-
-
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11
-
kommer in sent i åldersskillnadpratet.. men mellan 1:an och 2:an är det 18månader och mellan 2:an och 3:an är det 26månader. Planerade.
Idag var vi på besök hos skolan och förskoleklassen där älsta ska börja i höst. Kändes sådär. Inte alls som jag vill det ska kännas ärligt talatHade redan separationsångest innan och nu när vi varit där känns det värre! Kändes som dålig struktur och härjig miljö. I ett rum var det barn som skulle rita/skriva bokstäver i bok, de hade på radio ganska högt och barnen låg på golvet och skrev, några satt i soffa och några sprang runt. I salen fanns bara en praktikant som inte kunde svenska och var där för att vänja sig vid språket! Detta var alltså för 6åringar!
Normalt? Eller bara jag som mer tänkt mig en mer skollik miljö med lite bänkar och en fröken? Hur har ni det?
Verkade även som fritidsverksamheten inte skiljde sig från förskoleverksamheten, var i samma lokaler och dagen verkade se likadan ut. Hade föreställt mig mer struktur under förskoleklasstid och mer pyssel/lek på fritidstid.
Vad roligt att vi är tre som ska ta körkort!! Vi får absolut peppa varandra! Men varför ska du till dalarna och ta prussiluskan? Jag håller tummarna på att alla papper hinner bli i ordning så jag kommer med på intensivkurs i juni. Övningsköra ska jag göra med min man och med en vän till familjen. Han har köpt en bubbla för ändamålet!Så jag ska åka 70-tals bubbla, så tufft!
Jag har i princip noll förkunskap, har olovligen kört på skoj på grusvägar i skogen i min ungdom några gånger, sen inge mer. Så jag får börja från noll. Vart liger ni andra i kunskapsnivå?
P, du har övningskört ett tag alltså? A, har du fått lämpet osv. minns inte om du kom igång?
-
Vår fsk klass är liksom en minietta om man säger så. De har ett klassrum som ser ut precis som de andra klassrummen på skolan. Däremot har de lite annan struktur på själva arbetandet då det är lit emjukare och lite mer rast/lek (under översyn av pedagogerna). Var jättebra när S gick där och då det är precis samma upplägg och samma fröknar nu då O börjar efter sommaren så kommer det nog bli bra den här gången med. Vi är väldigt nöjda med både dagis, skola och allt som hör till här. Samma ställe och samma regi.Lokatt skrev 2010-04-23 14:38:45 följande:kommer in sent i åldersskillnadpratet.. men mellan 1:an och 2:an är det 18månader och mellan 2:an och 3:an är det 26månader. Planerade. Idag var vi på besök hos skolan och förskoleklassen där älsta ska börja i höst. Kändes sådär. Inte alls som jag vill det ska kännas ärligt talat Hade redan separationsångest innan och nu när vi varit där känns det värre! Kändes som dålig struktur och härjig miljö. I ett rum var det barn som skulle rita/skriva bokstäver i bok, de hade på radio ganska högt och barnen låg på golvet och skrev, några satt i soffa och några sprang runt. I salen fanns bara en praktikant som inte kunde svenska och var där för att vänja sig vid språket! Detta var alltså för 6åringar! Normalt? Eller bara jag som mer tänkt mig en mer skollik miljö med lite bänkar och en fröken? Hur har ni det? Verkade även som fritidsverksamheten inte skiljde sig från förskoleverksamheten, var i samma lokaler och dagen verkade se likadan ut. Hade föreställt mig mer struktur under förskoleklasstid och mer pyssel/lek på fritidstid. Vad roligt att vi är tre som ska ta körkort!! Vi får absolut peppa varandra! Men varför ska du till dalarna och ta prussiluskan? Jag håller tummarna på att alla papper hinner bli i ordning så jag kommer med på intensivkurs i juni. Övningsköra ska jag göra med min man och med en vän till familjen. Han har köpt en bubbla för ändamålet! Så jag ska åka 70-tals bubbla, så tufft! Jag har i princip noll förkunskap, har olovligen kört på skoj på grusvägar i skogen i min ungdom några gånger, sen inge mer. Så jag får börja från noll. Vart liger ni andra i kunskapsnivå? P, du har övningskört ett tag alltså? A, har du fått lämpet osv. minns inte om du kom igång?
Jag har övningskört en del. Jag har gått från noll koll till att kunna köra väldigt försiktigt i trafik. *s* Men jag vill påstå att min inlärningsstil när det gäller köra är maklig då jag tycker det är lite läskigt att vara ute i trafiken bland alla stressade förare. Hänsynen mot övningskörare är lite så där tycker jag. Jag skulle kunna köra till och från dagis utan problem, synd bara att man inte får.
