• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Eller jag kanske ska förtydliga... det finns diagnoser som ger rätt till förskrivning tex gluten eller laktos (ja helt otroligt) men sen kan man få förskrivning pga födoämnesintolerans men det är egentligen inte riktat till barn enligt dom dokument som jag sett utan allt är ett flytande utan solklara regler och lagar

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma
    t0va skrev 2010-12-12 10:19:43 följande:
    Angel Gbg: som vanligt så är det viktigt att man hamnar hos en vettig person då. Östergötland finns jag i och här är det ofta konstiga regler men kring allergin kanske de har lite mjukare regler då eftersom läkaren skrev att det inte var något snack om saken och vi får kallelse dit om ett år för att se om det gått över. 

Är vete som med andra livsmedel att det blir dyrare om man inte kan äta det? Har så dålig koll på vad det finns i för saker.  
    Problemet med veteallergi är att det hela tiden hamnar i skuggan av celiaki.

Mjölkallergi är en av diagnosern som ger rätt till förskrivning, så även laktosintolerans (vilket för mig är en gåta) medan veteallergi som är betydligt mer handikappande och fördyrande om man jämnför med celiaki INTE är en självklar godkänd diagnos.

Man kan läga i tilläggen att födoämnesintolerans skall ge förskrivning men vissa förskrivare och landsting ser inte riktigt det utan stödjer sig enkom på dom klart utskriva diagnoserna och då speciellt för dom vars barn inte reagerar på "riktiga" prover utan endast provokation.
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • ELI79

Jag pratade med dietisten och enligt henne så blir det DYRARE för mig att få på livsmedelsanvisning för de få saker hon kan skriva ut som de har på apoteket o jag får betala 120 kr för och ändå måste komplettera på affären sedan.

Hon hade inget emot att skriva ut sa hon men hon trodde jag skulle få DYRARE saker på så sätt...vad kan ni hämta ut?
    Jag sa att jag skulle fundera och sedan höra av mig om jag i alla fall vill ha på livsmedelsanvsining.
    Hon sa att apoteket inte har alla sorter och att de inte tar hem nyheter eftersom apoteket egentligen inte vill ha livsmedel, utan de tar hem så lite de kan.

Har ni upplevt detta?

Just nu är ju det vi använder mest sempers olika produkter, kan man få det från apoteket???

• trållmor
    Miralicia skrev 2010-12-12 09:52:52 följande:
    Det är väl inte ren havre, á la Sempers rena havre i oatlys produkter, utan de garanterar väl bara att det i de färdiga Oatlyprodukterna så innehåller de så lite av andra vete/råg/kornrester att det är under gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt. Och att något är glutenfritt eller helt vetefritt är ju två helt skilda saker.
    Jo, enligt dem är det ren havre. Så här står det i intyget vi fick till förskolan:

"Angående gluten/veteprotein i Oatlys produkter
    Oatlys produkter odlas av speciellt utvald s.k. 'ren havre' och hanteras för att minska risken för inblanding av andra sädesslag. Oatly kan därför garantera att alla produkter innehåller mindre än 100ppm eller 0,001% gluten. Detta är i regel tillräckligt för konsumenter med Celiaki som rekommenderas en glutenfri kost. Däremot kan vi inte garantera att våra produkter är helt fria från veteprotein eller protein från andra sädesslag. Därför rekommenderas inte Oatlys produkter till personer med födoämnesallergi mot proteiner i säd."
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    ELI79 skrev 2010-12-12 11:02:40 följande:
    Jag pratade med dietisten och enligt henne så blir det DYRARE för mig att få på livsmedelsanvisning för de få saker hon kan skriva ut som de har på apoteket o jag får betala 120 kr för och ändå måste komplettera på affären sedan.

Hon hade inget emot att skriva ut sa hon men hon trodde jag skulle få DYRARE saker på så sätt...vad kan ni hämta ut?
    Jag sa att jag skulle fundera och sedan höra av mig om jag i alla fall vill ha på livsmedelsanvsining.
    Hon sa att apoteket inte har alla sorter och att de inte tar hem nyheter eftersom apoteket egentligen inte vill ha livsmedel, utan de tar hem så lite de kan.

Har ni upplevt detta?

Just nu är ju det vi använder mest sempers olika produkter, kan man få det från apoteket???
    Men herregud!!! Vi får otroligt mycket mer att hämta ut, så visst tjänar vi på att få saker på livsmedelshänvisning. Jag vet inte om hela sempers utbud finns att få, eftersom vi bara kan använda fin och grov mix. Men av dem så får vi 5 st/barn/uttag och priset här är 18,90 kr för en förpackning. Ta det gånger 10 så är vi ju redan uppe i 189 kr, så visst tjänar vi in de pengarna. Sen får vi ju makaroner från Glutis mm, så jag tror nog att för varje uttag som vi får så får vi mat för ca 800-1000 kr/barn/uttag.

Vet inte hur din dietist resonerar Obestämd
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-12-12 10:19:43 följande:
    Angel Gbg: som vanligt så är det viktigt att man hamnar hos en vettig person då. Östergötland finns jag i och här är det ofta konstiga regler men kring allergin kanske de har lite mjukare regler då eftersom läkaren skrev att det inte var något snack om saken och vi får kallelse dit om ett år för att se om det gått över. 

