• Lokatt

K*B*N, pratar del 11

K*B*N snackar vidare del 11
    {#lang_emotions_cool} Kreativa barnvagnsnördars tillhåll {#lang_emotions_cool}

Vi som hänger här pratar barnvagnar, barnvagnstillbehör, barnkläder, annonser på Blocket, saker vi fyndat, pysselgrejer... ja, inget är OT. En varning är dock på sin plats att utfärda redan här, det smittar!

Detta är del 11 (!!!) av tråden och nu är vi som en enda stor familj här! {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden K*B*N, pratar del 11
  • Nifelheim
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:51:39 följande:
    Är frog och gecko lika stora? Jag är inte jätte förtjust i frogens nikotingula insida.... Man kan inte ha camkläder på frog men på geckon stämmer det....? Fast det lutar mest åt Bee, tror ni inte det är en bra sommarvagn? Perfekt att ta med till Ölandssemestern i 2veckor. Jag menar på sandstrand är ju INGEN vagn optimal. Men hur är den på grus/landsväg?
    Nää nää. Man KAN ha camkläder på frog, men INTE på gecko
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Tant Pruselius
    Nifelheim skrev 2010-04-23 07:51:46 följande:
    Jag vill också gärna höra bra saker med längre mellan barnen. Har tyvärr inte alls bra erfarenheter från min egen uppväxt (12 års åldersskillnad) och tror att mkt av min "skaffa syskon-panik" beror på det
    kanske min med gör det, fast än jag inte upplever min barndom som ooptimal så har en önskan om "tidigt/a" syskon till T legat i bakhuvet sedan låångt innan jag fick barn......

*klapp på*
  • Fröken Småland
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:48:47 följande:
    Jag har 11år upp till min (halv)bror.8år ner till min älsta syster10 år ner till min yngsta systerIdag är jag bästa vän med båda mina systrar så den ålderskillnaden är som bort blåst.Under uppväxten har jag ju mest vart ett ensambarn men inte sett det som en nackdel, det har skapat en rätt stark socialsida hos mig.... och ett behov av att vara ensam då och då (Men det kan ju även, 2/3/4års syskon också ha det förstår j jag med)Det jag vill ha ut av min fråga är att jag inte vill låsa fast mig vid att vi inte kommer få syskon till T med 2½-3års ålderskillnad och jag behöver liksom höra hur ni ser på det för att komma "över" det. Jag vet ju rent logigkt att barn inte är en beställnings/planerings vara utan dem kommer när dem kommer.... måste bara få in det rent känslomässigt...
    Oj, det var ganska stor åldersskillnad det. Jag tror verkligen att alla olika skillnader har just sin tjusning och det har nog mest att göra med hur man själv orkar. Vi hade inte orkat täta barn; eller jag hade inte orkat då min man inte så delaktig i just omvårdnaden av barnen. Jag vill dock understryka innan någon får panik över det; att han tillför i högsta grad lika mycket som jag när det gäller arbetsinsatsen i hemmet.
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2010-04-23 07:40:54 följande:
    Vi har fyra år mellan barnen och vi hade tur eftersom det var precis så vi ville ha det. Jag tycker det är för tufft med barn tätt och vill hellre njuta av dem lite mera en och en. Samtidigt är det nog tråkigare för barnen när de växer upp men det är ju alltid för- och nackdelar med allt.
    Det är fyra år mellan mig och min syster. Vi har tidivis legat helt i ofas utvecklings och åldersmässigt men sedan vi blev vuxna har åldersskillnaden suddats ut och vi är jättebra vänner.
    Fröken Småland skrev 2010-04-23 07:49:17 följande:
    Bara lugn, om sisådär fem år så får du sova ordentligt igen
    Saken är ju den att jag sover bra men jag blir inte pigg. *s* Fast så klart är det ju bättre att inte bli väckt alls men jag har nog inte sovit en hel natt sedan jag fick barn öht, jag vaknar även om barnen inte gör det.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Lillgrisens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:51:39 följande:
    Är frog och gecko lika stora? Jag är inte jätte förtjust i frogens nikotingula insida.... Man kan inte ha camkläder på frog men på geckon stämmer det....? Fast det lutar mest åt Bee, tror ni inte det är en bra sommarvagn? Perfekt att ta med till Ölandssemestern i 2veckor. Jag menar på sandstrand är ju INGEN vagn optimal. Men hur är den på grus/landsväg?
    Jag tror Frog och Gecko är jämnstora.

