Prince or Princess skrev 2011-11-16 20:28:21 följande:
Naturligtvis fick lillan alldeles röda kinder förut.. Precis innan hade jag ätit en smörgås och efter det pussade jag henne.. Är det troligast att det var pussen eller tror ni det berodde på att hon fått nåt i sig när hon träffade andra bebisar tidigare på dagen? Ska man sluta pussas?? Vägrar.. Räcker det om man tvättar sig med vatten runt munnen? Vad svårt det är med en trotsig tre-åring som äter "allt" och gärna går från bordet med kladdiga händer (varför använda bestick när man har händer liksom..) utan att tvätta sig fast man säger till sjutton gånger.. (fast idag fick lillasyster röda kinderna när storasyster inte var hemma, så idag var det nåt annat som orsakade det)
Theo får också röda kinder ibland, nu på föräldra/barngruppen så var han jätteklängig och fick många pussar och kramar, vi åt bla. någon dajmkaka, inte han då men jag och efteråt fick han röda kinder. Men han stoppade även leksaker i munnen och vi märkte att på förra föräldragruppen vi gick i så fick han mer eller mindre alltid röda kinder när han var där, de barnen lekte med leksakerna och stoppade i munnen och tog på varandra.
Troligen var det havre och vete som orsakade hans röda kinder då. Jag slutade pussa honom en period då vi testade för att se vad som hände, men nu har han fått mjölkpussar också. Ibland går det inte att stoppa honom, är mycket gosande nu.