• t0va

Allergitråden

Tibell skrev 2011-11-30 12:08:50 följande:
    Tova : kollade du innehållsförteckningen ordentligt? Vet att det finns någon kokosmjölk som innehållet sojasläkting..

Det låter iofs lite likt magsjuka. Jag själv brukar få en väldigt snabb magsjuka som går över efter bara några timmar..
    japp, det är bara kokos och mjök i denna. Dubbelkollade precis både det och bäst före.

Ja det är ju så lika symtom, så svårt när det kan vara både allergi och magsjuka. Jag blir ofta inte sjuk allt och när jag blir det så ligger jag utslagen länge. Får avvakta och se, han får ändå stanna hemma från förskolan resten av veckan för säkerhetsskull. Ska ringa dem senare och se om det går något sådant nu, vet att många är hemma för förkylningar.
  • t0va
    mammatilljames skrev 2011-11-30 20:57:57 följande:
    Ser att ingen är aktiv i tråden. Men jag har en fråga, så hoppas någon som vet kan svar! :)

Min son har inte mjölkallergi längre. Vi upptäckte den, (nässelutslag) när han var 2 månader drygt. Och när han var 3 månader pricktestade vi som visa pos. Nu för ett par dagar sedan, pricktesta vi och det var neg. Han är 6½månad. Så vi har haft riktig tur.Vi har haft i 2ml kokt mjölk i gröten till mellis, och det har funkat utan reaktion. I 3 dagar i streck nu!! Jag är såå glad, och lättad. Men nu till frågan: 
    Hur ska jag fortsätta introducera mjölken, och i vilken form? När ska /kan vi börja ge vanlig gröt och välling?
    Han är inte så stor i maten.. Han går upp i vikt bra, men inte jättebra. Han följer kurvan, Men jag själv är lite orolig..

Vi har fått en liten kort instruktion på hur vi gör nu i ett par dagar, sen fick vi inte veta mer.. Eller sen skulle vi testa oss fram.. Men jag vet inte hur! Jag vet inte med vad. Det är nervöst.

Nu:
    2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk 2ml kokt mjölk. Dom är avklarade!! 4ml kokt mjölk 4ml kokt mjölk 8ml okokt mjölk  8ml okokt mjölk. ev. 10 ml okokt mjölk Och nu då.. Ska vi då testa gröt eller välling? Mjölkbaserad alltså.. Eller 50/50 med den han äter nu, Sinlac och Enago!? 
    Det schemat vi fick för att testa mjölk var första veckan lite mjölk i bröd, smör på smörgås, pålägg med mjölk i.

Andra veckan skulle vi öka med fil, lite ren mjölk osv.

Sen var det gröt och annan mjölkmat. Jag tyckte det var att gå fram för fort, så vi tog pyttesmå steg och tyvärr reagerade sonen direkt så vi kom inte vidare.

10ml mjölk är ju väldigt lite så om jag vore du skulle jag fortsätta öka så långsamt och se så det inte blir reaktion om ett tag. Det kan vara så att han reagerar på en större mängd eller efter att han fått det ett tag. Så bättre att ta pyttesteg och öka långsamt än att dra på för fullt, även om man vill snabba på allt.

Sinlac innehåller en sojasläkting och sojaallergi är vanligt vid mjölkallergi, så den tycker jag inte du ska ge. Vi gjorde det när han var kring 5månader och jag vet inte vad som är hönan och ägget men sonen är sojaallergisk också nu.
  • t0va
    Prince or Princess skrev 2011-12-01 21:53:16 följande:
    Nån expert: Hmm.. Kan det va luftburet från vetemjöl? (syftar på min tidigare fråga om röda kinder) quinoa verkar funka :) även om hon inte är särskilt förtjust i det så går iaf några korn ner.. För de röda kinderna kan väl inte va från quinoan?! Den får hon oftast till lunch, och sen kommer o går det röda under em/kväll
    Kan vara, Theo får röda kinder då och då. Jag tror han får det på öppna förskolan och förut i mammagruppen för att han stoppade leksaker i munnen eller tog i leksaker och sen stoppade händerna i munnen. Att de andra barnen hade ätit havre och vete och då fört över till leksakerna.

