• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Nu har vi kollat igen och beslutat att vi kör på ett lång-säsongs-uterum för typ 50 000 kr istället för alla paneler och tak (ej träreglarna) och så kan man slösa på värmen istället kan slösa rätt länge innan man har bränt 150 000 kr på bergvärme!

• jeng

Nu går Tage runt runt runt här hemma! SÅ himla mysigt, jag blir superglad när jag ser honom tulta runt! Men han har inte lärt sig att resa sig upp utan att hålla i nåt än, men jag hoppas det kommer snart. För nu tvingas han ju köra på sin knäkrypning till en stol eller nåt för att ta stöd!

Jag är trött av detoxningen nu, sista kvällarna har jag bäddat ner mig i sängen vid kl 20 för att se tv och slappa! Himla skönt!! Men jag gillar att vara igång igen! Jag är inte alls lika strikt nu, och det känns bra! Mer grönsaker, mer man kan tillåta sig själv i form av snacks eller ingredienser! Laga mer varierad mat, och man kan iaf hitta nåt någorlunda ok alternativ om man måste gå till butiken och köpa lunch! För er som har koll så ligger jag nog på ca 30-40 gram kolhydrater per dag.

• jeng
    Lina S skrev 2011-02-25 22:04:42 följande:
    Jucea -  jag tycker att det är bättre att ligga lite högre med kh som du gör nu, så man känner att man orkar att följa det. Man går ju ner ändå. Jag har aldrig räknat och säkert fått i mig ganska många dolda kolhydrater. Men jag orkar inte mäta och räkna, då tappar jag sugen för det ska vara enkelt. Sen kanske jag inte går ner 1-2 kg i veckan längre, men så länge det minskar så är jag nöjd. Man måste ju leva också. Jag har tex alltid haft den färdigblandade tacokryddan fast  jag vet att det är tabu.

Ikväll sover Elliots kompis över (som bor tvärs över gatan) för första gången. Lite kul, en ny tid har kommit. Min stora lille pojke...
    Ja, jag gillar att äta strikt också! Men eftersom jag inte mådde bra av det så blev jag lite avskräckt nu. Vågar inte riktigt chansa igen. Men jag äter ju fortfarande strikt, men inte lika. Det känns lagom! Jag har ju varit tvungen att ligga strikt för att det ska märkas på vågen, så det är ju främst det som är motivationen! Plus att jag slipper mycket av mina magproblem när jag äter strikt. 
  • jeng
    Kvack skrev 2011-02-27 11:54:52 följande:
    Konstig förkylning Ida har. På dagarna mår hon jättebra, äter och busar men på kvällarna kommer febern och hostan som håller på hela natten sen på morgonen är hon helt ok igen och så börjar det på kvällen igen :(

LinaS: kul med kalas.
    Låter som samma influensa som vi hade! Dom var iofs dåliga dygnet runt ett par dagar, men sen trodde man dom var bättre för dom var pigga, sen pang blev dom dåliga igen på eftermiddan... Det vi hade var vanliga säsongsinfluensan iaf, men den är jävligare i år än tidigare tydligen.
  • jeng

Här hostar jag och båda ungarna igen. VI är inte sjuka så det är väl den förbannade förkylningsastman här med!!

• jeng
    Kvack skrev 2011-02-28 15:37:34 följande:
    Natten var den värsta hittills. Hon somnade, vaknade av att hon hostade efter fem minuter somnade igen osv. hela natten. Men febern har minskat iallfall nu har hon bara 38 grader.
    Uuuusch, jag känner igen det där så väl!!! Hoppas att det går över snabbt!!! Vi hade nog 3 dygn ungefär som var såna, innan det vände och blev bättre igen! Var vaksam på tecken på lunginflammation bara, tex om feberg når ner och hon verkar bättre, men sen nästa dag är hon plötsligt sämre igen! PLus om du märker att andningen inte är som den ska såklart!
  • jeng

Nån här som för månadsbudget över sina utgifter?
    Vi har gjort en ny nu när vi vet vad huset kostar med bergvärmen osv, och det är ju helknäppt vad mycket det är som kostar. Inte bara boendet alltså, för det är ju rätt billigt här. Men man har csn, akassa, facket, dagis och flera andra såna där avgifter som man MÅSTE ha, och som man aldrig tänker på när man gör en snabb överslagsräkning. 

När vi hade gjort en riktig budget, som vi jämförde med de riktiga utgifterna sista halvåret, så gjorde vi en där vi drog ner rimligt mycket på vissa poster, för att se var vi skulle kunna ligga. Och det var ganska mycket det med tycker jag... Om man var tvungen skulle vi självklart kunna dra in mer, men det är ju inte det vi vill, utan vi tänker oss bara hur mycket vi kunde dra ner och ändå bibehålla samma standard så att säga.... 

• jeng

Ja, vi kan spara in en del också om vi vill. Men samtidigt så har vi inte så mycket som vi har lust att spara in på. Vi går ju inte back på nåt vis, så varför skulle vi snåla bara för att?!
    Räknade ut att vi har ca 24000 i månaden på vara nödvändiga grejer, eller typ det nödvändigaste i kläder, mat osv + alla fasta kostnader som vi inte kommer ifrån. Men sen var det ju ungefär lika mycket till i övriga kostnader... haha... Vi har ju koll på vart pengarna har gått, men man undrar ibland hur det går till... Men renoveringskostnader, datorer, fyrhjulingar, mobiler, böcker, semestrar, mat ute osv, så rinner det ju faktiskt iväg rätt snabbt... 

• jeng
    Vilda Tiger skrev 2011-03-01 22:25:43 följande:
    Ja, det är mycket pengar, det. Men är grejen bara att du är förbluffad eller vill du dra ner? Jag fattade inte riktigt... tyckte först du ville dra ner men sedan skriver du att du inte behöver.
    Jag tror att vi trodde att vi hade mer att dra in på. Alltså det GÅR ju alltid att dra in, men sålänge vi inte behöver sitta på en gammal skitdator utan vi har råd att köpa en ny, så kommer vi ju göra det. Samma sak med mobiler och andra såna grejer.
    Dock känns det inte som att det är sådär mycket såna grejer hela tiden. Ph har köpt 2 datorer sista halvåret, projektor och projektorduk, en till dator när jag tänker på det (den vi har till tvn), fyrhjuling... Jag har ju också köpt en del, men inga såna dyra grejer. Jo symaskinen i somras, men den var inte med på den här beräkningen...Plus att det har ju fortsatt gå grejer till renoveringen av huset, men det minskar ju också iom att det mesta är gjort... Så en del lär försvinna automatiskt. Men sen är ju frågan vad mer man ska dra in på... En annan sak var ju att Tage behövde ny säng, så det är ju med, men det händer ju inte en gång i haklvåret heller att man köper en sån grej. men det dyker ju oftast ut nåt annat istället!
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11