• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI79

På E har vi tagit blodprov på mjölk, soja, gluten, vete, havre, råg, korn men alla har varit negativa...
    samt pricktest på mjölk och soja som även dem var negativa.
    i övrigt ingen utredning på honom.

• 2små2stora

På J vägrar doktorn att göra något annat än pricktest som inte visar någonting så enligt honom så är hon inte allergisk. Denna doktor satte diagnosen mjölkallergi på henne när hon var 10 mån efter uteslutning och provokation och varför det inte gäller längre vet jag inte.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mama Law

Här hemma är det full fart just nu, tre av fyra barn har kattkoppor (som alvin så gulligt kallar dom) den ena värre än den andra. Som om det inte räckte innan!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • ELI79
    Mama Law skrev 2010-12-12 21:03:16 följande:
    Här hemma är det full fart just nu, tre av fyra barn har kattkoppor (som alvin så gulligt kallar dom) den ena värre än den andra. Som om det inte räckte innan!
    usch usch!!! krya på er! är INTE avundsjuk alls!!

här är det verkligen bättre och bättre. I natt sov han 19-04:30, var vaken en timme och somnade om och sov till 08 då jag väckte honom för att inte få helt fel dygnsrytm!!
    Tänk att det var två hela nätter i rad...vid 04:30 är det ju ändå 9 timmars sömn så det är ju inte så konstigt om han vaknar då!!

Han har inte haft några utbrott sedan i tisdags nu heller!! Inte någon gång!! Ätit mat med god aptit och glad i hågen
    Mäter magen varje dag och den minskar lite varje dag får se om det fortsätter.
  • t0va

men vad fan?! Gråter
    Pratade med dietisten, hon skriver ut uttag för 2 månader som ska hämtas i deras sjukhuskök av alla ställen. Jag ska se om svärmor kan hämta ut för hon jobbar på sjukhuset, för hanen är inte hemma och jag fixar inte att åka iväg nu och hämta. Antar att de inte har öppet sent på kvällen. 

Sen måste de ofta beställa hem, och de kanske har på fredag. Men våran mat tar slut imorgon, vad f-n ska han äta då?

På det så sa hon att när han blir 6 månader så ska vi ge mjölkfria välling som finns i handeln, enago bla. Men är den en ersättning till ersättningen, jag trodde det var i stil med vanlig välling och gröt. Vi hinner inte gå över på riktig mat på 2 månader, tänker ju köra den introduktionen jätteförsitkigt så vi verkligen ser om han reagerar på annat.

Då måste vi alltså släpa med oss 6-7 burkar på tåget om det blir tåg.

Vi får inte hämta på apoteket för jag sa att alltid när vi hämtat annars så har de haft några burkar hemma av profylac men nu är det sjukhusköket som gäller. Hon sket fullständigt i att han inte har någon mat kvar och sa att jag kan ringa och se om de har någon burk liggandes. Vad gör jag annars???

Får bli att hämta ut en burk för 120kr, för althera vägrar jag och nutran gjorde honom förstoppad och trots katrinplommon är hans avföring fortfarande inte bra. 

• mirele

hejsan, hoppar in här.

min minste son (nyss fyllda 1 år) har äntligen fått allergi och astma i sina papper...
    han har reagerat mot en hel radda saker och med både mig och fadern som är allergiska var det självklart för mig att han var allergisk. men givetvis visade varken blodprov och pricktest något förrän förra veckan då vi gjorde pricktest för tredje gången.
    då blev det en 4a på jordnöt, en 3a på ägg och en 1a på mjölkprotein.
    om 3 månader till ska vi tydligen göra nya tester mot pälsdjur och pollen och kolla jordnöt/ägg/mjölk igen.

astman var lättare att få "bekräftat" han rosslar och piper och sover dåligt när han är förkyld och nu när han börjat dagis så rosslar det och piper hela nätterna natten efter han varit på dagis (så han låter helt fri i lungorna natten mellan söndag och måndag och sen blir det ett h-vete igen tills natten mellan lördag och söndag då det blir lite bättre och ännu bättre natten innan han ska till dagis igen... osv)

kan känna att det är skönt att jag själv levt med matallergier/astma sedan barnsben så jag har redan rutinerna inne med allt vad läsa på innehållsförteckningar osv att göra.

• Miralicia
    t0va skrev 2010-12-13 11:11:04 följande:
    men vad fan?! Gråter
    Pratade med dietisten, hon skriver ut uttag för 2 månader som ska hämtas i deras sjukhuskök av alla ställen. Jag ska se om svärmor kan hämta ut för hon jobbar på sjukhuset, för hanen är inte hemma och jag fixar inte att åka iväg nu och hämta. Antar att de inte har öppet sent på kvällen. 

Sen måste de ofta beställa hem, och de kanske har på fredag. Men våran mat tar slut imorgon, vad f-n ska han äta då?

På det så sa hon att när han blir 6 månader så ska vi ge mjölkfria välling som finns i handeln, enago bla. Men är den en ersättning till ersättningen, jag trodde det var i stil med vanlig välling och gröt. Vi hinner inte gå över på riktig mat på 2 månader, tänker ju köra den introduktionen jätteförsitkigt så vi verkligen ser om han reagerar på annat.

