• t0va

Allergitråden

Vad jag inte gillar Theos allergier nu, måste iväg och handla mat åt honom till julbordet, vi kommer åka till mina föräldrar och även om de gör sitt bästa så fixar de inte att handla mer än mamma scans köttbullar och hotdogs åt honom. Sambon måste jobba imorgon också så vi kommer inte iväg förrens tidigast på fredag morgon. Hoppas han inte ska jobba på fredag också.

Jag är utslagen i öroninflammation, har inte ens fixat julklappar, men vi stannar några dagar så det blir choklad till alla vuxna och kusinen måste jag köpa något så får jag köpa nyårspresenter istället och ge.

Men vi måste ut och handla mat så han har något mer än korv och köttbullar och sen något på resan. Jag orkar inte och släpa med allt också, vi åker bil som tur är men det är ändå minst 1 papperspåse med välling, ofta så finns inte risvällingen på icat där och åka runt och leta under jul funkar inte, sen margarin så vi slipper steka allt för sig, rismjölk, alla mjöler och gryner till gröt, flingor osv.

Jag orkar inte flänga runt, men han måste ha mat för några dagar. Tur att han älskar köttbullar korv och potatis. Jag är för trött för att planera mat.

Bläääääää!!!

Om vi ändå hade åkt ner imorgon så skulle jag kunnat handla på plats på fredag men när vi åker beror på när sambon får ledigt, han måste slutföra en sak först, så har vi otur blir det inte förrens på fredag em, när resten av världen åker. Bara jag blir frisk nog att köra ör självklart har sambon inget körkort...

Så säger folk att allergier inte är så "svår" sjukdom... får se det positiva det blir inte många på julmiddagen så det är lättare att ha koll så ingen ger Theo något han inte tål. Både mina föräldrar och min bror och mormor fattar och respekterar det vi säger ang. Theos mat.

God jul på er alla om vi inte hörs mer innan jul, jag har 3 miljoner saker att göra och packa så jag ska försöka hålla mig borta från datorn ;)

• t0va
    st elmos fire skrev 2011-12-21 22:11:39 följande:
    Måste man tänka på tandkräm?!?
    ja finns ägg och mjölk i endel, vi har sensodyn barn åt sonen och den ska vara "säker". minns inte vad ägg och mjölk heter när det står i tandkräm men någon annan vet säkert.
    Bobbosmamma skrev 2011-12-21 20:00:52 följande:
    tOva; God Jul!!! Livet är f-n inte lätt :)
    tack detsamma, hoppas ni får en bra jul, nu har vi shoppat loss fast någon mjölkfrichoklad hade de inte så jag får nog åka ut till lilla ica och se om de har. Hade tänkt göra rischoklad åt honom också. Men jag överlevde fast det var knappt, Theo har tydligen fattat vad plockgodiset är, så han öppnar alla lock och ska stå och gräva, även i hundlösgodiset...
  • t0va
    st elmos fire skrev 2011-12-21 22:51:58 följande:
    Då får de bli sensodyne då! Hade jag aldrig i livet listat ut... Att allt ska vara så meckiht med allergier, varför är de tex skummjölkspulver i välling? Eller i barnmatSburkar? Kan man få specialgröt på recept? Sonen ska undvika mjölkprotein, soja, gluten... Sinlac gick inte!
    vi gör egen gröt och sen kör vi med sempers mjölkfria välling från 6månader, den är på ris åt sonen som "latvariant" Finns ingen annan färdigvariant som han åtl, han äter inte heller mjölk, soja eller spannmål.
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-12-21 23:07:12 följande:
    Är den fri från allt? =)
    ja, sonen äter utan mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn, fisk. Den innehåller sojalecitin men många med sojaallergi klarar av det. Han fick kraftigt utslag på pricktest på soja och blev väldigt dålig en gång när vi misstänker att han fått lite soja, men denna klarar han. I perioder har han levt på den och ersättning. Så för sonen funkar det bra.
    https://www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6-manader/mjolkfri-mild-valling-ris
  • t0va

Den kan vara svår att få tag på i vissa affärer så nu när vi åker iväg för julledighet så har jag köpt på mig 8 förpackningar, då klarar vi oss även om han skulle bli sjuk och matvägra igen och slipper jaga runt ;)

Vi har ingen ersättning kvar nu och jag väntar på besked om vem som fixar om vi får mer.