Nu har jag haft uppehåll ett tag iom problem med rörligheten i benen på slutet av grav och på grund av lillgrisen men nu har jag tänkt försöka komma igång igen snart. Vi måste gå handledarkurs dock för att jag ska kunna ge mig ut på vägarna med R som handledare. Men lite småöva kan jag ju göra en del här i skogstrakterna. Tänkte sticka upp till stora parkeringen vid bygdegården och känna lite på bilen igen, man rostar ju när man inte håller igång. Sen ska jag ta kontakt med körskolan igen och se hur jag kan lägga upp det tidsmässigt. Måste ju ha någon som ser efter A nu så det går ju inte när som helst. Det blir lite meck men till sommaren blir det lättare iom ledighet osv.
Jag kör i vår gamla volvo, inte 70-talare men 90-talare. Nackdelen med det är att övningskörningsbilarna på körskolan är betydligt nyare och instrumentpanelen består av 50 saker till som inte ens finns i äldre bilar. Behöver jag säga att jag föredrar min egen bil framför körskolans. Man blir ju totalförvirrad! *s*
Tills dess får jag börja träna med mina dvd:s igen. Jag gillar frågesportsvarianten bättre än att bara läsa i böckerna för det är så tråkigt. *s* -
aha, men känner du dig såpass säker kanske du snart kan ta med A i bilen när du övninskör? Så behöver du bara barnvakt till när du går lektioner och pluggar teori tänkte jag.Asereht skrev 2010-04-23 14:50:29 följande:Vår fsk klass är liksom en minietta om man säger så. De har ett klassrum som ser ut precis som de andra klassrummen på skolan. Däremot har de lite annan struktur på själva arbetandet då det är lit emjukare och lite mer rast/lek (under översyn av pedagogerna). Var jättebra när S gick där och då det är precis samma upplägg och samma fröknar nu då O börjar efter sommaren så kommer det nog bli bra den här gången med. Vi är väldigt nöjda med både dagis, skola och allt som hör till här. Samma ställe och samma regi.Jag har övningskört en del. Jag har gått från noll koll till att kunna köra väldigt försiktigt i trafik. *s* Men jag vill påstå att min inlärningsstil när det gäller köra är maklig då jag tycker det är lite läskigt att vara ute i trafiken bland alla stressade förare. Hänsynen mot övningskörare är lite så där tycker jag. Jag skulle kunna köra till och från dagis utan problem, synd bara att man inte får. Nu har jag haft uppehåll ett tag iom problem med rörligheten i benen på slutet av grav och på grund av lillgrisen men nu har jag tänkt försöka komma igång igen snart. Vi måste gå handledarkurs dock för att jag ska kunna ge mig ut på vägarna med R som handledare. Men lite småöva kan jag ju göra en del här i skogstrakterna. Tänkte sticka upp till stora parkeringen vid bygdegården och känna lite på bilen igen, man rostar ju när man inte håller igång. Sen ska jag ta kontakt med körskolan igen och se hur jag kan lägga upp det tidsmässigt. Måste ju ha någon som ser efter A nu så det går ju inte när som helst. Det blir lite meck men till sommaren blir det lättare iom ledighet osv.Jag kör i vår gamla volvo, inte 70-talare men 90-talare. Nackdelen med det är att övningskörningsbilarna på körskolan är betydligt nyare och instrumentpanelen består av 50 saker till som inte ens finns i äldre bilar. Behöver jag säga att jag föredrar min egen bil framför körskolans. Man blir ju totalförvirrad! *s*Tills dess får jag börja träna med mina dvd:s igen. Jag gillar frågesportsvarianten bättre än att bara läsa i böckerna för det är så tråkigt. *s*
Jag ska köra andra bilar oxå, för att få variation på modeller och ålder, men det blir nog främst den i början, iom. att jag är total nybörjare bör det inte vara någon nyare bilMed denna kan jag slippa oroa mig över att buckla den iaf
Det riktigt riktigt sura är att jag tror inte jag får övningsköra i våran egna bil! Den har ingen handbroms i mitten vilket det var krav på förr iaf. ska kolla upp det mer noga.
Vad är det för dvd du har? och vart skaffade du den? Är välldigt suegn på att plugga så hemma innan kursen, så man inte kommer i princip helt nollad dit. -
Hur ser den ut Angel? Har någon bild på deras nuvarande vagn?Fröken Småland skrev 2010-04-23 11:41:28 följande:Billigast och lättast är såklart en separat sufflett. Är det en double wave de har? Undrar om den där Cloudy passar på den?
