• t0va

Allergitråden

Fy sån ångest jag har nu, vi ska till allergimottagningen imorgon och träffa allergisköterska och dietist. Sköterskan har jag prata med i telefon när vi fick problem med Althera och hon verkade vettig men dietisten har sagt mycket knasiga saker och varit ovillig att hjälpa till. Nu ska vi dit pga. misstankarna om mer allergier än mjölken och vi har ju kört utan allt i 4månader om inte mer och sonen mår kanon, men jag antar vi kommer få skit för att vi gjorde så. BVC var tveksam till det och ansåg att sonen behöver äta vete osv. Men han växer massor både på längd och vikt och är så glad och har utvecklats massor så jag tror vi är på rätt spår. 

Jag mår rätt kasst ändå just nu, är mycket med förskolan och allt annat som händer kring oss, det är ovisst om ifall jag kan få rehab nu när sonen är på förskola så jag kanske kan se om jag kan bli "frisk" igen. Jag var jättesjuk 5år innan sonen kom men har inte kunnat gå på rehab när han varit liten, pappan kan inte ta barnet själv. Så allt har legat på mina axlar. Tänkte försöka spela in mötet, jag brukar göra det för att ha "bevis" på vad som sagts och inte.

Jag ska anteckna lite nu med symtom och sånt så får vi hålla tummarna, blir det knas så får vi försöka få tag på någon läkare. Mitt mål är att han ska testas snart på typ allt så vi vet varit vi ska börja med att introducera nya saker. Kyckling har han fått nu några gånger och vi ser ingen reaktion, så det är skönt. :)  

• t0va
    Kavat skrev 2011-08-28 20:33:01 följande:
    Stå på dig säger jag! Du vet ju hur dålig han blev. Det är inget snack om saken i mina ögon. Du har gjort rätt. Och stå upp för det! Det är du som hade fått ta hand om allt när din son blir dålig och inte dietist, bvc eller någon annan. Det är du som ska leva med att din son mår dåligt och inte sova, vara grinig får eksem och allt. Ingen annan.

Be att få remiss till NÄL (för det ligger väl närmast dig?) och göra patchtest! Stå på dig, stå på dig och stå på dig! Det här fixar du. Låter dem inte köra över dig. Du vet ju att han har reagerat. Det är ju inget du har hittat på för skoj skull.. Hur roligt är det att göra, laga och fixa specialkost om det inte behövs? Dyrt blir det med... Så låt dem inte övertala dig till något som du vet inte funkar.

Jag hade bett om BÅDE Rast och patchetest. Tror det är störst chans att det visar på patch. Dietisten på NÄL har jag hört gott om. Kanske finns fler, men bara hört gott om NÄL.
    nej vi bor ju i Norrköping, fast mina föräldrar bor i Trollhättan ;) 

I journalen sa BVC-sköterskan att det stod att man skulle göra blodprov och patch för mjölken i oktober, men det var ju nu innan vi bad om kontakt med allergimottagningen för det andra, så läkaren verkar inte vara negativt inställd till tester bara att de inte ville testa innan 1år för han ansåg att mjölkreaktionen var så solklar och gick helt på vad vi sa. 

Havre har han reagerat på nu när vi gett med äcklig avföring och förstoppning/diarre men jag minns inte riktigt hur det var när vi började fast han blev ju dålig på enago vid 5-6månader så jag hoppas att de tror på vad vi säger. Men annars tar vi läkaren istället, nu har vi inte träffat honom men han verkar ha hjärnan i rätt skalle. 

På eftermiddagen ska jag till föräldracentralen, vi ska byta nu från spädbarnsenheten vi gått på till en annan men där verkar de kunna stötta också. Så jag kan snacka av mig direkt om det blir strul och hitta kraft att gå vidare. 

Vill så gärna få testat och se vad som är positiva saker så vi kan ta en sak i taget och testa igen. Jag vill testa ägg för det skulle vara praktiskt att kunna ge att äta men annars så funkar saker så bra just nu med maten, känns som om vi har koll och han äter allsidigt. Så någon grinig dietist har jag ingen lust att sitta och tjata med. 

Var hon som gav sonen ersättning med laktos i trots att han reagerat på det och vi ringde och ville ha livsmedelshänvisning från dem så vi kunde hämta ut mat utan laktos, då sa hon att hon hade en burk på mottagningen som inte var nutra eller althera... men det hon gav oss innehöll laktos. Så mitt förtroende är inte starkt. 

