• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    t0va skrev 2011-05-04 16:01:05 följande:
    Hur fort kan eksem försvinna? Idag var theo väldigt röd över hela kinderna, han hade då varit vaken ca 1.5timme men hunnit leta upp och stoppat i sig en kaninbajs. Han tuggade så nöjd... Sen gick vi till köpcentrumet och på spårvagnen såg jag att han inte alls var lika röd längre, det var stor skillnad. På förmiddagen var han varm och knallröd. 

Sen gick vi in på mcdonalds för jag var hungrig då blev han lite röd igen men inte så knallröd.

Kan det skifta så fort ifall man kommer ifrån det som skapar eksemet? Kanske är kaninerna också, tror på mer eftersom han får det på ställen utan kanin också. Han var jätteröd och varm redan innan vi hade ätit frukost, så han hade bara legat på golvet och lekt.  
    Vad är det för innehåll i det kaninerna äter? Vete? Havre? Om han äter deras bajs eller ja, de får ju säkert på sig det de äter och sprider runt i huset om de hoppar fritt så han behöver säkert inte bara äta bajset för att få i sig. Det räcker nog att han kryper runt där de har varit gissar jag...
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-05-04 15:34:25 följande:
    men den första läkaren har väl en sekreterare, eller liknande, som kan fixa journalerna? dina egna journaler har du ju rätt till, så nog borde dessutom läkare 2 kunna ge dig en kopia!
    Det är ett litet kontor, en privat läkare som typ är själv, tror jag. Eller ja, hans fru jobbar där och hon är säkert med på semestern tänkte jag...
    Hm, ja, vi får la se om jag får något svar.
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-05-04 11:02:57 följande:
    Har inte hunnit läsa om du fått svar, men undrar om du är medveten att om han är allergisk mot vete och soja och han äter det så resulterar det förmodligen att både astma och immunförsvar blir sämre och att han oftare blir sjuk?

Det hänger ihop som ett vattenglas typ som sakta fylls på av allergener och när hans maxtak är nått så svämmar det över och då blir han sjuk t.ex.

Gräs och vete hänger ihop, så han kan även reagera mer på vete i pollensäsonger av den anledningen och inte bara den uppenbara att han får i sig pollen.

Har ni testat att ta bort och sett hur han mår utan?
    Kavat skrev 2011-05-04 11:07:31 följande:
    Lillskruttet om astman dessutom är undermedicinerad så blir han ju också sjuk lättare...
    Ja, alltså, läkaren trodde inte att han skulle reagera på vete eftersom han hade så lågt värde på rast ((soja är han inte allergisk mot enl rast). Vi har provat med vete och inte sett några reaktioner när han ätit det, i alla fall inte direkta. Han har lite eksem fortfarande, men det är inte mycket alls jämfört med hur han såg ut förut. Nu behöver han inte kortisonsalva varje dag, och det är en absolut framgång
    Nu får han ju iof i sig vete regelbundet, både genom EnaGos banangröt och smörgåsrån som han brukar mumsa på. Så helt omöjligt är det ju inte förstås att han reagerar med att eksemen inte vill släppa helt samt att det sätter sig på andningen. Ett tag försökte vi ju undvika vetet, kan inte svara just nu på hur lång tid det var men det var inte jättelänge. Någon tydlig förbättring såg vi inte då i alla fall.

Vet inte hur pass medicinerad han är mot astman och vad mer det finns att ta till. Han har som sagt Pulmicort, Airomir och Singulair. Vet bara att han aldrig blir helt utan rossel, men så är det ju just det att han aldrig verkar hinna repa sig ordentligt innan nästa förkylning.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-04 00:04:35 följande:
    Lillskruttet: era problem låter precis som de vi hade med amanda. Hon blev sjuk, var frisk i några dagar efter avslutad penicillinkur och sen sjuk igen. Blev inte speciellt mycket bättre på airomir eller ventoline som hon fick på sjukhuset. Pulmicorten tyckte jag var det enda som gjorde att hon blev bättre men så fort hon fick en ny infektion så satte det igång igen.

Eftersom hon fick upprepade öroninflammationer tog de ett prov "bakom näsan" (sa läkaren) och skickade iväg. Provet visade positiv för en bakterie som hette Haemophilus influenzae och hon fick antibiotika mot den. Efter det har hon inte varit sjuk mer. Den bakterien kan tydligen sätta sig såväl på öron som på andningsorganen och det var den som var orsaken till att hon aldrig var frisk mer än några dagar efter pc.

Kanske värt att kolla?

