• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Sephyria skrev 2012-01-16 22:06:51 följande:
    Det var vad jag trodde också! Jag har ju sett flera som skriver här att deras barn blir förstoppade av olika allergier! Nån som vet om man kan bli det av ägg? Och hur lång tid brukar det ta innan förstoppningen ger med sig, från det att man slutat ge det som de inte tål? Här är det snart 3 veckor sen han fick ägg och han är fortfarande förstoppad. Har gett både laktulos å microlax men han blir hård direkt igen.
    Ja 3 veckor verkar i längsta laget tycker jag. Även om det säkert kan förekomma.
    Du ger ingenting annat som han kan reagera på? Varar det så länge så känns det lite mer som om det är något han får i sig regelbundet. Vad äter han?

Du ammar inte nu eller? 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Sephyria

Nej jag ammar inte nu. Det som han fått efter att vi testat ägg, och som han inte ätit tidigare, är morot och mariekex. Kexen tyckte han inte värst mycket om (trodde ju ungen skulle bli överlycklig när han väl fick smaka sött) så har inte fått så mycket av det. Sen har vi även gett katrinplommon vilket han inte fått på ett tag.

I övrigt får han althera, enagos välling å gröt, havremjölk, pama minutris, mannagrynsgröt, potatis, palsternacka, broccoli, majs, olika kött, kyckling, äpple, svartavinbär och hallon.

• mithrandil
    Sephyria skrev 2012-01-16 22:47:04 följande:
    Nej jag ammar inte nu. Det som han fått efter att vi testat ägg, och som han inte ätit tidigare, är morot och mariekex. Kexen tyckte han inte värst mycket om (trodde ju ungen skulle bli överlycklig när han väl fick smaka sött) så har inte fått så mycket av det. Sen har vi även gett katrinplommon vilket han inte fått på ett tag.

I övrigt får han althera, enagos välling å gröt, havremjölk, pama minutris, mannagrynsgröt, potatis, palsternacka, broccoli, majs, olika kött, kyckling, äpple, svartavinbär och hallon.
    Han kan inte reagera på enagon?
    Min Amanda blev ju först bra när vi uteslöt mjölk ur hennes kost. Men hon höll sig inte bra särskillt länge. Symtomen började om och förvärrades. Tog då bort enago och då blev hon bättre igen men visserligen blev hon snart sämre och så har det fortsatt tills att vi nu tagit bort det mesta som går. 
  • mithrandil
    Sephyria skrev 2012-01-16 22:47:04 följande:

Han kan inte reagera på enagon?
    Min Amanda blev ju först bra när vi uteslöt mjölk ur hennes kost. Men hon höll sig inte bra särskillt länge. Symtomen började om och förvärrades. Tog då bort enago och då blev hon bättre igen men visserligen blev hon snart sämre och så har det fortsatt tills att vi nu tagit bort det mesta.

• Sephyria

Enagon tror ja funkar för den har han ätit länge, även i perioder då han mått bra. Jag funderar lite på morot men vet inte om det är vanligt att reagera på det? Det var bland det första som introducerades när han börja med smakportioner och då var han mycket förstoppad. Sen va det en period då ja sluta med all mat för att få ordning på magen å efter det har han inte fått morot förrän nu nyligen.

Vet att det va dumt att ge det innan han hunnit bli av med förstoppningen, för då vet man ju inte om han reagerar eller inte. Men blir så stressad när en läkartid närmar sig för vill ha hunnit introducera lite nytt tills dess så att det känns som man kommit en liten bit längre..

• mithrandil
    Sephyria skrev 2012-01-16 23:03:03 följande:
    Enagon tror ja funkar för den har han ätit länge, även i perioder då han mått bra. Jag funderar lite på morot men vet inte om det är vanligt att reagera på det? Det var bland det första som introducerades när han börja med smakportioner och då var han mycket förstoppad. Sen va det en period då ja sluta med all mat för att få ordning på magen å efter det har han inte fått morot förrän nu nyligen.

Vet att det va dumt att ge det innan han hunnit bli av med förstoppningen, för då vet man ju inte om han reagerar eller inte. Men blir så stressad när en läkartid närmar sig för vill ha hunnit introducera lite nytt tills dess så att det känns som man kommit en liten bit längre..
    Man kan börja reagera på saker man tidigare tålt.
    Bara så att du vet. Det är Amanda ett bra exempel på.