Är vete som med andra livsmedel att det blir dyrare om man inte kan äta det? Har så dålig koll på vad det finns i för saker.  
    Var i Östergötland finns du? Du kan PM:a om du inte vill skriva ut det här i tråden. Kan se om jag kan komma med några tips.
    (Eftersom du pratat om föräldrastöd tidigare så gissar jag på att du är i krokarna av L eller N där jag vet att det finns, osäker på hur det är i tex M, M eller F.)

Vete blir vanligtvis dyrare. Tyvärr har jag ingen koll på hur det är med livsmedelsanvisning vid vete eftersom det är jag själv som vuxen som inte tål vete här hemma. Och livsmedelsanvisning har vi aldrig haft till dottern vad gäller övrigt eftersom jag ammade länge även om hon är multiallergiker, så på det området är jag lite osäker.

Försökte leta lite på lio.se, men hittade bara lite om sondnäringar och komjölksproteinfria ersättningar just nu och konstaterade att man här i landstinget inte kan få Nutra LGG eller Nutra AA på livsmedelsanvisning enligt det PM som gäller fram till mars 2011. Eftersom det är utfärdat i mars 2009 så finns inte de nyare ersättningarna som Althera eller Pepticate med i det PM:et så jag vet inte om det har kompletterats med något senare eller om det blir först från mars de kan komma med för anvisning. Det kan vara förklaringen till att du fått besked om att de inte kunde skriva ut flera burkar av Althera på en gång när du testade med det (eller blandar jag ihop dig med någon annan nu, har varit lite mkt som snurrat i huvudet på mig senaste tiden senaste tiden)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI79
    trållmor skrev 2010-12-12 11:19:54 följande:
    Men herregud!!! Vi får otroligt mycket mer att hämta ut, så visst tjänar vi på att få saker på livsmedelshänvisning. Jag vet inte om hela sempers utbud finns att få, eftersom vi bara kan använda fin och grov mix. Men av dem så får vi 5 st/barn/uttag och priset här är 18,90 kr för en förpackning. Ta det gånger 10 så är vi ju redan uppe i 189 kr, så visst tjänar vi in de pengarna. Sen får vi ju makaroner från Glutis mm, så jag tror nog att för varje uttag som vi får så får vi mat för ca 800-1000 kr/barn/uttag.

Vet inte hur din dietist resonerar Obestämd
    ok för sonen äter bara de saker som är från semper. vi har testat glutis pasta mm men han äter inte det.
    Kan man få lailas gula från apoteket?

Jag misstänkte att det var så, men jag vet inte om det är olika i olika landsting hur mkt de får skriva ut??

Jag ska nog kräva det ändå. jag ska maila henne och skriva vad jag vill ha för nåt o sen får hon snällt skriva ut det.

Ni som har veteallergiska barn, har ni gjort någon gasteroenterologisk utredning på dem? eller har ni "bara tagit förgivet" att det är allergi?
  • Blå Flygare
    trållmor skrev 2010-12-12 11:15:57 följande:
    Jo, enligt dem är det ren havre. Så här står det i intyget vi fick till förskolan:

"Angående gluten/veteprotein i Oatlys produkter
    Oatlys produkter odlas av speciellt utvald s.k. 'ren havre' och hanteras för att minska risken för inblanding av andra sädesslag. Oatly kan därför garantera att alla produkter innehåller mindre än 100ppm eller 0,001% gluten. Detta är i regel tillräckligt för konsumenter med Celiaki som rekommenderas en glutenfri kost. Däremot kan vi inte garantera att våra produkter är helt fria från veteprotein eller protein från andra sädesslag. Därför rekommenderas inte Oatlys produkter till personer med födoämnesallergi mot proteiner i säd."
    Helt motsägelsefullt Obestämd Å ena sidan är den ren havre, dvs odlat och handterat så det inte finns risk för inblandning av andra sädesslag än just havre. Å andra sidan finns risk för kontamination av andra sädesslag.
    Enl. vår dietist är oatly inte gjord på ren havre. Får nästan kontakta oatly och se vad för svar man får om man frågar igen.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-12-10 09:08:02 följande:
    Aha. Ja, shit, vad klurigt det måste vara.
    Men vad har du gjort med råg som hon inte äter? För man måste väl kunna göra rågbullar typ lussebullar mm som går ner?
    Jag gav råg-bröd som är "bubbligt". Hon ville inte äta det som macka, men när jag bröd det i bitar och kallade det för puffar var det bra. Sen har jag gett gröt eftersom det bara fanns rågflingor och inte rågmjöl i affären - rätt meningslöst eftersom hon vägrat all annan gröt innan och nu vet vi att rågflingegröt är lika opopulärt som all annan gröt. Nu har jag sett att det finns rågmjöl, men orkar inte baka och greja extra nu mellan sjukdomar och julbestyr. Så vi tar den enkla vägen ut och testar vete först. Det finns det fler produkter med.
  • trållmor
    Blå Flygare skrev 2010-12-12 11:29:54 följande:
    Helt motsägelsefullt Obestämd Å ena sidan är den ren havre, dvs odlat och handterat så det inte finns risk för inblandning av andra sädesslag än just havre. Å andra sidan finns risk för kontamination av andra sädesslag.
    Enl. vår dietist är oatly inte gjord på ren havre. Får nästan kontakta oatly och se vad för svar man får om man frågar igen.
    Nja, inte helt motsägelsefullt. De säger inte att det inte finns risk för inblandning utan att det hanteras för att minska risken för inblandning, så det utesluter ju inte kontaminering. Till oss sa de precis som Semper, att deras rena havre är odlat på fält som inte haft någon annan odling på minst två år osv. Den här kontakten hade vi med Oatly i september.
Svar på tråden Allergitråden