• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    ELI79 skrev 2010-12-12 11:28:34 följande:
    ok för sonen äter bara de saker som är från semper. vi har testat glutis pasta mm men han äter inte det.
    Kan man få lailas gula från apoteket?

Jag misstänkte att det var så, men jag vet inte om det är olika i olika landsting hur mkt de får skriva ut??

Jag ska nog kräva det ändå. jag ska maila henne och skriva vad jag vill ha för nåt o sen får hon snällt skriva ut det.

Ni som har veteallergiska barn, har ni gjort någon gasteroenterologisk utredning på dem? eller har ni "bara tagit förgivet" att det är allergi?
    Vi får Lailas gula till Timon Sempers pasta innehåller ju soja, därför går det bort för oss, och därför vet jag inte utbudet därifrån gällande pasta.

Här skriver de ut så att ett uttag räcker precis i en månad, men nu har hon sagt att livsmedelshänvisningarna vi får i fortsättningen ska räcka i ett år på fyra uttag, men det är samma mängd hon har skrivit ut. Så jag vet inte riktigt hur resonemanget är???

Vi har inte gjort någon gastro på något av våra barn, utan uteslutning och provokation har vi fått göra här efter RAST. RAST visade på Timon och Mattis, men inte på Aliina och Neelah. Dock är ju alla fyra allergiska.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-12-12 11:23:34 följande:
    Var i Östergötland finns du? Du kan PM:a om du inte vill skriva ut det här i tråden. Kan se om jag kan komma med några tips.
    (Eftersom du pratat om föräldrastöd tidigare så gissar jag på att du är i krokarna av L eller N där jag vet att det finns, osäker på hur det är i tex M, M eller F.)

Vete blir vanligtvis dyrare. Tyvärr har jag ingen koll på hur det är med livsmedelsanvisning vid vete eftersom det är jag själv som vuxen som inte tål vete här hemma. Och livsmedelsanvisning har vi aldrig haft till dottern vad gäller övrigt eftersom jag ammade länge även om hon är multiallergiker, så på det området är jag lite osäker.

Försökte leta lite på lio.se, men hittade bara lite om sondnäringar och komjölksproteinfria ersättningar just nu och konstaterade att man här i landstinget inte kan få Nutra LGG eller Nutra AA på livsmedelsanvisning enligt det PM som gäller fram till mars 2011. Eftersom det är utfärdat i mars 2009 så finns inte de nyare ersättningarna som Althera eller Pepticate med i det PM:et så jag vet inte om det har kompletterats med något senare eller om det blir först från mars de kan komma med för anvisning. Det kan vara förklaringen till att du fått besked om att de inte kunde skriva ut flera burkar av Althera på en gång när du testade med det (eller blandar jag ihop dig med någon annan nu, har varit lite mkt som snurrat i huvudet på mig senaste tiden senaste tiden)
    N bor vi i, du har nästan rätt. Vi provade själva profylac  och fick på anvisning 1 burk/uttag får bvc, vi frågade om det och fick hära att det bara går att få en burk, så läkaren på bv bytte till nutramigen men de sa att vi skulle ha socker i. Samtidigt så ordnade föräldrastödet så vi fick remiss till barnkliniken men överläkaren där ansåg att det var så solklart vad som var fel att vi inte behövde komma dit. De på föräldrastödet har ju sett förändringen och kunde intyga hur ont han hade och hur bra han mådde nu. 

Men den läkaren ansåg att althera är bättre än nutran som han blev förstoppad av så därför fick vi det och då i 6 burkar/uttag. I onsdags pratade jag med allergisköterskan om att althera inte funkar, sonen har samma symtom som på mjölken och vi vill gå tillbaka till profylac som har fungerat problemfritt. Men hurvida det gick att få fler burkar kunde hon inte svara på. Så imorgon ska jag jaga dietisten.

Vi har recept kvar med 1 uttag/burk om vi inte får tag på dietisten imorgon för på tisdag tar de burkar vi har slut. Vi hade ett litet lager tack vare en snäll människa ;)

Så antingen får de skriva ut profylac i fler burkar, och apoteket vi var på sa att de har fått sådana beställningar tidigare, eller så får de skriva ut det som angel gbg tipsat om, neo något. För althera blir det inte mer.

