• t0va

Allergitråden

LokesMammi skrev 2011-12-09 23:41:48 följande:
    Mamma hjärtat vet bättre än läkarna! =)
    Fast vi har en underbar läkare som vet lika bra som mitt hjärta! =)
    Vi har aldrig fått träffa läkaren på allrgimottaningen så jag vet inte hur de är, vi har pratat i telefon med en som var kanonbra men vi får bara träffa dietist och sköterska och dietisten är kass och sköterskan gör sitt jobb men är aningen snurrig.

BVC läkaren var samma som vi träffade på BB och han är trevlig men kan inget om allergier fast det erkänner han så det är en bra början, samma med sköterskan men hon lär sig mer och mer nu :D
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-12-12 21:52:17 följande:
    Han vägde idag 9500g. Hur mkt väger din lille?
    LokesMammi skrev 2011-12-12 21:44:23 följande:
    Imorgon ska vi till barnmottagningen o provocera sonen för fisk. Och förhoppningsvis få reda på blodprovet på kyckling! Hoppas SÅ att han tål fisk o kyckling!

Sonen har också gått ner i vikt. Dock bara 20g på 3 veckor ung. Men mkt nog för att bvc ska vara orolig då han redan ligger 2 kanaler under normalvikten! N ligger han 2½kanaler under!
    oj så mycket det kan diffa, Theo ligger på ca 14kg nu, är nästan som en halv Leo. Hoppas ni får mer hjälp och hittar rätt, det är ju skönt att han är glad och pigg men självklart så är man ju orolig.

Är glad att Theo ändå äter och går upp även om det är rätt begränsad kost, han äter mycket välling i perioder när han äter sämre, tror det har gjort att han inte gått ner i vikt utan följt sin kurva bra.

Växer han på längden som han ska eller är det trögt där med? Theo växte dåligt när han åt spannmål men när vi slutade med det så började han växa igen, kanske samma sak för Leo fast med vikten.
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-12-12 22:31:05 följande:
    OJ!! 14kg??? Ja det kan tydligen diffa en del. Han har hittills hållt längdkurvan någorlunda, bara en liten dipp under nu men den är ju mindre exakt än viktmätningarna också.
    Leo äter inte bra hur vi än gör. Han bara SKA äta själv och med händerna, plocka. Han ratar "geggig" mat och vill helst ha korv eller köttbullar som han lätt kan plocka i sig sjäkv. det blir inga mängder och det är svårt att berika...
    LokesMammi skrev 2011-12-12 22:16:11 följande:
    Kurvan på barkliniken ser iaf bra ut. Den går uppåt! Han har inte blivit vägd där varje månad som på bvc....... får se vad som händer om han går ner mera.
    hans dåliga vikt uppgång beror på hans allergier, han kanske har astma. nu på senaste besöket så sa läkaren att han kanske har problem med refluxen o inte har astma. så nu ger vi reflux medicin o ger astma medicin. han hostar jätte mkt o kräks!
    håller tummen för våra små imorgon! =)
    De där allergierna ställer till det. Drt är ju bra att de kollar alla möjliga grejer när barnen inte går upp som de ska. Förstår att det måste vara svårt med vikten om han kräks också.
    Håller också tummarna för våra småkottar i morgon.
    Sådär höll theo också på ett tag, inget fick kladda var det sås på så vägrade han äta, nu har han börjat få ihop det här med att ta med sked så även lite kladdigare går ner, men som sagt jag tror att det är ersättningen och vällingen som "räddat" honom, han rasade i vikt som nyfödd och de första månaderna var BVC och föräldrastödet oroliga, men sen när vi fick mjölkallergin under kontroll så sa det bara pang. Förutom då ett tag med längden som inte ville komma igång.

Vi har vl haft turen att Theo vägrat napp och tumme och älskar sina nappflaskor, är lätt att få i det där lilla extra då.

