LadyM skrev 2011-12-14 20:47:48 följande:
Usch vilka tråkiga dagisupplevelser jag läser om i tråden! Gör mig xtra tacksam för att vårt dagis verkligen verkar ta allergigrejjen på allvar! Även om det borde vara en SJÄLVKLARHET.
Idag har vi haft möte med personalen, förskolechefen o kocken, blev såååå glatt överraskad (och lättad!) förskolan lagar sockerfritt, enbart ekologiskt, inga e-nummer, enbart egenuppdrivna kryddor och med fokus på raw food. Galet ambitiöst alltså..
En sjuksköterska har gått igenom allt om maten, reaktioner, mediciner, rutiner m.m. och vi har bestämt att en personal alltid sitter brevid Leo när de äter, de smörjer honom med vaselin kring munnen innan mat, all leos mat tillagas med särskilda kokkärl, stekpannor, redskap m.m.
Pheeeeew.... känner mig mycket lugnare inför dagisstarten!! Är så tacksam att vi verkar hamnat på ett vettigt ställe och blir ledsen och upprörd när jag läser hur man kan bli hanterad om man har otur!
Skönt. Själv fick jag samtalet men inte vill ha från förskolan, 20min innan hämtning ringer en pedagog och är stressad och säger att om jag inte är påväg ner så bör jag gå så fort som möjligt för Theo började gallskrika vid maten och var otröstlig. Kan säga att jag satte nytt rekord på sträckan ner till förskolan, är bara 4min promenad som tur är men många tankar han snurra runt. Mjölken stälde jag inte ens in i kylen utan tog plånbok, nappflaska och vagn och rusade.
Väl nere var han lugnare, han hade rapat kraftigt men var fortsatt kinkig och småledsen, så jag satt kvar i hallen i 30min för att lugna honom och personalen som var stressade och också hade tänkt tanken att han fått i sig något och var påväg att bli jättedålig. Men han har aldrig haft en så snabb reaktion tidigare, han somnade i alla fall i vagnen påväg hem men ligger och smågnyr och snyftar i sömnen.
Fy tusan sånt stresspåslag jag fick, lixom ringer de 20min innan hämtning då är det ju allvarligt, hoppas det är något annat än allergi. Har koll på honom nu när han sover.
Men det är fantastiskt att de ringer och säger till, ett friskt barn hade de nog avvaktat längre med men nu ringde de tidigt, jag var ändå hemma. Dessutom ska barnen få godispåse på julfesten så de frågade vad Theo kunde få istället för skumtomte eller choklad som de andra får. Så skönt att de frågar mig vad han tycker är lite extra gott. :)
Personalen som för 4månader pratade om allergiförskola har verkligen tagit till sig läroplanen om att alla barn ska få stöd och hjälp. Så skönt och jag är inte rädd för att lämna imorgon.