Om de skulle strula mer så får sköterskan på föräldrastödet ringa åt oss och röja för de anser att det får vara slutexperimenterat nu. På fel mat mår sonen så dåligt och bara skriker på rätt så leker han själv och är jätteglad.  
  • ELI79
    trållmor skrev 2010-12-12 12:09:02 följande:
    Vi får Lailas gula till Timon Sempers pasta innehåller ju soja, därför går det bort för oss, och därför vet jag inte utbudet därifrån gällande pasta.

Här skriver de ut så att ett uttag räcker precis i en månad, men nu har hon sagt att livsmedelshänvisningarna vi får i fortsättningen ska räcka i ett år på fyra uttag, men det är samma mängd hon har skrivit ut. Så jag vet inte riktigt hur resonemanget är???

Vi har inte gjort någon gastro på något av våra barn, utan uteslutning och provokation har vi fått göra här efter RAST. RAST visade på Timon och Mattis, men inte på Aliina och Neelah. Dock är ju alla fyra allergiska.
    Någon som vet något om sempers utbud på livsmedelsanvisning t ex sempers pasta, sempers mjölmixar t ex finmix och grovmix, pofiber etc?

Jag ska samla lite info o sedan ska jag maila dietisten om vad jag vill ha för nåt på livsmedelanvisning

Det jag menar ang utredning är om ni utrett om det kan tänkas vara något annat än allergi men att t ex vissa födoämnen gör att magen blir sämre pga att de har någon gastroenterologisk sjukdom?
    Hmm svårt att förklara! hihi
  • t0va
    trållmor skrev 2010-12-12 12:09:02 följande:
    Ja det är väl vårdlogik som vanligt... Obestämd

Heter ditt barn Timon, som i lejonkungen, så sött :) 

• Miralicia

På Oatlys hemsida skriver de så här:

"Eftersom vi ställer särskilda krav på vår havreråvaras renhet kan vi garantera att Oatly-produkter innehåller max 100 ppm gluten från vete, råg och korn. Denna nivå är den gräns som anges för märkningen ”mycket låg glutenhalt” i de nya EU-reglerna om livsmedel som är lämpliga för personer med glutenintolerans.

I de nya EU-reglerna, som började gälla den 9 februari 2009, är havre inkluderat som ett glutenfritt livsmedel. På Celiakiförbundets hemsida kan du läsa mer om konsekvenserna av de nya reglerna, www.celiaki.se. Där säger man bland annat att de som tidigare har ätit Glutenfria produkter kan nu äta produkter med benämningarna ”Glutenfri” och ”Mycket låg glutenhalt”.   "

Dvs de uppfyller inte gränsen för att kallas glutenfritt som är 10 ppm (dvs 10 mg/kg), utan bara 100 ppm (100 mg/kg), så risken för inblandning av veteproteiner i Oatlys havreprodukter är nog större än med de glutenfria, vetestärkelsebaserade mjölmixerna som måste innehålla mindre än 10 ppm. Innehåller de större spårmängd av gluten så lär de innehålla större spårmängder av andra veteproteiner också i och med att glutenet står för 90% av proteininnehållet i vete.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-12-12 12:22:44 följande:
    På Oatlys hemsida skriver de så här:

"Eftersom vi ställer särskilda krav på vår havreråvaras renhet kan vi garantera att Oatly-produkter innehåller max 100 ppm gluten från vete, råg och korn. Denna nivå är den gräns som anges för märkningen ”mycket låg glutenhalt” i de nya EU-reglerna om livsmedel som är lämpliga för personer med glutenintolerans.

I de nya EU-reglerna, som började gälla den 9 februari 2009, är havre inkluderat som ett glutenfritt livsmedel. På Celiakiförbundets hemsida kan du läsa mer om konsekvenserna av de nya reglerna, www.celiaki.se. Där säger man bland annat att de som tidigare har ätit Glutenfria produkter kan nu äta produkter med benämningarna ”Glutenfri” och ”Mycket låg glutenhalt”.   "

Dvs de uppfyller inte gränsen för att kallas glutenfritt som är 10 ppm (dvs 10 mg/kg), utan bara 100 ppm (100 mg/kg), så risken för inblandning av veteproteiner i Oatlys havreprodukter är nog större än med de glutenfria, vetestärkelsebaserade mjölmixerna som måste innehålla mindre än 10 ppm. Innehåller de större spårmängd av gluten så lär de innehålla större spårmängder av andra veteproteiner också i och med att glutenet står för 90% av proteininnehållet i vete.
    Är inte gränsen 10 ppm för naturligt glutenfritt och 100ppm för glutenfritt enl de gamla reglerna?
  • trållmor
    t0va skrev 2010-12-12 12:20:07 följande:
    Ja det är väl vårdlogik som vanligt... Obestämd

