• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Funderade lite på kalciumtillskott här. Det är väl inget läkemedel i vanlig bemärkelse, typ så man kan få biverkningar av (om man inte är allergisk mot nåt i dem)? Räknade på kalciumet i neocaten och hon får max i sig 300 mg/d. Kan man ge vilken sort som helst till små barn (1 år)? Funderade på att testa vitakalk, men den innehåller ju d-vitamin. Ska jag räkna ut hur mycket hon får i sig av dagsbehovet från neocaten, ihop med 1/2 kalktabl (så blir det nästan 600 mg kalcium totalt) och sen komplettera med d-dropparna till resten (typ 1 droppe tror jag det skulle bli)? Dolomitpulver, innehåller det magnesium också? Hur vet jag så hon inte får för mkt av det om jag skulle välja sånt pulver? Finns det nån vars barn reagerat på vitakalk? Har nån nåt annat tips? Vill inte ha med sorbitol el nåt som är framställt av spannmål, i. Tack!

• Sephyria

Lo g: sådär var vår son också när han gick i sig mjölk fast han var bara ett spädbarn då. Han åt, åt och åt och sov knappt alls. Enda gångerna han sov var om han fick ligga tätt intill och inte ens då sov han länge i sträck. När vi sluta med mjölk blev han betydligt bättre men det va ju ändå långt ifrån bra.

Tråkigt när omgivningen tror att man letar fel! Man vill ju knappast att barnen ska ha allergier men ser man att dom inte mår bra så vill man ju veta vad som är fel!

• lo g
    Sephyria skrev 2012-01-17 15:56:44 följande:
    Lo g: sådär var vår son också när han gick i sig mjölk fast han var bara ett spädbarn då. Han åt, åt och åt och sov knappt alls. Enda gångerna han sov var om han fick ligga tätt intill och inte ens då sov han länge i sträck. När vi sluta med mjölk blev han betydligt bättre men det va ju ändå långt ifrån bra.

Tråkigt när omgivningen tror att man letar fel! Man vill ju knappast att barnen ska ha allergier men ser man att dom inte mår bra så vill man ju veta vad som är fel!
    Ja vi har som insett att det varit magen som gjort att hon bara ville amma helatiden och sedan hon började med flaskan så var det nästan bara den som gäller! Flytande kanske är lite snällare för magen!

Jag är själv allergiker och skulle inte önska det för någon! Det är ett helvete rent ut sagt. Än fast forskningen kring allergier har kommit långt så är allmänhetens okunskap skrämmande! Jag har blivit riktigt sjuk flera gånger eftersom de som tillagat maten inte tyckt det varit så viktigt med hur rent köket och redskapen är! Jag kan ju tycka att de som jobbar med barn och allergier borde förstå hur oroliga och jobbigt vi föräldrar har det! Att vår omgivning inte förstår kan jag ta eftersom det handlar om okunskap men att läkare behandlar en så gör mig bara arg och ledsen!
  • lo g

Slänger ut en fråga till er som har glutenintolleranta barn!

När ni tagit blodprov har ni behövt göra en tarmbiopsi om provet varit negativt än fast ni "vetat" att barnet är intollerant?

Har försökt få tag i vår bvcsköterska men hon har inte hört av sig! Vi har provocerat dottern nu i 2månader och ska ta provet nu i veckan ,men provsvaren tar ju ett tag! Vill ju inte sluta med att ge gluten om de vill ta ett tarmprov och då behöva provocera i 2 månader till!

Eller kan de ge diagnosen ändå? Eller behöver man bara ge gluten några dagar innan biopsin? Hon har varit glutenfri fram tills hon var över 1 år därav den långa provoceringen!

• barefoot

Prince: Vi har valt Thorne kosttillskott eftersom de ska vara hypoallergena (och bra kvalite). Ger båda barnen Thorne d-vitamin under vinterhalvåret och den stora får även periodvis c-vitamin och omega 3 därifrån. Vi tycker dock oss se att den minsta mår bättre om han får i sig näringsämnena på naturlig väg, via maten, därav buljongkoket etc.

• barefoot

Kan tillägga att den stora också får buljong från märgben och att en fördel för henne bl.a.är att det är en naturlig källa till glucosamine som ingår som "byggbit" i ledvätskans "smörjmedelsmolekyler" (hon har värk i ben och tår ibland och har haft triggertumme...)

• Prince or Princess

Myntha: okej! Jag kan verkligen tänka mig att det är bättre naturligt! Den här "lata" (och upptagna) mamman skulle dock gääärna testa om det funkar med vanligt kalciumtillskott först. Dessa från thorne, var hittar jag dem? Finns de med enbart kalcium?

• Prince or Princess

Myntha! Nu har jag varit inne där o hittat kalcium "som kalciumcitrat" som de uttrycker sig. Vad är skillnaden på det och kalciumkarbonat? (som finns i vitakalk o kalcidon)

• barefoot
    Prince or Princess skrev 2012-01-17 22:06:39 följande:
    Myntha! Nu har jag varit inne där o hittat kalcium "som kalciumcitrat" som de uttrycker sig. Vad är skillnaden på det och kalciumkarbonat? (som finns i vitakalk o kalcidon)
    Här finns några skillnader http://helbreds.info/15/2010/01/vad-Ur-kalciumcitrat-for.html . Det är således individuellt vilket form som passar bäst antar jag. Har dock också läst att kalciumcitrat är organisk form medan klaciumkarbonat ej är det (syntetisk).