Frog kan du ha camklädslar, inte Gecko.

Man vänjer sig vid insidan, och vill man inte ha den så är det ju bara att skaffa en camsufflett istället. Samma gällande liggdel. Du kan ha camliggdel eller geckoliggdel på froggen.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Lillgrisens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • passau

jag har 3½år till lillebror och 7 år till lillasyster, idag är vi bästa vänner, iaf med sys, men tidvis har jag och bror bråkat rätt mkt*L* tjejbaciller ni vet

sys fick följa med mig till jobbet när hon var 13 och sen dess har vi jobbat ihop...
    även nu när vi båda är ssk*L*

det är hon som får veta allt som ingen annan vet

• Cs mamma
    Fröken Småland skrev 2010-04-23 07:43:30 följande:
    Igår fick jag ett brev med ett presentkort på en familjebiljett till Vattenpalatset i Lerum. Var med i en enkät på mässan och nu hade de tydligen lottat ut presentkort. Någon som varit där?
    Jorå jag har varit där som hmm 15åring =) Har tänkt slita med mig trollet men det har inte blivit av, kostar en del och som hon är mestadels van att bada i tempurerat vatten så tror jag inte att hon skulle orka/klara en heldag där så därför har det dröjt. Som jag minns det var det stort och en aning högljutt, mycket barn och stoj
  • Riskiflickan
    Fröken Småland skrev 2010-04-23 07:43:30 följande:
    Igår fick jag ett brev med ett presentkort på en familjebiljett till Vattenpalatset i Lerum. Var med i en enkät på mässan och nu hade de tydligen lottat ut presentkort. Någon som varit där?
    ja, många ggr...
  • Kavat

Mellan barn 1 och 2 är det 1 år och 11 månader.
    Mellan 2:an och 3:an blir det 3 år och 2 månader.

1:an kom på första försöket, 2:an på andra och 3:an blev till på första, så vi har haft en väldigt tur plus att jag verkar ha väldigt lätt för att bli gravid.
    1:an är planerad, vi förlovade oss och letade efter hus. Gifte oss och letade fortfarande hus, men fick aldrig tag på hus. Planen var först hus och sen barn, men när vi varit gifta 3 månader så bestämde vi oss för att skit samma, det kan ju ta flera år att bli gravid också (har kompisar som inte blivit så det fanns nära) så det är väl lika bra att försöka. Och blev gravid direkt.

Andra hade vi tänkt ha ungefär 2 år emellan och det blev det ju. Sen blev jag sjuk och läkarna stod ju som frågetecken för det var inget fel på mig (leder, ryggont, kunde knappt gå i perioder plus mycket annat) samt att båda barnen har allergier som vi inte fick hjälp med, för det var absolut inga allergier på våra barn. Så vi var väldigt trötta och maken ångrade sig och ville bara ha 2 barn. I alla fall för tillfället. Sen när min glutenintolerans uppdagades och jag blev bra så ändrade han sig. Men i och med att jag varit så pass dålig så visste vi ju inte om jag ens kunde bli gravid (barnlöshet är ett symptom på oupptäckt glutenintolerans). När han väl bestämt sig så var det bara att försöka och ja så blev 3:an till.
    Hade jag fått bestämma och varit frisk så hade det förmodligen varit tätare mellan 2:an och 3:an, men å andra sidan så är jag så glad över att det blir en 3:a, så skit samma!

Jag är själv en sladdis, mina bröder är 11 och 12 år äldre än mig. Mamma fick mellan mig och bröderna både missfall och födde en tjej med ryggmärgsbråck och vattenskalle som bara levde 20  min ungefär, så det tog hårt naturligtvis så därav att det blev så stort hopp. Men min mamma var ändå bara 34 när hon fick mig.
    Så jag har varit en del "ensambarn", mamma har dock haft dagbarn fram till jag var 12? så jag har alltid haft mycket barn omkring mig och även jämngamla. Ibland har ju kompisar följt med på semestrar och så men ofta var man ju själv sen när bröderna blev äldre. Trist, men å andra sidan så har jag alltid läst väldigt mycket böcker pga det.