Hemma blir det också så ibland, vi bakar med vetemjöl men än har jag inte sett samband med röda kinder, men han kryper runt på golvet där också kaninerna skuttar ibland och drar med sig vete och havre. Det går jättefort på någon/några minuter när de röda kinderna kommer.
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-12-02 14:51:38 följande:
    Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går
    Men hur tänker de då? Lite mer förvarning borde du ju få.
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-12-02 14:51:38 följande:
    Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går
    Jag har inboxat dig
  • t0va

på tal om korkat folk, har skrivit endel i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-3-318/m62128998.html
    en 9.5månaders med massa symtom och läkarna fjantar runt. Nu har det tagits blodprov och läkaren sa att det är 100%-igt. "Vi fick idag svar på proverna, allt såg bra ut.. Jag önskar att man bara kunde känna lättnad men känner mig ändå väldigt kluven.... Doktorn säger att vi ska börja med att utesluta kaktus (" 

Kaktus, är det så jätteallergent att man ska plocka bort först, barnet ammas inte och jag vet inte om det äter något som innehåller kaktus. Låter helt absurt att inte ta mjölken först när det är ett barn som mått dåligt läääänge.

• t0va
    mithrandil skrev 2011-12-02 21:52:47 följande:
    Mamierica: Ja, båda mina barn är multiallergiska och tydligen ska de inte få någon specialkost fr.o.m måndag eftersom jag inte lämnat in läkarintyg. Helt sjukt, jag har ju bett om det, men jag kan ju liksom tvinga läkaren att skriva ett intyg innan ett visst datum bara för att de fått för sig att de ska ha det senast 1 Dec.

miralicia: Tack! Vet ärligt talat inte hur jag ska göra. Har inte haft annat än problem och möten sen Amanda började på förskolan 25 augusti. Det går åt ungefär 1 tim i veckan på att svara på frågor. Möte med storköket, möte med kokerskan, möte med rektor, kostchef och förskolepedagog, det tar aldrig slut. Varje gång säger de att de inte kan ha mina barn där för att de har för många allergier och att de borde gå på allergiförskola istället. Tror nästan de gör allt det här bara för att jävlas för att jag inte går med på det.

Jag ska ringa till chefen för förskoleverksamheten i kommunen på måndag morgon och sen tänker jag anmäla detta på något vis. De säger att de finns för barnens bästa, men hur bra är det för mina barn att äta normalkost för att deras läkare inte skriver ut intyg lika snabbt som de begär? Jag tror att de tror att jag hittar på alla barnens allergier och att jag gör det här för att det är roligt. Men de har ju själva sett alexanders rygg, att han fick utslag på allt de testade. Varför tas jag ännu inte på allvar då? :( Nä fy. Idag var ingen bra dag. Hur länge ska man orka kämpa emot alla? Hade det inte gällt mina barn hade jag gett upp för länge sen.
    fy fan... jättekram till dig.

Varför vill du inte har barnen på allergiförskola? Vi fick också höra det när Theo började att "det finns ju allergiförskola vet ni det, där kanske han ska gå" Men vi stod på oss och när vi hade möte med "hans" pedagog så sa hon att det har gått mycket bättre än de befarat och nu är det inga problem och personalen känner sig trygg i att kokerskan har koll och de rådfrågar.

För oss blir det lite längre att ha honom på allergiförskola och sen får man inte ha djur eller röka, fast sambon har slutat röka nu för 2 veckor sedan så jag hoppas det håller i sig men kaninerna vill jag inte ge bort om det inte är absolut nödvändigt.

Det är sannslöst så de håller på, jag kan förstå ifall man har barn som om och om igen blir så dåliga att de måste skickas hem eller åka till akuten men att förskolan själva orsakar det när de vägrar ge rätt mat är fruktansvärt.

Kämpa på, det känns tröstlöst ibland men du ska se att det kommer vända.
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-12-02 23:14:00 följande:
    t0va: Ja, ungefär som miralicia skriver. :) Allergiförskolan ligger 1,5mil ifrån vart vi bor. Andreas jobbar 2,5mil åt andra hållet och jag själv jobbar natt, ca 5-7km hemifrån. skulle jag ha barnen på fsk skulle det innebära att jag får köra 3,5mil kl 7.30 på morgonen efter att ha jobbat vaken natt 12timmar. Inte populärt. Jag är knappt nog kapabel att köra mig själv hem just då. Sen hinner jag knappt sova något alls innan det är dags att köra 3mil för att hämta. Ohållbart med andra ord.

