• Haligh

December Bebis 2010 :)

Ibland springer jag innan sambon går till jobbet, annars efter. Har kort på Friskis som ligger 2 minuter bort så det går fort att ta sig (de har också barnpassning fast det har jag bara provat en gång). Moma: jag läste den artikeln i fredags-DN! Coolt med folk som är så där kreativa, den ådran saknas helt hos mig . Barnmorska är för övrigt världens häftigaste yrke så känn inte så! Min syrra är narkossköterska och det verkar också så himla roligt, blir lite avis på variationsmöjligheterna som sjuksköterskorna har! Lärare som jag är (biolog som pluggade vidare) finns inte så mkt att gå vidare, är redan på en av stans bästa skolor... Någon gång skulle jag vilja åka utomlands och jobba, till ett u-land, vi får se...

• Haligh

Anna: jag är ganska säker på att det är 240 dagar som gäller. Men man kan också skydda SGI:n genom att fylla upp med förändrapenning (men då kan ju inte partnern ta ut fp samtidigt).

• Haligh

Min tjej har jämt ätit med glupande aptit men si inte de sista dagarna, jag tror det är för att hon har ont i munnen! Första tanden syntes i lördags men sen har det inte hänt nåt mer, brukar det ta lång tid för dem att komma upp? Man ser kanten bara. För övrigt verkar de jobbiga nätterna vi haft en månad ha lugnat ner sig, varit mycket mycket bättre denna vecka, underbart!!!

• Haligh

Ser att ni diskuterat amning, kan säga att jag också ammar lite fortfarande och fortsätter gärna ett tag till! Men min tös äter mat ordentligt så det är nog mer för att det är mysigt än näringsriktigt. Ammar dock inget på dagarna sen ett par månader tillbaka utan lite på kväll och morgon. En av mina bästa vänner ammade tills dottern var 2 år, men också bara som kvällsmys. Det är nästan enda stunden som min tjej är still, annars är det full fart minst sagt

• Haligh

Vi har också problem med nattningen, försöker att få in rutiner men nja det går sisådär. I princip jämt somnar hon lätt vid halv 8-8, är då så trött att det inte går att hålla henne vaken. Men -hon sover då ca en halvtimme och är sen desto svårare. Fortfarande vaken nu! Som att hon blir jättepigg att det power-napet! Brukar till sist lägga mig i sängen bredvid och sen lägga över henne, somna i egen säng är helt omöjligt. Lite jobbigt är det för vi har aldrig nån tid tillsammans bara jag och sambon..,

• Haligh

Sover inte hela nätterna heller, även om det är betydligt bättre än för en månad sen. Då höll jag på att bli ett nervvrak, hon sov inte ens en timme i sträck! Nu vaknar hon ett par tre gånger och det är ok, kan oftast somna om igen. Halv sju sju är hon pigg sen. Hoppas på att hon snart ska sova en hel natt, då vaknar man kanske upp och inte blir igenkänd för att man ser pigg ut för en gång skull

• Haligh

Ska fsktiskt försöka med det; att stå beredd efter en halvtimme så kanske man kan hindra att hon vaknar till ordentligt! Har inte tänkt på det men alla tips välkomnas Min sambo friade för ett par år sen, onykter som tusan men han föll ner på knä och allt...det minns han nog inte eller så ångrade han sig för han har inte nämnt det efter det Mig kvittar det, jag har ingen längtan efter att vara gift utan det skulle isf vara av praktiska skäl. Så oromantisk är jag!

• Haligh

Sigrid har också blivit mycket klängigare på sistone, står helst och håller mig i benen och blir ledsen när jag rör mig för fort! Nätterna är bättre men ett par gånger brukar hon vakna och vid 6 är det dags att kliva upp Sover mer på dagarna också, så skönt! Den där oroliga sömnen som var förut är borta då hon vakna helt panikslagen och stod i sängen, nu är det mycket lugnare! En riktig vilde är hon, ett busfrö som är kvick som en iller men glad mest hela tiden

• Haligh

Ska man "göda" extra nu när de blivit så aktiva? Hur gör ni, extra mkt olja i maten? Min flicka har gått så snabbt från att vara väldigt rund till att bli en smalis. Hon är ju igång 24/7 så inte så konstigt, men hur mkt är ok att de går ner??

• Haligh

Vi har lillan i vårt rum fast vi har ett barnrum, inte redo än att flytta henne Och fortfarande vaknar hon på nätterna en del och det är en bit ifrån så jag är rädd att inte höra! Men ganska snart får hon nog sova i eget rum tror jag! Fast vi kan läsa och småprata även om hon sussar och det är mysigt att ha henne nära så därför brådskar vi inte

• Haligh

Inte en lugn stund här heller! Jo nu, när hon sover Sover mycket mer nu när hon är så aktiv, skönt för länge var det korta power-naps bara. Min systers son var 11 mån när han kröp och 18 när han gick, så himla olika! Han satt så nöjt så och försökte inte. Min tjej är nu jättemammig och vill vara nära hela tiden, står och håller mig i benen och blir så ledsen om jag rör mig för fort'

• Haligh

Ang läggning, vi har faktiskt fått vår tjej att somna i sin säng tre kvällar på raken! Sigrid har aldrig somnat själv nämligen, förut ammade jag henne till sömns, nu går det bra att bära runt henne i famnen. I fredags bestämde vi oss för att försöka få henne att somna själv, hon vaknar nämligen en massa gånger på nätterna. Hon stod och var ledsen i över en timme, jag satt bredvid och läste och sjöng och klappade på henne, men tog inte upp. Hon somnade rätt utmattad, och jag tyckte det var rätt jobbigt måste jag säga. Men efter det har jag lagt ner henne, klappat henne på ryggen och sjungit lite, så har hon somnat på 5-10 minuter! När hon vaknat på natten så har jag också istället för att ta upp henne lagt henne ner och klappat om, det har funkat!

• Haligh

Hu jag börjar på 100% efter jul, känns nästan läskigt faktiskt! Planen var att ha 25% nu i höst men ser blev inte så. Är lärare (gymnasiet), sambon hemma under våren och så dagis i augusti! Inatt får lillan sova i eget rum, första gången och det kommer kännas tomt!

• Haligh

Vad skönt för er som har barn som sover så länge på mornarna! Sex halv sju vaknar min tjej, nuförtiden oftast bara en gång på natten och jag tycker det är lyx! Är ändå hyfsat morgonpigg undrar hur man skulle må om man fick sova 8 timmar några nätter, skulle se så pigg och fräsch ut så folk skulle inte känna igen en

Svar på tråden December Bebis 2010 :)