• t0va

Allergitråden

mithrandil skrev 2012-01-29 21:40:59 följande:
    Vågar ni ha hans mat tillsammans med er mat?
    Vete och sådär? 
    ja det står på olika hyllor och i förslutna burkar, vi har sparat profylacburkarna och lägger allt där i. Superbra som förvaring :)

Däremot om det står i öppna påsar så har han reagerat, syns tydligt eftersom han får de röda kinderna av vete.
  • t0va

Imorgon ska vi träffa läkaren för första gången för Theos allergier får se hur det går, tänkte se om det går att få kortisonkräm på recept, går åt endel när han har sina eksem.

Blir inte klok på vad han får i sig heller, idag återkom eksemen på benen och magen, inte lika kraftigt som förra veckan sen blev han knallröd på ena kinden. Vi har varit på öppna förskolan i eftermiddags och sen bara varit hemma, han åt bara ersättning hemma så jag misstänker att han hittat något och stoppat i sig, men jag vet inte vad. Nattningarna går i alla fall fortsatt kanon nu med tavegyl, pappa gick in med honom och satte honom i sängen, då kröp han upp och la sig på kudden. Lungt och fint och inget skrik.

Inatt vaknade han bara kl1 sen sov han till 8:30, så nu ska vi försöka lista ut om det är mer han inte tål eller om han reagerar på något luftburet, han har varit halvdålig till och från nu sen före jul.

• t0va

ÄNTLIGEN! :D
    Vi kommer från allergiläkaren nu, blev han som satte mjölkallergidiagnosen över mail, en sån fantastisk äldre man han pratade och busade med Theo så Theo tog honom i handen och följde med in till sköterskan. Kontakt direkt :)

Läkaren läste journalen och blev irriterad, han hade skrivit upp att de skulle göra lapptest men det hade de skitit i, han sa "ni har väl kontakt med dietist" och jag sa som det var att hon inte hade varit speciellt sammarbetsvillig och vi inte fått några tips eller hjälp. Då blev han ännu mer irriterad.

... Det gjordes ett nytt pricktest men det visade inget var en liten tveksam på något som jag inte minns vad det var, men inget på soja eller havre som var jättestort sist. Läkaren kommenterade "då gör vi lapptest för jag är så nyfiken nu", han pratade sena och snabba reaktioner och hade koll, han sa att tester inte är absoluta svar utan det är reaktionerna som är verklighet.

Han berättade om att de har endel patienter som inte visar något på tester men vid provokationer även på sjukhuset kräks som fontänder och att det inte sitter i skallen på föräldrarna. Så han har varit med länge och fattade precis vad vi råkat ut för. Känns så otroligt skönt.

Han gick in till dietisten också och skällde lite så vi fick prata med henne direkt efteråt men hon sa inte så mycket mer än att hon tycker vi ska sluta ge mat på natten och att han ska testa havregrynsgröt och de glutenfria bröden, de som innehåller vetestärkelse. Men hon la till att vi får se efter lapptestet nu och vad läkaren säger.

Men det var en helt annan inställning och mer att vi ska komma frammåt nu och inte stå och stampa. Det höll läkaren med om också, när jag sa att vi inte kommer någonstans för vi inte vet vart vi ska börja.

Så det blev inget om VB som var det vi skyllde på när vi bokade läkarbesöket, men det gör inget för det var precis det här vi ville komma till idag, att någon sätter en stor spark i arslet på de som ska göra tester och hjälpa oss. Sköterskan vi hade nu var mycket bättre och trevligare. :D

Däremot tog jag upp om hans sömnstörning och att det blivit mycket bättre på tavegyl "ja då behöver han kanske något sådan" kommenterade läkaren och skulle fundera vidare. Tänk om hans sömn kan bli ok nu, så underbart det skulle vara.

Theo var så duktig och protesterade bara lite på slutet på prickandet, förra gången grät han hela tiden. Fast han dök rätt ner på govlet och nickade ett stolsben när vi skulle gå så han fick ett jätteblåmärke i pannan. Man kan inte lyckas jämt.

Så nästa vecka får vi se om lapptestet visar något.

