• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    2små2stora skrev 2010-12-13 13:08:56 följande:
    Vilket sjukhus tillhör ni? de verkar ju köra efter egna regler.
    vrinnevi, det konstiga är att läkaren som satte diagnosen skrev ut recept på althera som vi hämtade i receptionen på barnjouren. Nu när det var dietisten istället så ska det gå genom sjukhusköket. 
    Angel Gbg skrev 2010-12-13 13:14:16 följande:
    t0va det låter som dom inte tror på dig! Att ni inte fått en äkta diagnos utan bara låter dig hållas tills han blir 6mån. Jag hade vissa tankar på att föra över dottern på vanlig välling från ICA/COOP men dietisten blev blåtokig av tanken för den har inte alls samma näringsvärde som Neocate. Hon (dietisten) menade att det var tack vare Neo som dottern inte hade tillväxtstörningar och att det mer eller mindre är omöjligt att få fullvärdig kost för ett växande barn med dom kostinskränkningar som dottern har.

Sök ny läkarkontakt! Är mitt enda tips. Att be föräldrastödet om hjälp kanske kan fungera nu och att ni får det ni vill utskrivet men det hjälper inte för att ändra deras inställning till er och därför är jag mycket tveksam till det och ser det snarare som en lösning B eller ännu lägre i prioriteringen.
     ja något är knas. överläkaren på allergimottagningen skrev i sitt mail att det inte är någon snack om saken, solklar allergi och vi behöver inte komma på besök hos honom förrens om ett år. undertiden skulle vi få ersättning. Men nu när den ersättningen han skev ut inte fungerade så kontaktade jag allergisköterskan och hon sa inget om att äta välling när han blir 6 månader, men att det är dietisten som skriver recept. 

Jag tror att föräldrastödet kan hjälpa oss att få träffa läkaren för det verkar ju behövas. Läkaren som är chef för föräldrastödet jobba på barnkliniken så då slipper vi försöka tjata oss igenom. De är precis som oss så trötta på allt strul. De är en liten extern del av landstinget men har massa kontakter med vården. De ser till vårat bästa som resten av vården inte verkar göra. 

Jag hade en plan om att få prata med dietist om hur vi ska lägga upp intoduktinen av mat nu efter nyår men om inställningen är ersätta ersättningen med välling så kan jag nog lika gärna fråga min kanin.  
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-12-13 13:33:03 följande:
    vrinnevi, det konstiga är att läkaren som satte diagnosen skrev ut recept på althera som vi hämtade i receptionen på barnjouren. Nu när det var dietisten istället så ska det gå genom sjukhusköket. 
    Angel Gbg skrev 2010-12-13 13:14:16 följande:
    t0va det låter som dom inte tror på dig! Att ni inte fått en äkta diagnos utan bara låter dig hållas tills han blir 6mån. Jag hade vissa tankar på att föra över dottern på vanlig välling från ICA/COOP men dietisten blev blåtokig av tanken för den har inte alls samma näringsvärde som Neocate. Hon (dietisten) menade att det var tack vare Neo som dottern inte hade tillväxtstörningar och att det mer eller mindre är omöjligt att få fullvärdig kost för ett växande barn med dom kostinskränkningar som dottern har.

Sök ny läkarkontakt! Är mitt enda tips. Att be föräldrastödet om hjälp kanske kan fungera nu och att ni får det ni vill utskrivet men det hjälper inte för att ändra deras inställning till er och därför är jag mycket tveksam till det och ser det snarare som en lösning B eller ännu lägre i prioriteringen.
     ja något är knas. överläkaren på allergimottagningen skrev i sitt mail att det inte är någon snack om saken, solklar allergi och vi behöver inte komma på besök hos honom förrens om ett år. undertiden skulle vi få ersättning. Men nu när den ersättningen han skev ut inte fungerade så kontaktade jag allergisköterskan och hon sa inget om att äta välling när han blir 6 månader, men att det är dietisten som skriver recept. 

Jag tror att föräldrastödet kan hjälpa oss att få träffa läkaren för det verkar ju behövas. Läkaren som är chef för föräldrastödet jobba på barnkliniken så då slipper vi försöka tjata oss igenom. De är precis som oss så trötta på allt strul. De är en liten extern del av landstinget men har massa kontakter med vården. De ser till vårat bästa som resten av vården inte verkar göra. 

