• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Det jag skulle säga var nog att det handlade mer om att vi visste ju vilken siffra det var varje månad, men vi ville veta mer hur det var fördelat på vilka typer av kostnader, och vad som gick att påverka och vad som inte gick att påverka. 

• jeng
    sthlmstjejen skrev 2011-03-02 08:17:32 följande:
    Rimfo: Vi har också massor av snö kvar och jag bor på gränsen till Uppsala, nästan Norrland Hihi.,.

jucea: Oj det är mkt pengar, jag är inte alls van vid de summorna. Men jag antar att det är så att har man mkt pengar så spenderar man också mkt pengar, har man mindre är man van vid mindre.. slutsatsen är väl att man i slutändan har lika lite kvar varje månad beroende på vad man satsat pengarna på innan
    Jamen precis. Vi klarade oss jättefint när vi pluggade också. Visst vi jobbade extra, men ändå var det ju helt andra summor än de man har nu. Plus att då hade vi ju inte barn eller 2 bilar eller såna saker såklart...
    Vi har väldigt många utgifter som finns just tack vare att det finns pengar. Som en fyrhjuling. Det kan man ju leva ganska så lätt utan om man måste!   (Den är inte min, det hörs va?? hahahah) Och datorer klarar man sig ju på de gamla också, eller så kanske man köper en billigare när man väl behöver ny osv. Så visst skulle vi kunna dra ner om vi var tvugna. men vi går fortfarande plus, så då känns det inte som ett behov.

• jeng
    KaOl skrev 2011-03-01 22:59:16 följande:
    Jucea: med att dra ner på kostnader menade jag sådana trista saker som att jämföra försäkringar, abonnemang etc. Senast sänkte vi försäkringarna med ett par tusen om året..
    Vi försöker just nu lägga undan så mkt som möjligt - planerar en asienresa till vintern
    Ja, sånt gör vi då och då, men vi har rätt bra koll så vi kan inte minska mycket mer än vad vi redan har gjort. Men sånt är ju såklart kanonbra att kolla över, för det är ju verkligen helt onödiga pengar man lägger!
  • jeng

Jag har precis blivit utmanad till att halvera mina matinköpskostnader, minst en månad framöver, men självklart är ju tanken att det ska bli bättre även på sikt. Vi har som ni kanske minns väldigt högt matkonto Det här ska bli riktigt riktigt skoj!

• jeng

FIck äntligen min diagnos idag efter drygt 20 år av problem. IBS och dyspepsi.

För 2-3 veckor sedan rasade jag ihop i en utmattningsdepression, som gick från typ noll till 100 på bara någon dag. Som tur var så var jag förebredd på hur jag ska ta tag i det, så jag pratade ut om det så fort jag kunde, och läste på om hur man ska skriva listor på sina problem osv, så alt blev mycket bättre genast, eller mer accepterat! Det värsta är ju pressen över att man inte ska må dåligt, utan vara stark osv och kämpa på! När man väl accepterat att man mr dåligt och att det är ok, och att ens nära och kära vet om det och stöttar och ger en tid och utrymme att må dåligt, så känns det ju genast mycket bättre. Sen däckades jag av kraftig bihåleinflammation pga allergin, förra helgen. Och blev tvungen att släppa depressionen och nu när bihåleinflammationen försvunnit så känner jag mig mycket bättre vad gäller det andra också! Lite distans och jag vet med mig att det går att jobba på!!

Och nu har jag klarat 3 veckor nästan helt utan halsbränna, alltså inte ett spår av det i princip! Och idag var jag ute och grävde i trädgårdslandet och sådde med huvet ner i backen, helt upp och ner i typ 2 timmar, och fortfarande mår jag jättebra och ingen som helst halsbränna! Jag är så himla glad och mår så bra just nu! Trygghet i att jag kan bli kvitt dom problemen om jag bara gör rätt saker för min kropp! Otroligtvi vilken lättnad. Nu väntar dock mensen och det är då jag brukar ha som mest problem, så vi får väl se hur det gåt. Enda skillnaden är att jag jobbar mer med min stress och såna problem, och att jag har börjat äta probi-mage från apoteket! Det kan ju verkligen hjälpa, men jag trodde inte det skulle göra så här stor skillnad!

Har nu hoppat av den rena lchf, och äter en strikt kaloribegränsad GI fas 1, mycket sallader med tex kyckling och fetaost. trivs kanonbra, och det känns som att jag totalt sett har fått en hel nystart på livet!!! Vilken underbar känsla! Lite framtidshopp, och det känns som det var längesen jag kände!!!! 

