• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Saliva123 skrev 2010-11-26 19:10:18 följande:
    Jucea
    Spännande med husjakt!

Själv: Jag har fått diagnosen havandeskapsförgiftning idag, med lite risiga blodplättar, samlat vatten i ansiktet, tryck på 160/90 trots medicinering och äggvita i urinen. Sedan hade jag tydligen förhöjda reflexer? Aldrig hört om förut, men det är tydligen ett symptom... När jag kom hem från läkaren såg jag för första gången blixtar. En gång på vänster sida och senare en gång på höger. Det kom inga fler iaf. Läkaren sa att jag skulle ringa förlossningen i helgen om jag blev dålig och att det kan gå snabbt. Har dessutom åkt på en dunderförkylning och mår riktigt risigt... (Ni hör att jag går med håven och fiskar efter kindklappar va?! )

Trevlig helg alla!
    Vad trist med en faktiskt diagnos, men superbra att dom har hållt dig under så noga koll! Ähh, du är ju snart klar ändå! Så hoppas att dom sätter igång dig innan det får gå för långt! Så att du slipper men av det och faktiskt orkar vara nybliven mamma också!! Vet ju att BV fick gå så länge som möjligt eftersom hon hade gått så kort tid, med resultat att hon tuppade av och det hade kunnat gå illa... Så man får tänka positivt!

Vilket bf var det du hade egentligen? 

Ja, husjakt är kul! Ni får hålla tummarna att priset på det där huset i vikingstad inte kommer gå upp lika mycket som det gör inne i stan! 
  • jeng

Saliva,
    Kanske dags att sluta sova på dagen, iaf hemma?! På dagis är det ju mer fart och när andra barn sover så brukar det ju vara lättare att haka på också.

Vi tog bort sovet för Ted, så nu nattar vi honom inte på rutin. Istället så får han en lugn stund med tv eller pussel eller bok då vi har nattat Tage, och vissa dagar så lägger han sig på soffan och sover, andra sover han inte alls. Så han sover inte i sin säng dagtid längre nu, mest för att Tage ska få sova ifred. Men det funkar bra att vi har börjat kalla det VILA istället för SOVA, utan nu förstår han att sover gör man på natten!

Ted blev väldigt mammig när Tage kom. Man fick helt enkelt göra klart att "just nu måste mamma ge bebis mat, men om du letar fram en bok sålänge så kan vi läsa den sen!" eller nåt liknande. Det är fortfarande så att det är jätteviktigt för Ted att få en stund på eftermiddagen då han sitter i mitt knä och ser tv eller läser! Hans stund att få vara lite bebis på nåt vis! Men sen får man nog vara lite hård också, att man måste ha tid till båda.

• jeng
    Saliva123 skrev 2010-11-27 16:02:56 följande:
    Jucea
    Ja, kanske kan vara en bra idé! Vila istället efter maten och ligga och mysa i soffan. Så får hon somna om hon vill annars inte. Känns viktigt att sängen är en lugn och trygg plats och inte massa irritation. Sover Ted på förskolan? Funkade det direkt för er eller blev det strul med kvällsrutinerna någon period? Hur länge har ni "vilat" ist. för "sovit"?
    VI bytte för ett par månader sen nu. Ted går ju bara korta dagar på dagis, så han sover aldrig där, utan jag lägger ungarna vid 13.30 när vi har kommit hem från hämtningen! Första veckan eller två sov han inte alls på dagen men vi märkte inte att han började sova jättemycket bättre på kvällen heller, tror han blev övertrött istället. Men nu när vi inte kämpar för att hålla honom vaken utan han får göra mer som han vill, då funkar det bättre. Dock så får vi se till att väcka honom de dagarna han somnar,. och då är han zombie i nån timma efter väckningen! Man får locka med musses klubbhus...
  • jeng

Alla paket till Teds julkalender är inslagna, förutom ett, för jag hade tydligen bara köpt ihop 23!! sånt händer! Jag har lite böcker och grejer i gömmorna här som jag har sparat på så det blir nog nåt sånt!

Vi har satsat på en kalender med BRA saker i, inte bara billiga småsaker som blir liggandes sen! Så det är väggklocka (cars såklart), playdoh grejer, 5 eller 6 sällskapsspel/pussel, film & godis för lördagarna, badskum, pysselböcker med klistermärken, cars ps2-spel osv. Blev ändå inte dyrt tycker jag, 1300 kr!!