• t0va

ja det var så skönt och läkaren sa rakt ut att det här var inte så han hade tänkt att det skulle blivit när han satte mjölkallergidiagnosen och läste och kommenterade efter att vi varit på pricktest, han läste tom. upp vad som stod i jounalen så det var inte bara något han sa. Känns så skönt att få bekräfelse på att vi gjort rätt som tagit allt i egna händer.

Men jag funderar lite på det dietisten sa, bla så vill hon att han ska börja äta havre igen om nu lapptestet inte visar tydligt att han reagerar och sen att han ska börja äta vetestärkelse för det var jätteovanligt att man reagarar på. Jag har inte koll på om han reagerar på vetestärkelse eller inte så det är ju en sak att testa.

Men det jag inte fattar är varför det är så viktigt att han ska äta mjukt bröd, för det var därför han ska börja med vetestärkelse då kan han äta mjukt bröd tror hon, han ratar det mesta i mjuk brödform, inte ens lussekatterna var han så förtjust i.

Men vad finns i vete och havre som är så livsviktigt, hon vill dessutom inte att han ska äta profylac, han är inte förtjust i rismjölk utan får vatten på förskolan och rismjölk eller vatten hemma och ibland profylac, men hon tycker att han max får det i 2dl välling på morgonen och 2dl på kvällen... men jag funderar på om han får i sig all kalk tex. som han ska ha.

Sen får han inte äta på natten mer tycker hon, jag försökte förklara att det är vad som lugnar honom när han fått i sig saker han inte tål, då får han ont i magen och äter, men vi späder ut massor så det är mest vatten men helt rent vatten tar han inte än men vi är på god väg dit. Lixom vad ska vi göra då, nu hoppas jag att tavegylet hjälper och om han får något annat, men när vi bara har alvedon och ungen gallskriker så inget duger, vi har provat allt...

Jag är ju inte sjukskriven pga. utmattning för inget...

Men det där med att börja med havre och vetestärkelse fattar jag inte, jag vill ju testa ägg och fisk först, det skulle underlätta massor även om havre och vete också vore skönt om han tål men sånt vi är osäkra på är väl bättra att börja med. Fisk finns ju massor som är viktigt att få i sig, samma med ägg.

Jag orkade inte ifrågasätta idag, var en lång dag och sonen var trött men vi ska tillbaka snart igen efter lapptestet.

• t0va
    skånegås skrev 2012-01-31 20:32:00 följande:
    Jag fattar inte heller varför det är så farligt att de äter på nätterna. Som tur är har jag inte stött på någon sådan själv. Nattamning till åtminstone 2 år är väl helt ok och då är ju ersättning det med. Välling däremot är tydligen ok. Jag fattar noll.... Man har väl mjölktänder av en anledning...

Heja På tOva!! Förstår också att ni hellre vill testa ägg och fisk. Det är ju BRA mat om man tål. Det är aldrig nån som dött av att utesluta säd. Det är inte ens någon "naturlig" mat.. började ju med det först iom bondesamhället....

Lycka till!!!
    tackar, ja fattar inte lixom hypern kring havre och vete, hon tyckte han kunde äta havregrynsgröt till frukost, för jag tycker det är svårt att hitta på frukost, men han kan ju äta bovetegröt så enbart för grötens skull finns ju ingen anledning till att testa havre.
  • t0va

Nu har förskolan börjat prata om allergiförskola igen, är helt knäckt för vi vill inte byta. Sonen trivs bra, den ligger nära så vi kan gå dit, hans kompisar på förskolan bor här i närheten, på allergiförskolan får man inte ha djur hemma så då måste vi göra oss av med kaninerna, sambon måste sluta röka han håller på men är inte där än och så måste vi åka spårvagn och gå för att komma dit.

Jag känner spontant att jag inte tror att de kan göra så mycket för honom så länge det är som det är nu. Men personalen har sett att han reagerat med röda kinder men sånt får han av att någon rör honom eller pussar på honom, och de har ätit sånt han inte tål. Det är ju svårt att ta bort.

