• t0va

Allergitråden

Nu har vi bakat lussekatter, Theo tyckte det var jättekul och kladdade massor. Han älskar att baka. :)
    De blev rätt platta gissar att det bla. har att göra med att det bara fanns torrgäst i affären. Jag gjorde dem i ministorlek och han mumsade i sig en hel när de var färdiggräddade. Så skönt att ha ännu en "kaka" som han gillar.

Pepparkakorna vet jag inte hur de blir, degen ser knasig ut men får se imorgon.

• t0va

Dagens nöjdaste lilla kille som fick baka själv. Så synd att det är svårt att baka mer med honom han älskade verkligen varje sekund. Stod och rörde i bunken och fick ha en egen bunke tillsist för han skulle ha decilitermåttet och stoppa i allt jag mätte upp.

Sen måste man smaka på ALLT också, sirapen var roligast. Insåg när jag skulle göra ordning att det blev lättast att sanera diskbänken och ha degen på den så han kunde nå och kladda själv. På skärbrädan under brukar sambon stå när han bakar vårat bröd och pizzor så den är nog full med både det ena och andra och vi har inget köksbord i köket heller.

• t0va
    Tibell skrev 2011-12-04 10:17:52 följande:
    Aha .. Vi bakade från det receptet förra året och fick slänga alla eftersom Bella inte gillade dem :(
    Men har nu hittat ett par recept på småkakor, får bli sådana istället :)
    Vilket mjöl tror ni funkar bäst istället för fin mixen, för den innehåller väl soja släktingar ?
    nah, inte lätt det där. är det denna mix du menar? Har den sojasläktingar? http://www.specialkost.se/Lailas-Mjoelmix-naturligt-glutenfri-%28gul%29.htm

Vi bakade några pepparkakor nu från degen vi gjorde igår, fast jag tog majsmjöl och fyllde ut med istället för mer lailas och sen bakade ut dem i bovete. Sonen är inte så förtjust i smaken av lailas så jag tror detta funkade bättre. Han åt en bit i alla fall. Bovete älskar han.
  • t0va
    Tibell skrev 2011-12-04 10:53:11 följande:
    Nä semper fin mix heter den , tror den innehåller sojasläktingar :/

Lailas använder vi med ibland, men tycker inte det blir något vidare med den , får se hur jag gör. Får väl blanda lite olika sorters mjöl :)
    aha, den har jag aldrig använt är nog för att det är guarkärnmjöl, vi är osäkra på om Theo reagerar på det eller inte.
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-12-04 13:37:12 följande:
    Det är guar i Sempers finmix

Vad gäller den där bismaken som Lailas har och som kan slå igenom ibland så är den totalt kamouflerad när man använder den i pepparkakosdeg pga alla de starka kryddorna. Men till utbakning & kavling brukar jag använda mig av ren majsstärkelse.
    Fördelen som jag tycker med Lailas (eller om man nu vill ha och tål annan finmix istället) så är det att den innehåller Xantangummi (eller guar i andra finmixer), dvs att det blir betydligt enklare att få en hanterings- och kavlingsbar deg och att de håller formen under gräddning inte bara flyter ut till en sammanhängande massa på plåten (jag har gjort ett par försök att baka pepparkakor utan någon färdig mjölmix (dvs ingen form av förtjockningsmedel) alls, men det har hittills gått åt skogen när man ska grädda - skulle vara betydligt enklare om man kunde ha med ägg, men med äggersättning blir det ändå inte riktigt samma effekt).
    tackar, att jag körde med majsmjöl var mest för jag inte orkade gå ner till bilen och hämta pakete med lailas som jag glömde igår när jag handlade.

Känner mig verkligen som allergimamma just nu, jag och sonen ska följa med svärmor på julfest med scouterna, jag har ingen aning om vad det ska bjudas på om det "bara" är fika eller om det är annat också. Gissar att det är godispåse till barnen, så jag har laddat upp med en påse med russin åt sonen, och sen lite kakor, frukt, Mer och vi stannar påvägen och köper ett paket korv så han också har något att tugga på.

