• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Ikväll har Ted stackaren bajsat ut 2 proppar närmre storleksordningen tennisboll än golfboll... Inget vidare! Ska be läkare rekommendera inolaxol till honom, för laktulosen hjälper ju inte tillräckligt längre. Eller om man ökar dosen....

Jag läser Skaldeman och försöker motivera mig inför en ny omgång LCHF! 10 kg kvar drygt som ska bort, och jag hoppas att jag fixar det till sommaren! Mycket gott man får äta ju, så varför ska det vara så förbannat svårt att motivera sig att skippa pastan???? *mutter*
    Jag mår ju verkligen SÅ mkt sämre sen jag har börjat äta kolhydrater igen, så jag fattar inte varför jag ens funderar över det! Men nu följer en helt ny utmaning och det är att vi ska äta middag med Ted, och dvs äta SAMMA middag. Så stekt kött med sparris vilket typ är det jag brukar äta, är alltså uteslutet.... Får försöka göra gratänger, grytor, köttfärssåser osv, och sen att Ted och Ph kan ta pasta till tex... Men sånt är jag usel på, så jag får sitta och försöka hitta några bra recept nu. Beställa lchf-husmanskostboken kanske....

• jeng
    linn78 skrev 2011-01-01 22:05:13 följande:
    jucea: jag börjar lchf imorgon. Har minst 10 kg att bli av med till juli, helst 15kg.. Här får alla äta samma mat för dels så räcker kolhydraterna Axel får i sig på dagis resp frukost och mellanmål, och dels så äter han ändå bara kött och fisk och en del grönsaker, han gillar inte potatis, pasta ris nåt speciellt.. Ditt stekta kött med sparris är Axels ideal måltid! Jag har en lchf kokbok och den är helt ok.
    Åhh vad kul!
    Vad är det för kokbok du har?

Kött går absolut inte till Ted, alltså stekt/grillat osv. Så här måste det bli nån form av grytor, alternativt att man gör köttbullar eller liknande! Ska bli bättre på fisk också, för det är ju lättare för honom att äta. Och det är ju en fördel med att det är mat som Tage bör kunna äta av också ganska snart!

Jag har ju gått ner drygt 16 sen i maj, och det vore himla kul om jag var nere i mål på min födelsedag 2 maj!! Men det tror jag inte att jag kommer vara. De sista kilona tar ju sån förjäkla tid!!  
  • jeng

Nä, Ted tuggar inte stekt kött. Eller jo, han tuggar och spottar sen ut. Däremot en pastasås med småbitar av kyckling eller fläskfile tex som fått steka lite men sen kokats mjuka, det funkar rätt ok! Jag har gjort en del gratänger/pajer utan pajskal också som har funkat bra. Men sånt gör jag en rejäl sats och fryser in till matlådor, det är ju inget jag ställer mig och gör på en vardagskväll... 

Jag känner igen mig i det du säger!! Jag har ÄNTLIGEN nått den där punkten då jag kan umgås bland folk, utan att hela tiden tänka på hur jag sitter, vad jag har på mig och vad alla andra måste tycka om min feta fula mage!! Nu kan jag slappna av mer och bara vara! Jätteskönt att ha nått hit, men lite spännande att jag har nått dit på en vikt som är nästan 10 kg högre än den jag hade innan barnen - när jag var säker på att alla tänkte så!!

Nackdelen med att ha nått dit, är att den största motivationen för att bli av med kilona försvinner. Inte för att jag menar att jag går ner i vikt för andras skull (även om det kan kännas så ibland) utan just för att den där känslan över att man börjar bli nöjd infinner sig, och då blir man direkt väldigt lat! Hoppas att jag kan lyckas hitta lite motivation till dom sista kilona också nu, trots allt!  

• jeng

Kvack,
    Jag har tränat rätt mycket med min! Men nu funkar det inte riktigt, för ungarna vill bara vara med... SÅ det är isåfall kvällstid, eller om dom sover samtidigt nån gång. Förut sov ju Ted mer så då kunde jag köra då, eller när Ted var på dagis och Tage sov tex. Men jag gillar det!!!
    Kör du Wii fit? Jag har EA Active också, och det är kanonbra tycker jag! Dock är jag för svag eller har haft för svårt med fogarna, för att klara av styrkeövningarna där. Jag har mest kört boxning och löpning och såna grejer där. PÅ Wii fit plus älskar jag Rythm Boxing!! Kör annars en del cykling, löpningen efter katten, steppen och rockringarna.

