• t0va

Allergitråden

Kavat skrev 2011-11-16 18:52:50 följande:
    Köttfärslimpa! Åh, vad gott, det har jag inte ätit på flera år tror jag. Det måste vi göra någon dag. Tack för tipset. Jag tror inte jag har mjölk eller ströbröd i. Jag brukar ta fiber husk och po-fiber för att den ska hålla ihop och lite olja och lite vatten. Ibland harde jag inlagd gurka i och syltlök och lingon mmm, nu vattnas det i munnen!

Jag skulle eg. säga att det funkar om han inte reagerar luftburet. Men då borde han ju reagera på när du häller i det i formen när det dammar (ströbrödet alltså) mer!?
    ja pofiber stod det på hemsidan att man kunde ha i om man kör glutenfritt. :) 

Tror fisken spökar... theo sov nästan en timme sen vaknade han och gallskrek, inget funkade varken jag eller pappan dög, så det blev alvedon. Kände igen skriket från mjölktiden. Efter 30min så lugnade han ner sig och nu sitter han och äter köttfärslimpa och potatis. Gissar att det var torsk han fick idag, ska fråga imorgon på förskolan och sen ringa allergi så får de ta och testa och skriva intyg, även om vi inte behöver så känns det bra om vi kan ha nu när det är ännu mer jag inte tror han kan äta.  
  • t0va
    Prince or Princess skrev 2011-11-16 20:28:21 följande:
    Naturligtvis fick lillan alldeles röda kinder förut.. Precis innan hade jag ätit en smörgås och efter det pussade jag henne.. Är det troligast att det var pussen eller tror ni det berodde på att hon fått nåt i sig när hon träffade andra bebisar tidigare på dagen? Ska man sluta pussas?? Vägrar.. Räcker det om man tvättar sig med vatten runt munnen? Vad svårt det är med en trotsig tre-åring som äter "allt" och gärna går från bordet med kladdiga händer (varför använda bestick när man har händer liksom..) utan att tvätta sig fast man säger till sjutton gånger.. (fast idag fick lillasyster röda kinderna när storasyster inte var hemma, så idag var det nåt annat som orsakade det)
    Theo får också röda kinder ibland, nu på föräldra/barngruppen så var han jätteklängig och fick många pussar och kramar, vi åt bla. någon dajmkaka, inte han då men jag och efteråt fick han röda kinder. Men han stoppade även leksaker i munnen och vi märkte att på förra föräldragruppen vi gick i så fick han mer eller mindre alltid röda kinder när han var där, de barnen lekte med leksakerna och stoppade i munnen och tog på varandra. 

Troligen var det havre och vete som orsakade hans röda kinder då. Jag slutade pussa honom en period då vi testade för att se vad som hände, men nu har han fått mjölkpussar också. Ibland går det inte att stoppa honom, är mycket gosande nu.  
  • t0va
    Prince or Princess skrev 2011-11-16 21:50:16 följande:
    T0va: usch vad jobbigt, jag klarar inte att inte pussa henne :'( ska se vad som händer imorn om jag pussar. Hon har ju inte haft röda kinder särskilt ofta hittills, men lite mer de senaste dagarna känns det som? Eller har jag bara börjat observera det kanske. Eksemet har varit helt lugnt hela dan iallafall, tack o lov. Får väl se hur natten blir med tanke på kinderna då..
    just nu är nog största problemet att han har en "jag ska mata mamma"-fas, så han ger mig och sen tar han ett bett och även om jag kan låssas äta så när han delar morot med kaninen låssas ju inte kaninen och hon äter pellets med havre och vete. Han fattar inte att han inte ska dela mat med henne. 
  • t0va

Hur gör ni andra med lov på förskola/fritids etc. vi har fått lapp om julledighet och blivit informerade om att ifall det är få barn som är där så kommer de vara på en annan förskola, där är det inte egen kokerska utan centralleverans av mat, vet inte hur det sköts under julledigheten. Sen kommer det inte vara sonens personal utan mest troligen andra. Med tanke på att det under höstlovet var 5-7 barn på hans avdelning så är det nog ännu färre under julen och nyår. De flesta är 15-timmars där, är många föräldralediga och arbetslösa i området. 

Nu skrev vi att han är ledig hela perioden, förhoppningsvis kommer sambon kunna få ledigt så vi kan åka iväg till mina släktingar ett tag men tex. under sommaren eller om jag skulle ha jobb eller AF som ställer en massa krav.

Det funkar inte att lämna honom till helt ny personal och vara orolig för att allergibiten inte funkar, sen att han inte mår bra i nya miljöer och med personal han inte träffat är en annan sak. Tar ni föräldraledigt eller hur löser ni det?

Vi har svärmor som kan ta någon dag bara men sen ligger allt på mig, eftersom vi gick på soc under sonens första år var jag tvungen att ta 7dagar/vecka med föräldradagar så jag har knappt något kvar och pappan har lite kvar men ska han ta sonen måste jag vara hemma med dem.

Jag hoppas på att kunna jobba i sommar men frågan är om vi ska kolla upp möjligheter om allergiförskolan har öppet i sommar så han kanske kan vara där i så fall. Vet att sonens förskola stängde 4 veckor i somras och sen hade 3 avdelningar öppet några veckor men sonens personal var helt lediga. Det är bara 2 som är där hela tiden och sen 3 som går deltid. 

Jag har inte ens tänkt på detta innan, nu tjänar pappan så "mycket" så vi klarar oss även om jag inte drar in något så jag håller hårt i mina sista föräldradagar.  