Jag hade en plan om att få prata med dietist om hur vi ska lägga upp intoduktinen av mat nu efter nyår men om inställningen är ersätta ersättningen med välling så kan jag nog lika gärna fråga min kanin.  
    Ta kontakt och gå via överläkaren som tror er och förklara turerna så får han ta fighten för er. Kommer nog bli mycket, mycket bättre resultat än att föräldrastödet ska ta kontakt för er räkning med ngn sköterska som sen ska gå vidare till läkare och/eller dietist. Om du nu fått mail från läkaren innan så har du ju hans mailadress,  så det är ju bara att du svarar på det mailet så kan du ta det direkt med honom att den ersättning som han skrev ut inte funkade utan att ni vill ha ersättning X som ni provat och som fungerar bra istället för att gå via sköterskan som sen ska gå till dietisten som ska skriva ut. Om jag inte minns fel så ska väl läkaren kunna skriva ut själv utan att gå via dietisten.
    Nyfiken på vad det är för läkare på ViN du varit i kontakt med via mail, har han initialer TJ? I så fall så har jag haft honom som föreläsare och han gav ett väldigt bra intryck på mig då.

Min "räddning" eller vad man ska kalla det när det handlat om att vara i kontakt med vården till följd av allergi har varit att som förälder vara påläst, påläst, påläst, påläst, påläst och ytterligare påläst, påläst och påläst och sen framställa det kort och tydligt att "så här ser situationen ut, punkt slut". Kommer man och säger lite diffust att "jag tror att det kanske verkar skulle kunna vara så här, eller vad tror du" så kommer man sällan nån stans inom vården - i varje fall inte när det handlar om allergi, tyvärr.Rynkar på näsan

Dietister har jag bara varit i kontakt med en här inom landstinget, kopplat till allergicentrum ... och jag vete katten om den människan gav så förtroendefullt intryck.Obestämd Försökte "läxa upp mig" att det var absolut inte några problem att använda vanlig sojasås i maten, behövde absolut inte utesluta sojalecitin eller sojaolja för det kunde dottern absolut inte reagera på. När jag på en fråga från henne svarade ja på om jag uteslutit sojasås, sojalecitin och soaolja ur dotterns kost. Nehej, så varför får hon då nässelutslag efter att fått i sig några droppar sås som innehöll sojasås och blir prickig av Mildas mjölkfria smörgåsmargarin som innehåller sojalecitin? blev min respons. Men det var dietisten tveksam till om inte de reaktionerna kunde bero på annat.  Och vid ett tillfälle några år senare snär vi hade "uppläxning av förskolepersonalen" vad gäller allergikost (nya rektorn tyckte att vi skulle byta till allergiförskola så att han kunde få bort specialkostposten ur sin budget typ) så ifrågasatte hon om dottern verkligen kunder reagera på kaliumsorbet för det hade hon aldrig hört talas om. Natriumbensoat visste hon ju förekom, men inte kaliumsorbat och även ifrågasatte hur vi hade kunnat komma på en sån sak (ja, dricker dottern hallonsaft som innehåller vatten, hallon, socker, citronsyra utan problem och sen får utslag och eksem av hallonsaft innehållande vatten, hallon, socker, citronsyra och kaliumsorbat känns det inte så svårt att gissa vad i hallonsaften som orsakar utslagen Obestämd )
    Nu är det väl nog inte samma dietist ni varit i kontakt med som jag träffat på eftersom den här var verksam på US och LiM, men det verkar väl inte vara långt ifrån att de delar inställning till det här med allergier som inte visar sig klart och tydligt på pricktest/blodprov.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI79

Fy fan för läkare som inte tror än!!! Usch hemskt! Det är viktigt att stå på sig och tro på sin känsla, det är skitsvårt haha I know!! men det är viktigt för barnet.
    Jag har varit feg när det gäller att stå på mig gällande livsmedelsanvisning. fick ju också bara 6 burkar per utan hela första halvåret tills de  ändrade till 12...

Jag har ju världens goaste unge här hemma nu som jag helt glömt bort hur det var att ha faktiskt trist men sant! Han blev arg i dag (som tidigare skulle resulterat i ett 60 min långt utbrott med en kille röd som ett stoppljus i ansiktet och skrikit sig hes...) och det ledde bara till att han stängde in sig på rummet och lekte med sina saker själv. sa inte ett knyst bara var där inne

• 2små2stora

Idag har jag varit till BVC-läkaren med lilleman. Så nu ska jag ringa till lab för prover på honom. Och då inte pricktest utan blodprov för allergi mot ägg och mjölk vilket är det som jag misstänker mest. Är det så att han är mjölkallergisk så skriver hon utan diskussion ut ersättning om jag vill ha. Än så länge så helammar jag honom.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-12-14 12:49:50 följande:
    Idag har jag varit till BVC-läkaren med lilleman. Så nu ska jag ringa till lab för prover på honom. Och då inte pricktest utan blodprov för allergi mot ägg och mjölk vilket är det som jag misstänker mest. Är det så att han är mjölkallergisk så skriver hon utan diskussion ut ersättning om jag vill ha. Än så länge så helammar jag honom.
    Som tur är så brukar man bli betrodd när det är "samma symptom" på barn 2.. eller 3...