• t0va
    st elmos fire skrev 2011-12-21 23:47:14 följande:
    Är de Althera ersättning ni har? Sonen vägrar ersättningen sä vi görnu risgrynsgröt på risdryck o vatten. står att man inte ska ge risdryck till barn under året men jag blandar 50/50 med vatten. Han klarar oxå sempers risvälling men inte sinlac o inte enago. Tänkte om de fanns någon mer "vanlig" gogröt som var smaksatt för allergikerna men de gör de visst inte? Får jättemkt eksem och oroliga nätter så fort kosten blir fel. Tål era barn rotfrukter? Majs? Ärtor? Blomkål? Röda grönsaker o bär? Vet inte hur mkt vi vågar tests själva innan prickedtet?
    Om jag inte minns helt galet så står det så för att man inte ska ge det istället för ersättning/välling/gröt, har säkert hänt att man tänkt "mjölk" som mjölk och bara gett rismjölk, men det är ingen fara att använda i matlagning men barnet klarar sig inte enbart på rismjölk.
  • t0va

God jul på er allihopa.

Här verkar det ha gått bra, jag fick min mamma att steka köttbullarna och korven i carlshamns istället för milda. Sen skar de bort skinka innan griljeringen så han fick smaka lite sånt också. :)

Min farmor ville ge honom tårta, men hon accepterade att han inte "ville ha", hon är dement så hon fattar inte om man säger att han är allergisk men nu släppte hon det direkt.

Imorgon ska vi iväg till min syster och äta lite julmat, sist vi var där så fixade hon jordgubbar åt Theo men nu vet jag inte så vi tar med lite korv och köttbullar. Så det verkar funka bra i år.

Jag drömde mardröm i torsdags natt, om att jag vaknade och insåg att Theo satt i vardagsrummet och hade fått upp plasten på alladinchokladasken och mumsade i sig chokladhjärtan. Han var jättelycklig och jag tänkte "har han ätit upp allt så kan han lika gärna ta sista biten också". När jag vaknade så var jag påväg att hämta alvedonen så han inte skulle ha ont på  resan ner, kom på när jag vaknat till att allt bara var en dröm och det var ju tur ;)

• t0va

Jag är så jävla trött på det här nu, jul och nyår har vi firat hos mina föräldrar som vanligt, Theo har varit dålig många nätter. Misstänkte först luftburet ägg, sen att stekpannan inte var diskad osv. Så jag köpte en ny diskborste och han fick bara mat jag ordnade.

Igår hade vi kalas eftersom jag fyllde år och jag gjorde pannkaka, glass och fruktsallad åt Theo, sen var det sallad och min morsa ordnade det, hackade grönsaker osv.

Såg att hon stod och skar ost och sen  hackade tomater så jag frågade om hon använde samma kniv och skärbräda men hon hävdade att hon diskat kniven emellan och inte hade samma skärbräda mm. Jag sa att jag vill veta om det är så att något kan ha blivit kontaminerat, men det var lungt sa hon. Jag sa på skämt att om Theo blir dålig får hon sitta uppe med honom och hon sa att det var lungt inget var kontaminerat, han kunde äta.

Så igår kväll åkte de iväg en stund så jag var själv med Theo, försökte lägga honom men det gick inte han var jättehyper och övertrött och orolig. Höll på 2 timmar sen testade morsan men det gick inte. Så 22 satte jag honom i vagnen och gick promenad mitt ute i skogen...

Han somnade i alla fall, men vaknade 2:30 och var ledsen, gav alvedon eftersom han krälade runt och pruttade massor. Han kom till ro men somnade inte utan vaknade om och om igen. Var hemskt för jag var skittrött och ville inte väcka alla andra.

Tyvärr hade jag plockat ur bilstolen från morsans bil och inte monterat i min, skulle gjort det igår kväll men eftersom Theo inte somnade så hann jag inte, annars hade jag tagit en biltur.

Så 5 tröttnade jag helt och tog på mig och satte honom i vagnen igen, han somnade efter 20min promenad i regnet...