• t0va
    trollis 81 skrev 2011-11-17 09:22:13 följande:

Nu i 3 dagar har Kalle fått vanlig Havregrynsgröt som man gör med bara gryn och vatten, ingenting på eller i.

Idag upptäckte jag en torrfläck på ena armen och han e lite skrovlig på kinderna och hakan. Nu kommer då mina tankar på havre allergi?

Vad tror ni?

Han är 5 månader idag och äter annars bara nutramigen eftersom han är komjölksprotein allergiker oxå.

skulle kunna vara det. Du kanske kan göra ett uppehåll och se om det går tillbaka för att sen prova att ge igen. 
  • t0va

Inatt fick Theo välling på bovetemjölet från saltå kvarn, gick jättebra och han sov bättre än vad han gör på risvällingen. Hoppas att det kommer funka, för han gillar verkligen bovete. 

• t0va
    The Luckiest skrev 2011-11-20 07:58:43 följande:
    Miralicia: Okej tack! Får väl köpa på mig ett lager av de gamla om man hittar då!
    kolla om du hittar saltå kvarn, vi hittade på konsum och provade boveten och den fungerar för min son. Han reagerade på risentas nu. Jag mailade och frågade hur det är med tillverkningen och fick detta svar: 
    "Tack för ditt mejl.

I kvarnen som maler bovetet till bovetemjöl hanteras endast bovete. I anläggningen som packar bovetemjölet hanteras soja och gluten, men maskinerna och utrustningen städas mycket noggrant så att inget spår av soja eller gluten ska finnas i de andra produkterna. 

Vi håller just nu på att märka fler av våra produkter med symbolen för glutenfritt (särnär), så förhoppningsvis kommer bovetemjölet att vara märkt under nästa år. 

Med vänliga hälsningar 

Åsa Lindeblad
    SALTÅ KVARN"

• t0va
    Kavat skrev 2011-11-20 11:08:43 följande:
    Vad bra att du har mailat.

Jag lurar lite. Det känns som att det är säkrare att äta Risentas efter deras svar att de åker i samma lastbil med rengörning emellan. Då är det ju hela korn. Än att det är där de maler. Men jag vetekatten. Vi är ju känsligare för gluten än soja.... Om de har gluten i samma packaparater känns det som en stoooor risk för oss. Det dammar ju en hel del menar jag. Att de får rent helt. Hm.

Vi testade risentas ris och bovetemjöl i pannkakorna nu så får vi väl se hur det går här hemma.
    jo, det är väl bara att testa, jag har tänkt testa polentan och det andra lite senare. Än så länge har vi kvar risentas som är ok. Så tråkigt att de ändrar om, när det påverkar så mycket. Fast man tänker kanske inte på att för endel är det så extremt känsligt. 
  • t0va
    Allrona skrev 2011-11-21 10:53:38 följande:

Tänkte börja förbereda en ansökan om vårdbidrag. Ska till läkaren om en månad och då förhoppningsvis få veteallergin konstaterad. Tänkte förbereda ansökan så att vi kan skicka in den direkt efter läkarintyg.

Hur mycket tid har ni fått godkänt för extra matlagning, bakning och handling? Känns ju som just bakningen kommer ta mycket extra tid då hon inte kan äta något fikabröd eller vanligt bröd som finns i butiken. Hur mycket tid för informationssökning/receptsökning och information till dagis osv...?

Hur mycket extrakostnader har ni fått? Det är ju konstigt om de kollar på livsmedelsverkets uträkningar som är jättelåga. Vi lägger bra mycket mer extra än det! Uträkningarna kanske funkar om man "bara" har mjölkallergi eller gluten men ju fler allergier desto dyrare blir det ju!

Skulle vara supertacksam om någon ville dela med sig av sin ansökan eller i alla fall information om vad ni har begärt och vad ni har fått.

Jag har också tänkt ta tag i detta nu, vet du eller någon annan om det krävs läkarintyg och en bekräftad allergi med tester eller om det "räcker" med provokation. Vi har ju "bara" soja och havre på test och mjölk på provokation med allergimottagningen men vete har han reagerat på när han åt det och fisk verkar ju också vara något som inte går. 
  • t0va

En helt annan fråga, hur gör ni andra som har barn i förskola/skola med jul/sommarpresenter åt köket? På Theos förskola har de en underbar kvinna i köket som gör all mat och fixar så det blir bra. Theo får jättebra mat trots att han äter typ utan allt. Har varit få gånger han blivit dålig, mer sällan än vi räknat med. 

Funderade på om vi skulle ge henne något i julpresent som tack för att hon faktiskt lägger ner massa jobb i att ordna så han får mat som är liknande de andra osv. Hon har ju stor del i att han kan gå på en vanlig förskola och inte en allergiförskola längre bort från där vi bor.

Fick veta att till jul så gör hon julbord med revbenspjäll, sill, sallader, röror osv. och tar med sin son som är kock. Det är ordentligt hög klass på maten. Med tanke på den dåliga uppslutningen på föräldramötet, 2 av 17 barns föräldrar var där, så blir det nog ingen gemensam insamling till pedagogerna heller, så vi köper nog något litet och ger till dem också. Det extra de ändå gör för att Theo ska kunna gå där är värt så mycket. Just nu spelar det inte honom någon roll ifall han bor nära kompisarna men snart så blir det ju viktigare.

Någon som har tips på vad man kan ge?  

Svar på tråden Allergitråden