Hoppas verkligen ni får svar, ovissheten är ju hemsk, jag ska ta ett varv till nu med allergi, pratade med en vän som varit där med sin son idag, han har "bara" eksem och de tog pricktest som var negativt men ska få göra lapptest, det får ju inte Theo göra trots att han har många fler misstänkta och bekräftade allergier.

Nu har enhel del stress släppt kring sambon, han fick nytt jobb nu så jag kan börja återvända till livet igen och ta tag i Theos problematik.

Vi (läs jag) möblerade om i helgen, tidigare har jag och Theo delat rum och sambon sovit i eget rum, men nu får Theo ett eget och jag och sambon får dela. Sover redan bättre och sen tror jag det är lättare att hålla hans rum med alla leksaker fria från kaninerna, innekaninen får skutta ibland i lägenheten och han plockar upp hennes bajs och mat och leker ju där hon varit så han är ofta röd om kinderna då. Så kan han leka på golvet i sitt rum där kaninen inte får vara tror jag han slipper endel röda kinder och eksem.
  • t0va
    skånegås skrev 2011-12-14 09:04:18 följande:
    En liten fråga... Hur lång tid tar det innan era små blir bra igen när de råkat få i sig något de inte tål??
    beror på vad det är, mjölk blir en rätt så snabb och kraftig reaktion, tack och lov inget som sätter sig på andningen men han får extrem magsmärta, men på 1-2 dygn så planar det ut, ibland kan han vara lite orolig på kvällarna 3-4dagar efteråt men det är mer undantag. Verkar vara samma med soja/sojasläktingar.

På havre/vete så är det inte lika kraftig reaktion utan mer orolighet och lite magont, diarree/förstoppning, hyperaktivitet och detta kan sitta i kring 1 vecka, ibland upp till 2 innan magen kommit igång ordentligt.
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-12-13 22:43:48 följande:
    Allro: Nej, det går inge vidare med dagis tyvärr. Känns lite som om de gör allt de kan för att jag ska känna mig ovälkommen och flytta barnen. Men det kan ju vara inbillning också. Bemötandet är iaf inte bra.
    Berättade igår om besöket på allergimott och då ojade sig förskolläraren om hur synd det är om stackars barnen som inte får äta ägg. :-O Idag ringde jag och sa att barnen var tvugna att komma till dagis för jag blev tvungen att jobba. Då svarar hon bara att de avbeställt deras mat så att de inte kunde komma dit. Men jag sa att de fick beställa den igen och att de skulle beställa tills imorn med. Då ifrågasätter hon vad jag ska göra? Jobba förmodligen eftersom jag ska ha de på förskolan. Då sa jag ifrån. att de får sluta ifrågasätta mig och att de får ta det där med rektorn istället. Sa att jag ville att de ska göra som jag säger istället för att tjafsa och ifrågasätta mig hela tiden. (tycker inte det ska behövas förklara att jag blivit inberordrad på jobbet)

Sen ringde jag rektorn och hon blev faktiskt upprörd över deras bemötande mot mig. Hon har själv varit närvarande vid flertalet gånger då de ifrågasatt mig, en gång frågade t.o.m en av fröknarna om jag inte bryr mig om mina barn. Helt sjukt. Men rektorn trodde ju på mitt ord för att hon hört det med egna öron antar jag så något gott i det hela. Hon skulle iaf ta tag i det här nu och få ett stopp på det hela. Hon sa också att hon var irriterad på personalen och framförallt köket för att hon fått veta att de serverade ägg igår till frukosten, men jag förklarade att det inte var pga personalen på förskolan utan på kostchefen så då blev hon irriterad på henne istället. Skönt iaf att man har en bra rektor.

Ananrs har jag bestämt mig för att flytta barnen för jag orkar inte mer. Blir en annan avdelning eller annan förskola i byn vi bor. Blir så ledsen att jag gråter varje gång jag varit där nu och så kan jag inte ha det. Byter jag kommer jag också göra en anmälan om det här till diskrimineringsnämnden eller vart jag nu vänder mig. för att inga andra föräldrar ska behöva gå igenom det här.

Idag kom iaf intyget så det ska jag skjuta upp i röven på dom.

Idioter, önskar jag kunde skicka Theos förskolepersonal till dig, aldrig är det några problem nu. De kom stolt och berättade för några veckor sedan att imorgon var det grillning och barnen skulle få varm choklad i skogen och då ordnar de egen termos åt Theo med varm choklad han kan dricka. Var inget jag frågade om heller utan de kom själva och berättade. Igår på luciat hade jag med lussekatt och pepparkaka åt honom, glömde säga det på morgonen så jag sms:ade om att det låg i hans väska och de såg till att servera honom när det var fika för alla barn och föräldrar.

Precis så det ska vara, inte en massa tjaffs. Theo har aldrig ätit ägg vad vi vet och han mår jättebra går ingen nöd på honom och ingen i vården har varit på oss om att introducera det. Visst är det skönt om han tål det men varför stressa?
  • t0va
    Liona skrev 2011-12-14 14:40:04 följande:
    Tack för ditt svar

Hon har inte reagerat på ärtor och bönor som jag vet är släkting till soyan så jag tror att det är rätt lungt med de så kallade "släktingarna".

Hittade något pulver på nätet som heter Rapsy Frutti, tänkte testa göra egen yoghurt på det. Hoppas det kommer att falla henne i smaken. Ska absolut testa din variant också.

Ska surfa runt på din blogg nu .

Tack än en gång för ditt svar!

Mvh Linda
    rapsy frutti är bra, vi har varianten som man kan göra glass och pannkakor på också, bara att blanda ner vatten och med pannkakorna lite mjöl i någon form man tål, superenkelt och smakar helt ok också. :)
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-12-14 17:32:49 följande:
    Är så frustrerad! Fick idag veta att det inte finns någon dagisplats åt sonen i januari när vi ansökt om plats, inte i hela stan!! Ev kunde de skaka fram en plats i en mindre stadsdel utanför stan, alt fanns det en dagmammeplats i en by också det utanför stan!!! Vet inte hur pass hemma de är på allergier och astma och dessutom kommer detta innebära inkomstbortfall för oss. Vi har 2 barn som ska lämnas och hämtas varje dag, på 2 olika förskolor i 2 helt olika delar av stan (tom utanför i detta fall). Antingen får en av oss gå ner i tid för att hinna lämba och hämta, eller så måste vi skaffa en bil till och en till uppsättning bilbarnstolar! Får kommunen verkligen göra så här??? Är sååå arg just nu!!!
    har de inte skyldighet att ordna plats inom 4 månader, fast jag tror man tyvärr då får det som finns även om det är i en stadsdel lite utanför.
  • t0va
    LadyM skrev 2011-12-14 20:47:48 följande:
    Usch vilka tråkiga dagisupplevelser jag läser om i tråden! Gör mig xtra tacksam för att vårt dagis verkligen verkar ta allergigrejjen på allvar! Även om det borde vara en SJÄLVKLARHET.

Idag har vi haft möte med personalen, förskolechefen o kocken, blev såååå glatt överraskad (och lättad!) förskolan lagar sockerfritt, enbart ekologiskt, inga e-nummer, enbart egenuppdrivna kryddor och med fokus på raw food. Galet ambitiöst alltså..

En sjuksköterska har gått igenom allt om maten, reaktioner, mediciner, rutiner m.m. och vi har bestämt att en personal alltid sitter brevid Leo när de äter, de smörjer honom med vaselin kring munnen innan mat, all leos mat tillagas med särskilda kokkärl, stekpannor, redskap m.m.

Pheeeeew.... känner mig mycket lugnare inför dagisstarten!! Är så tacksam att vi verkar hamnat på ett vettigt ställe och blir ledsen och upprörd när jag läser hur man kan bli hanterad om man har otur!
    Skönt. Själv fick jag samtalet men inte vill ha från förskolan, 20min innan hämtning ringer en pedagog och är stressad och säger att om jag inte är påväg ner så bör jag gå så fort som möjligt för Theo började gallskrika vid maten och var otröstlig. Kan säga att jag satte nytt rekord på sträckan ner till förskolan, är bara 4min promenad som tur är men många tankar han snurra runt. Mjölken stälde jag inte ens in i kylen utan tog plånbok, nappflaska och vagn och rusade.

Väl nere var han lugnare, han hade rapat kraftigt men var fortsatt kinkig och småledsen, så jag satt kvar i hallen i 30min för att lugna honom och personalen som var stressade och också hade tänkt tanken att han fått i sig något och var påväg att bli jättedålig. Men han har aldrig haft en så snabb reaktion tidigare, han somnade i alla fall i vagnen påväg hem men ligger och smågnyr och snyftar i sömnen.

Fy tusan sånt stresspåslag jag fick, lixom ringer de 20min innan hämtning då är det ju allvarligt, hoppas det är något annat än allergi. Har koll på honom nu när han sover.

Men det är fantastiskt att de ringer och säger till, ett friskt barn hade de nog avvaktat längre med men nu ringde de tidigt, jag var ändå hemma. Dessutom ska barnen få godispåse på julfesten så de frågade vad Theo kunde få istället för skumtomte eller choklad som de andra får. Så skönt att de frågar mig vad han tycker är lite extra gott. :)

Personalen som för 4månader pratade om allergiförskola har verkligen tagit till sig läroplanen om att alla barn ska få stöd och hjälp. Så skönt och jag är inte rädd för att lämna imorgon.
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-12-17 21:17:03 följande:
    Han är inte allergisk mot penicillin i alla fall. Han nu sin andra kur denna gång mot halsfluss och öroninflammation. 
    Han ratar enagovällingen men nutra med rismjöl går bra det är i stor sett det enda han äter för tillfället.  
    Rismjöl med ersättning funkar bra här med. Jag har också fått öroninflammation igen, var på jouren idag och Theo och sambon följde med både hon i receptionen och läkaren trodde det var Theo som var sjuk. Öroninflammation är inte så vanligt bland vuxna ;)

Älsklingen: ofta så kommer det rätt så fort, efter några minuter och sitter i ett par timmar, ibland så får han eksem också på kinden men det är oftast illrött först och sen lite mindre rött under resten av dagen. Jag ser det oftast på att han fått tag på kaninpellets eller hittat något annat att äta från golvet.
    Tibell skrev 2011-12-17 19:42:55 följande:
    Om era barn får röda kinder pga av allergi ( kontakt eller luftburet ) hur länge sitter det i ?
    eller om det får det av för mycket bus, hur länge sitter det i ?
  • t0va
    FenomenaA skrev 2011-12-20 12:44:02 följande:
    Vågar ni låta era barn äta ute, bara maten är fri? Jag är rädd för kontamination. Vi har inte kommit in i att våga äta ute, för sonen har varit så liten och haft så lång lista på allergier. Nu kanske det kan bli mer sånt (när kan klarar mjölk o antagligen vete).

Kan man äta på McD eller Max, och få helt fritt från ägg, jordnötter, nötter, mandel, soja och ev sesam? Förut har vi inte vågat pga överhängande risk för kontamination av vete och mjölk via stekbord och fritering, men det är inget problem nu.
    nej är väl svaret egentligen, vi stannar på McD när vi är ute och då får sonen pommes och äpplen/morrötter att äta. Annars så har vi med egen mat åt honom. Har funkat bra hittils för när vi åker till mina föräldrar så stannar vi alltid på coop i Jönköping och äter där, då kan vi gå in och handla något åt honom innan. Men han nöjer sig med köttbullar, frukt osv.

Jag har funderat på att köpa en platt mattermos och göra iordning mat åt honom innan vi åker så han kan få varm mat han med. Är inte alltid vi kan stanna där de har micro heller. Speciellt inte om det är som nu mycket folk som åker samtidigt vid jul, sambon har aspergers så är det mycket folk så orkar han inte gå in dit. Så då kan det bli ett litet okänt ställe.
Svar på tråden Allergitråden