• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Idag var jag med barnen på gekås och eftersom vi alla blev hungriga så gick vi och åt.
    Jag vet ju att de aldrig blir dåliga av att äta ute men jag lär mig aldrig.

Alex åt pommes och jag såg under tiden han åt hur svullen han blev om magen så jag visste redan då hur det skulle bli. Efter maten var avklarad såg vi att han blivit röd/lila under ögonen och alldeles gul runt näsan.
    Han har varit gulaktig kring näsan nu och då hur länge som helst nu men det hade precis lagt sig och han såg helt bra ut i ansiktsfärgen.

Dagis var dessutom på mig om det i torsdags. Att de är oroliga för alexander för att han är så gul och för att de inte tror han får i sig tillräckligt med näring. Därför blev det kanske mer oroande nu när det kom tillbaka.

Kan gul hud ha med allergi att göra?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • lo g

Är han gul i ögonvitorna också?

Gulhud beror ju oftast på gallan och levern om inte mitt trötta minne sviker mig! Det är något i kroppen som inte levern kan rena!

• kottens mamma
    Sephyria skrev 2012-01-14 11:27:22 följande:
    Det är samma hos oss men kan inte ge dig så mycket råd för vet inte heller vad det beror på.

Första gången det luktade av spyorna var i samband med att vi provocerade för mjölk. Då luktade det verkligen som vuxenspyor! Blä! Efter det kommer det någon gång då och då men har inte kunnat se något samband. Spyorna är slemmiga här också men det är inte alltid det luktar när han spyr så heller.

Vår son har varit hostig och rosslig till och från hela vintern, men har inte astma. Så kanske kan det ha med det att göra? Tycker dock att det var konstigt att det helt plötsligt började lukta av spyorna. Har även funderat på varför han spyr slem, det gör han även om han inte är förkyld..
    Har ni kollat att han inte har astma nyligen? Låter skumt att han ska hosta och rossla fast han inte är förkyld.
    Vår son kräktes luktfritt slem innn han fick behandling. Kan han göra än ibland om han ansträngt sig eller håller på att bli förkyld.
    Det jag inte får ordning på är dom "sura" slemkräkningarna.

Är det nått han inte tål som han reagerar på? Har han många allergier?

Hoppas du kommer på en lösning så han slipper ha det så!
  • Sephyria

Kottens mamma: nej vi har inte kollat om han har astma men när han var sjuk för ett tag sen så fick jag en läkare att lyssna på honom för att se om han hade förkylningsastma men det hade han inte sa han. Hur kollar man om de har astma egentligen? Är det bara att lyssna på lungorna?

Han tål inte mjölk eller soja och vi är osäkra på ägg. Sen är det mycket som han fortfarande inte fått testat så kanske dyker det upp mer saker efterhand. Men håller tummar å tår för att det räcker så här!

• kottens mamma

Vi beskrev symtomen på sonen och så lyssnade läkaren på lugorna. Den första läkaren sa dock att det var ingen astma. Den andra skrev ut Seritide att ge morgon och kväll. Den 3 läkaren sa att det fortfarande inte lät bra ... vi tyckte det var en klar förbättring från vad det var innan och ökade till 2 puffar morgon och kväll. Då blev det ännu bättre :)

Inget samband mellan ägg och kräkning då?
    Vår son reagerar luftburet på ägg med kräkningar.

• Sephyria
    kottens mamma skrev 2012-01-16 21:04:17 följande:
    Vi beskrev symtomen på sonen och så lyssnade läkaren på lugorna. Den första läkaren sa dock att det var ingen astma. Den andra skrev ut Seritide att ge morgon och kväll. Den 3 läkaren sa att det fortfarande inte lät bra ... vi tyckte det var en klar förbättring från vad det var innan och ökade till 2 puffar morgon och kväll. Då blev det ännu bättre :)

Inget samband mellan ägg och kräkning då?
    Vår son reagerar luftburet på ägg med kräkningar.

Vi var hos sonens läkare idag och han skrev ut ventoline att ge oralt 3 gånger om dagen för att testa och se om det blir bättre. Lyssnade inte ens på honom utan vi skulle bara testa medicinen i ett par dagar och se om det hjälpte typ...

