mammatilljames skrev 2011-11-30 20:57:57 följande:
Ser att ingen är aktiv i tråden. Men jag har en fråga, så hoppas någon som vet kan svar! :)
Min son har inte mjölkallergi längre. Vi upptäckte den, (nässelutslag) när han var 2 månader drygt. Och när han var 3 månader pricktestade vi som visa pos. Nu för ett par dagar sedan, pricktesta vi och det var neg. Han är 6½månad. Så vi har haft riktig
tur.Vi har haft i 2ml kokt mjölk i gröten till mellis, och det har funkat utan reaktion. I 3 dagar i streck nu!! Jag är såå glad, och lättad. Men nu till frågan:
Hur ska jag fortsätta introducera mjölken, och i vilken form? När ska /kan vi börja ge vanlig gröt och välling?
Han är inte så stor i maten.. Han går upp i vikt bra, men inte jättebra. Han följer kurvan, Men jag själv är lite orolig..
Vi har fått en liten kort instruktion på hur vi gör nu i ett par dagar, sen fick vi inte veta mer.. Eller sen skulle vi testa oss fram.. Men jag vet inte hur! Jag vet inte med vad. Det är nervöst.
Nu:
2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk. Dom är avklarade!! 4ml kokt mjölk 4ml kokt mjölk 8ml okokt mjölk 8ml okokt mjölk. ev. 10 ml okokt mjölk Och nu då.. Ska vi då testa gröt eller välling? Mjölkbaserad alltså.. Eller 50/50 med den han äter nu, Sinlac och Enago!?
Det schemat vi fick för att testa mjölk var första veckan lite mjölk i bröd, smör på smörgås, pålägg med mjölk i.
Andra veckan skulle vi öka med fil, lite ren mjölk osv.
Sen var det gröt och annan mjölkmat. Jag tyckte det var att gå fram för fort, så vi tog pyttesmå steg och tyvärr reagerade sonen direkt så vi kom inte vidare.
10ml mjölk är ju väldigt lite så om jag vore du skulle jag fortsätta öka så långsamt och se så det inte blir reaktion om ett tag. Det kan vara så att han reagerar på en större mängd eller efter att han fått det ett tag. Så bättre att ta pyttesteg och öka långsamt än att dra på för fullt, även om man vill snabba på allt.
Sinlac innehåller en sojasläkting och sojaallergi är vanligt vid mjölkallergi, så den tycker jag inte du ska ge. Vi gjorde det när han var kring 5månader och jag vet inte vad som är hönan och ägget men sonen är sojaallergisk också nu.