ja precis. Men jag föreställer mig mer "knäppa" svar av nån som pratar i sömnen. Typ man frågar "vad gör helge" och dom svarar "han sitter uppe i trädet och skalar apelsiner, för det är torsdag imorgon"... ja, kanske inte riktigt, men inte på det viset som ted svarar. visst att han har ju rätt litet ordförråd, men han sa ju klart och tydligt åt mig att inte sjunga, att han ville ligga i tages säng (gick dit) sen ångrade sig och sa att han skulle ligga i sin säng (och gick dit istället) tex....

men växtvärk skulle ju kunna stämma... han har svårt att vara still, och åmar sig nästan lite... så det kan vara det! 
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11