Andra fattar nog inte hur svårt det ändå är att åka iväg såhär när man inte vet vad det blir eller har koll alls. Än går han att muta ordentligt men det blir ju svårare och svårare att få honom att inte skrika över att han ska ha min smörgås tex.
  • t0va
    LadyM skrev 2011-12-07 08:23:04 följande:
    Va bra! Vi ska träffa all personal, chef o kock tillsammans med en allergisköterska innan start - så det känns skönt! Men då vet jag vad jag kan "kräva" i specialmatväg
    låter kanon, nu äter min son bara lunch där men de har bakat bröd åt honom precis som till de andra barnen men han gillar inte mjukt bröd så han får en extra frukt istället när det är soppa eller han äter dåligt. Ska ställa dit lite välling eller ersättning också som han kan få de dagar han äter lite sämre. Han äter det mesta och som en häst så maten har inte varit några problem.

Det har gått förvånansvärt bra faktiskt, nu har han kommit hem med röda kinder några gånger men jag tror det är pga. fisken, en gång blev han dålig och vi vet inte om det var maten på förskolan eller om han hittat något här. Så för oss har det fungerat över förväntan.

En gång har personalen sett att han tagit ett annat barns knäckebröd, men han stoppade nog inget i munnen. Det andra barnet kastade iväg sitt bröd när personalen tittade bort och då var sonen snabb, men de informerar oss om sådant och rädslan över att vi ska bli arga har gått över. Han går på en vanlig förskola och det finns en till som inte tål vete men ingen som är så allergisk som Theo och på hans avdelning är det nog inga fler allergier utan specialkost av andra skäl.
  • t0va
    LadyM skrev 2011-12-07 13:12:01 följande:
    Skönt att höra att det går bra för era på fsk! Man är ju lite nojjig att lämna över ansvaret efter att ha haft full koll själv i 1 1/2 år! Ska skriva lista till kocken och personalen, och det där med välling lät som en bra idé. Blir ju grinigt som attan om han är hungrig! Sen måste de smörja leo m vaselin runt munnen innan han äter, annars får han kontakteksrm från maten runt munnen och får svinkoppor på ett kick. Haha! Personalen kommer ju hata oss!!!!
    Det tror jag inte de gör.

Jag ringde sonens förskola nu för att sjukanmäla honom resten av veckan också så han förhoppningsvis får bli frisk till luciafirandet på tisdag. Då säger hans pedagog att de skulle ringa mig för kokerskan och personalen har funderat på vad de ska bjuda Theo på under luciafikat. Det blir pepparkakor och lussekatter till alla barn och vuxna som kommer men han får ju inte äta det och kokerskan hade inte hittat något alternativ.

Så när jag sa att jag har bakat sådant åt honom och vi gärna tar med så blev hon jätteglad, det hördes att hon verkligen tyckte det var bra och viktigt att han får liknande saker som alla andra även om han kanske inte äter en massa. Han är inte så förtjust i mjukt bröd och kakor, men de försöker ändå att det ska vara så lika som möjligt.

Det värmer verkligen i hjärtat att de försöker och har en sådan vilja att få det bra, speciellt när de första veckorna var mest "tjat" om att det finns allergiförskola och att Theo kanske passar bättre där. Men de var rädda att han skulle bli jättedålig och de inte skulle veta vad man ska göra.

Det finns små guldkorn där ute som verkligen bryr sig, ville dela med mig av det när jag vet att många kämpar och måste bråka för sina barns rätt.
  • t0va
    st elmos fire skrev 2011-12-09 22:13:26 följande:
    Älsklingen87 - enligt våran läkaren är proverna inte alltid sanningsenliga utan man måste utesluta vissa saker för att veta säkert.. Och JA hon ser svullen ut!
    håller med, den ser jättesvullen ut. Theos mage var också svullen innan vi slutade med vete och havre, han har visserligen ett positivt prcktest på havre.

Vi gick emot läkarens rekomendation när det gäller mjölken, de ville dels att vi skulle provocera massor och fortsätta ge och sen börja med lactulos när han blev förstoppad pga. vete och havre, vi vissste inte då att det var det som strulade men misstänkte med stöd från folk här. Så vi tog bort det.

BVC sköterskan har fattat läget sist när vi träffade läkaren så frågade han varför de skrivit remiss till allergimottagningen för att utreda havre och vete-allergi för han misstänkte inget sånt men sköterskan sa "för här har vi en förälder som känner sitt barn så bra och hon såg att barnet inte mådde bra och då följde jag hennes misstankar"

Tyvärr är allergimottaningen inte lika vettiga, men de verkar ha fattat att det inte går att tjaffsa med mig utan han äter utan allt mer eller mindre och vi provocerar i långsam takt.

Så gå på magkänslan, den har stämt varje gång nu för oss, jag tror den är extremt stark.
Svar på tråden Allergitråden