-
kinderna går på några minuter eksemet är nog lite längre kanske 30-60minuter. Kinderna kan komma och gå under dagen, sen är det svårt att veta om det är för att han fått i sig saker han inte tål en gång eller om det är flera. Vi har kaniner och pelletsen som de äter innehåller havre och vete som sonen inte tål så ibland lyckas han hitta en pellets och även om han inte stoppar i munnen nu så ofta så räcker det att han tar i det och sen stoppar fingrarna i munnen. Så det är jättesvårt att veta om det är nya tillfällen eller ett och samma.Prince or Princess skrev 2011-11-08 11:31:11 följande:t0va: hur lång tid tar det från det att han fått nåt i sig till de röda kinderna kommer? Och eksemet? Blossar kinder/eksem upp bara en gång då, eller flera? -
Det är jobbigt här med, Theo greppar efter allt och ska ha det jag äter. Testade att baka limpa åt honom nu igen eftersom han hela tiden försöker ta min smörgås och nu har han ätit några gånger.Bobbosmamma skrev 2011-11-08 20:56:16 följande:Vad gäller att hon pekar och sträcker sig efter er mat (skär i mitt hjärta bara av att skriva det :( ) så har vi "löpst" det här genom att endast äta samma mat som dottern när hon är mat/mat som hon tål och därmed får smaka. Jag vet. Ingen rolig meny just nu. Men jag står uinte ut att vägra henne. Hon förstår ju inte varför jag inte delar med mig!! Jag vräker i mig allt annat när hon sover!
Men det är svårt att neka om och om igen. Speciellt om man är ute bland folk som ser och tycker "klart ungen ska få smaka lite glass/kaka/mat" osv.
Eller som på öppna förskolan där det är ok för endel mammor att barnen äter kaka när de leker. Det funkar inte när Theo är där för ungarna tappar och han plockar upp. Då måste han sitta i stolen tills barnen är klara och vi har sopat upp. -
Någon som vet om det finns något recept på trolldeg utan vete. Tydligen ska det göras handavtryck på öppna förskolan och jag är inte helt förtjust i att Theo ska kladda med det, blir ju inte lika bra om man har plastfolie emellan. Ser han de andra barnen dega och han inte får lär det bli protester också.
Han älskar att baka och kladda, och nu skulle det göras avtryckstavlor som julpyssel. -
Tackar, ska ta och prova :DMiralicia skrev 2011-11-08 22:51:10 följande:Jag har stött på två recept på lekdeg på engelska, men har inte testat dem själv. Men du kan ju få vara försökskanin och komma med en utvärdering sen
Orkar inte räkna om utan måtten är i amerikanska cups alt i gram att väga. (1 cup = ca 2,35 dl)
Recept 1 (typ till figurer som sparas)
1 cup (125g) rismjöl
1 cup (292g) salt
3/4 cup (180 ml) vatten
Blanda salt, mjöl och vatten i en skål. Är det smuligt tillsätt 1 msk vatten extra i taget tills det blir en slät "degboll". Gör figurer eller vad man nu vill av den och lägg på ett bakplåtspapper för att torka 1 dygn eller "grädda" i ugnen ca 30 minuter i 100 grader.
Recept 2 (typ playdogh att baka ut och knåda ihop för upprepad lek snarast etc)
1½ cup (180 g) majsstärkelse
½ cup (60 g) rismjöl
2 cups (470 ml) vatten
2 tsk vinäger
1 cup (292g) salt
1 msk olja
Blanda allt ien kastrull och koka under konstant omrörning tills degen börjar tjockna. Lägg över i en skål för att svalna. När den går att hantera kan man dela upp degen i ett par olika påsar och knåda in hushållsfärg om man vill. Förvara lufttätt i kylskåpet i upp till en månad. Låt bli rumstemererad innan den används att "baka med"
Så till ÖF är väl den första degen att rekommendera vad gäller att göra handavtryck som ska sparas. Kom gärna med en recension om du testar något av reccepten. -
Theo har blivit jätteröd i rumpan och ljumskarna nu igen, i ena ljumsken har det gått hål. Så var han inte igår då var han fin i rumpan. Men bajsade tydligen lite vattnigt på morgonen innnan vi gick upp.