Jag är mest irriterad på henne... men hoppas att det blir ett bra möte. Sambon har fått ledigt från jobbet och ska följa med, hans chef vet hur vi har haft det och tycker det är viktigt att sambon kan få ledigt för att följa med på läkarbesök osv. med sonen. Så det är underbart att han har en chef som är vettig i de frågorna. Men så är vi vänner med dem sen tidigare och de har följt våra turer via FB. :) 

Idag åkte vi i alla fall iväg hela familjen för att få en lugn dag bara för oss, sambon vill börja spela golf så vi åkte och testade så han fick slå några bollar och sen blev det en tur till köpcentrumet för att shoppa lite. Sonen fick en gosig filt :D Man måste ju ta paus från allt ibland. 
  • t0va

Är EXTREMT skönt att förskolan inte kräver några intyg nu utan förstår att han är under utredning. För hade vi haft det hängade över oss också skulle det vara jobbigt. Nu kan ju ingen tvinga oss att lägga om kosten, för sonen växer ju som han ska och mår kanon så vi får väl köra på själva och testa oss fram om dietisten inte känner för att bry sig. 

Egentligen ville jag träffa läkare direkt men så går det tydligen inte till där.  

• t0va
    LillSkruttet skrev 2011-08-28 21:43:30 följande:
    t0va: Stort lycka till i morgon!!! HOppas de lyssnar och att det förstår att det är DU som bäst vet hur ditt barn mår av olika saker han får i sig osv. 

I morgon har vi också läkarbesök. Ska träffa barnläkaren med anledning av Leos dåliga viktuppgång och ev fler allergier. Får se hur det går.... 

Här har vi f ö haft vår första gemensamma barnlediga helg sedan säkert 1,5 år tillbaka. Var alldeles underbart!! Har suttit och ätit långlunch i solen, sovit MASSOR (är ändå trött konstigt nog...) och bara slappat. 2 nätter på hotell och det är verkligen hur värt som helst att komma hemifrån när man är barnfri en helg. Slippa se allt som man borde göra hemma, och faktiskt tillåta sig själv att BARA slappna av.
    Tyra har varit med sin farmor och hennes gubbe och haft det mysigt och Leo har varit hos mina föräldrar. Mamma var jättenojjig innan helgen, hur de skulle kunna ha hand om honom. Hela tiden saker som "tänk om jag råkar ge honom något han inte tål utan att jag tänker mig för" "huuuur ska detta gå när han vaknar på nätterna" "tänk om vi glömmer att ge inhalation" osv osv. Det gjorde ju knappast mig mer avslappnad inför helgen, men det hade gått riktigt bra.

Det enda jag undrar över är Leos eksem. Han har varit mycket finare i eksemen ett tag och så kom vi på att VI inte ätit ägg på länge.... I helgen hade mamma och pappa ätit kokt ägg på lö morgon och äggrör sön morgon, och nu är Leo återigen eksemig på benen, armarna och bröstet. Eksemet på ryggen syns också lite mer. Han har dessutom letat rätt på "riviga" mattor och suttit och tokgnuggat fötterna och fotknölarna mot dem, så han var röd på utsidan av båda fötterna. Dock kan jag inte helt säkert säga att det är ägg, det har också varit varmt här i helgen och eksemen blir ju ofta sämre när han är varm.....Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Är han jättekänslig mot ägg, eller är det värmen som gjort eksemen den här gången.... *suckar*

Lycka till själv, hoppas ni får till en bra plan. Ni är väl värda en barnfri helg, låter supermysigt att bo på hotell. :) 
    Jag har insett nu med förskolestarten att folk runtomkring, om det är vettiga då är väldigt oroliga över Theos allergier att de ska ge honom fel saker så han mår dåligt. Visst är jag också "orolig" över att göra det men jag har nog vant mig vid tanken att misstag kommer ske och man får göra sitt bästa. Jag höll på att ge honom en burk mat med grädde i för jag letade bara efter "mjölk". 

Nu har jag gått igenom allt jag skrivit i den här tråden, var välbehövligt. Har skrivit ner de viktigaste punkterna och när jag läser så syns det ett tydligt mönster på att Theo blir dålig när han fått i sig enago eller havre/vete i annan form. Kom på att vi tog endel kort på hans röda läderaktiga kinder så de bilderna ska vi ta med imorgon. Enhel del av det jag har skrivit har jag inget minne av alls, så det är skönt att jag faktiskt har skrivit av mig här så jag kan läsa och se vad vi gjort och inte och när. Tydligen är det bara 3månader vi kört utan allt, jag trodde det var längre. 

