• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bjornis
    Prince or Princess skrev 2011-11-20 22:01:03 följande:
    Tänkte tipsa om en superbra kräm mot kliande eksem (och nässelutslag?) som vi använt på båda våra döttrar. Den svider till lite efter en stund, men ingen av dem har blivit ledsen, bara kliat lite mer en kort stund för att sen sluta. Använder den själv när jag ätit tomat, så släpper det kliiga! Eksemet lägger sig oftast med. Innehåller inte kortison, men tyvärr parabener om man vill vara utan det. Jag tycker dock det är värt lite parabener för att slippa klådan! Det är en helt vanlig handkräm med stor mängd karbamid (är väl det som svider till). (förresten får man tipsa så här? Vågar kanske inte skriva ut namnet? Ta bort inlägget i så fall) den heter vårdande handcreme, från ccs (Apoteket) sensitive oparfymerad. I en blå tub med vitt lock och en sjöstjärna på. Inte så bra att använda som vanlig handkräm, jag behöver nåt fetare, men på eksem är den super!

Tack för tipset? Hur små har dina dö ttrar varit när du smörjt dem med denna? MIn son är 11 mån.
  • Prince or Princess

Bjornis: ca 4-6 mån? men eftersom väldigt många andra produkter (även för barn) innehåller parabener (antar att det var det du tänkte på?) så är det inget konstigt med krämen alls egentligen.

• 2små2stora

Jag sitter nu med 5 1/2 burk med Nutramigen 2 är det någon vits med att försöka vänja W som nu är 14 månader vid smaken?
    Magen hans klarar den utan problem då han sondats med 1 liter/dygn i en vecka.  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona

Tänkte börja förbereda en ansökan om vårdbidrag. Ska till läkaren om en månad och då förhoppningsvis få veteallergin konstaterad. Tänkte förbereda ansökan så att vi kan skicka in den direkt efter läkarintyg.

Hur mycket tid har ni fått godkänt för extra matlagning, bakning och handling? Känns ju som just bakningen kommer ta mycket extra tid då hon inte kan äta något fikabröd eller vanligt bröd som finns i butiken. Hur mycket tid för informationssökning/receptsökning och information till dagis osv...?

Hur mycket extrakostnader har ni fått? Det är ju konstigt om de kollar på livsmedelsverkets uträkningar som är jättelåga. Vi lägger bra mycket mer extra än det! Uträkningarna kanske funkar om man "bara" har mjölkallergi eller gluten men ju fler allergier desto dyrare blir det ju!

Skulle vara supertacksam om någon ville dela med sig av sin ansökan eller i alla fall information om vad ni har begärt och vad ni har fått.

• Allrona

Är det ngn av er som har testat att begära ut beslut till ansökningar om vårdbidrag som blivit beviljade? Kan man i beslutet utläsa summor och tid för de enskilda sakerna?

• Allrona

Om ni inte vill svara på detaljer i era ansökningar här kan ni väl inboxa mig eller skriva i "hemliga tråden"

• t0va
    Allrona skrev 2011-11-21 10:53:38 följande:

Tänkte börja förbereda en ansökan om vårdbidrag. Ska till läkaren om en månad och då förhoppningsvis få veteallergin konstaterad. Tänkte förbereda ansökan så att vi kan skicka in den direkt efter läkarintyg.

Hur mycket tid har ni fått godkänt för extra matlagning, bakning och handling? Känns ju som just bakningen kommer ta mycket extra tid då hon inte kan äta något fikabröd eller vanligt bröd som finns i butiken. Hur mycket tid för informationssökning/receptsökning och information till dagis osv...?

Hur mycket extrakostnader har ni fått? Det är ju konstigt om de kollar på livsmedelsverkets uträkningar som är jättelåga. Vi lägger bra mycket mer extra än det! Uträkningarna kanske funkar om man "bara" har mjölkallergi eller gluten men ju fler allergier desto dyrare blir det ju!

Skulle vara supertacksam om någon ville dela med sig av sin ansökan eller i alla fall information om vad ni har begärt och vad ni har fått.

Jag har också tänkt ta tag i detta nu, vet du eller någon annan om det krävs läkarintyg och en bekräftad allergi med tester eller om det "räcker" med provokation. Vi har ju "bara" soja och havre på test och mjölk på provokation med allergimottagningen men vete har han reagerat på när han åt det och fisk verkar ju också vara något som inte går. 
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-21 10:53:38 följande:

Ni kan skicka in ansökan nu så får ni pengarna retroaktivt från när ansökan kom in om ni får vb. Och återkomma med läkarintyg.

Jag kanske kan återkomma med resten om du inte får svar, men just nu orkar jag tyvärr inte leta i papprena.

Vi får det mesta avslaget, så mycket kan jag säga. Men man måste ju skriva med. Vissa får ju igenom utan större problem.