Vi får inte hämta på apoteket för jag sa att alltid när vi hämtat annars så har de haft några burkar hemma av profylac men nu är det sjukhusköket som gäller. Hon sket fullständigt i att han inte har någon mat kvar och sa att jag kan ringa och se om de har någon burk liggandes. Vad gör jag annars???

Får bli att hämta ut en burk för 120kr, för althera vägrar jag och nutran gjorde honom förstoppad och trots katrinplommon är hans avföring fortfarande inte bra. 
    Hmm, fattar inte riktigt hur de resonerar och vad de har för rutiner där eller vad de håller på med över huvud taget.
    Men då är det knappast en vanlig livsmedelsanvisning som dietisten skriver ut känns det som.

Men lite ang sjukhusköket så är det via en avdelning inom det som alla former av specialnäringar (oavsett om det är modersmjölksersättningar eller sondnäringar eller liknande) går när man ska beställa den typen av produkter till avdelningarna - i varje fall på US så jag gissar att det är lika dant på ViN. 

De har knappast öppet kvällstid, men jag skulle vilja tipsa dig om att prata med dietisten att de i så fall får beställa upp det till tex barnavdelningen, så att köket levererar det ni ska få hämta ut till avdelningen så kan ni sen komma och hämta på avdelningen när det passar er så ni inte behöver anpassa er efter kökets öppettider för sådana beställningar.
    (Så gör vi på den avdelning som jag är nu när vuxna patienter har fått gå över till sondnäring som de har kvar när de sen ska gå hem. vi har beställt upp det till avdelningen så har patienten fått hämta hos oss när de inte kunnat hämta de tider "sjukhuskökets specialkostförråd" haft öppet. I dessa fall på den avd som jag är nu så är rutinen att avdelningen ska stå för sondmaten första 2 månaderna innan det går över till att gå via apoteket med hemleverans, men det borde väl gå att lösa på liknande sätt ändå att köket skulle kunna leverera till barnavdelningen så kan ni hämta där när det passar er tidsmässigt under dagen tycker jag. )
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-12-13 12:18:05 följande:
    Hmm, fattar inte riktigt hur de resonerar och vad de har för rutiner där eller vad de håller på med över huvud taget.
    Men då är det knappast en vanlig livsmedelsanvisning som dietisten skriver ut känns det som.

Men lite ang sjukhusköket så är det via en avdelning inom det som alla former av specialnäringar (oavsett om det är modersmjölksersättningar eller sondnäringar eller liknande) går när man ska beställa den typen av produkter till avdelningarna - i varje fall på US så jag gissar att det är lika dant på ViN. 

De har knappast öppet kvällstid, men jag skulle vilja tipsa dig om att prata med dietisten att de i så fall får beställa upp det till tex barnavdelningen, så att köket levererar det ni ska få hämta ut till avdelningen så kan ni sen komma och hämta på avdelningen när det passar er så ni inte behöver anpassa er efter kökets öppettider för sådana beställningar.
    (Så gör vi på den avdelning som jag är nu när vuxna patienter har fått gå över till sondnäring som de har kvar när de sen ska gå hem. vi har beställt upp det till avdelningen så har patienten fått hämta hos oss när de inte kunnat hämta de tider "sjukhuskökets specialkostförråd" haft öppet. I dessa fall på den avd som jag är nu så är rutinen att avdelningen ska stå för sondmaten första 2 månaderna innan det går över till att gå via apoteket med hemleverans, men det borde väl gå att lösa på liknande sätt ändå att köket skulle kunna leverera till barnavdelningen så kan ni hämta där när det passar er tidsmässigt under dagen tycker jag. )
    Tack för tipset, svärmor sa att hon nog kan hämta om vi ringer och säger att det är hon som kommer. Hon kollade nu också och de hade burkar hemma på lager, hon jobbar på sjukhusapoteket. Så hon köper en burk åt oss så står vi inte utan tills på fredag. Om vi ger honom gröt på kvällen och morgonen så ska det nog räcka. Men då blev det 210kr men bättre det än att stå utan. 

Får se vad föräldrastödet säger, blir så trött på allt strul. 
  • 2små2stora
    t0va skrev 2010-12-13 11:11:04 följande:
    men vad fan?! Gråter

Vilket sjukhus tillhör ni? de verkar ju köra efter egna regler.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Cs mamma

t0va det låter som dom inte tror på dig! Att ni inte fått en äkta diagnos utan bara låter dig hållas tills han blir 6mån. Jag hade vissa tankar på att föra över dottern på vanlig välling från ICA/COOP men dietisten blev blåtokig av tanken för den har inte alls samma näringsvärde som Neocate. Hon (dietisten) menade att det var tack vare Neo som dottern inte hade tillväxtstörningar och att det mer eller mindre är omöjligt att få fullvärdig kost för ett växande barn med dom kostinskränkningar som dottern har.

Sök ny läkarkontakt! Är mitt enda tips. Att be föräldrastödet om hjälp kanske kan fungera nu och att ni får det ni vill utskrivet men det hjälper inte för att ändra deras inställning till er och därför är jag mycket tveksam till det och ser det snarare som en lösning B eller ännu lägre i prioriteringen.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden