• t0va

Allergitråden

Trasan0606 skrev 2012-02-02 17:08:25 följande:
    Har förresten era barn varit sena i utvecklingen - motoriskt - pga allergierna? Lillen gör inga vändningsflrsök och greppar inte saker så länge och läkaren trodde att han kanske var lite hämmad av allergierna så all energi går åt dit.
    ja delvis. theo var tidig på att sitta troligen för att han ofta satt upp när han var bebis, däremot hatade han att ligga ner, halvsitta funkade men ligga på mage gick inte alls. Han vände sig inte tidigt men var inte jättesen heler men sist om man jämför med de andra barnen i mammagruppen, han var sist med att krypa och gå också.

Han var intresserad av att gå tidigt men sen fick vi många bakslag och han hade en lång sämre period och då blev det inte något gående utan han ville bli buren. Han stod själv vid 14månader och gick vid 15, men när han väl satte fart så gick det fort att bli stabil.

Prata har han varit tidig med istället, även om han inte säger jättemånga ord som man förstår så pratar han hela tiden och förstår extremt mycket, de på förskolan jämför honom med barnen som är ett år äldre. Finns inga yngre i hans grupp än han men just förstå språk är han tidig med istället. Men det är också sånt som har gått i perioder och följt hans mående med allergierna. De gånger vi testat saker då sker inte några framsteg, han har fullt upp med att må dåligt. Så jag tror helt klart att det har mycket att göra med hur barnen mår, om man har ont, inte sover bra eller det är något som känns fel hela tiden så går ju energi till det istället för att orka upptäcka saker.
  • t0va
    Bobbosmamma skrev 2012-02-02 20:02:12 följande:
    JA. Det är detta som jag tycker är så jäkla allvarligt. Bland annat. Om man har ont i princip hela tiden o därtill sover kasst, inte sjutton orkar man utveckas motoriskt på samma sätt. Motorikens utveckling kan hänga ihop med hjärnans utveckling. Min tjej, snart 20 mån och nu för tiden, på rätt kost ("utan allt") en riktig klätterapa, vägrade ens ligga själv på golvet fram till 6,5 månader. Hon låg aldrig nånsin på golvet. Vi bar o bar. Då är det ju omöjligt att utvecklas motoriskt! Detta är en av anledningarna till att det är så viktigt att inte "dissa" allergier. Så som åtminstone jag upplevt att många i barnsjukvården gör. Min tjej kröp vid 10 mån, men jag är 110 % säker på att det hade lossnat långt tidigare, hade hon varit smärtfri. Min tjej är också "sen" socialt pga att hon hade så ont sitt första år att hon inte orkade med människor o andra barn. Här har hon fortfarande att hämta in... 
    Precis, socialt har min kotte haft massor att hämta in, vi har ju gått hos barnspsykolog hans första 1.5år nu, där de har följt honom och oss som familj, men hon har ju sett att han varit väldigt avvaktande, han har suttit och tittat på de andra men inte velat ge sig iväg. Var egentligen inte förrens kring 11 månader då vi var på en ny öppen förskola och hälsade på ihop med psykologen som han lämnade min famn frivilligt och gick till andra och lekte.

Men nu går han på förskola och har utvecklats enormt på den biten så han är nog ikapp, de säger det i alla fall.
  • t0va
    billybiceps skrev 2012-02-02 20:02:34 följande:
    Vad har ni här inne för erfarenheter från mat där "Kryddor" står med bland ingredienser? Jag har läst på livsmedelsverkets hemsida och där står det att kryddblandningar kan innehålla gluten (det gäller kanske bara kryddor på burk?). Kan det även innehålla spår av mjölk? Är tillvekarna skyldiga att nämna sånt här på förpackningarna?

Sen blir jag lite smått förbannad på att man faktiskt kan nöja sig med att skriva bara "Kryddor". Hur gör ni när det gäller sånt här?
    jag vågar inte ge sånt där det bara står kryddor och inte är specifierat vad det är. Vågar inte chansa just nu och har inte lust att testa nu heller.
  • t0va
    LadyM skrev 2012-02-03 20:26:44 följande:
    Gaah! Dagis alltså.... De är SÅ duktiga, engagerade och noggranna när det gäller min sons allergier - de förstår verkligen allvaret vilket glädjer mig. Men med 20 barn och 4 personal varav bara en av dem är pedagog, hinner de inte ha stenkoll hela tiden. I förrgår gav de honom en bulle (mjölk ägg) efts de missuppfattat och trodde den var "ok".

Men efter ett snack med rektorn idag så har han nu gått med på att söka en resursperson till sonen! Nån som har det? Finns det nån chans tror ni?
    chans finns alltid, varierar nog rätt mycket från komun till komun.

Jag pratade med allergiförskolan idag och vi ska på besök på onsdag, jag är så kluven till det men vi ska börja med att gå dit och se hur det verkar. Tänkte inte säga något till sonens förskola förrens vi bestämt oss hur vi vill göra. Komunen sa i alla fall att om vi vill byta så kan vi göra det direkt, är inga väntetider utan det finns plats ledig.
  • t0va
    barefoot skrev 2012-02-05 23:28:10 följande:
    Han har (bland annat) luftburen allergi (katt, hund etc - visar på pricktest) som ger astma. Symtomfri i sanerad hemmiljö men blir dålig inomhus i trånga lokaler med mkt folk pga alla djurallergen folk bär med sig från hemmiljöerna. Vi har kämpat för allergiförskola i över 1 år. Vi har även försökt starta eget allergianpassat familjedaghem men de som sökte hade yngre barn eller djur. (Vår kille är precis fyllda 3). Har inte testat vanligt dagis annat än att han följt med in när storasyster hämtas, utvecklingssamtal mm - och blivit dålig. Nu har kommunen beslutat att starta en allergiförskola och i väntan på den får vi resurs 20h/v.
    Jobbigt, men då kanske du kan svara på en fråga jag har om just pälsdjursallergi.

Sonens nuvarande förskola tycker han ska börja på en allergianpassad förskola, jag pratade med dem ang. pälsdjur eftersom vi har kaniner. Då sa de att de tidigare haft barn och personal som haft djur utomhus och det har fungerat så länge man bytt kläder innan man kommer dit.

De sa också att om vi flyttar ut innekaninen så behöver vi inte vänta någon tid på att han kan börja där utan vi ska städa och "sanera" så gott det går. Visst låter det som om de inte har barn som är jätteallergiska mot pälsdjur då eller hur? Man får träffa pälsdjur också så länge man inte kommer i de kläderna dit.

Men hur funkar det med ytterkläder räcker det att man kör i maskin, är det något du vet, får man bort det mesta av allergenet? Vi vill ju inte att någon ska bli dålig så jag är så osäker på om det kan funka att ha kaninerna ute om han ska gå där. Det är inte en renodlad allergiförskola utan en som är anpassad så det finns  "friska" barn också verkade det som. Ska få mer info på onsdag.
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-02-07 08:16:48 följande:
    Har flytande tavegyl.
    Man kan blanda det i vällingen?
    ja man kan men man bör ta det 30min före mat för då tas det upp bättre men vi har gett ihop med välling några gånger och det funkar också.

Vi ger på dossked och det går lättare än spruta, nu när sonen är 1.5år så tar vi halva dosen i skeden så får han hälla i sig själv och sen fyller vi på. När han var mindre och fick alvedon så gick det lättare också med sked än spruta. Men det kanske är smaken din inte gillar, du kanske kan blanda i lite välling i så det inte blir ett helt mål men ändå smakar lite välling.
  • t0va
    Åsa02 skrev 2012-02-07 13:18:10 följande:
    Måste fråga igen, är det någon som vet om man kan bli allergisk mot althera? Och vad man i så fall kan prova att ge istället?
    ja det kan man vara, den innehåller mjölk men de har gjort saker med den så de flesta som inte tål mjölk kan äta den, men det finns endel som inte klarar den och då får man köra på annan ersättning som inte innehåller mjölk alls neocate. Så kolla med läkaren.
  • t0va
    SockerStinn skrev 2012-02-07 15:09:49 följande:
    Den är gjord på mjölk på samma sätt som nutramigen m.fl. så det kan man säkert - men det är relativt ovanligt. Sen vet jag inte om det finns annat i altheran man kan reagera på. I nutran finns ju sojalecitin som vissa reagerar på. Vad innehåller altheran?
    laktos finns i också, så har man varit utan länge kan man reagera på det, även om man inte är laktosintolerant. Min son kan inte äta den just av den orsaken.
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-02-07 20:08:00 följande:
    Dossked??
    Han har fått tavegyl tidigare o det gick utan problem! Vet inte om det har o göra med att han spottar ut allt (utom välling). Att ha ndå spottar ut medicin också?!
    Ska till bvc imorgon o då träffa läkare. Ska fråga då!

http://www.fass.se/LIF/RootMedia/Media/Le4karboken/Le4kemedel20och20he4lsa/Dossked.gif

Finns på apoteket, kan ju vara att han fått för sig nu att han inte vill ha något annat, vi har turen att sonen häller i sig det mesta sånt utan större bråk, speciellt nu när han kan få hälla själv. Annars kanske du kan blanda ut med lite saft eller något annat sött om det kan funka. Fast nu när han vägrar allt så kan det vara något annat också.
  • t0va

VARNING!
    Har ni sett att sempers nya mjölkfria välling inte är baserad på ris utan havre nu och dessutom innehåller sojaprotein, är samma med 1års vällingen den är havrebaserad och innehåller sojaprotein. Förpackningen är väldigt lik den med risvälling så se upp i butiken.

www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6..

Svar på tråden Allergitråden