Så nu ska vi vänta på lapptestet och prata med personalen sen, jag som trodde det var färdigtjatat om att han ska gå på annat ställe. Ok om han blivit jättedålig men det har han inte mer än 2-3gånger på en termin men där är det sånt vi inte vet om det är hemma eller på förskolan som något hänt, han har så sena reaktioner.

Någon som har sitt barn på allergiförskola?

• t0va
    Kavat skrev 2012-02-01 18:53:14 följande:
    Fy vad dåligt.  Byt till en läkare som kan något om allergier.

Ok, du vet redan, men mina barn har alltid gått upp som de ska och växt som de ska, trots alla allergier. Klart du ska ha rätt hjälp och speciellt om det är så många allergier.

Patchtest/lapptest borde ni absolut göra.
    Och min kotte växte inte som han skulle när han åt havre och vete men vikten har alltid varit bra förutom den första tiden när han åt mjölkmat. Men sen har han kräkts, haft diarre, varit förstoppad, gasig, vägrat äta, ätit extrema mängder, främst på mjölkmaten då åt han dygnet runt och han åt verkligen dygnet runt.

Så jag håller med K Kavat hitta en annan läkare
  • t0va
    Miralicia skrev 2012-02-01 19:13:20 följande:
    Jag skrev på FB, orkar inte upprepa mig här, varit i liknande situation där de försökte få oss att byta till allergiförskola. Men det är inget att diskutera, de ska se till att det funkar där han är. Och med nya skollagen så är det ännu tydligare att alla barns ev särskilda behov ska tillgodoses.
    såg och svarade dig där. Ska ta upp det med läkaren också om jag träffar honom nästa vecka, för jag är så trött på att det hela tiden ska vara något. Inte rycker man upp en 1.5åring från sin grupp där han gått ett halvår, lär ju bli en massa problem bara att göra om inskolningen.
  • t0va
    skånegås skrev 2012-02-01 19:52:22 följande:
    Lapptest, vad är det? VIsar det även om det bara är magproblem? FAst jag tycker att han ibland blir omotiverat röd om kinderna. Redan innan kylan kom, men det är bara att smörja med fet salva sa doktorn...

Ska kolla upp om man själv kan kontakta sjukhuset och någon allergikunnig läkare. På BVC här har de bara en som kommer vissa dagar då det är extrem läkarbrist. Han som jobbar nu var skolläkare när jag gick på gymnasiet...
    lapptest är när man sätter lappar på ryggen på barnet med de ämnen man vill testa så får de sitta där några dagar och sen tar man bort och ser om det syns någon reaktion. Min son reagerar med magproblem och röda kinder är inte direkt vanligt eksem eller andra snabba reaktioner så hans läkare tycker vi ska göra lapptest för där är större chans att man får utslag om det är långsama reaktooner än på pricktest.

Tydligen så var hans läkare en av de första som började med lapptest i sverige och han tryckte på att det inte är testerna som är sanningen utan det är hur barnet reagerar som är det viktiga, de kan vara allergiska även om testerna är negativa. Han har fattat att tester utvecklas, det vi inte hittar idag med dagens tester kommer vi kanske hitta om 10år med de testerna som finns då. Det betyder ju inte att barnen inte är sjuka nu men om 10år.

Så stå på dig.
  • t0va
    FenomenaA skrev 2012-02-01 23:00:27 följande:
    Vad skönt t0va! Jag minns känslan av lättnad både när vi äntligen fick rätt hjälp av sjukvården och den enorma lättnaden när sonen äntligen började må bättre. Nu, när han snart är 2 ½, mår han väldigt bra trots flera allergier.
    ja det är så skönt och sambon blev mycket lättad för han har ju sett att jag hållt i allt själv. Att kunna rådfråga och ha någon som stöttar som är kunnig är så bra. Känns som vi kan komma någonstans nu, på 1år har vi inte lagt till något alls och det enda vi testat ordentligt är mjölk, det andra har varit misstag men jag är ändå övertygad om att han inte tål vete tex. genom misstagen. Men allt annat, det där pusslet verkar som om någon snott bitar för mig och nu ka vi börja lägga det igen.

Skönt att din kille mår bra nu, önskar vi kan komma dit också snart.
Svar på tråden Allergitråden