• t0va

Allergitråden

Tibell skrev 2012-01-03 20:40:41 följande:

Hmm, nu är det ca 5 gången Bella får röda kinder på bara någon vecka..varför ?
    Hon är över två år och har ALDRIG fått röda kinder innan, inte ens vid feber eller att vara ute i flera minus.
    Hon är istället ett barn som alltid går omkring och ser ut som ett spöke med sin vita hud ( hon är rödlätt ).
    Till och med så blek att våran gamla läkare tog flera blodprover på henne som liten för att hon trodde Bella led av blodbrist eller liknande..
    Men nu som sagt har det kommit flera gånger. Bara inomhus och försvinner på några timmar..
    Har hon helt plötsligt blivit känslig för värme ? Kan det vara allergi ??

Slänger med en bild. Vi har alltså inte varit ute någonting, men passade på att ta bilden ute när vi gick till bilen. Bilden är lite suddig, svårt att ta kort på en liten höna som inte alls har lust att stå still.
    Denna gången kom det bara på ena kinden märkligt nog =0

ser du något samband att det kommer tex. vid mat eller direkt efter? Theo har alltid varit sån och det tog ett tag innan vi hittade sambandet äta/stoppa leksak i munnen och röda kinder.

Idag fick han det tex. när vi varit på mcdonalds, åkte hem från julledigheten idag så det fick bli donken, han åt bara pommes men fick ändå det så jag antar att det antingen kommer från mig att jag tog i en hamburgare och i något han åt eller personalen som slarvade.

Hans kommer ibland bara på ena kinden, är oftare på vänstra än högra.
  • t0va

någon som reagerar på kaliumsorbat E202? Sonen fick lingonsylt ikväll och fick nässelutslag och svullen mage. Han har tuggat i sig lite rågruta tidigare på dagen, men inga röda kinder eller så efteråt, var ett misstag och vi vet inte om han tål råg. Men ikväll så åt sonen lingonsylt och fick det över sig, han satt med bar överkropp.

För någon vecka sedan fick han pannkaka med jordgubbsylt och fick samma utslag, de gemensamma nämnarna är pektin, citronsyra och kaliumsorbat. Han har tidigare ätit bägge sylterna utan reaktion, funderar på om det är något nytt nu på gång eller om han är känslig för rågen och det gjorde att han blev extra känslig nu och kanske var en dåligt rengjort stekpanna när vi gjorde pannkaka.

Får prova igen med sylt men det ser ut som utslagen är där han fått på sig sylten precis som sist förutom händerna som är normala.

• t0va
    mithrandil skrev 2012-01-07 23:09:18 följande:
    Undra om inte någon av kavats barn är känsliga för E202.

Amanda klarar inte heller av att äta sylt, varken jordgubb eller lingon men jag har bara trott att det är med det som med tomat. Starkt. :) eller för att det är rött.
    jo jag hade för mig det, kollade ena barnets allergilista som jag fått men hittade inget, men det kanske är något av de andra. Tomat reagerade han på ett tag men inte längre, känns sådär att det kommer pang på bara, så mycket sylt han ändå ätit innan. Om det är mer skit på gång nu när vi trodde vi fått lite lugn. Kanske är han mer känslig efter att ha fått i sig mjölk under julen och haft så många reaktioner, är 6 dagar sedan han var dålig som jag misstänker pga. mjölk eller soja för min morsa slarvade när hon gjorde sallad. Har inga bevis men misstänker att det är därför han blev dålig på natten efter mitt födelsedagskalas.

Finns ju sylt utan kaliumsorbat som vi köpt någon gång, kanske ska testa den också och se om det kan vara jordgubbarna nu då.  http://www.procordia.se/eway/default.aspx?pid=4&trg=Main_172&Main_172=448:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=24430 
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-01-07 23:27:39 följande:
    Om han ätit mycket sylt innan blir man ju lite skeptisk till om det verkligen kan vara den? Även att jag vet att det kan vara så. Amanda blev ju bättre på enagos välling innan hon blev sämre, hon klarade majs i mängder förut men nu bara nån enstaka gång ibland. Men jag tänker på om det finns något annat? Kontamination? Brödsmulor eller liknande i sylten? Äter bara han av sylten eller även ni? Ni kanske har haft sylt till blodpudding och ägg och att han reagerar på att ägg gaffeln varit nere i syltburken? Dåliga förslag kanske, men du förstår hur jag tänker?
    jo förstår din tanke, såvitt jag vet så ska det inte ha kommit något ner i den. Vi har den också men det är alltid egen sked och jag tror inte någon har doppat den i annan mat. Vi är jättenoggranna med den biten och jag fick säga till mina föräldrar flera gånger i julas att ha en sked till varje sak istället för att ta med samma sked till saker. Så deras sylt kan mycket väl ha varit kontaminerad med något.

Men just denna vi har den har han ätit av flera gånger innan, så i så fall är det något idag och det var pannbiff med sås, så både ägg, mjölk och jag gissar på vete i såsen. Men mjölk och vete har han inte reagerat på när han fått på sig innan, och visst var kinderna jätteröda direkt efteråt men på mage och lår så var utslagen där sylten varit.

Om natten är lugn så får jag göra ett test imorgon och ta lite sylt på huden och se om det blir utslag igen. Annars får vi avvakta lite och testa. Är ändå en början, så kanke vi får svar.

