sthlmstjejen skrev 2011-02-07 07:51:07 följande:
Rosa: L kan väl ställa upp och ta barnen så du får gå ut och roa dig
heidi: Jo i vecka 15 nu!
jucea: Äter inga kolhydrater (magen klarar det inte), inget med vetemjöl, massa fisk och kokt kyckling, försöker äta avocado ofta så jag får i mig fett, men det trista är att jag mest äter ris till allt. Provade 3 tuggor potatis igår men magen slog bakut direkt! Jättejobbigt! Vad kan jag äta? Vet att du är duktig på sånt här...
Lite orolig dock att bebben inte får i sig tillräckligt, kan inte äta mer än 1 tomat om dagen och 1 banan typ.. jag som åt massor av frukt och grönt förut!
Ris är ju kolhydrater det med! Med IBS går det att äta kolhydrater, men av rätt sort. Sedan är olika personer känsliga för olika saker med. Vissa klarar inte frukt, vissa klarar det bra.
Först och främst så är det fibrer man ska hålla sig borta ifrån, det brukar trigga dom flesta. Ska man äta pasta eller bröd ska det vara vitt alltså. Pasta brukar vara lugnare för magen, konstigt nog. Men det har ju ett högt GI och är ju alltså rätt så "färdigbearbetat" redan när man äter det, så kroppen behöver inte jobba så mkt med det. Jag är extra känslig för laktos, speciellt olagad mjölk.
Vad gäller grönt, så tänk på lchf-regeln att det ska vara ovan-jords-grönsaker! De innehåller mindre stärkelse och är alltså lättare för kroppen. Potatis och rotfrukter är alltså ingen höjdare oftast.
Jag låg själv igår kväll med 7-månaders-gravidmage typ, svullen som tusan!!! Då har jag ätit bröd och gorbys sista dagarna, inte orkat åka och handla pga influensan... Sen blir det ju alltid känsligare av influensa och såna saker också, för bröd brukar jag klara ganska så bra annars.
Jag kan verkligen rekommendera Ulrika Davidssons LCHF på mitt sätt, och Anna Halléns LCHF Husmanskost. Det är ju lchf-böcker, men dom är mer liberala, så jag kallar det inte riktig lchf egentligen... Skulle tippa på att man ligger på drygt 50 gram kolhydrater per dag om man följer deras recept, Mer i vissa recept, men i snitt iaf... Och då kommer ju kolhydraterna från bra källor. Vissa grönsaker kan IBS:are vara känsliga mot, så man får ju prova sig fram, men i dom böckerna kan man få många bra tips!!
Är du känslig för stekt mat och såna saker också? Mer som man brukar säga att halsbränne-folk är? Min halsbränna är ju MKT bättre när jag äter lchf, så det där med att fet mat och stekt mat är ajabaja, det verkar vara individuellt.
Ett enkelt sätt att få upp fettet är en sås. Antingen en kall creme fraiche-sås, eller en färdigköpt (bra sort, tex Lallerstedts) bearnaise, eller majonnäs.
Om du vill kan du få länken till mina lchf-trådar. De flesta där äter ju för att gå ner i vikt, men vi har också såna som försöker gå UPP i vikt. Inte många som ser det som en ren bantningskur dock, utan de flesta ser det som en livsstil! Mycket tips och råd finns att få där!