• t0va

Allergitråden

Samma här vi skulle inte heller fortsatt ge något som ger eksem. Slutade med havre och vete och då försvann Theos eksem. Får se vad läkaren säger om det. 

Igår hade vi Theos ettårskalas, han fick fruktsallad och pannkakstårta och köttbullar. Var en höjdare. Jag förskte vara lite taktisk och satte honom brevid min mormor, hon lyssnar på vad jag säger och det jag säger gäller. Alla andra brukar försöka stoppa i honom en massa saker men hon såg bara till att han åt det han hade på tallriken som jag gett honom.

Men han blev dålig igår kväll. Han somnade i morfars knä medans jag och sambon packade bilen inför hemfärden idag. Men sen efter ca 30min så vaknade han och var superledsen, jag hörde skriken när jag stod utanför. Han kom inte alls till ro, men efter 30min till så började det bli bättre. Då hade han fått nästan 3dl ersättning. Så somnade han om i någon timme men när jag gick in för att lägga mig så vaknade han och grät och skrek. Då gav jag 1 dos alvedon, det brukar hjälpa.

Han sov 2 timmar men vaknade sen igen flera gånger och var otröstlig, ville inte ha flaskan och skulle inte ligga ner. Så jag och sambon växlades om att sitta med honom mage mot mage. Sambon var snäll och tog och satt nästan en timme så jag skulle få sova. Är jag som kör bilen eftersom han inte har körkort.

Trots att Theo inte kom till ro förrens vid 22 och hade många uppvaknanden på natten så vaknade han 8 och ville upp. Idag var han lite orolig och sov dåligt i bilen hem men nu ikväll så somnade han som vanligt. Hoppas han får sova bättre för imorgon har vi första dagen på förskolan.

Men blir det inte bättre så får vi väl gå dit på info och prata om vi inte ska skjuta upp det en vecka.

Jag kommer bara inte på vad han kan ha fått i sig. Han gick inte runt i hos allas famnar igår utan satt i sin stol eller kröp på golvet, eftersom det var 2 hundar där så fanns det inget ätbart han kunde få tag på, hundarna var snabbare ;)

Funderar på om han kan ha reagerat på mildan, det har gått tidigare eller om det är något i stekpannan som användes. Är så jobbigt att inte ha stenkoll. Funderar på om vi ska ta med egen stekpanna nästa gång. Kastruller verkar fungera för han har inte reagerar annars på maten men inte heller när jag gjort pannkaka där.

Blir galen på att inte veta om det är pga. allergin eller något annat. Men det känns som om det är något med allergin.  

• t0va
    2små2stora skrev 2011-08-21 21:16:37 följande:
    Även om hundarna hinner äta upp det som hamnar på golver har han ändå krupit där och haft händerna på golvet som han sedan stoppar i munnen. 
    Det kanske räcker för att han ska reagera. 
    jo det är sant. Tycker inte han varit så känslig för sånt innan men nu kanske det var något med mjölk. Hade dåligt koll på vad som var i eftersom det var min mor som köpte maten. 

Tror mina föräldrar fattar nu vad som händer om han får i sig något han inte tål. För morsan dubbelkollade så köttbullarna var ok, ett framsteg :)  
  • t0va

Kan man få feber av allergin? Theo sov jättebra fram till 4 inatt då var han rörig igen precis som natten innan. Hans kinder har varit röda och varma sen i förrgår och jag tycker det ser mer "läderaktigt" ut igen. 

• t0va
    Kavat skrev 2011-08-22 14:29:28 följande:
    Ja.
    tack för svaret :) 

Idag var vi på förskolan en kort stund för att få info om inskolningen osv. De hade inte fått någon information alls om sonen. Det enda de visste var hans namn och att han nyss fyllt ett år. Kändes sådär att få höra det så att han hade allergier som vi fyllde i när vi ansökte kom som en överraskning men tydligen har de egen kokerska som gör underbar mat och är jättekunnig på allergikost.

Så när sonen är bättre så ska vi tillbaka och fortsätta inskolningen, jag tvivlar på att han kan gå imorgon. Han har inga andra symtom än feber och att han verkar ha ont i magen och är orolig. Lite är säkert febern men han var sån innan febern kom också. Fick ringa in svärmor, för jag var tvungen att åka och hämta kaninerna hos kaninvakten. Men ville inte lämna sonen själv i bilen medans jag hämtar dem och jag ville inte lämna sonen själv med svärmor heller när han var så mammig och kinkig. Han somnade i bilen efter några minuter och sov en stund som tur var.

På måndag ska vi träffa allergisköterskan och dietisten, jag ser inte fram emot det. Har en känsla av att vi kommer bli helt ratade av dietisten som inte gillar att sonen fick ersättning efter 6månaders ålder.

Men förhoppningsvis så löser det sig med maten på förskolan i alla fall.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-08-22 20:30:50 följande:
    Fy vilka hemska dagar vi haft. Att ett litet litet sår kunde bli en sådan stor katastrof. Ta hand om era barns sår och var noga med rengöring även av småsår.

Tre besök uppe på akuten har vi hunnit med på fyra dagar. Läkaren trodde att det först var reaktion på streptokockinfektionen och ev också förvärrat av den allergisk reaktionen av det han fick i sig på dagis. Sen reaktion på antibiotikan som skulle stoppa det hela. Fyyy, vad jag tycker synd om honom. Man fattar ju först när han börjar bli bättre hur dålig han varit.

