• Lokatt

K*B*N, pratar del 11

K*B*N snackar vidare del 11
    {#lang_emotions_cool} Kreativa barnvagnsnördars tillhåll {#lang_emotions_cool}

Vi som hänger här pratar barnvagnar, barnvagnstillbehör, barnkläder, annonser på Blocket, saker vi fyndat, pysselgrejer... ja, inget är OT. En varning är dock på sin plats att utfärda redan här, det smittar!

Detta är del 11 (!!!) av tråden och nu är vi som en enda stor familj här! {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden K*B*N, pratar del 11
  • Tant Pruselius

Hur stor ålderskillnad har ni mellan era barn ? Och hur tänker ni ang den? Är den medveten eller är det "ödet" ?

• Asereht
    Lokatt skrev 2010-04-22 21:40:02 följande:
    vet ni vad jag ska göra?! Ta körkort! Så glad (och lite nervös) över det! Har velat i flera år, men det har inte varit läge varken ekonomiskt eller tidmässigt med all föräldraledighet. Men nu så På torsdag blir det handledarkursen och syntest, sen ska pappren inväntas så börjar jag intensivkurs teori så fort det drar igång nån. Och på tisdag börjar jag plugga matte. Och jag ska till sjukgymnasten igen nästa vecka. Hej o hå nu händer det stora saker!
    Vad kul, jag ska förhoppningsvis (om allt går som det ska, tar inte ut nåt i förskott) gå intensivkurs till sommaren. Måste öva lite till bara eftersom dom har vissa förkrav här innan man får gå intensiven och jag är inte tillräckligt bra än eftersom jag varit tvungen att ligga lågt under vintern.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Lillgrisens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:18:32 följande:
    Hur stor ålderskillnad har ni mellan era barn ? Och hur tänker ni ang den? Är den medveten eller är det "ödet" ?
    Mellan 1:an och 2:an är det 10 år (och 5 mån).

Mellan 2:an och 3:an är det 21 månader.

Mellan 3:an och 4:an är det 19 månader.

Mellan 4:an och 5:an är det 4 år (och 3 mån).

Ödet styrde mellan ett och två då det inte är samma pappa där. Jag var ensam med tjejen från 8:e mån och i 8 år framåt. Sen träffade jag maken och på den vägen är det.

Tvåan är planerad, vi bestämde oss för att slänga pillren. Jag fick en mens och sedan var jag gravid.

När tvåan var född så tyckte vi att det var helt ok om det blev en till om inte allt för lång tid.  Skaffade aldrig något preventivmedel och när tvåan fyllde ett så testade jag positivt.

Fyran var inte planerad. Vi hade inte ens hunnit fundera på hur vi skulle ha det och plötsligt försvann mensen som knappt kommit tillbaka.

Femman fanns inte ens med på kartan. Vi slarvade, så kan det gå. Men vi är idag väldigt glada att vi valde som vi gjorde och att vi fick en sladd/bonusbebis. {#lang_emotions_heart}
  • Fröken Småland
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:15:34 följande:
     har du ett rum hos min bror?
    Ja, har du glömt att du lovat det? {#lang_emotions_dreamer}
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:18:32 följande:
    Vi har fyra år mellan barnen och vi hade tur eftersom det var precis så vi ville ha det. Jag tycker det är för tufft med barn tätt och vill hellre njuta av dem lite mera en och en. Samtidigt är det nog tråkigare för barnen när de växer upp men det är ju alltid för- och nackdelar med allt.
  • Fröken Småland

Igår fick jag ett brev med ett presentkort på en familjebiljett till Vattenpalatset i Lerum. Var med i en enkät på mässan och nu hade de tydligen lottat ut presentkort. Någon som varit där?

• Asereht

Igår lade jag mig 20:30. Tuttade A medan jag läste, han somnade efter att ha pratat med tutten en stund. Jag föste över honom till hans säng (sidovagn) och fortsatte läsa till 21:30 ungefär sen släckte jag och somnade mer eller mindre omedelbart.

Sov hårt tydligen för jag märkte aldrig att make och hund kom upp och lade sig. Brukar vara svårt att inte märka det annars.