Nu sa barnläkaren att amanda säkerligen har förkylningsastma ändå för hon trodde inte att bakteriens skulle skapa sådana stora problem med just andning, men hon sa att det var bakterien som var boven till att hon aldrig blev helt frisk. Amanda har varit utan infektion i 1mån och några dagar nu.
    Jag minns att du skrev om detta förut. Glömde dock att ta upp det med läkaren när vi väl träffade honom. Var tusen frågor ändå, och för båda barnen eftersom vi hade ett dubbelbesök för dem.
    Leonard har dock inte haft mer än en infektion som vi fått lov att behandla med antibiotika. Det var hans lunginflammation som han åkte på i julas. Då rosslade han riktigt illa. Sen blev det lugnt när han blev frisk. Dock åkte han på en förkylning sen i januari och då kom rosslet tillbaka, och har inte gett sig sedan dess. Men förkylningarna går över på några dagar/någon vecka utan andra infektioner, bara rosslet och pipet som aldrig ger sig. Vet inte om det ändå kan vara en sån där bakterie som Amanda hade.
    Skönt att hon fått vara frisk ett tag nu, hoppas det håller i sig!
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-04 20:45:39 följande:
    Kavat skrev 2011-05-04 11:07:31 följande:
    Lillskruttet om astman dessutom är undermedicinerad så blir han ju också sjuk lättare...
    Ja, alltså, läkaren trodde inte att han skulle reagera på vete eftersom han hade så lågt värde på rast ((soja är han inte allergisk mot enl rast). Vi har provat med vete och inte sett några reaktioner när han ätit det, i alla fall inte direkta. Han har lite eksem fortfarande, men det är inte mycket alls jämfört med hur han såg ut förut. Nu behöver han inte kortisonsalva varje dag, och det är en absolut framgång
    Nu får han ju iof i sig vete regelbundet, både genom EnaGos banangröt och smörgåsrån som han brukar mumsa på. Så helt omöjligt är det ju inte förstås att han reagerar med att eksemen inte vill släppa helt samt att det sätter sig på andningen. Ett tag försökte vi ju undvika vetet, kan inte svara just nu på hur lång tid det var men det var inte jättelänge. Någon tydlig förbättring såg vi inte då i alla fall.

Vet inte hur pass medicinerad han är mot astman och vad mer det finns att ta till. Han har som sagt Pulmicort, Airomir och Singulair. Vet bara att han aldrig blir helt utan rossel, men så är det ju just det att han aldrig verkar hinna repa sig ordentligt innan nästa förkylning.
    Men vad som visar på RAST är ju inte hela sanningen. Astma av vete är ju en sen reaktion också... Och sena reaktioner visar sig inte på RAST som enbart mäter snabba reaktioner (andnöd är exempel på snabb reaktion). Man kan reagera med både långsamma och snabba reaktioner på samma ämne.
    Min kille blev förövrigt inte bra för än efter 2 månader på sädesslagsfri kost och så länge gissar jag inte att ni har testat utan... Så blir han inte bättre hade jag nog övervägt att testa utan en längre tid för att se. Han har dock inte astma men eksem och andra symptom som diarré osv.

Läs länken från FASS som jag la in nederst i trådstarten!
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-05-04 20:51:40 följande:
    Men vad som visar på RAST är ju inte hela sanningen. Astma av vete är ju en sen reaktion också... Och sena reaktioner visar sig inte på RAST som enbart mäter snabba reaktioner (andnöd är exempel på snabb reaktion). Man kan reagera med både långsamma och snabba reaktioner på samma ämne.
    Min kille blev förövrigt inte bra för än efter 2 månader på sädesslagsfri kost och så länge gissar jag inte att ni har testat utan... Så blir han inte bättre hade jag nog övervägt att testa utan en längre tid för att se. Han har dock inte astma men eksem och andra symptom som diarré osv.

Läs länken från FASS som jag la in nederst i trådstarten!
    Tack! BLir alldeles matt på den här allergicirkusen. Vi får se om hans infektioner lättar nu när det närmar sig sommar. Storasyster har ju också varit förkyld i omgångar, och hon delar ju oundvikligen med sig till lillebror. Blir hon piggare, blir förhoppningsvis han piggare och astmabesvären mildras. Men annars får vi lägga om kosten igen och utesluta alla sädesslag ett tag för att se om det kan vara allergier som är boven i dramat. Ska lyfta frågan med läkaren när vi har telefontid med honom också.
  • 2små2stora

Vi ska göra en provokation av mjölk på J, kan man använda sig av glass tro.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • tes 75
    2små2stora skrev 2011-05-04 21:33:36 följande:
    glass innehåller ju ofta en massa tillsatser.. vispa lite grädde & ha på en kaka/paj?
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-05-04 21:33:36 följande:
    Ja det borde väl gå?? Håller tummarna att det går bra ! Egentligen var det tänk att vi skulle göra samma sak med Tilde men nu när hon mår bajs så får vi vänta med det =/ Känns lite trist. Så på måndag ska jag be dem ta test på en hel lista!

Lillskruttet : Ja är han förkyld samtidigt är det väl inte så konstigt om han rosslar. Så länge han inte mår allt för dåligt av det. Men börjar det sätta sig på syresättningen eller att han får massa indragningar hela tiden är det inte helt ok.
    Bella blev ju dålig i astman av vete utan förkylning. Så är det så att ni inte märker en förbättring efter denna infektionen tycker jag absolut du ska testa sädesslagsfritt!
Svar på tråden Allergitråden