Han har alltid kräkts mycket, ända sedan han föddes. Vi har bara fått hört att han har en omogen magmun och att det ger sig när han blir ett halvår, sen sa de att det skulle ge sig när jag sluta att amma. När det inte heller hjälpte så sa de att det skulle ge sig när han lärde att resa sig upp själv för att han skulle kunna reglera det bättre då. Inget stämde dock. Det har visserligen blivit något bättre men det går lite upp och ner men vi ser inget samband med något.

Skulle inte tro att det beror på ägg. De gånger han testat ägg har han blivit förstoppad men enligt hans läkare så har inte förstoppning någonting med allergi att göra? Det konstiga är att han var mer eller mindre konstant förstoppad från att han började äta fram tills han var 8 månader (och jag slutade amma). Drygt 2 månader senare testade vi att ge ägg och då blev han förstoppad. Sen väntade vi ett tag och gav ägg igen och då blev han återigen förstoppad. Läkaren säger att det beror på att han har en lång tjocktarm men då fattar jag inte varför han var helt bra i över 2 månader...  

• mithrandil
    Sephyria skrev 2012-01-16 21:29:51 följande:
    Vi var hos sonens läkare idag och han skrev ut ventoline att ge oralt 3 gånger om dagen för att testa och se om det blir bättre. Lyssnade inte ens på honom utan vi skulle bara testa medicinen i ett par dagar och se om det hjälpte typ...

Han har alltid kräkts mycket, ända sedan han föddes. Vi har bara fått hört att han har en omogen magmun och att det ger sig när han blir ett halvår, sen sa de att det skulle ge sig när jag sluta att amma. När det inte heller hjälpte så sa de att det skulle ge sig när han lärde att resa sig upp själv för att han skulle kunna reglera det bättre då. Inget stämde dock. Det har visserligen blivit något bättre men det går lite upp och ner men vi ser inget samband med något.

Skulle inte tro att det beror på ägg. De gånger han testat ägg har han blivit förstoppad men enligt hans läkare så har inte förstoppning någonting med allergi att göra? Det konstiga är att han var mer eller mindre konstant förstoppad från att han började äta fram tills han var 8 månader (och jag slutade amma). Drygt 2 månader senare testade vi att ge ägg och då blev han förstoppad. Sen väntade vi ett tag och gav ägg igen och då blev han återigen förstoppad. Läkaren säger att det beror på att han har en lång tjocktarm men då fattar jag inte varför han var helt bra i över 2 månader...  

Dumheter. Min dotter blev superförstoppad av mjölk och enagos välling när hon var mindre. Innan hon fick mjölkallergin konstaterad. Man kan visst vara förstoppad pga allergi.
    älsklingens bella var ju konstant förstoppad men när hon fick bytt ut altheran mot neocate började hon kunna bajsa själv. Ja, jag vet fler barn som blir förstoppade pga allergier, men kan inte rabbla upp alla. :) 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-01-16 21:51:53 följande:
    Dumheter. Min dotter blev superförstoppad av mjölk och enagos välling när hon var mindre. Innan hon fick mjölkallergin konstaterad. Man kan visst vara förstoppad pga allergi.
    älsklingens bella var ju konstant förstoppad men när hon fick bytt ut altheran mot neocate började hon kunna bajsa själv. Ja, jag vet fler barn som blir förstoppade pga allergier, men kan inte rabbla upp alla. :) 
    Min kotte blir också förstoppad av sånt han inte tål, sädesslag är en sådan sak som kan ge både diarree och förstoppning på min son.
  • Sephyria

Det var vad jag trodde också! Jag har ju sett flera som skriver här att deras barn blir förstoppade av olika allergier! Nån som vet om man kan bli det av ägg? Och hur lång tid brukar det ta innan förstoppningen ger med sig, från det att man slutat ge det som de inte tål? Här är det snart 3 veckor sen han fick ägg och han är fortfarande förstoppad. Har gett både laktulos å microlax men han blir hård direkt igen.