• Haligh

December Bebis 2010 :)

Åkte idag in till akuten pga rosslig andning, hosta och feber. Det var RS och måste stanna över natten. Andas i mask, annars mest för att ha koll när hon är så liten. Stackars mitt lilla hjärta!

• Haligh
    Mysmamma70 skrev 2011-03-23 08:47:18 följande:
    Cornelia har fått RS-viruset

Lilla gumman har det så jobbigt med andningen och hosta. Igår var vi på barnakuten hela dagen, hon blev undersökt, testad och fick inhalera.

Inatt har hon sovit i babysittern och min man har suttit bredvid henne och övervakat andningen. Jag väckte henne kl fem för mat. Nu hoppas vi att hon blir bättre snart!

Hon väger 5,2 vid 3 mån och har dippat på viktkurvan (vägde ju 3,9 vid födelsen). Vaccinationen får vänta tills hon blir frisk.
     Vad tråkigt att höra!! Hoppas lillan kryar på sig snart, till oss sa de att det brukar vända efter 3 dagar och bli bättre. Vi fick stanna ett dygn och inhalera, blev hemskickade igår trots 38,8 graders feber för hon var piggare. I söndags lät hon alldeles förskräckligt, hostade och rosslade och var så ledsen, kunde ju inte sova för hostningarna. Idag har hon 37,5, hostar fortfarande en del men inte alls lika mycket. Framförallt är hon mycket piggare, fick t.o.m. se ett litet leende i morse!

Smittar gör RS 2-3 veckor, så inget umgänge med småbarn närmaste tiden. TRist för mig, det är ju typ det jag gör hela dagarna, hänger med andra mammor och går på gympa och sånt, men man ska ju såklart inte riskera att någon annan blir sjuk.
  • Haligh
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-23 10:39:20 följande:
    Fy vad läbbigt
    Jag ringde nyss läkaren fick tid idag så vid 15 ska jag gå med honom in.
    Han blev försskyld idag lite igår men såg inte snoret idag kom det snor och hans hosta.
    Misstänker RS här med
    Vet inte hur hans andning är men han har snor och hosta och när han ska ligga utan kudde är det svårt för honom.
    Ska nu ta tempen på honom och se.

Hoppas din tös får det bättre snart massa krammar till er.
    Stackars liten, det är väl rätt stor risk för att det är RS hos honom med... Du som har dagisbarn också, då är det ännu svårare att hålla sig undan.

På sjukhuset lade de en stor kudde (typ dunkudde för vuxna) bakom ryggen och så en sandrulle (typ vetekudde) bakom rumpan så hon inte skulle glida ner, så att lillan kunde sova nästan sittande, blev mkt bättre med andningen då!
  • Haligh

2barnsmamma: har ni ingen barnakut ni kan gå till istället? Förstår att du blir upprörd när man inte tas på allvar när man kommer med sin lilla bebis. Jättekonstigt att de inte testar för RS nu när det härjar så! Min tös är piggare idag, hostar fortfarande men inte lika slemmigt, det lät alldeles förfärligt förut. Idag har hon som högst haft 37,5 så det är definitivt på bättringsvägen!

• Haligh

2barnsmamma: ja, vi fick åka hem igår efter ett dygn. Då hade hon fortfarande 38.8 i feber men hade det bättre med andningen. S hade inte fått lunginflammation men däremot öroninflammation. RS är ju ett förkylningsvirus som orsakar mkt slem i halsen som de små har svårt att hosta upp. Det har rosslats och hostats extremt mycket och dessutom 39 graders feber. Idag är hon mycket piggare! Hostar mkt men det låter inte lika slemmigt längre. Vi fick antibiotika att ta i 5 dagar för öronen, det var inte så lätt att få i henne...fruktsmak i en mun som bara smakat mjölk, oj vad bi rynkade på näsan De testade för RS genom snor-prov, tog nån timme att få veta.

• Haligh

Lite lurigt det där med SGI, för precis som Delfi säger så baseras den på tjänstgöringsgrad. Många går ju kanske inte tillbaka på heltid när man har småbarn! Då får man skaffa tätt så slipper man tänka på det Vet en tjej som ska få barn snart som missade med 10 dagar och kommer därför få rejält mkt sämre fp, surt värre...

• Haligh

De tittar mkt på hur de andas och hur många andetag per minut de drar! Klart du ska åka in, tänk om det blir värre inatt!

• Haligh
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-24 12:16:29 följande:
    Hämskt med öroninflamationRynkar på näsan

Har tänkt nästa gång jag blir gravid vill jag ha ett sommar bebis och gå gravid på vintern !
     Man märker ingenting att min tjej har ont i öronen, trodde att det skulle göra ont när man tryckte på dem; men hon hade visst det ändå såg de när de kikade in - därav febern tydligen!
  • Haligh

De där sista kilona är verkligen envisa, har också 3-4 kg kvar. Jag håller verkligen igång, både tränar och är ute och promenerar långt varenda dag. Men - jag fikar alldeles för mycket, det är så trevligt så jag orkar inte riktigt bry mig, tänker att det är tag till sommaren Bara brösten väger väl 1 kg styck, provade underkläder häromdagen - 70G!!! Höll på att smälla av, trodde knappt det fanns så stora kupor!! Brukar ha D i vanliga fall, hoppas att de blir mindre än så när man slutat amma.

• Haligh

Här är man också skallig snart. Usch jag känner mig så himla ful och degig. Tycker det är tråkigt att gå hemma, nu får vi inte ens träffa andra på ett par veckor eftersom viruset smittar så. Tjafsar jättemycket med sambon. Inte haft sex på 4 månader. Snyft.

Svar på tråden December Bebis 2010 :)