A vaknade vid 4:30 och tuttade. Vi somnade båda om direkt och han sov med mig. Sen vaknade jag av att A låg och babblade. Då var klockan 06:29, min klocka ringer 06:30. Så det var bara att gå upp.

Jag har alltså fått sova ordentligt inatt men är jag piggare? Nope, inte ett dugg, nada icke sa picke lika trött som vanligt! *gäspar*

Jag har alltså kommit fram till att rent pigghetsmässigt som det känns så är det noll skillnad på att lägga sig (och sova) efter 23 och före 22.

• Tant Pruselius
    Fröken Småland skrev 2010-04-23 07:40:54 följande:
    Ja, har du glömt att du lovat det? Vi har fyra år mellan barnen och vi hade tur eftersom det var precis så vi ville ha det. Jag tycker det är för tufft med barn tätt och vill hellre njuta av dem lite mera en och en. Samtidigt är det nog tråkigare för barnen när de växer upp men det är ju alltid för- och nackdelar med allt.
    Jag har 11år upp till min (halv)bror.
    8år ner till min älsta syster
    10 år ner till min yngsta syster

Idag är jag bästa vän med båda mina systrar så den ålderskillnaden är som bort blåst.
    Under uppväxten har jag ju mest vart ett ensambarn men inte sett det som en nackdel, det har skapat en rätt stark socialsida hos mig.... och ett behov av att vara ensam då och då (Men det kan ju även, 2/3/4års syskon också ha det förstår j jag med)

Det jag vill ha ut av min fråga är att jag inte vill låsa fast mig vid att vi inte kommer få syskon till T med 2½-3års ålderskillnad och jag behöver liksom höra hur ni ser på det för att komma "över" det. Jag vet ju rent logigkt att barn inte är en beställnings/planerings vara utan dem kommer när dem kommer.... måste bara få in det rent känslomässigt...
  • Fröken Småland
    Asereht skrev 2010-04-23 07:45:02 följande:
    Igår lade jag mig 20:30. Tuttade A medan jag läste, han somnade efter att ha pratat med tutten en stund. Jag föste över honom till hans säng (sidovagn) och fortsatte läsa till 21:30 ungefär sen släckte jag och somnade mer eller mindre omedelbart. Sov hårt tydligen för jag märkte aldrig att make och hund kom upp och lade sig. Brukar vara svårt att inte märka det annars. A vaknade vid 4:30 och tuttade. Vi somnade båda om direkt och han sov med mig. Sen vaknade jag av att A låg och babblade. Då var klockan 06:29, min klocka ringer 06:30. Så det var bara att gå upp.Jag har alltså fått sova ordentligt inatt men är jag piggare? Nope, inte ett dugg, nada icke sa picke lika trött som vanligt! *gäspar*Jag har alltså kommit fram till att rent pigghetsmässigt som det känns så är det noll skillnad på att lägga sig (och sova) efter 23 och före 22.
    Bara lugn, om sisådär fem år så får du sova ordentligt igen {#lang_emotions_djavulsk}
  • Tant Pruselius

Är frog och gecko lika stora?

Jag är inte jätte förtjust i frogens nikotingula insida.... Man kan inte ha camkläder på frog men på geckon stämmer det....?

Fast det lutar mest åt Bee, tror ni inte det är en bra sommarvagn? Perfekt att ta med till Ölandssemestern i 2veckor. Jag menar på sandstrand är ju INGEN vagn optimal. Men hur är den på grus/landsväg?

• Nifelheim
    Pruseluskan skrev 2010-04-23 07:48:47 följande:
     Det jag vill ha ut av min fråga är att jag inte vill låsa fast mig vid att vi inte kommer få syskon till T med 2½-3års ålderskillnad och jag behöver liksom höra hur ni ser på det för att komma "över" det. Jag vet ju rent logigkt att barn inte är en beställnings/planerings vara utan dem kommer när dem kommer.... måste bara få in det rent känslomässigt...
    Jag vill också gärna höra bra saker med längre mellan barnen. Har tyvärr inte alls bra erfarenheter från min egen uppväxt (12 års åldersskillnad) och tror att mkt av min "skaffa syskon-panik" beror på det
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11