Dessutom behöver de vara här i byn, det är ju här de kommer behöva lära känna kompisar som de kan leka med när den dagen kommer. Det är barnen här som de kommer gå i skolan med och går de inte dagis här kommer de nästintill räknas som utbölingar och det känns inte helt bra det heller. Det är en ganska inhemsk liten by vi bor i och det är inte lätt att komma in i gemenskapen om man kommer utifrån.

P o P: Ja, det är faktiskt ganska så gott. Men brödet finns i frysen så man har bråttom hem efter att man köpt det. Tar det för lång tid så det hinner börja tina upp för mycket är det oätbart.

Det heter garbos quinoabröd. 
    Var det jag misstänkte, förstår dig helt. Även om vi inte har mer än 3km till allergiförskolan så blir det ju inte hans kompisar på gården som går där.

Så synd att förskolorna inte tar till sig infon om allergier, även om det innebär lite mer "jobb" så behöver ju ofta föräldrarna och även barnen gå på en förskola nära, just för att träffa andra kompisar som bor i samma område, inte behöva köras fram och tillbaka. Det är fruktansvärt så de behandlar er. Håller alla tummar jag kan för att det ska bli ordning, vi får väl komma allihopa i tråden och skälla lite.
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-12-03 09:12:15 följande:
    Inser att vi har en toppenförskola När de ska baka nu på J's avdelning bakas det mjölkfritt till alla. På W's avdelning kommer alla barn att få mjölk och äggfria pannkakor trots att det blir dyrare. Vi har inte ens någon allergiförskola i kommunen. 
    Så kanon, på Theos så gör de bra mat åt honom men bakar vanligt. Såg i veckobrevet nu att de ska baka pepparkakor, men det stod något om att barnen skulle bjudas in att göra det. Ska kolla vad de menar på tisdag, för Theo får inte baka pepparkakor där och ska de göra på avdelningen så får han nog vara hemma. Han verkar inte reagera på luftburet men är ju så snabb på att stoppa saker i munnen.

Nu ska vi iväg till affären och bunkra lite, jag har tänkt prova lussekatter och pepparkakor från utan allt-bloggen, vi ska på julfest imorgon så det vore bra att ha något som ser ut som lussekatt åt Theo fast jag tvivlar på att han kommer äta. Han gillar ju inte mjukt bröd.
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-12-03 09:54:56 följande:
    Ta i den mjölmängen som är i receptet på pepparkakorna och om det fortfarande är lite för kladdig deg när det är dags att baka ut kan man knåda i lite mer mjöl på bakbordet. Har upptäckt att det blivit viss skillnad mellan olika bakomgångar på degens konsistens även om man gör exakt lika dant. Gissningsvis beroende på hur färsk/gammalt mjölet är.

Likaså lussekatterna att det blivit viss skillnad på dem mellan olika bakomgångar, så det receptet håller jag på att justera lite. Så ta det lite försiktigt med mjölet så det inte blir allt för tjock deg.

Sen rent allmänt så har jag börjat med att när det handlöar om jäsbröd med jäst att baka ut det innan det får jäsa för att minimera bortfallet av "jäskraft" när det inte finns något gluten. Får den jäsa först och att man sen bakar ut den så trycker man ju ut (åtminstone en del av) den luft som bildats i degen under jäsningen. Jag har upplevt att det blivit betydligt bättre och lite luftigare, men har ännu inte testat på lussekatterna.
    Att när degen är klar, men fortfarande lite kladdig stjälpa upp på bakbord och klappa/knåda lätt in lite mjöl så att degen inte längre är kladdig på ytan, men fortfarande rätt så lös. Och därefter forma degen till det som man vill ha och sen låta jäsa till ca dubbel storlek färdigutbakat innan gräddning.  Så att det bara blir en jäsning.
    Tackar, ska göra ett försök, har bara bakat tefflimpa och potatisbröd innan så det här med utan allt är helt nytt för mig när det gäller bakandet och baka överhuvudtaget har jag knappt gjort. Ska bli spännande att se vad det blir för resultat. Har kladdkaka i frysen om det skiter sig, den gillar han i alla fall. :)
Svar på tråden Allergitråden