Dessvärre har ju även storasyster blivit smittad, så skiten är inte över även om nu mellankillen fått rätt? sorts antibiotika och tydligen inte ska smitta längre. Betapred har säkert gjort sitt till för att häva allergiska reaktionerna.

I vanliga fall smörjer vi de för att de är torra och skydda huden, speciellt lilleman. Men ärligt talat, jag trodde aldrig man kunde bli som lilleman i huden. Han är torr och skrovlig som fnöske, precis överallt. Värst på de ställena som blev rödast, armhålor, ansiktet, halsen, ljumskar.
    Sen är det antibiotika 3 gånger per dag, betapred en gång och antihistamin en gång och så minst 2 rengörningar av sår och så helkroppssmörjningar. Läkaren tyckte vi skulle smörja med canoderm fem gånger per dag på lilleman! Yeah, right, försök övertala en fyraåring till det vars dagar redan försvinner av alla mediciner (som måste övertalas för att tas) osv. Tagit Locobase Repair på hela kroppen istället och fått ner det till två gånger. Fast idag har han kommit själv och velat bli smord när det kliar tre gånger till... Så ja, fråga inte vad våra dagar går åt till just nu.
    Åh så jobbigt. Hoppas det blir bättre fort nu. 
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-08-22 21:05:18 följande:
    Usch då!!! Hoppas alla snart mår bättre.
    Förstår att det kan vara svårt att få till smörjningar så många ggr/dag. Leo har börjat bli riktigt arg på oss emellanåt när vi tar fram salvtuberna och ska smörja (är antingen mildison eller Locobase vi smörjer med). Tycker att han borde vant sig vid det här laget, vi smörjer ju morgon och kväll, och har gjort sedan han var 2 månader. Men nu har han kommit på att han INTE gillar det. Inhalationerna går sämre nu också. Antar att han blivit lite mer "medveten" om att han kan säga ifrån och protestera. Inte lätt att försöka smörja en liten kille som vrider sig som en metmask på skötbordet och gallskriker.
    Theo är nöjd med att vi smörjer om han får tugga på tuben undertiden, var en period då det inte gick alls, men han har bara ett litet eksem på kinden som är nästan borta, det kom tillbaka lite nu igen men är inte alls som förut. 

Tror du har rätt i att de börjar inse att de kan sätta lite gränser själva. 
  • t0va

Vi ska ju göra lapptest i oktober stod det i Theos journal, då för mjölk. Visserligen har han ett liet eksem men det är ju borta nu och annars har han "bara" magsymtom vad vi har listat ut. Verkar ju sjukt att de inte vill testa. 

Nu är jag rätt säker på att han fick i sig något olämpligt på kalaset i lördags. För idag är han bättre, ev. lite feber men han är pigg och glad som vanligt och röjer runt. Sen har han inte bajsat sen i lördags, annars är det som en klocka varje kväll när han ska sova. Men nu fick jag byta 2 bajsblöjor på 5minuter så något var det...  

• t0va
    Kavat skrev 2011-08-23 14:46:19 följande:
    t0va, säg till innan att ni även vill testa ägg soja och sädesslagen på lapptestet. Säger man till innan så får nu det nog eftersom han reagerar på det. Känns dumt att inte testa när ni ändå är där. Men det förbereds ofta innan så det bara är att sätta på "lapparna" och då går det nog inte att säga till på plats.
    Hade tänkt det, vi ska dit på måndag och prata med sköterskan och dietisten ang. vete och havre som han reagerat på. Så då ska jag be om att de testar typ allt när det är dax. Får väl se om de skjuter fram den tiden lite men jag vill inte att han ska provoceras förrens oktober. Han måste få lite lugn nu att komma in i förskolan innan vi gör en sån sak. För han lär reagera på mjölk och det andra tvivlar jag på har försvunnit. 
  • t0va

och ja de kan reagera annorlunda när de är sjuka. 

På tisdag ska vi troligen äta på förskolan, jag lämnade alla papper idag med instruktioner om vad Theo får och inte får äta, men det finns ett barn till som är veteallergiker sa ena personalen idag och hon sa att du får väl Theo eget smörpaket osv. Så hon verkar ha lite erfarenhet, hon i köket ska tydligen ha stenkoll. Hade tänkt prata med henne också, idag var det fullt upp och jag kunde inte lämna sonen heller men jag litar på att hon vet vad hon gör.

Känns lite läskigt ändå att lämna över ansvaret för maten på någon annan, jag har ju varit den som haft koll på allt innan.

Tack K Kavat för listorna, det hjälpte massor att kika på. :)  

• t0va

Lillskruttet: vi ger scans falukorv och hotdogs, det har Theo ätit länge. Sen har han ätit massa brocoli, jag kokar det mjukt och ger topparna av "träden" då har han inte behövt tugga så mycket. Nu är det köttbullar som är favoriten och även om han har 5 tänder nu så drar han köttbullen mot nederkäken och delar. 

På hans kalas så blev flera oroliga över att han åt hela köttbullar nu och samma med plättar men han har tränat på att äta och tuggar även om han inte har tänder. Fast vi började med broccoli och morot som mosades lätt och i små bitar.  

Svar på tråden Allergitråden