• jeng

Ja, igår kom mensen och idag kom känningarna av halsbrännan... Som väntat Insåg dock att jag har glömt medicinerna igår kväll! Och jag brukar ju behöva äta dubbel dos, plus samarin, plus gaviscon.... SÅ jag hoppas att det känns bättre imorrn med lite mer vila och lite mer mediciner.

Idag har jag iaf storstädat (vilket säkert inte heller hjälper halsbrännan), tvättat, röjt bort vinterkläderna, fram med sommarjackorna, renstat bland skorna!   Bytt alla sängkläder, köpte nya på ikea igår! Imorrn kommer Ph hem efter 1.5 vecka i USA:

• jeng

Jag har en grupp som är hemlig till ch med, dvs ingen kan se att jag är medlem i den osv. Det tror jag inte vår är va? Iaf, i den gruppen så kommer det upp i min lista när nån skriver... Däremot alla mina mamma-grupper som finns på FB är likadana, att det inte syns att nån har skrivit... Kanske är nån inställning?

• jeng

Nu har jag bara nån dag kvar på mensen och har klarat mig nästan helt utan halsbränna - iaf i jämförelse med normalt!! Istället för att må illa, konstant rapig, känsla av att nåt sitter fast i halsen, uppstötningar, sån bränna så att jag fräter sönder halsen och tappar rösten, så har jag istället bara känt lite lätt föraning till halsbränna lite surt nere i magen, lite molande sådär, och lite rapig. Främst innan frukosten på morgonen, och sen har det gått över! FATTA VILKEN GREJ!!!

• jeng
    Rimfolina skrev 2011-05-05 20:52:38 följande:
    jucea: Underbart! Skönt att du kan kontrollera det själv nu!
    Ja! Tänk vad lite probi-mage kan göra! Övertygad om att det är det till största del som hjälpt!!! Äter också snällare mat nu, men maten i sig har jag aldrig reagerat så kraftigt på. Men självklart så skadar det säkert inte att tänka mer på det ändå! Jag är jätteglad!!
  • jeng

Jag var på slutträff hos dietisten idag, och vägde ut mig på 67.9 med kläder och skor. Inte den vikten jag ville avsluta med men jag får vaa nöjd med det!

Har fruktansvärt mycket mindre halsbränna nu, och mindre problem med magen också. Skönt! Har investerat i ett par bra löpskor och hoppas att jag får må så bra att jag kan komma igång snart!  

• jeng

Min magkatarr är tillbaka (eller ja dyspepsin) och det rejält.... Jättetråkigt när jag har klarat mig i en månad nu i princip helt utan! Mår piss, ser höggravid ut med supersvullen mage, och det enda jag just nu kan tänka mig att äta är ljus choklad eller strips och kokt korv... BLÄ! Jag blir så ledsen, det kändes verkligen som att jag var mycket bättre!!

Och så har vi ögoninflammation troligtvis allihop. Ungarna var på vc idag och har nu fått ny medicin, och så ska dom ha allergidroppar också. Ikväll fick Ph sin, och nu har det börjat klia och ha sig i ett av mina ögon också... Fint!

Tänk om man hade nåt positivt att komma med nån gång....

Sthlm, Hoppas Milo kryar på sig! 

• jeng

Tora, Ayla och Anni hade vi som tjejnamn.
    Som killnamn hade jag ju Eliah och Noah, och det heter ju mina sötnosar i andranamn  

• jeng

Jag har skrivit på wallen på FB... vet inte om ni får nåt meddelande om det så jag tänkte att jag skriver här...

• jeng

Och har vi otur så missar vi Göteborgsträffen, för det går vattkoppor på ungarnas dagis... Dom har haft sista dagen idag, och nu åker vi ju på semester. Får väl hoppas att det inte kommer mitt under semestern, men det vore ju inte otroligt...

• jeng

Jättekontigt! Tage blev ju prickig på magen, m röda knottror, såg precis ut som att vattkoppor var på väg. Dagen efter var dom blekare, inte några koppor där inte. Nu har det spridit sig till bröstet, benen och ryggen, men fortfarande ingenting som blirivt värre... Känns jättekonstigt, han har ju aldrig varit prickig sådär förut!

• jeng
    Rimfolina skrev 2011-06-28 18:43:47 följande:
    jucea: Kan det vara nån typ av värmeutslag? E är alldeles prickig i nacken men det verkar vara av värmen. Kommer du på tjejgrejen nästa lördag kväll?
    ja det tänkte ja med, men det ser inte likadant ut, och det började en dag som vi knappt varit ute i värmen alls, och igår när det blev värre var vi inte ute heller... jaja vattkoppor verkar det ju inte vara iaf!

ja jag satsar på att vara med vi ska försöka ta oss hem från europa i tid bara :-P 
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11