• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Min mamma är också supernoga och är den som provar nya recept åt mig etc, min svärmor däremot :( men som tur är träffas vi max en gång per år. Hon fattar dock inte nåt "E har nog samma mage som mig. Jag blir också gasig av laktos och bullar..." hmm

I vilket fall som helst var natten apdålig! Sonen sov 20-00:30 och var sedan vaken till kl 04...somnade om hos oss och sov till kl 06:30 *suck*

Är det risifruttin tro? Måste ju vara det, annars vet jag inte. Då kanske sömnen inte har med allergi att göra?
    Dock har han ju bara sovit dåligt de ggr han fått i sig mjölk eller vete! Blä!!!!

• Tibell

Tja ni som läst här ett tag vet ju mina problem med svärmor. Men nu har hon fått en sista chans. En enda medveten tabbe och hon får aldrig mer passa barnen!
    Lilla hönans astma är fortfarande kass sedan missen med Bullen... Och det var ju ett tag sedan :(

Eli : usch vad jobbigt :( när fick han risifruttin? Det var väl några dagar sedan?
    Skulle ju inte vara helt omöjligt. Men då kanske det snarare bero på att han kanske är förstoppad och vaknar pga av det ? För mjölkproteinet borde väl redan ha lämnat kroppen? Eller det kanske tar en tid? Jag har ingen aning :) men det är ju givetvis olika för alla barn. Mina reagerar samma natt med magont när de fått i sig fel mat...

• ELI 79

Han fick i torsdags kväll och sov dåligt i går natt o i natt. Han reagerar ju sällan första natten varken på mjölk eller vete utan oftast andra natten.

Vad tror ni andra? Kan proteinet sitta i så länge eller är det mest förstoppningen jan reagerar på? Han är ju inte helt förstoppad utan mer väldigt hård i magen...

• Tibell

Såg inte att du hade svarat och gick tillbaka i tråden och såg att det var i Onsdags han fick risifruttin. Men nu när jag tänker efter har jag för mig K Kavat sagt att det kan ta en vecka för proteinet att lämna kroppen..tror det var något sådant men att man kanske har mest besvär de första dagarna när man precis fått i sig det ??
    Stackars plutten =/ Håller tummarna att denna natten var den värsta och att ni får sova lite i natt istället *kram*

• saffe
    Mamsie skrev 2011-02-04 22:06:07 följande:
    Kavat, 

"Om man nu inte förstår problemet, varför accepterar man inte bara läget och låter mig hållas med mina "knäppa idéer". Det drabbar ju liksom inte henne ändå. Hon kan ju äta precis vad hon vill" 

Min mamma tar det personligt - som kritik av henne när jag säger något om hygien, disk, mm.
    Det har gått så långt att vi inte vill äta hos henne och när hon är snäll o kommer med matlådor så trixar vi bort maten från Max. Senast så serverade vi korv och mos till honom med förklaringen att han hade planerat det till middag...  
    Hon har långa naglar som hon skrapar rent på undersidan - men man ser ju hur smutsiga de är! Kräks Och synen är dålig så disken är som den är... med hennes skitiga diskborste i hennes otvättade diskhho. Och torkar av borden med samma gamla disktrasa som virvlat runt med alla "normala" livsmedel. 
    Dubbel- Kräks
    Min mamma är likadan, så jag försöker smussla lite när vi är hos henne och smygtorka bord och ta med mig egen diskborste o.s.v... Ibland har jag inte hjärta att säga till när hon t.ex har stekt "special" till barnen i sin egna stekpanna.. "jag har diskat den extra noga" säger hon. Jovisst, med samma diskborste som till allt annat. Som "tur" är så är barnen kräsna så det brukar sluta med att dom vill ha maten som jag har med mig istället. Men det svider i mormors hjärta vill jag lova, mat och bak är hennes liv... Nu har min lillasyster fått en son som inte har några allergier. Häromdan när vi sågs så sa min syster: "det är tur att du har fått ett barnbarn som du kan "göda" upp i alla fall!" Det var säkert inte illa menat, men det känns i hjärtat ändå.. Bara att inse att dom som inte lever med det nära, har svårt att förstå. Speciellt när reaktionerna är sena, det är ju skillnad för dom som får anafylaktiska reaktioner, då det märks med en gång...
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-05 08:35:48 följande:
    Såg inte att du hade svarat och gick tillbaka i tråden och såg att det var i Onsdags han fick risifruttin. Men nu när jag tänker efter har jag för mig K Kavat sagt att det kan ta en vecka för proteinet att lämna kroppen..tror det var något sådant men att man kanske har mest besvär de första dagarna när man precis fått i sig det ??
    Stackars plutten =/ Håller tummarna att denna natten var den värsta och att ni får sova lite i natt istället *kram*
    ja precis, i onsdags kväll var det ju, är lite dagvild