• jeng
    Har lagt massa pengar på ett kanonfint skidställ från Everest, matchande fleecetröja, underställt, mössa och handskar! Första gången på 15 år idag så var det SKÖNT att vara utomhus i snön! Jättenöjd! Och visst kostar det en del, men det är ju inget man köper varje år! Byxorna är lite i tajtaste laget, speciellt med fleecetröjan instoppad, men det betyder förhoppningsvis bara att dom är perfekta nästa vinter!

Så var vi på ica och hämtade mina böcker, och när jag kom in nu efter att ha varit ute och lekt, så fanns det ett sms för paketet från cdon också... Typiskt, så då får det bli en vända till till ica helt enkelt!!
  • jeng

VT,
    kanske är därför vi är tjockisar med! Klär på oss istället för att kroppen får jobba för att hålla uppe värmen!  

• jeng

På måndag börjar Tage dagis, och jag ska börja jobba igen efter 3 veckor ledigt. Fy fan för att gå upp kl 6 på morgonen igen efter att man varit van att sitta uppe på kvällarna och gå upp vid 8-9!! Kan ju inte sova heller ens om jag går och lägger mig tidigt nu, så det är bara att bita i det sura på måndag morgon och hoppas att man är trött på måndag kväll så man kan vända tillbaka dygnet lite då!

• jeng
    Kvack skrev 2011-01-08 23:07:52 följande:
    Jag längtar tills på tisdag då dagis och skola börjar igen. Det är ju den enda egentiden jag har. Skulle vara skönt att ha barnvakt någon gång.
    Ja, egentid får jag väl iofs på ett sätt på jobbet, men... Nä.... Kommer sakna att kunna vara hemma en förmddag och se några bra program på tvn eller vila ikapp lite! Men skönt för ungarna att få börja på dagis igen!!!
    sthlmstjejen skrev 2011-01-09 09:23:14 följande:
    Angående dagis så tycker jag att det är jättebra att M och F (och även E då hon gick på dagis) gick på olika avdelningar, så att de inte behövde känna av syskonkonkurrensen eller som tex storebror att den ska ha ansvar för den mindre osv. Skönt att vara lite ensam för dem märker jag.. tackade ju nej då de frågade om F skulle kunna flyttas upp till Ms avdelning då hon är så framåt, tänkte på konkurrensen mellan barnen.
     Vårt dagis har ju bara en avdelning. Däremot har dom ju små familjegrupper, dvs tillhörighet till en lärare typ. Och båda mina kommer gå i samma familjegrupp. Men jag tror det är bra. Jag tror att Ted blir mer framåt och ska lära och visa Tage hur allt funkar. Han är annars väldigt tyst och ensam på dagis. Tage är ju mycket mer social och framåt och babblar som bara den (om än inte så många ORD än då....) så jag tror att han har lättare att ta kontakt med dom andra lärarna och barnen, och då tror jag att Ted hakar på!
    Hade vi haft möjligheten att ha olika avdelningar så tror jag att vi hade börjat med det senare isåfall, som en förberedelse till att Ted ska gå vidare till skolan och dom inte får vara tillsammans längre! Men är vi kvar här i byn så har vi ju inte det alternativet ändå.
    NU är Ted väldigt glad över att Tage ska få följa med till dagis han med. Så om vi hade skjutsat dit dom och sen dom hade varit på olika avdelningar så tror jag han hade blivit jättebesviken!  
  • jeng

Vi körde fast på 2 ställen på väg till dagis idag. Fick backa och köra framåt och bakca och köra framåt typ 30 ggr på varje ställe för att komma loss. 20 cm modd och blankis under och inget plogat såklart. Jävla pissvägar! Nu har dom fått plogat iaf.

• jeng

Tina, du är så fin du! Kämpar så himla bra med kilona!!!

Undrar om det syns sådär stor skillnad på mig också?! Har tappat 37 kg sen dagen innan Ted föddes, men då var det ju mest superfettomegamage!!! Så man ser ju inte på bilderna hur stor man eg är i övrigt... Nu är det 27 kg sen dagen innan tages förlossning och 17 sen jag kom igång på riktigt Har ju inga bra före-bilder, och alla för stora kläder har jag gjort mig av med så fort jag har kunnat

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11