Är nog bara pannbiff vi har sylten till och hans gröt ibland. Så trött jag är på det här och sambon blir så stressad nu, han kom ut och började prata om att han vill att vi ska ha en bra läkarkontakt som kan allt om detta så vi kan bolla tankar med för han känner att det inte finns någon, även om ni finns här så tror jag han har svårt att förstå att det finns grymt mycket kunskap här och att vettiga läkare är det ont om.

Men jag ska ta ett varv till med allergimottagningen snart, är 7miljoner måsten först också men på tisdag börjar förskolan så jag kanske kan få lite tid över. Theo har varit hemma 1månad nu från förskolan pga. sjukdom och lov.
  • t0va

Så nu har jag ägnat dagen åt att jaga vården, pratade med BVC och barnmottagningen, sket i att gå vägen via allergimottagningen och nu har vi fått läkartid åt Theo också, sköterskan tyckte det lät lite konstigt att han aldrig fått träffa någon läkare så det fixade hon direkt. Hoppas det leder till något vettigt, jag sa att vi ska söka vårdbidrag men så kanske det går att lägga upp en plan också så något händer. Fick veta att de inte planerat något för honom förrens i april, tydligen räckte det med pricktest i september och sen inte något alls förrens oktober då de vill göra nytt pricktest. Helt sjukt ju.

• t0va
    mithrandil skrev 2012-01-13 15:24:17 följande:
    Man gör nog inte mycket mer än så ändå va?
    Mina barns läkare är ungefär likadana.
    När Amanda var där när hon var 1 så hade hon nyligen haft en kraftig reaktion på mjölk, då sa läkaren att vi inte gör något mer förrens hon blir 2år. Därimellan har det inte varit varken provtagning eller läkarbesök.

Men ni skulle ju behöva dietistkontakt så jag hoppas ni får hjälp nu. Det är sjukt att ni inte fått en dietist innan.
    När man undviker så mycket som ni gör så är risken för näringsbrist påfallande tyvärr. 
    Grejen är att en i mammagruppen har en son som har eksem och de har fått göra pricktest och lapptest för det var negativt på mjölk på prick och visade nu positivt på lapp, vi blev kallade till lapptest men väl där så sa de att de inte tänkte göra det.

Vi har träffat en dietist, hon satt med och frågade snabbt vad han åt just då och hur en vanlig dag ser ut, och sen frågade hon vad det var för bröd han fick. Hon ville sätta dit mig på att jag gav glutenfritt och inte vetefritt. Men sen gick hon och inget mer. Jag vill ju snacka mer om det hela och prata och se så han får i sig allt han behöver.
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-01-13 15:40:11 följande:
    Näringsberäknade hon honom aldrig?
    Det är ju det första en dietist ska göra.

Nä fy för vården ibland. Hoppas ni får en bra läkare nu när ni får komma till barn! 
    nope, hon frågade "vad äter han på en dag" och jag sa lite kort hur han åt då, men nu äter han inte på samma sätt, något mer noggrant gic hon inte igenom utan säg att det tog 2min medans sköterskan förberedde pricktestet. Inte ett ljud om provoceringar eller hur vi ska göra förutom lappen om hur vi skulle provocera mjölk, som var rätt så tuff början så den sket jag i.

Så jag tror att det behövs att en läkare träffar honom och säger att vi ska träffa dietist, hon har varit grinig sen vi legat på om ersättning. var hon som sa att vi inte skulle få ersättning efter 6månader, nu ska jag ta en fajt till för hans ersättning är slut och han är ofta sjuk nu, går ju mycket på förskolan så han äter inte liak bra som förut.

Men kalktabletter eller livsmedelshänvisning har de inte sagt ett ord om, sånt vill man ju veta mer om. Har inte orkat bråka heller eftersom hon varit så negativ innan. Var inte förrens läkaren sambon pratade med i telefon som i sin tur pratade med dietisten som vi fick ersättning även efter 6månader.
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-01-13 16:08:56 följande:
    Ja helt sjukt! Sjukt!
    Hoppas ni får bra hjälp här nu då. Tillslut så ni kan få nån bukt på allting.
    När ska ni dit? 
    31:a så det är ju inte så långt kvar. :)
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-01-13 16:42:42 följande:
    Skönt! Då börjar det nog ta fart här ska du se!
    Får hoppas det, så ska jag försöka bli sjukskriven på tisdag så jag kanske kan få vila lite. Theo måste vara på förskolan till 14 annars kommer jag inte orka. Har sovit större delen av dagarna nu när han varit på förskolan, det tog ordentligt med energi julen när han var dålig hela tiden egentligen och jag fick sitta uppe på nätterna och trösta.

Inatt sova han visserligen riktigt bra, jag var inne 2 gånger bara och på söndag ska jag på egentid några timmar. Man behöver ju det med.
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-01-14 13:29:25 följande:
    Nån som stekt pannkakor "utan allt"? =) Jag gjorde nyss pannkaka gjord på althera ur den boken, men dom ratades totalt, trots att han gillar althera......... :/
    vi gör pannkaka på rapsy frutti och bovetemjöl, funkar med annat mjöl också, men den älskar Theo, har inte testat någon annan faktiskt.
Svar på tråden Allergitråden