Stressa inte. Det finns all tid i världen. :) Det jobbigaste är när man introducerar för mycket nytt på för kort tid för att då blir det svårare att hitta orsaken. Förstår visserligen din stress. Jag har också varit där. Men det blir mycket bättre om man kan andas ut och försökta skynda långsamt.

nu ska jag sova. Men lycka till! 
  • Sephyria

Ja tyvärr blir det ju bara att man får ta flera steg bakåt igen när man har för bråttom!

Tack för all hjälp! Lär sig mer här än av läkaren

• t0va
    Sephyria skrev 2012-01-17 03:14:44 följande:
    Ja tyvärr blir det ju bara att man får ta flera steg bakåt igen när man har för bråttom!

Tack för all hjälp! Lär sig mer här än av läkaren
    Är samma här, jag vill också komma någonstans men det känns som om han är ständigt dålig. Sömnen funkar aldrig, de gånger han sovit "hela" nätter är inte mer än 10st. 3-4 timmar brukar det vara en bra natt och vakna varje/varannan en dålig.

Satt och diskuterade igår på öppna förskolan om hans sömnproblem att det är vanligt att barnen har sömnstörningar kring 1.5år, men han har problem hela tiden så det är svårt att se vad som är vad. Svårt då att förhålla sig till det, är många gånger jag tolkat det som faser och sen märkt på natten när han vaknar 2 miljoner gånger och vill äta massor att det var allergiproblem istället.

De jag pratade med trodde att jag tolkade allt som allergi men när jag väl funderade på det så insåg jag att det är tvärt om, speciellt med sömnen, i alla fall i början av kvällen/natten. Hur är det med er andra, tänker ni allergi eller utveckling när det strular för barnet?
  • Sephyria

Tova: låter som min son det. Han är 1 å ja tror att han har sovit 2 hela nätter. Vanligen är han vaken 3 gånger per natt å då räknar jag inte de gånger han vaknar under kvällen. Dåliga nätter är han vaken betydligt oftare.

Jag vet att hans sömnproblem åtminstone delvis beror på allergi. När han var 7 månader började vi med tavegyl å då blev sömnen betydligt bättre. Innan låg han och kliade sig i ögonen. När vi försökt trappa ner dosen nu så blir han speedad å klarar inte komma till ro och sova och ögonen kliar som bara den. Han kliar sig tom i sömnen.

Sen ställer ju förkylningar å tänder också till det emellanåt men i grund och botten är det allergin som är orsaken till de "vardagliga" problemen.

Något som jag har tyckt varit jobbigt är att omgivningen ofta lägger "skulden" på oss föräldrar. Låter man dom äta på nätterna så kommer dom att fortsätta att vakna för att äta å tar man upp dom när dom skriker så kommer dom vakna bara för att få närhet. Visst att kanske vanan till viss del spelar in nu men ja skulle aldrig ha kunnat låta honom ligga och skrika. Det märks ju så tydligt att det är något som är fel!

• lo g

Våran dotter på 1.5 sover också som en kratta och vi har nu kommit fram till att hon inte tål mjölk! Även gluten reagerar hon på men det har hon bara fått i två månader så att vi ska kunna få diagnos!!
    När vi slutade med mjölken förra veckan så sover hon betydligt bättre! Hon vaknar som mest bara 5gånger istället för varje kvart el halvtimme! Hon kunde äta 2-3 flaskor välling på natten och vad jag förstått nu är att det var pga magont! Jag tycker man märker ganska stor skillnad när det är en utvecklingsfas när de blivit lite äldre! Dottern slutar prata lika mycket som hon brukar och hon grubblar mer, mer mammig osv

Hennes symtom har varit förstoppning och nässelutslag! När lillasyster blev konstaerad mjölkallergiker så började vi fundera på om det var mjölk på storasyster också! Svaret vi fick från både omgivningen och läkare var att vi letade fel på vårt barn! Vi har märkt ganska fort om hon fått i sig något hon inte tål för då krånglar sömen direkt. Samma gäller lillasyster! Nu försöker vi bara få igenom att få prova Neocate eftersom hon fort inte blivit helt bra på Altheran! Men det ska ju sitta så långt in för att ens få prova den ett tag! De kommer med alla möjliga förklaringar till varför hon fort skriker och gråter i sömnen! Hon blev ju bra ett tag på Altheran men nu har det börjat om igen!