• t0va

Allergitråden

LokesMammi skrev 2012-02-08 22:08:05 följande:
    Jag har mjölkfri mild välling ris!
    Den tas tydligen bort nu och det blir havre istället från 4månader, helt sjukt. Vi har också kört med risvällingen fram tills 2 veckor sedan när sonen blev dålig och vi inte vågade ge den längre. Så nu blir det ersättning istället och egen välling. Vi är ett gäng som mailat men än har ingen fått svar på varför de gjort såhär.
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-02-08 22:13:24 följande:
    Står inte soja protein på den jag har......står sojalecitin!
    precis, risvällingen innehåller sojalecitin men den tillverkas inte längre utan det kommer komma en med havre istället. I den vällingen så är det sojaprotein, men förpacknigarna ser nästan likadana ut så man får kolla ordentligt så man inte tar fel. I våran ica-butik så finns inte risvällingen kvar utan det är bara havre nu. :(
  • t0va
    trollis 81 skrev 2012-02-10 16:02:13 följande:
    Behöver lite gluten hjälp snabbt. Dottern ska ha kalas imorron och en av tjejerna är tydligen gluten. Mamman har inte hört av sig så min dotter råkade säga detta igår. Det e meningen att vi ska ha hamburgare och bröd sen tårta. Har köpt scans snabb hamburgare. Och glutenfri kladdkaka och skumraketer, glutenfria.
    Hur vet jag om hamburgarna är glutenfria? Och vad kan hon ha till?
    du får läsa på förpackningen men är det dessa så står det att de är glutenfria http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?page=sitebase/produkt.aspx?prodId=8960&cat=1&ref=1&pageId=1380

Läs på och så länge det inte är vete, havre, råg eller korn i så funkar det, skulle tro att det finns bröd i frysdisken som är glutenfritt, tråkigt att ingen hört av sig.
  • t0va
    Allrona skrev 2012-02-12 08:37:38 följande:
    Har fått innehållsförteckningen uppläst och det enda jag är osäker på är druvsocker. Är det ok?
    beror på vad det är gjort på, vete eller majs eller något annat.
  • t0va
    Allrona skrev 2012-02-12 15:55:58 följande:
    Det var det jag hade för mig Vi köpte med oss Lithells så var vi säkra på att det var rätt. Känns onödigt att chansa när det är så enkelt fixat att ta med eget.
    Precis då har man kontroll över situationen, så gott som det nu går. Flört
  • t0va
    Trasan0606 skrev 2012-02-12 19:28:44 följande:
    Nån här som vet om Tavegyl finns i mindre flaska än 200 ml? Ska ut och flyga om några veckor och vill ha den i handbagaget utifall att han får reaktion på planet. Om inte, kan man ta med den ändå men med nåt intyg fr läkaren?
    nej det finns det inte, däremot finns det i tablettform men det kanske inte funkar. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformation/Vatskor-i-handbagage/Medicin-barnmat-och-dietmat/
    Allrona skrev 2012-02-12 19:37:37 följande:
    Å, jag hade också tänkt baka kanelbullar men svärmor kom förbi och erbjöd sig göra det. Första glutenfria baket för henne så vi får väl se hur det går

Nån som har goda glassrecept på rapsy? Får hem min första leverans nästa vecka och tänkte göra glass till kalaset
    Vi har kört på rapsy glassmix och haft kakao i, då tyckte jag också att det blev gott.
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2012-02-13 09:40:27 följande:
    Jag tror att jag måste kräva nya allergitest på lillkillen vid nästa besök på allergimottagningen när vi ska dit om någon vecka. Han har senaste veckorna bajsat kladdigt, senapsfärgat, starkt lultande med hela matbitar i. Här om dagen låg det hela russin i, ff skrynkliga.....i morse låg det bitar av pommes frites i (han åt det igår kväll). Han fiser mer och har haft eksem i rumpan vid ett par tillfällen vilket han inte haft förut.
    Jag vet inte vad han får i sig som han inte tål. Förvisso har han börjat på dagis men de vet ju om allergierna. Verkar som det är något han får hela tiden eftersom det inte blir bättre. Det enda jag vet att han fått på dagis som vi inte har hemma, är Havrefras, men enl innehålksförteckningen ska de vara ok. Någonting är det han inte tål som han får i sig.

Vi var ju och kollade glutenprov i julas och det visade neg. Men ssk:an jag pratade med lät lite osäker exakt om det var det som var taget eller inte. Annars låter ju symtomen lite som glutenbesvär eller hur?
    Sådär illaluktande och senapsgult bajsade Theo när han åt havre och vete. Han är också alltid smådålig har vi märkt nu, han sover dåligt typ jämt. Men nu när han varit hemma från förskolan i 10 dagar och dessutom fått tavegyl veckan innan så har han inte haft röda kinder och sovit grymt bra för att vara han. Förutom när han fick tag på en godis på ica.

Jag misstänker att det är förskolan som har endel i det hela, de andra barnen pussar och "kladdar" på honom hela tiden så han får röda kinder.

Nu har han slutat stoppa allt i sig hemma det tror jag varit en orsak till att han varit smådålig hela tiden, att han hittat kaninpellets, kaninbajs och annat som trillat ner på golvet.
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2012-02-13 13:41:39 följande:
    Leo sover också dåligt. Oroliga nätter med flera uppvak....
    De större barnen på dagis är heltokiga i Leo och det kramas och klappas en hel del. Han har dock inte haft röda kinder på rätt länge nu, men hans eksem i polisonger och panna kommer och går hela tiden.
    När jag hämtade idag efter lucnh så hade han ett 5kronestort rött märke på kinden :( Något är det, idag hade de ätit kebab och ris och det var bara såsen han inte fick.
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-02-14 09:17:52 följande:
    Skånegås: haha. Jag är inte gravid. Magen svullnar efter intag an sädesslag. haha. :)
    skendräktig ;)
  • t0va

Nej nu jävlar blir jag förbannad!
    Fick hem räkningen för livmedelshänvisningen, dvs. sonens ersättning som vi hämtade ut. 230kr för ett uttag, ny taxa from årsskiftet förut kostade det 170kr.

Detta för att vi inte får recept att hämta ut via apoteket. Det är ju samma pris som om vi hämtar ut resten vi har på apoteket 6 burkar a 120kr och då får det hemkört än att få 12 burkar via sjukhusköket, måste åka dit och hämta och betala 230kr.

Såhär får det väl inte vara, ska vi få mer sen så blir det ju skitdyrt att hämta tex. pasta och mjöl.

Får de nu för sig att vi ska betala 230kr till för att de inte hade allt hemma utan vi fick komma tillbaka veckan efter så kommer jag bli rasande.

Vad betalar ni andra?

Svar på tråden Allergitråden