Jag har en solblekt suflett till en Brio Tridem typ samma som till Race, skulle en sådan passa på något sätt? -
När jag tittar på bilder så tror jag det är en bouble wave dom har.
EW är framåt så jag tror då hellre hon köper en Babyjogger för 1500kr vilket dom kostar på blocket här i stan (även om jag hellre skulle ha en EW)
FrS Men vilken suffla då?? Tror dom har en sitty (ja ja det är nån form av sulky och nej jag har inte ens sett den) som hade lös suffla som hon funderade på
First wheels såg bra ut men urka purka vilka omdömmen... -
Lokatt: Vad tråkigt att du fick ett sånt dåligt intryck av förskolan
. Här går förskoleklassen tillsammans med årskurs 1 så det är väldigt strukturerat tycker jag, fast på ett bra sätt. Det finns två F-1:or så under något pass varje dag så separeras 6-åringarna och gör något tillsammans; pyssel eller fri lek. Då är ettorna lite mer seriösa antar jag men jag vet inte riktigt vad de gör. En gång i veckan har "nollorna" också bokstavsträning så de får öva lite på bokstäverna och träna på att ljuda.
Hög radio hör inte hemma i skolvärlden om du frågar migOch det skall alltid finnas tillgång till minst en svenskatalande vuxen. Irriterande!
-
Nejdå, men man måste ha en kant att fästa den i och det är ju såklart svårt på en Double Wave antar jag.Asereht skrev 2010-04-23 11:58:37 följande:Fäster man inte den på suffletten? För att få en förläng sufflett liksom.
http://www.minbebis.com/cloudy_solskydd.html -
Jag måste ta reda på om man får ta med barn i bilen öht när man övningskör. Har hört lite olika om det där med passagerare. Att ta med honom på körskolan tror jag inte man får, fast jag har iofs inte frågat. Bara tagit för givet. Det är ju en säkerhetsfråga. Min mamma övningskörde med mig i bilen på körskola en gång i tiden men det var ju ett tag sedan. *s*Lokatt skrev 2010-04-23 15:01:23 följande:aha, men känner du dig såpass säker kanske du snart kan ta med A i bilen när du övninskör? Så behöver du bara barnvakt till när du går lektioner och pluggar teori tänkte jag. Jag ska köra andra bilar oxå, för att få variation på modeller och ålder, men det blir nog främst den i början, iom. att jag är total nybörjare bör det inte vara någon nyare bil Med denna kan jag slippa oroa mig över att buckla den iaf Det riktigt riktigt sura är att jag tror inte jag får övningsköra i våran egna bil! Den har ingen handbroms i mitten vilket det var krav på förr iaf. ska kolla upp det mer noga. Vad är det för dvd du har? och vart skaffade du den? Är välldigt suegn på att plugga så hemma innan kursen, så man inte kommer i princip helt nollad dit.
Ärligt talat, teorikurs på körskolan suger. Iaf det jag varit på. Det är omöjligt att gå i lagom takt då alla pluggar olika. På intensiven är det nog en annan sak då alla är där för att komma så långt som möjligt på så kort tid som möjligt. Så jag pluggar teori själv och sedan tänker jag göra övningsprov på körskolan (eller hemma, man får en webkod).
Jag har en teoriskiva som heter teo (?) och sen bonniers som jag fått låna av en dagisfröken. Massa flervalsfrågor i princip. Sen finns det ju lite siter på nätet där man kan öva på frågor och sånt. Ungefär samma sak.
Jag får hålla mig till att köra vår bil och körskolans för jag har inte tillgång till något annat. Vi har ju iofs två bilar men chevan är automatväxlad så den låter jag bli tills jag lärt mig ordentligt. Det är så lätt att bli virrig annars. Jag är ju lat så jag skulle gärna tagit för bara automat men så kan man tydligen inte göra längre. *s* -
Tyvärr blir ju det svårt på de flesta dubbelvagnar eftersom det inte är någon kant/mellanstag. Om man inte kan fästa den i själva ryggstödet på tex Brio Twin. *funderar*Fröken Småland skrev 2010-04-23 15:15:39 följande:Nejdå, men man måste ha en kant att fästa den i och det är ju såklart svårt på en Double Wave antar jag. www.minbebis.com/cloudy_solskydd.html
-
Twinette var det jag tänkte på som har separata ryggstöd, kan man fästa en sån där sufflett i själva sidorna på ryggstödet så kan det ju gå kanske.