Så hittade jag perfekta presenter till Tage med, Fisher price! En lek och lär mjukisbok med ljud och en telefon där man kan lära siffror osv. Eftersom Ted kommer leka mycket med det också så passade det bra med siffergrejer tyckte jag, då han lär sig siffror och att räkna väldigt mycket nu.

Supernöjd!!!

Och imorrn är det husvisning!! Hoppas att huset är så bra som det verkar, och inga stora fel på besiktningen!!! 

• jeng

Suck då!
    HUset vi tittade på idag var inte alls så bra som det verkade... Till att börja med så hade dom rivit upp hela källaren för besiktningsmannen hade hittat fuktskador där nere.... (Läckande värmeslingor i golvet troligtvis!!) Iofs bra att det är upptäckt, så att det dras av på priset eller fixas genom försäkringen, men ändå.... Sen var taket helt uttjänt och måste bytas snarast! I övrigt var det egentligen helt ok, men Ph har ingen lust att lägga massa tid och energi och pengar på att flytta köket tex.... För att trots allt så var det ju VIKINGSTAD!!! Så istället nu så lutar det åt att vi försöker ett par bud till på huset i Ryd.... Men det är väl inte så stor sannolikhet att vi får det heller. Plus att där måste både tak och dränering göras... Men Ph tror att vi får tillbaka pengarna i stan... Vilket iofs kanske stämmer, men vi ska ju inte sälja på ett bra tag om vi flyttar nu, och dessutom så står vi foprtfarande med ett 3.5 miljoners hus när allt är klart... Mycket pengar och mycket räntor och lån..... Jag är helt snurrig just nu....

Till råga på allt så kommer ju budgivningen osv i Ryd att vara avslutad innan den ens kommer igång i Vikingstad... Så tänk om vi betalar dyrt för huset i stan och så vill ingen ha det i vikingstad så det blir rätt billigt... Då har man ju gjort bort sig. 

• jeng
    linn78 skrev 2010-11-29 07:39:40 följande:
    Godmorgon tjejer. Igår kväll gick mitt vatten. Det började så fint med ett sipprande men i bilen på väg till fl flyttade sig lillfisen (han hade ju inte fixerat sig) och då forsade det ut. Usk som tog emot oss skrattade och sa: -Man kan iaf inte missa att ditt vatten gått!! Då var jag våt både fram på magen och upp på ryggenFörvånad trots Axels supereffektiva nattblöja...Glad Men inga värkar kom igång så vi valde själv att åka hem och sova och nu ska vi in på kontroll på spec.mödravården runt 9-tiden. Vi skulle stannat kvar för det har snöat fruktansvärt inatt så det blir inte roligt att köra till Lund nu... Men nu dröjer det inte så länge förrän bebis kommer iaf!

Hoppas ni alla haft en trevlig 1:a advent!! Snart julTomte
    Åhh så spännande! Lycka till idag!!!
  • jeng

Linn,
    Grattis!!!

Och Sthlm, grattis till dig med! Jag fattade det nästan när du skrev nåt på FB för ett par dar sen Det har varit väldigt mycket sånt där typiskt gravidgrejs från dig sista veckan!  

• jeng
    sthlmstjejen skrev 2010-12-01 06:41:23 följande:
    Tack för alla grattis!

jucea: Har det? Du menar att jag skrev att jag var så trött?? Hehe kan väl inte bero på graviditeten redan i hmm vecka 4 måste jag varit i då

Vt: Jo det har ju gått snabbt Blir lite häftigt har 2 barn i december och nu verkar vi få 2 barn i augusti också!
    Det var nåt annat också... nåt om att du blev så glad så du bölade eller nåt tror jag..? hmm nej jag kanske minns helt fel nu, men jag vet att det var nånting iaf
  • jeng

Ted på väg till jourcentralen med pappan efter 4 dygns hög feber och diverse andra illavarslande symptom. Hoppas att han får vätska på plats även om dom inte hittar nån sjukdom!! Han har kräkts mörk sirapsliknande gegga idag i hostattackerna, så jag hoppas att det inte betyder nåt allvarligt... Förhoppningsvis var det bara förädlad cola som kom upp...

• jeng

Äntligen har Teds feber gått ner! Nu måste han bara börja äta och dricka också, och så måste jag och Tage bli friska också från vårat halsont.... Vet inte hur länge man ska vänta innan man söker och får nån medicin för det vi också...? Tage tror jag ju har fått det rätt nyligen, men jag har haft mitt från och till (mest till) i nästan 2 veckor nu! 

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11