Synd bara att man ofta behöver stånga sig blodig med första...

Föresten, vilken knepig läkare ni har som ändrar sig så ang dottern...
  • t0va

ja... tur att svärmor köpte en burk profylac igår. RIngde dietisten som inte svarade så jag lämnade meddelande men ingen ringde upp. Så då ringde jag barnkliniken istället och frågade, den sköterskan lovade att ringa dietisten, för det var den vägen vi måste gå. 

Så tillslut ringde dietisten upp, fy fan... jag förklarade och hon sa att han kan få nutramigen, men jag sa att han blev förstoppad av det. Lixom vi har ju det hemma men då blir han troligen förstoppad igen och den biten har precis börjat komma igång nu.

Men hon kunde inget göra vi måste vänta tills på fredag, eller köpa själva nu emellan. Hon hade en burk peptitid eller vad det nu hette som hon ställer i receptionen och vi kan hämta. *suck* Så jag ska be svärmor skutta förbi och hämta om det nu skiter sig med att maten inte kommer tills på fredag. Leveranser kan ju försenas osv. Svärmor jobbar ju med sjukhusets varor så hon vet hur det kan bli ibland.

Så har vi kanske något som kan funka, för köpa så mycket mer själva har vi inte råd med tyvärr. Speciellt inte när vi fått köpa både nutran och atlheran och det inte har fungerat, på det nu då 1 burk profylac.

Vi späder ut det lite med gröt så ska han klara sig på en burk tills på fredag em. Föräldrastödet blev galna när de fick höra vad som hänt, imorgon ska vi dit igen får se vad de säger. Helt sjukt system. Måste väl gå att skriva ut en livsmedelshänvisning utan att gå genom sjukhusköket... jag fattar inte den byråkratin.  

• 2små2stora
    t0va skrev 2010-12-14 14:11:27 följande:
    ja... tur att svärmor köpte en burk profylac igår. RIngde dietisten som inte svarade så jag lämnade meddelande men ingen ringde upp. Så då ringde jag barnkliniken istället och frågade, den sköterskan lovade att ringa dietisten, för det var den vägen vi måste gå. 

Så tillslut ringde dietisten upp, fy fan... jag förklarade och hon sa att han kan få nutramigen, men jag sa att han blev förstoppad av det. Lixom vi har ju det hemma men då blir han troligen förstoppad igen och den biten har precis börjat komma igång nu.

Men hon kunde inget göra vi måste vänta tills på fredag, eller köpa själva nu emellan. Hon hade en burk peptitid eller vad det nu hette som hon ställer i receptionen och vi kan hämta. *suck* Så jag ska be svärmor skutta förbi och hämta om det nu skiter sig med att maten inte kommer tills på fredag. Leveranser kan ju försenas osv. Svärmor jobbar ju med sjukhusets varor så hon vet hur det kan bli ibland.

Så har vi kanske något som kan funka, för köpa så mycket mer själva har vi inte råd med tyvärr. Speciellt inte när vi fått köpa både nutran och atlheran och det inte har fungerat, på det nu då 1 burk profylac.

Vi späder ut det lite med gröt så ska han klara sig på en burk tills på fredag em. Föräldrastödet blev galna när de fick höra vad som hänt, imorgon ska vi dit igen får se vad de säger. Helt sjukt system. Måste väl gå att skriva ut en livsmedelshänvisning utan att gå genom sjukhusköket... jag fattar inte den byråkratin.  
    Här går det inte genom sjukhusköket utan jag får hem en livsmedelsanvisning på papper som jag får skicka in till apoteket sedan beställer jag via apoteket så levereras det hem eller till ombudet.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    2små2stora skrev 2010-12-14 14:43:57 följande:
    Här går det inte genom sjukhusköket utan jag får hem en livsmedelsanvisning på papper som jag får skicka in till apoteket sedan beställer jag via apoteket så levereras det hem eller till ombudet.
    Så var det när vi fick det genom läkaren som skrev diagnosen, hemleverans av maten och det var smidigt. Men just den sortens mat reagerade han på, så vi vill ha den vi har kört innan men då går det tydligen inte att gör så. *suck* Bara skiten kommer på fredag så löser det sig för ett tag, om dietisten nu inte har skrivit ut förlite, villket jag antar att hon gjort. 

Hämtade burken pepticade eller vad den nu heter, den får vara nödlösning, har ju lärt mig nu att man behöver sånt.  
  • Cs mamma

t0va När åker ni söderut?

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-14 17:11:50 följande:
    t0va När åker ni söderut?
    Tisdag eller onsdag
Svar på tråden Allergitråden