• t0va

Allergitråden

annakoh1209 skrev 2011-08-29 19:48:51 följande:
    fick veta att mina provsvar kommit o fick veta att det är några födoämnen jag är positiv på tyvärr men mer än så fick jag inte veta i telefon utan får mer svar på fredag
    Så tråkigt att höra, känns ju sådär att få höra att det är men inte vad. Vet att det var samma när jag tog andra prover så ville de inte säga något över telefon. 

Kan pricktestet gör att sonen mår dåligt? Vi har haft en riktigt jobbig natt, från kl 1 inatt så har han vaknat 1gång/timme och varit lite ledsen och kinkig och velat ha nappflaskan. Han som nu den senaste veckan sovit jättebra och inte ätit mer än någon flaska/natt.

Nu ska vi iväg till förskolan så får vi se om han orkar, så skönt att de förstår och det inte är några problem om han inte orkar hela dagen.  
  • t0va

Någon som har tips på alternativ till knäckebröd, på förskolan får barnen det till lunchen men Theo kan ju inte äta. Jag tvivlar på att han kommer sitta nöjd och bara titta. Han får inte äta sädesslag, mjölk, soja, ägg. Är det riskex som gäller eller finns det något som liknar knäckebröd? Hemma får han riskex eller riskakor. Bara så han har något att tugga på precis som de andra. 

• t0va
    Miralicia skrev 2011-08-30 22:38:49 följande:
    Tål han sojasläktingar så finns det flera knäcken som är naturligt glutenfria - E412 guar i dem - Sempers grovknäcke, Sempers lantknäcke och Wasas gluten och laktosfria knäcke (ingen mjölk i innehållsförteckningen men är väl inte särnär som mjölkfritt, kan vara att det hanteras tex mjölkpulver i samma lokaler/maskiner till andra produkter kanske - har inte kollat upp). Största problemet är väl att de (i varje fall Sempers) är väldigt sköra och lätt går sönder till småbitar och smulor när man ska bra.

Annars har jag ett recept på kanongott och väldigt lättbakat (rör ihop, platta ut på plåt och ställ in i ugnen i 1 timme) fröknäcke som jag kan lägga upp på bloggen i morgon (orkar inte nu ikväll). Har gjort i lite olika varianter men lite mjöl av något slag (gjort med såväl majsmjöl, rismjöl, bovete och teff i lite olika blandningar), linfrö, solrosfrön, pumpakärnor och sesamfrön/hirsflingor/boveteflingor samt olja och kokande vatten och en nypa flingsalt att strö över om man vill.
    Tackar, ja vi tror han tål sojasläktingar, han har provat några och vi har inte märkt något. Att det går sönder tror jag inte han bryr sig om bara han har något att plocka med. Ska ta och kolla vad som finns i butiken och prova så kanske de kan fixa till förskolan. Han ser ju vad de andra äter och vill och förstår inte att han inte får. 
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-08-30 23:03:09 följande:
    När jag använder köpe-glutenfritt knäcke så har jag börjat med vanan att äta brödet med pålägget neråt om det är typ ost, skinka eller liknande skivat pålägg så att pålägget hjälper till att hålla ihop brödet så man hinner äta och inte får alla smulor i knät 
    men det är ju därför man har pålägg, och kaviar har man på smörgåsen så att äggen ska stanna kvar. Därför får man inte ha kaviar på äggen utan måste ha det under äggen ;) 

Vi får kalla det tvärt om smörgås och ha 2 pålägg och en skiva bröd emellan. Vi ger ju tefflimpa åt Theo och den smular rätt bra också, fast han hinner äta upp korven innan så kaninerna får smulorna och är jätteglada. :)  
  • t0va

hörrödu K Kavat, vad har dina barn för knasiga allergier? 

Jag fick papprena som de gav till sin förskola och kopierade endel och tog bort annat så det passade min son. Idag pratade jag med kokerskan igen för personalen hade pratat med henne om att hon inte vågade koka pasta i samma kök och inte baka bröd. Jag fick höra direkt när jag kom att det är synd att de inte kan baka sitt goda bröd längre för Theo är allergisk... kul start på dagen när man tycker det är asjobbigt redan innan...

Men jag gick och pratade med henne för hemma verkar han inte reagera på luftburet utan det är om han får i sig det som är problemet. Vi har testat egna lapptest men det gav inget heller, fast vi kanske gjorde fel. Så jag förklarade för henne att de gärna får testa att baka på fredag så märker vi ju om han blir dålig och får försöka ta det därifrån då. Men kokerskan var osäker.

Hon hade läst papprena och "hittat ord hon aldrig hade hört innan" så hon hade ringt kokerskan på allergiförskolan som inte heller visste. Jag hittade inget sånt när jag läste, fick inte klarhet i vad det var för ord som var konstiga men gissar väl att det är listan på vad saker heter. Ska sätta mig och kolla igenom ikväll.

I bilen påväg till förskolan så ringde allergisköterskan och på måndag ska vi dit och göra patchtest, så de verkar ta det på allvar nu. Hoppas vi kan få lite fler svar då, nu hade vi tur och lyckades pricka in det precis efter fotograferingen så han slipper åka till sjukhuset före.

Nu ska jag hämta honom för vi ska på ettårskontroll på bvc, får se vad de säger om allt.

Imorgon ska jag prata med enhetschefen, hon vill ha samtal med alla nya föräldrar men det lär väl handla om allergierna. Känns lite just nu som vi inte är önskvärda utan att de helre ser oss på allergiförskolan, men han verkar trivas så bra där och de andra barnen är så gulliga så jag tänker fajtas vidare.  

• t0va
    Allrona skrev 2011-08-31 10:33:55 följande:
    Alltså jag blir så sur när jag hör sånt här. Kokerskan har som jobb att laga mat till ALLA barn. Ja, ibland har barnen olika allergier men hon ska vara utbildad och klara av att laga all specialkost! SkrikandesJag tycker du ska föreslå att ni bokar en tid då ni kan sätta er ner och prata igenom papperna du har gett och hon kan ställa alla sina frågor. Det är ju inte bra om hon drar sina egna slutsatser om vad hon kan och inte kan göra istället för att prata med er och få veta! Skriv även upp ditt tel.nr direkt på lappen så de kan ringa så fort de är osäkra på något.
    De  har mina nummer och pappans nummer på lapparna och en tydlig instruktion om vad han får och inte får äta. Men jag tänkte kolla med allergimottagningen när vi är där på måndag om vi kan få hjälp att sätta oss och skriva och prata igenom mer. Vi har ju inte fått någon hjälp alls därifrån. Bara så vi vet hur vi ska göra med tex. havre om vi ska anta att det är luftburet också eller prova oss fram. Samma med sojasläktingar hur vi ska göra där. 

Så det blir tydligt för alla, jag är ju så ny på det så jag har inte heller stenkoll på vad allt är men jag antar att det är alla olika varianter för maten som de undrat över.  
  • t0va

jag ska försöka få lite klarhet i vad som är problem, om de bakar efter lunch på fredagar så skulle det vara kanon, för han går hem efter lunch och kommer inte tillbaka förrens på tisdag för han är ledig måndagar. Ska se vad de säger imorgon om vi ska ha ett möte ihop eller vad de tycker. Stora problemet är nog att det kom som en överraskning eftersom enhetschefen inte hade fört vidare att Theo är allergisk, vi skrev det i ansökan men hon placerade inte eller tog tag i det förrens vi ringde och tjatade. 

Var på bvc förut och herregösses villken underbar sköterska vi har. Dels så sa hon att om vi får kallelse till en annan sköterska nästa gång ska vi ringa och begära henne eller den andra vi träffat, de tycker att vi ska ha samma 2. Sen när hon förklarade för läkaren om att vi hade fått komma till barnmottagningen och läkaren frågade ifall det var de som skrev remiss eller hur det gått tillväga så sa hon att "det här är en mamma som känner sitt barn mycket väl och kände att det var något mer fel än bara mjölkallergin, så eftersom det inte togs på allvar från barnmottagningen så skrev jag ihop en remiss och de verkar ha läst mellan raderna" :D 

Det värmde så otroligt mycket att få höra från henne, hon har stöttat hela tiden men kan inte mycket om allergier men har fattat att jag känner Theo väldigt väl. Sånt som varje förälder borde få höra när de misstänker att något inte står rätt till. När vi gick sa hon att hon skulle tänka på oss på måndag och hoppades att han inte har fler allergier. <3 

• t0va
    2små2stora skrev 2011-08-31 15:44:17 följande:
    Har fått W's provsvar nu och de var negativa på allt. 

Så nu ska vi se om han håller sig frisk tillräckligt länge i höst för att jag ska våga testa med ägg. Doktorn vill att vi har testat innan det blir dags för 18mån sprutan.  Reagerar han på ägg får han ta sprutan på sjukhuset.
    Men så skönt :) Har han reagerat på ägg innan eller har ni inte testat förut? Vi har inte kommit så långt att vi testat ägg jag har varit på gång men då har det kommit annat emellan. Jag tror inte han är allergisk emot det men man vågar ju inte tro att det ska fungera. 

Hoppas det går bra för er :)  
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-09-01 13:15:39 följande:
     För egen del med min bla mjölkallergiska dotter skulle jag inte tveka att ge även om det "bara" står som laktosfri, men hon är inte hyperkänslig. Skulle det vara en extremt känslig mjölkallergiker som det handlade om skulle jag nog kontakta tillverkaren och höra hur stor risken för ev kontaminering av mjölkprotein kan vara.
    Så gör vi med, sonen verkar inte vara superkänslig mot mjölk, fast min sambo blir alltid lite osäker när det står laktosfri och inte mjölkfri på saker. :) 

Tack för tipsen om knäckebröd, vi provade igår och sonen mumsade glatt en bit, även om han bara har 7 tänder än så länge så var det tydligen kul med knäcke. Tyvärr hann jag inte prata mer med kokerskan för sonen blev dålig, vi vaccinerade igår och han verkar ha ont. För den här gången har han en stor rodnad på ena stickstället, så det var inte riktigt läge att stå och försöka ha ett samtal.  
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-09-02 11:49:17 följande:
    Kommer inte alls ihåg tyvärr. Det var något närproducerat så det stod namnet på orten korvarna kom ifrån.

Har kanske kommit på problemet vi har här hemma. Har jag tur är det inte alls någon ny allergi, utan snarare så att allergierna missköts hemma hos pappa.

Alexander kom igår och sa "mamma, jag får väl inga havrekuddar?" Man får så dåligt samvete, men eftersom jag vet att han blir dålig fick jag ju säga att han inte får några havrekuddar för att jag inte vill att han ska behöva må dåligt. Så då svarade han "nej, hemma mamma får man inga havrekuddar och på dagis får man inga havrekuddar" så han förstår ju på sätt och vis. Men när han sa så så undrar man ju, så jag frågade honom om han får äta det hemma hos pappa och då sken han upp som en sol och sa att det fick han.

Så enkelt var det med det. "vetemagen" beror väl på vete då antar jag.
    Hur kan man ta upp det här med deras pappa utan att vi för den delens skull ska behöva bli ovänner?
    Varför ger han alexander havrekuddar när jag gett honom klara direktiv på vad han får och inte får äta? Struntar han bara i det eller förstår han inte? Förstår ju att ni inte kan svara på dessa frågorna, det är det ju bara Andreas som vet men man blir faktiskt ledsen.

Haft stormöte på förskolan idag med massor av chefer och de kom fram till att de ska plocka bort ägg från hela förskolan istället för bara avdelningen. Blir väl mest rättvist antar jag och det känns skönt att alla tar det på ett så pass bra sätt med tanke på problemen vi hade inför inskolningen.
    Du kan inte be någon proffessionell att prata med honom, det kanske biter bättre än om du "gnäller" som den andra parten ofta kan uppfatta det som, även om man inte gnäller. 

Min sambo är tvärt om, han frågar 85 gånger ifall det är något Theo kan äta, läser innehållsförteckningen och dubbelfrågar mig, han ger inget som jag inte sagt ok till, det är skönt. 

Hoppas du har hittat lösningen nu. 
Svar på tråden Allergitråden