• Tant Pruselius
    Nifelheim skrev 2010-04-23 07:52:18 följande:
    Nää nää. Man KAN ha camkläder på frog, men INTE på gecko
    oho... jahaaa...så då kan man alltså slippa den där nikotionfärgen i sufflan
    Fröken Småland skrev 2010-04-23 07:55:30 följande:
    Oj, det var ganska stor åldersskillnad det. Jag tror verkligen att alla olika skillnader har just sin tjusning och det har nog mest att göra med hur man själv orkar. Vi hade inte orkat täta barn; eller jag hade inte orkat då min man inte så delaktig i just omvårdnaden av barnen. Jag vill dock understryka innan någon får panik över det; att han tillför i högsta grad lika mycket som jag när det gäller arbetsinsatsen i hemmet.
    Fast dina barn är ju inte så otäta, 4år är väll relativt vanligt ? Kanske mer förr när folk överlag skaffade första barnet i lägre åldrar. Nu är det ju vanligare att många (nej! inte alla) väntar tills 30+ innan första och då kanske man har mer "eld i baken"?
    Asereht skrev 2010-04-23 08:09:16 följande:
    Jag tror Frog och Gecko är jämnstora. På Frog kan du ha camklädslar, inte på Gecko.Man vänjer sig vid insidan, och vill man inte ha den så är det ju bara att skaffa en camsufflett istället. Samma gällande liggdel. Du kan ha camliggdel eller geckoliggdel på froggen.
    så froggen är den som är mest flexibel då... men den och Geckon är mindre än Camen? Är camen den nyaste modellen?
    passau skrev 2010-04-23 08:40:58 följande:
    jag har 3½år till lillebror och 7 år till lillasyster, idag är vi bästa vänner, iaf med sys, men tidvis har jag och bror bråkat rätt mkt*L* tjejbaciller ni vet sys fick följa med mig till jobbet när hon var 13 och sen dess har vi jobbat ihop... även nu när vi båda är ssk*L*det är hon som får veta allt som ingen annan vet
    så har jag det med med min 8år yngre syster. Hon är min bästa vän.
    Kavat skrev 2010-04-23 09:58:59 följande:
    Mellan barn 1 och 2 är det 1 år och 11 månader.Mellan 2:an och 3:an blir det 3 år och 2 månader.1:an kom på första försöket, 2:an på andra och 3:an blev till på första, så vi har haft en väldigt tur plus att jag verkar ha väldigt lätt för att bli gravid. 1:an är planerad, vi förlovade oss och letade efter hus. Gifte oss och letade fortfarande hus, men fick aldrig tag på hus. Planen var först hus och sen barn, men när vi varit gifta 3 månader så bestämde vi oss för att skit samma, det kan ju ta flera år att bli gravid också (har kompisar som inte blivit så det fanns nära) så det är väl lika bra att försöka. Och blev gravid direkt.Andra hade vi tänkt ha ungefär 2 år emellan och det blev det ju. Sen blev jag sjuk och läkarna stod ju som frågetecken för det var inget fel på mig (leder, ryggont, kunde knappt gå i perioder plus mycket annat) samt att båda barnen har allergier som vi inte fick hjälp med, för det var absolut inga allergier på våra barn. Så vi var väldigt trötta och maken ångrade sig och ville bara ha 2 barn. I alla fall för tillfället. Sen när min glutenintolerans uppdagades och jag blev bra så ändrade han sig. Men i och med att jag varit så pass dålig så visste vi ju inte om jag ens kunde bli gravid (barnlöshet är ett symptom på oupptäckt glutenintolerans). När han väl bestämt sig så var det bara att försöka och ja så blev 3:an till. Hade jag fått bestämma och varit frisk så hade det förmodligen varit tätare mellan 2:an och 3:an, men å andra sidan så är jag så glad över att det blir en 3:a, så skit samma! Jag är själv en sladdis, mina bröder är 11 och 12 år äldre än mig. Mamma fick mellan mig och bröderna både missfall och födde en tjej med ryggmärgsbråck och vattenskalle som bara levde 20  min ungefär, så det tog hårt naturligtvis så därav att det blev så stort hopp. Men min mamma var ändå bara 34 när hon fick mig. Så jag har varit en del "ensambarn", mamma har dock haft dagbarn fram till jag var 12? så jag har alltid haft mycket barn omkring mig och även jämngamla. Ibland har ju kompisar följt med på semestrar och så men ofta var man ju själv sen när bröderna blev äldre. Trist, men å andra sidan så har jag alltid läst väldigt mycket böcker pga det.
    vilken resa din mamma och familj haft... verkligen. {#lang_emotions_flower}
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11