Heter ditt barn Timon, som i lejonkungen, så sött :) 

Japp, Timon efter Lejonkungen Jag fick ju bestämma Aliinas namn och så ville Fredrik bestämma den andra tvillingens namn, och efter många förslag som jag sagt nej till så kom Fredrik helt överlycklig en dag och sa att han hade hittat det perfekta namnet. Så när han sa Timon så hade jag inte mage att säga nej, däremot så sa jag att om han inte ser ut att heta Timon så får han heta Ossian och det heter han i andranamn Sen så sa vi också att om det mot all förmodan skulle visa sig att Aliina är en pojke så får han inte heta Timon, för då kommer alla kalla dem Timon och Pumba
  • Blå Flygare
    ELI79 skrev 2010-12-12 11:28:34 följande:
    ok för sonen äter bara de saker som är från semper. vi har testat glutis pasta mm men han äter inte det.
    Kan man få lailas gula från apoteket?

Jag misstänkte att det var så, men jag vet inte om det är olika i olika landsting hur mkt de får skriva ut??

Jag ska nog kräva det ändå. jag ska maila henne och skriva vad jag vill ha för nåt o sen får hon snällt skriva ut det.

Ni som har veteallergiska barn, har ni gjort någon gasteroenterologisk utredning på dem? eller har ni "bara tagit förgivet" att det är allergi?
    Vi har tagit test för att se hur inflammerad tarmen är och på så sätt uteslutit Chrons och andra inflammatoriska sjukdommar och samtidigt konstaterat allergisk reaktion i tarmen. Patch har ju inte visat något - skönt att ha något test som visar att allt inte är inbillning Vi har även tagit test för celiaki som inte visade något. Vi har tagit test för CF och röntgat lunga och hjärta - som allt var bra tack och lov.

Utbudet på livsmedelsanvisning skiljer något åt mellan landstingen. Här i vgr finns lailas gula. Också sempers grov och ljus mix. Pofiber. Pastan. Lasagneplattor. Det är det jag har i huvudet.
  • ELI79
    Blå Flygare skrev 2010-12-12 13:13:51 följande:
    Vi har tagit test för att se hur inflammerad tarmen är och på så sätt uteslutit Chrons och andra inflammatoriska sjukdommar och samtidigt konstaterat allergisk reaktion i tarmen. Patch har ju inte visat något - skönt att ha något test som visar att allt inte är inbillning Vi har även tagit test för celiaki som inte visade något. Vi har tagit test för CF och röntgat lunga och hjärta - som allt var bra tack och lov.

Utbudet på livsmedelsanvisning skiljer något åt mellan landstingen. Här i vgr finns lailas gula. Också sempers grov och ljus mix. Pofiber. Pastan. Lasagneplattor. Det är det jag har i huvudet.
    Ok det var lite det jag for  efter...ska ev be en gasteroenterolog som är expert på barn att undersöka E så vi får lite klarhet även om jag känner mig ganska säker på allergi så vill man ju ändå uteslutta värre saker.

Ok då ska jag kolla med dem vad de har för utbud. Hon verkade så himla säker på att det var så små mångder som hon kunde skriva ut eftersom han var så liten sa hon...ska forska vidare i det där.

Föresten, nu har han fått ETT utbrott sedan i tisdags och det var när vi åkte bil i går och det brukar han aldrig gilla annars heller!! Helt otroligt att börja få tillbaka sin goa son igen. Nu sover han varannan natt och varannan natt är han vaken, så förhoppningsvis betyder det att han är på  g att bli bättre även på sömnen *håller tummarna* (man slutar aldarig hoppas )
    Han är aldrig arg vid måltiderna längre, mer än nån gång när man inte förstår vad han säger men om han väl fått fram det så slutar han var arg = inga utbrott utan bara vanlig 2 årsilska

Såååå skönt!! Men sån ångest för att jag inte gått på min känsla hela tiden utan lyssnar på min sambo!!! GGAAHHH!!
  • trållmor

Jag frågade Fredrik nu om de hade gjort några fler tester på våra barn, och han påminde om att förutom RAST så tog de fler blodprov på våra barn vid samma tillfälle. Svaret sa de bara var negativt, men vi båda har glömt bort vad det var testerna skulle visa. Sen fick Aliina lämna bajsprover också, eftersom hennes RAST var negativt, men de bajsproverna var också negativa. Test för celiaki har varit negativt på alla barnen.

Svar på tråden Allergitråden