Så nu har jag laddat med massa anteckningar och hoppas vi kan få fram allt på ett bra sätt imorgon, när jag läser så ser jag att våra kvällar har blivit mycket lugnare sen vi gick över till utan allt , även om vi har endel jobbiga nätter nu med. 
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-08-28 23:11:46 följande:
    t0va: ska ni till allergicentrum på US eller är det till Vrinnevi ni ska?
    vrinnevi
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-08-28 23:23:09 följande:
    De gör patch på allergicentrum på US, så be om remiss dit om de inte gör på ViN och de inte vill göra något pricktest eller RAST
    Jättebra, ska försöka få klarhet i vad de har tänkt och inte tänkt. Men nu får de lixom göra något och sköterskan verkar i alla fall vara vettig, så vi kanske kan få träffa läkare och prata mer och fixa testerna. Jag ville inte provocera förrens mitten av oktober för jag ska iväg och tävla en helg och måste ha sonen med mig själv då, men nu är det flyttat till om en månad så efter det kan vi börja med provocering igen. Då har vi ju fått lite rutin med förskolan också så om de kan snabba på med tester så vi vet vart vi ska börja skulle vara kanon. 
  • t0va

Mötet gick mycket bättre än jag befarat, jag berättade om allt han inte får äta nu och hur han reagerat på vete och havre som är det vi testat nu senast några gånger. Dietisten undrade vad han äter och vi berättade hur en vanlig dag ser ut och det verkade inte vara några problem med det för hon sa inget om maten. Men sen fick vi göra pricktest. Mjölk, ägg, havre, vete, korn, råg, soja testade de. Han fick ett stort utslag på soja och ett mindre på havre men sen inget mer. 

Vi har inte gett soja såvitt vi vet bara sojasläkting, han äter nu sinlac och vi märker inget av det, fruktkärnmjöl är väl sojasläkting?

Det var så skönt men ändå inte att få svaren, jag började nästan gråta i bilen av lättnad. Att vi fick det bekräftat att det är något mer, även om det inte gav utslag på allt. Nu kan vi se till så han inte får soja heller istället för mjölk. Fast vi sa att det var ju 2 dumma kombinationer när man inte tål mjölk ;)

Vi ska provocera mjölk nu, men jag bad om att vi skulle vänta 1månad så förskolan hinner komma in i rutinerna så vi ser att det funkar så han inte blir dålig där. I så fall så får han gå bara förmiddagar undertiden vi provocerar. Sen ska jag iväg om 1månad och tävla och åker själv med Theo, vill inte ha honom kinkig och så om han nu kommer reagera. Blir jobbigare att lämna över till mina släktingar.

Jag frågade dietisten och sköterskan  om man "kan" vara allergisk mot havre men inte vete, men det var ett luddigt svar. Hur som helst så även om det "bara" är havre, vi ska ju testa mer senare så tror jag vi fått endel ledtrådar till varför han blev röd om kinderna när han började röra sig mer på golvet. Kaninernas foder består av havre och även bajset då. 

En helt annan sak, hur gör man med försäkringar, ska det här anmälas till försäkringsbolaget?

• t0va

Kollade på honom nu och han har ett stort rött märke på kinden igen, det har varit borta flera veckor nu. Kan det vara pga. pricktestet eller är det mer troligt att det är något annat? Vi var på nya föräldragruppen idag också och han stoppade ju som vanligt allt i munnen. 

• t0va

kom på fler frågor, ska vi sluta med sinlac även om vi inte ser någon reaktion eller kan vi fortsätta ge den, har kört någon månad nu. Hur är det med andra sojasläktingar är det smart att vara lite restriktiv med det eller vad är smart? Han har fått piggelin några gånger och inte reagerat. 

Ärtor har han inte heller reagerat på, tänkte dels på rent allmänt men även vad jag ska säga till i köket på förskolan. Jag har sagt att vi ska undvika soja pga. risken för att han är det även om vi inte testat soja men att släktingarna vi testat fungerar. 

Vi fick ställa frågor efteråt men just då hade vi ju inga, skallen var helt tom.  

• t0va
    LokesMammi skrev 2011-08-29 19:04:04 följande:
    Sonens läkare o även dietisten sa att vi inte skulle lägga ner energi på soja släktingar som t.ex ärtor! Har inte testat o gett honom det ännu. Vet inte hur noga man ska vara med släktingar!
    Skallen är alltid tom på frågor när man är där, sen när man kommit hem har man 100 frågor! =)
    Precis, jag hade ju fått en dålig bild av dietisten också så jag förväntade mig att jag skulle få höra massa skit och få tjata mig till tester. Så det blev lite antiklimax, speciellt när hon frågade hur han åt och verkade kontrollera om jag hade koll. För hon undrade vad det var för bröd vi gav om det var glutenfritt... efter att jag berättat att vi kör utan vete osv. För när jag sa att vi bakar eget teffbröd så kändes det lite som om de fattade att vi hade rätt bra koll och inte bara missförstått glutenintolerans och allergi. 

Jag hade ju inte en tanke på att just soja skulle vara så solklart så i de banorna har jag inte tänkt alls.  
Svar på tråden Allergitråden