Jag orkade inte ens försöka få av honom tjocktröjan så jag öppnade fönstret istället och bäddade ner mig under filtar ;)

Tror ni inte sambon ringer också vid 8:30 och hade problem som han behövde få hjälp med, så jag fick inte sova speciellt länge. Imorgon ska vi åka hem igen, OM jag får sova, idag får INGEN ge honom mat.

Blir extra arg för att morsan jobbar på allergiförskola så hon borde fatta bättre och kunna tänka till men hon verkar tycka att det inte är något att ta på allvar. Min pappa är hemma och sjuk idag och borde få sova, att theo väckte min morsa är nästan inte mer än rätt men att vi andra ska må dåligt känns skit.

Hon vet ju att han är allergisk och då jobbar med barn, så är pedagogerna på allergiförskolan så dåligt pålästa så vill jag inte ha Theo på en sådan. Är rätt övertygad om att det är mjölk eller soja, mest mjölk som är orsaken nu för han pruttar så äckligt. Igår hade han en jättebra dag och natt så jag tror inte det är något som släpar efter.

Ghaaaaa!!!!! Jag vill bara hem nu där jag har koll, är så tacksam över att förskolan funkar så bra när det inte funkar här. Så synd om Theo som inte får må bra och får skit "vet du inte att du ska sova på natten" osv. Klart som fn att han inte sover när de inte är noggranna med maten och han reagerar inte på luftburet så det handlar om att diska ordentligt och inte ha samma skärbräda/kniv/sked till annan mat och hans. Precis som det är på förskolan där hon jobbar.

Hade jag itne varit så trött skulle jag åkte hem nu. Nästa gång tar vi med egna grytor och slevar åt honom så kanske det blir färre problem.

• t0va
    Tibell skrev 2012-01-02 11:11:46 följande:
    Tova : Fy vad jobbigt :( stackars liten. Hoppas det går över fort .
    Han har inte problem med öronen eller tänder som kanske förvärrar ?

Här har vi haft en skitnatt vi med, knappt sovit alls :/
    Bella har pruttat som en hel karl idag och det luktar verkligen dött .. :/
    jag tror inte det är öron, han har tagit sig lite mot örat men inte visat att det skulle göra ont, tror mer det kliar lite.

Nu fick jag en suck och kommentarer om "är han såhär hemma också" förklarade att han väldigt sällan är det men atthan troligen fått i sig något och då mjölk, och att jag misstänker att det är morsans sallad, då suckade farsan bara. Men han ÄR så känslig så man inte kan ha samma skärbräda utan att diska ordentligt eller tvätta händerna.

Jag hoppas natten blir bra så vi kommer hem, bröt ihop förut för allt går fel idag. Skulle montera sonens nya bilbarnstol och då är den sönder men efter att ha pratat med tillverkaren så kan vi åka med den ändå, skulle vara underbart om han inte skulle ha en stol att åka i.

Vill hem så fort som möjligt, där kan vi ändå sitta uppe och titta på tv på natten så jag slipper gå promenad mitt i natten.

Nu har han somnat så jag ska passa på att sova jag med.
  • t0va
    Allrona skrev 2012-01-02 13:18:44 följande:
    Tovq - usch vad jobbigt när det inte funkar med maten borta! Förstår att du blir sur över sånna "misstag".

Skitnatt här också! Vet inte vad skruttan har fått i sig men nått är det. Hon har knölat hela natten, har ont i magen och eksem runt munnen!
    preics, känns nästan värre när man inte vet vad de fått i sig men ändå käner igen symtomen så klart. Hade han inte pruttat rutten grävling skulle jag trott på för mycket intryck, han sov tidigt igår och var trött redan när gästerna kom, sen då 2 hundar och 12 människor är mycket för honom men pruttarna och även att eksemet syns mer är ju tydliga tecken på allergi. Sen att han kryper runt och knölar på natten.

Men det är så lätt att undvika om jag bara får göra allt åt honom själv, men när hon ska ha kunskap om det och säger att hon fixat då tror man ju. Lixom hacka sallad... vad kan gå fel? Tydligen mycket...

Hoppas alla era blir bra fort, här blir nog natten bättre brukar vara en natt som är värst när han inte fått i sig massor.
Svar på tråden Allergitråden