Funderar på om det kan vara morot, han fick en igår att tugga på nät vi lagade mat. Men hur som helst vad gör jag åt det lilla såret? Är det inoytolsalva som gäller är med, han får gå utan byxor men det är svårt att vara utan blöja när vi ska iväg idag. Ikväll kan han nog få lufta en stund. -
Tackar, körde med massa salva på dagen och sen när vi kom hem fick han gå i bara kallingar, blev en olycka efter 1 minut men sen hjälpte han mig serva vagnen och höll sig på hallgolvet så då gick det bra, fast när vi skulle laga mat och jag lyfte upp honom så blev jag pissevåt, bokstavligen... då tyckte pappan att vi skulle ta på blöja, fast jag sa att han nog hade kissat klar nu.Blå Flygare skrev 2011-11-14 12:28:20 följande:Lufta och inotyol för såret. Man får ta regält med salva för det vill liksom glida av när det är sår. Om det skaver mellan lår och skrev så lägg en liten bit tyg eller en kompress emellan. Kanske inte funkar på så stora barn? Lufta är det enda som det blir bättre av, inotyol hjälper ara så det inte blir så mycket värre när man inte luftar är min erfarenhet. Så var lite vågad!
Så han var torr nästan en timme medans han åt, sen hann jag inte att sätta honom på pottan men vi var i alla fall i badrummet. Tur att vi har många kalsonger. Det såg lite bättre ut nu, så vi får fortsätta lufta imorgon när pappan inte är hemma. Han är lite hispig ;)
Men Theo hittade en skorpa ikväll och satt och mumsade, han kan inte ha ätit länge men några tuggor såg det ut som han fick i sig, han blev röd som ett stopplyse direkt och lite kinkig så vi gav alvedon nu innan han somnade. Förhoppningsvis får han sova inatt, annars vaknar han oftast mellan 22 och midnatt och är otröstlig.
Var tur att det "bara" är vete i som han inte tål. Han som var lite kinkig redan innan. -
Jag tror inte det, kanske om man dricker massa välling eller liknande men mitt knott som är storätare har aldrig gjort det den senate tiden. Han kräktes massor när han var liten, en stor del var pga. mjölken men han fortsatte ett par månader, men efter att han var kring halvåret så tror jag han slutade med det.Prince or Princess skrev 2011-11-15 08:38:48 följande:Är det vanligt att man fontän-kräks om man tex ätit för mycket när man är ett år??
Natten blev lugn för oss, han vaknade vid 1 och var lite kinkig men somnade om fort igen. :) -
Ännu en fiskdag på förskolan och Theo är knallröd på kinderna, ska fråga imorgon vad det var för sorts fisk. Han somnade en stund på promenaden så när vi kom hem och han skulle sova middag vägrade han men drack enorma mängder välling. Som tur är så späder vi ut det för han drack 4st 2dl flaskor på 1 timme.
Får se hur det går ikväll, känns så fel att inte få testa för fisk eller veta hur vi ska gå vidare om vi ska testa ägg eller något annat. Vi ska få tid till nytt pricktest men de visste inte när och undertiden så görs inte ett skit de verkar anse att vi ska avvakta villket är ok för min del men just fisk som inte testades för vill jag gärna göra tester på.
Någon som vet om man kan baka något som ser ut som pepparkakor men är utan allt? Börjar bli dax att fundera på den biten också till jul, jag har hittat "barnkex" i affären som han tål. Var helt underbart nu när vi köpte och har testat. De smakar helt ok också och ser ut som små kex som alla andra barn äter. -
Tar tillbaka frågan, hittade i den fenomenala utan allt bloggen när jag sökte igen. utanallt.blogspot.com/search/label/Jul måste prova pepparkakorna och rischokladen till jul.
-
Ska göra det, Theo älskar bovete så vi får testa oss fram. :)Kavat skrev 2011-11-16 17:15:56 följande:Kolla min blogg också. Jag tycker bovete alternativt rismjöl har en bra funktion i småkakor över lag. Vet att inte Miralicia gillar bovete, men jag tycker det ger den där krispigheten som jag gillar.
Bestämde mig för att köra köttfärslimpa ikväll istället för köttfärssås, och när jag fixat till en liten åt Theo och skulle ställa in i ugnen tror ni inte ungen somnar. Här anstränger man sig för att göra mat så han får samma som vi så somnar han. Ingen ordning alls, så han får ta sin limpa imorgon.
Funderade på det här med kontamination, om vi gör köttfärsslimpa och har i veteströbröd och mjölk kan det spridas i ugnen över till hans om vi har inne de bägge samtidigt? Tänkte provsmaka hans och se om det går bra med rismjölk i våran med. Skulle underlätta endel.