I dag klagar sonen på ont i magen han har inte direkt gjort det förut men han är ju inte så stor. Hört honom säga att han har ont i magen en gång förut bara...blir säkert lättare ju äldre han blir så han själv kan uttrycka det.
  • Mamsie
    saffe skrev 2011-02-05 08:55:17 följande:
    Min mamma är likadan, så jag försöker smussla lite när vi är hos henne och smygtorka bord och ta med mig egen diskborste o.s.v... Ibland har jag inte hjärta att säga till när hon t.ex har stekt "special" till barnen i sin egna stekpanna.. "jag har diskat den extra noga" säger hon. Jovisst, med samma diskborste som till allt annat. Som "tur" är så är barnen kräsna så det brukar sluta med att dom vill ha maten som jag har med mig istället. Men det svider i mormors hjärta vill jag lova, mat och bak är hennes liv... Nu har min lillasyster fått en son som inte har några allergier. Häromdan när vi sågs så sa min syster: "det är tur att du har fått ett barnbarn som du kan "göda" upp i alla fall!" Det var säkert inte illa menat, men det känns i hjärtat ändå.. Bara att inse att dom som inte lever med det nära, har svårt att förstå. Speciellt när reaktionerna är sena, det är ju skillnad för dom som får anafylaktiska reaktioner, då det märks med en gång...
    Åh, men då vet du hur vi har det! Hon fattar inte, vägrar ta in att det kan vara allergen på ex diskborsten o disktrasan för hon har ju diskat dom!!! Både min mamma o svärmor anser att "tvätta händerna" är synonymt med att skölja av dem under kökskranen och torka händerna på kökshandduken Foten i munnen
    Svärmor har accepterat att vi har egen diskborste o disksvamp till Max. Och de har en bricka till honom som bara han använder - och som diskas med hans diskborste under rinnande vatten. 
    Rinnande vatten kan min mamma däremot inte använda för det är slöseri (nä, vattnet är inte dyrt för henne - hon hyr sin bostad men hon är dumsnål). 

Så skönt det känns att få ösa ur sig lite Kräks bland folk som förstår! 
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • saffe
    Mamsie skrev 2011-02-05 09:31:05 följande:
    Åh, men då vet du hur vi har det! Hon fattar inte, vägrar ta in att det kan vara allergen på ex diskborsten o disktrasan för hon har ju diskat dom!!! Både min mamma o svärmor anser att "tvätta händerna" är synonymt med att skölja av dem under kökskranen och torka händerna på kökshandduken Foten i munnen
    Svärmor har accepterat att vi har egen diskborste o disksvamp till Max. Och de har en bricka till honom som bara han använder - och som diskas med hans diskborste under rinnande vatten. 
    Rinnande vatten kan min mamma däremot inte använda för det är slöseri (nä, vattnet är inte dyrt för henne - hon hyr sin bostad men hon är dumsnål). 

Så skönt det känns att få ösa ur sig lite Kräks bland folk som förstår! 
    Haha, ja visst är det skönt att få gnälla av sig lite! Jag kan ju förstå att hon tycker det är tråkigt att inte kunna laga mat och baka åt sina barnbarn, men det är ju inte så att jag hittar på för o jävlas...
  • Allrona

Ang att andra inte förstår. Jag var faktiskt likadan själv innan jag fick min allergiska dotter. Tyckte nog att de med allergier var lite jobbiga Nu vet jag bättre

Våra föräldrar försöker faktiskt men det blir ofta fel ändå. Mamma gav henne snacks med sourcream-smak eftersom hon var övertygad om att det var sån vi brukar ge henne, fast vi ger ju den lättsaltade såklart. Hon tyckte själv att hon var korkad när hon insåg vad hon gjort och skämdes rätt rejält. Svärmor bakade shake-and-bake med havredryck och gav dottern, det var ju ingen mjölk i då! Den innehöll självklart mjölk, ägg och 3 tillsatser av baljväxter!!! Hon har faktiskt lärt sig efter det.

• Mamsie

Sen  reaktion: 
    Fördelen är ju att man inte behöver vara rädd för allergichock som man inte hinner parera.

Nackdelen är om omgivningen som vägrar förstå att man kan bli sjuk upp till en vecka efter! "Det syntes inget när han åt lunchen idag så... " och " vi har gjort trolldeg förr utan att han fått röda prickar"  

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
Svar på tråden Allergitråden